hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 22:46

De demper moet wel in het werkbereik liggen van de gekozen veer. Anders domineert de een de ander.
Please explain? Een demper moet juist niet in het werkbereik van de veer liggen, daar is het een demper voor, anders had je hem nl niet nodig.

In een grafiek waar je demperkracht en veerkracht uitzet tegen tijd, krijg je eerst een parabool van de demper, daarna volgt pas de curve van de veer.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: grip achterzijde

za jun 15, 2013 10:00

De demper moet wel in het werkbereik liggen van de gekozen veer. Anders domineert de een de ander.
Please explain? Een demper moet juist niet in het werkbereik van de veer liggen, daar is het een demper voor, anders had je hem nl niet nodig.

In een grafiek waar je demperkracht en veerkracht uitzet tegen tijd, krijg je eerst een parabool van de demper, daarna volgt pas de curve van de veer.
Hans, ik bedoel te zeggen dat ze op elkaar afgestemd moeten zijn. Zoals jij dus beschrijft
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

di jul 02, 2013 12:16

Kont flink omlaag gegooid (zo'n 3 cm) en zachtere veren.
Werkte prima in zandvoort.
Kon wel merken, dat de boel wat beweeglijker was bij het remmen, dat dan weer wel, maar dat was een kwestie van wennen.

Ook wat meer onderstuur, maar na verlagen bandenspanning vóór, was dat ook weer OK.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: grip achterzijde

di jul 02, 2013 12:31

Kont flink omlaag gegooid (zo'n 3 cm) en zachtere veren.
Werkte prima in zandvoort.
Kon wel merken, dat de boel wat beweeglijker was bij het remmen, dat dan weer wel, maar dat was een kwestie van wennen.

Ook wat meer onderstuur, maar na verlagen bandenspanning vóór, was dat ook weer OK.
Dus toch maar naar Zolder?
Nu moet je die volvo's met gemak voor kunnen blijven! :wink:
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

di jul 02, 2013 13:51

Ja wel naar Zolder, duurt anders wel heel lang voordat het weer mag in zandvoort.

Volvo's voorblijven, tja we zullen zien, baan is totaal nieuw voor me, dus dat zal een hele kluif worden.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: RE: grip achterzijde

di jul 02, 2013 14:08

Ja wel naar Zolder, duurt anders wel heel lang voordat het weer mag in zandvoort.

Volvo's voorblijven, tja we zullen zien, baan is totaal nieuw voor me, dus dat zal een hele kluif worden.
Onboards bekijken en indien mogelijk baan langslopen. Zit meer hoogteverschil dan je denkt. Die drempels in de chicanes (in het groen geverfde gedeelte) zijn listiger dan je denkt, afsnijden kan vliegen betekenen (of carter of uitlaat).
Ik dacht de eerste keer slim te zijn en op de computer te oefenen, was de eerste bocht na start/finish in het echt toch ff wat scherper... Sowieso is die wel listig, als je de filmpjes bekijkt die vanaf de heuvel daar genomen zijn ;-) http://www.youtube.com/watch?v=Rv_v8jA4A5M
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

di jul 02, 2013 16:06

http://www.youtube.com/watch?v=2udbWCLHtSQ Niet dat ik alle wijsheid in pacht heb verre van, maar ik heb wel al wat km op Zolder gedaan (in tegenstelling tot Zandvoort ... :oops: ) .
1e Linkse laat insturen, tot aan de koord(niet op de kerbs) en dan volledig uitsturen ; niet te vroeg insturen dan moet je afknijpen in't uitkomen
1e rechtse : auto na de knik rechtzetten met kort rechte stuk en dan insturen, helemaal aan de koord en dan weer naar buiten laten lopen rechte strook gebruiken om op te schakelen en bij droog weer linkerwielen op de kerbs om zo breed mogelijk in te sturen en laat insturen dan weer naar de koord en volledig uitsturen .
Bianchi : zéér laat insturen om naar de koord en evt over de kerbs te gaan en zo halverwege al vol gas te kunnen uitaccelereren , volledig uitsturen .
Chicane naar de Sacramentsheuvel toe uiterst rechts houden en pas links insturen als de muur van je links ophoud, over het vlakke gedeelte van de kerbs met je linkerwielen(niet op de bult = cardan om zeep) ook over het vlakke gedeelte van de kerb met de rechterwielen (niet op 't verhoogde) en zo weinig mogelijk tegenwringen auto laten lopen naar links en vervolgens de heuvel op uiterst rechts blijven tot na de heuvel(links is de bult feller en krijg je onbalans) dan langzaam midden baan en auto recht zetten met de witte streep links net voor de Villeneuve .
Villeneuve Linkerwielen in rechte lijn met de witte streep rechtdoor , genoeg afremmen insturen helemaal naar rechts op de kerb blijven doorrijden, linksom sturen uiterst links blijven gaan en breedom naar rechts sturen : als je niet te snel 2 eerste delen hebt willen doen kan je nu vol op 't gas rechts insturen over de kerb met de rechterwielen en dan weer volledig naar buiten laten lopen korte rechte stuk gebruiken om op te schakelen evt. en dan laat genoeg insturen en weer met de rechterwielen op de kerbs en weer volledig naar links uitsturen
links blijven
90° voldoende afremmen , zeer laat insturen maar wel koord pakken(zonder kerbs) zodat je de auto snel recht kan zetten en uitaccelereren .
Jochen Rindt bocht ... is geen bocht die naam waardig .
Jacky Ickx chicane voldoende afremmen zeer laat insturen maar dan wel fel genoeg om met de linkerwielen over de kerbs te gaan en lang links op de kerbs blijven om dan breedom rechts in te sturen, koord(kerbs half) pakken en breed uitsturen op't roodwitte kerbsgedeelt zodat je goed kan uitaccelereren .

Zolder is telkens 1 vuistregel die weerkeert : voldoende afremmen, laat insturen, koord pakken en zo vlug mogelijk recht zetten(uitsturen) om maximaal te kunnen uitaccelereren . Als je te vroeg instuurt moet je de bocht afknijpen in't uitkomen en verlies je snelheid ipv snelheid op te bouwen naar 't rechte stuk toe .

Op't filmpje rijd ik op 'n opdrogende baan met slicks tussen 'n pak collega's op intermediates en regenbanden, na enige tijd gaat't weer drizzlen (zo verrem ik me in de Villeneuve) maar door ook na de pilotenwissel hebben we door op slicks te blijven uiteindelijk veel tijd goed gemaakt (achteraan gestart omdat ik in qualif eraf gegaan was als enige op slicks op halfnatte baan ... ik verslijt niet graag onnodig regenbanden :oops: )
Zolder vreet remmen en banden : tov Spa gaan dezelfde remblokken nog niet half zo lang mee ...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: grip achterzijde

di jul 02, 2013 16:22

Kijk Peter, daar hebben we wat aan. Maar even voor de duidelijkheid: wat bedoel je precies met 'koord'? :oops: (domme Ollander, hè 8-[ ;))
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

di jul 02, 2013 16:32

koord : de apex, de binnenkant maar niet noodzakelijk altijd op de kerbs of toch niet volledig .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

di jul 02, 2013 17:07

zeg maar buitenkant, binnenkant(koord of apex) , buitenkant de ideale lijn telkens . Ook als je merkt dat je niet de volledige breedte nodig hebt bij't uitsturen op Zolder altijd doen de auto laten lopen bij wijze van spreken . Winkelkarretje principe : hoe rechter de voorwieltjes staan hoe beter het karretje bolt :wink:
op Zolder zo mogelijk nog belangrijker en in de 90 graden bvb. kan je door te vlug en te snel insturen alleen maar tijd verliezen en je banden om zeep rijden .

Ze hebben wel goeie grindbakken in Zolder die afremmen maar niet zo snel rollen teweegbrengen :roll:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: grip achterzijde

di jul 02, 2013 17:23

Zolder is telkens 1 vuistregel die weerkeert : voldoende afremmen, laat insturen, koord pakken en zo vlug mogelijk recht zetten(uitsturen) om maximaal te kunnen uitaccelereren . Als je te vroeg instuurt moet je de bocht afknijpen in't uitkomen en verlies je snelheid ipv snelheid op te bouwen naar 't rechte stuk toe .
eigenlijk "'gewoon"" dus...

heb laatst een filmpje gezien (BAS!! goed opletten!) waar iemand zelfs in scheivlak nog in de bak aan het roeren was, regelmatig veel te hard bochten in ging en zichzelf het heel lastig maakte. Ging netter toen ie achter iemand aanzit maar eenmaal erlangs dook het zelfde weer op.
Te hard erin betekent te langzaam eruit en daar heb je tot de volgende bocht last van. Kost zomaar ik denk een 2 tot 3 seconden op een rondje. Zorgen dat je met alles klaar bent voor je gaat insturen en de auto ook heel even een moment heeft om tot rust te komen. Dus niet al remmend insturen (doe ik zelf ook nog wel eens fout) maar inderdaad tijdig aanremmen, terugschakelen tot in versnelling waarin je eruit wilt , bocht zelf zo kort mogelijk houden , des te eerder sta je recht.
Op die manier zal de goede rijder merken iemand in te kunnen halen bij uitkomen bocht in plaats van lastige uitremacties te moeten doen. zeker lastig als je er al te hard in duikt... Zeker op zolder met de muurtjes...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: RE: grip achterzijde

wo jul 03, 2013 00:16

Ja wel naar Zolder, duurt anders wel heel lang voordat het weer mag in zandvoort.

Volvo's voorblijven, tja we zullen zien, baan is totaal nieuw voor me, dus dat zal een hele kluif worden.
Onboards bekijken en indien mogelijk baan langslopen. Zit meer hoogteverschil dan je denkt. Die drempels in de chicanes (in het groen geverfde gedeelte) zijn listiger dan je denkt, afsnijden kan vliegen betekenen (of carter of uitlaat).
Ik dacht de eerste keer slim te zijn en op de computer te oefenen, was de eerste bocht na start/finish in het echt toch ff wat scherper... Sowieso is die wel listig, als je de filmpjes bekijkt die vanaf de heuvel daar genomen zijn ;-) http://www.youtube.com/watch?v=Rv_v8jA4A5M
Wie kan me op het circuit tot op de centimeter nauwkeurig aanwijzen waar die ^%@#$#^@&@ geluidmeting palen staan ???? Motorkap/ruimte vol met pyramide-luidsprekerschuim, RVS pijp met twéé dempers, én een fleibel stukje pijp op de eindpijp, "naar beneden wijzend", maar 'tis en blijft wél een Nord...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: RE: grip achterzijde

wo jul 03, 2013 16:50

Ja wel naar Zolder, duurt anders wel heel lang voordat het weer mag in zandvoort.

Volvo's voorblijven, tja we zullen zien, baan is totaal nieuw voor me, dus dat zal een hele kluif worden.
Onboards bekijken en indien mogelijk baan langslopen. Zit meer hoogteverschil dan je denkt. Die drempels in de chicanes (in het groen geverfde gedeelte) zijn listiger dan je denkt, afsnijden kan vliegen betekenen (of carter of uitlaat).
Ik dacht de eerste keer slim te zijn en op de computer te oefenen, was de eerste bocht na start/finish in het echt toch ff wat scherper... Sowieso is die wel listig, als je de filmpjes bekijkt die vanaf de heuvel daar genomen zijn ;-) http://www.youtube.com/watch?v=Rv_v8jA4A5M
Wie kan me op het circuit tot op de centimeter nauwkeurig aanwijzen waar die ^%@#$#^@&@ geluidmeting palen staan ???? Motorkap/ruimte vol met pyramide-luidsprekerschuim, RVS pijp met twéé dempers, én een fleibel stukje pijp op de eindpijp, "naar beneden wijzend", maar 'tis en blijft wél een Nord...
direct na het uitkomen van de Bianchi links waar de grindbak ophoud (best opschakelen direct na het uitkomen),
rechterkant na het flauwe linkse knikje voor de 90graden of Reabocht waar je normaal nog vol aan't accelereren bent dus ook daar best opschakelen direct na dat linkse knikje .

Op Zandvoort hadden we wel een probleem met 95dBa met klep open , op Zolder net niet maar daar zetten we ze ook maar voor zekerheid dicht . dus voor ons is Zandvoort nog kritischer dan Zolder als dat een geruststelling moge zijn . :wink:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

do jul 04, 2013 00:14

Thanks ! vorig jaar de zwarte vlag met het oude ééndemper BSM uitlaatsysteem.. Nog ff staan kijken en dan komen er soms auto's langszetten dat horen en zien je vergaat, maar die mogen gewoon doorkarren !?!? De edele kunst van het geluidmeten..

Op Zandvoort kan de hele 105-brigade gassen tot ze blauw zien, nog nooit meegemaakt dat er iemand af moest ! Op Assen ook niet, overigens. En veel 105-mannen hebben het met Zolder wel gehad, door dat ge-emmer mbt geluid..

Stiller als nu krijg je een race-Nord niet, dus ik probeer het nog één keer, als dat "fout" gaat schrap ik Zolder van de race-lijst, (twee keer per ronde van het gas af, op een circuit, in een raceauto voelt nogal onnozel...) met tegenzin, want je kunt er gewéldig gummen !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: grip achterzijde

do jul 04, 2013 18:36

Heb het op Zolder gezien tijdens een trackday voor motoren dat er een 'recht uit het krat/affabriek/kakorigineel/niet aan geklooide' Aprilia rsv mille R voor de 2e keer zwart gevlagd werd en dus klaar was voor die dag...

Die gozer was witheet toen ie de pitstraat binnenkwam, reed tenslotte een motorfiets die conform EU typegoedkeuring was, dus was in orde dacht ie..

Na een verhitte discussie met de vlaggenmensch was ie uiteindelijk zo link dat ie van kwaaiigheid zn helm op de grond smeet. (hielp overigens niks :lol: hij kon de fiets gewoon op de kar laden want rijden moest ie niet meer...)

Grtz,fRank

Terug naar “Racen - Technisch”