Pagina 1 van 1
achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 19:16
door HAAK28
Vraagstelling wel of niet los(weg) halen?
Volgens een collega racer die achter me had gereden(toen hij me op een rondje aan het zetten was), was de achterkant nogal onrustig.
Ik lees her en der dat de achterste stabi los moet.
Wat zijn de voor en nadelen?
RE: achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 19:55
door vV
Voordeel minder overstuur. Als dat teveel is, anders laten zitten. Maar zijn alle rubbers en bussen in de achterwielophanging wel ok, denk persoonlijk dat het niet zozeer met de stabi te maken heeft maar meer met mn de bussen van de t bar die de achteras localiseert.
RE: achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 19:59
door erwingta
Walter heeft achter je gereden volgens mij dus kan beter beoordelen wat je auto doet.
Wbt. je achterstabi, is het goed te weten wat je aangepast hebt aan je onderstel.
Indien je redelijk stevige veren hebt, zou ik hem zeker demonteren, het maakt de achterkant veel rustiger.
Neem aan dat je wel een dikke voorstabi hebt?
RE: achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 20:10
door HAAK28
Ik heb alfaholis kit C, zowel veren als voorstabi.
De bussen van de t-bar zijn polyurethane.
De vorige keer zaten de conische bussen van de t-bar wel nog niet heel erg vastgedraaid, nu wel, dus misschien maakt dat idd ook al verschil.
Ik ga de vrije training denk ik maar eens proberen zonder achterste stabi, kijken of dat bevalt.
RE: achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 20:22
door GTA287PK
Hoe het mij eens is uitgelegd: de T-bar constructie zorgt voor een relatief hoog rolcentrum. Als je dit combineert met flink verlagen creër (ik voel een spelfout !?) je meer grip door de achterste stabi te verwijderen: de kont kan zich wat beter zetten/grippen. Tijdens m'n Squadra Bianca jaren reed niemand met een stabi achter ! Als je echt onrust in de Bertone-billen hebt en je dempers okee zijn zou óók ik dit met name zoeken in de rubbers van de T-bar en de langsarmen. Deze constructie is er erg gevoelig voor (straat én uiteraard met name trackday/race). Ik ben vorig jaar van standaard T-bar geswitched naar zo'n alu T-bar met vaste bussen/aansluitingen aan de koets en een dikke uniball aan het diff huis en dit gaf niet alleen rust in de derriëre van de Juul, maar ook een enorme berg extra grip. Kende de Juul haast niet terug ! Aanbevelertje: brengt veel voor weinig !
RE: achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 20:41
door erwingta
Klopt, t-bar met uniballs is echt een enorme verbetering.
Ook kun je een watts-link conversie plaatsen, brengt nog iets meer grip maar vraagt ook om extra camber en wat andere fijnafstelling aan je onderstel.
Op mijn auto wil ik hem echter niet want ik vind het gevoel in de auto minder prettig, het gooi en smijtkarakter gaat enigszins verloren.
Echter voor een racer, waarbij iedere tiende van een seconde telt is het wel het overwegen waard.....
Heb je nog een x een spaarvarkentje die stuk mag en er zit nog wat in

, overweeg dan een Geometrykit te kopen.(of soortgelijke oplossing)
Maakt de voorzijde van de auto ook weer een mooi beetje beter.
Wel zul je dan (bij een GT) je voorschermranden iets moeten aanpassen, anders gaat de boel aanlopen......
wbt. de achterstabi, eenmaal eraf ga jij die niet meer terugzetten, geloof me!
RE: achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 20:42
door HAAK28
Ik heb zelf niet echt het gevoel, dat hij heel onrustig is.
Alleen in de langzame knikken als ik iets te lomp op het gas ga, zet hij erg makkelijk een stap opzij.
In de snellere stukken(scheivlak, luyendijk) vind ik hem juist erg stabiel.
RE: achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 20:43
door erwingta
Heeft degene die achter je reedt (Walter toch?) omschreven wanneer de auto onrustig was?
RE: achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 20:47
door HAAK28
Ja dat was Walter idd. Heeft hij niet vertelt nee.
RE: achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 20:52
door erwingta
Altijd vragen!
Ook als hij voor je gevoel goed voelt.
Ik neem aan dat het redelijk extreem was anders zou Walter het niet melden denk ik.
Walter weet aardig hoe een 105je in elkaar zit dus altijd leerzaam, echter het snelle uitbreken zal voor een deel komen door de achterstabi die er nog onderzit, 100% !
Verder ga ik er voor het gemak vanuit dat alle bussen bij je auto in goede conditie zijn.....

RE: achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 21:08
door vV
Instabiel mn bij aanremmen.
Als ik ernaar kijk denk ik dat niet. Alle rubbers/ bussen gedaan zijn. Dan denk ik lezende wat je vervangen hebt aan de draagarmen. Ook al is de t bar strak in de pu als de draagarmen slappe rubbers of slechte hebben ben je er nig steeds niet helemaal.
Tevens kan het in de dempers zitten. Koni? Dan misschien wat nastellen.en de stabi er inderdaad af.
Toen mijn auto nog smal was met t bar reed ik ook zonder.
RE: achterste stabilisator GT Bertone
Geplaatst: ma apr 29, 2013 21:28
door HAAK28
En een standaard remverdeler....
Bussen zijn idd oud en aan vervanging toe, maar alles op zijn tijd.