Pagina 1 van 1

"Carb mounts" op "bussenkop" giulia race

Geplaatst: za jan 26, 2013 18:37
door GTA287PK
Op één of andere manier krijg ik de titel er niet helemaal op : bedoeld was "carb mounts op de bussenkop van mijjn Giulia racer":


Ik heb nog Arroholics "carburettor mounts"/ inlaatbuizen liggen, die had ik ooit eens meebesteld. Tijdens een marathon sleutelsessie waarvoor ik de hulp van een oude racemakker had ingeroepen wilde ik deze monteren, maar Marco wees me er echter op dat ik een zogenaamde verbuste/bussenkop heb (nou ja, de Juul dus) waarbij de bussen al taps toelopen en/om zodoende meer koppel te krijgen. Deze carb. mounts er tussen monteren zou betekenen dat je uiteraard een vernauwing hebt van carburateur (40 mm DellOrto's) naar cylinderkop (uit mijn hoofd is de diameter van de carb mount aan de kop kant zo'n 36 mm). Echter de diameter van de bus in de kop is aan de carb. zijde weer 40 mm, om vervolgens naar de inlaatklep (uiteraard) weer een paar mm in diameter kleiner te worden. Marco vreesde voor een averechts effect: mengsel wordt in de carb mount versneld, om vervolgens in het inlaat traject weer op de diameter van 40 mm te "stuiten", het begin van de inlaatbus. En wat gebeurt er dan ?? Dat leek me toen zodanig logisch dat ik de carb mounts niet heb gemonteerd.

Nu loop ik met het idee de diameter van de carb mounts te vergroten naar 40 mm (uiteraard aan de kant van de kop) en de kant van de carbs naar 45 mm, en dan 45 mm carbs monteren. Het gaat om deze carb mounts:

Afbeelding

Een grafiek van mijn twee liter Nord is te vinden op :

http://62.194.150.25/squadra-italia/si- ... c0f712522e

Zoals je kunt zien zit ik al vrij snel op 180 PK, waarbij het vermogen niet meer doorloopt terwijl er nog best toeren bereik voor is (toch ?) en deze Amateur-sleutelaar (let op de hoofdletter "A" ..<grijns> ) dacht van "meer lucht & meer peut" erin. Er zitten Cosworth HC zuigers in het blok, met Crane nokkenassen, het type wat in de toenmalige Squadra Bianca motor zat.


Wat vinden jullie ervan ?

Emile

RE: "Carb mounts" op een "bussenkop" van

Geplaatst: za jan 26, 2013 19:12
door FO
Marco als in Marco van D.? Die heeft er wel verstand van. Heeft volgens mij meerdere Squadra Bianca blokjes gebouwd, toch?

Re: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

Geplaatst: za jan 26, 2013 20:02
door brolli21
Op één of andere manier krijg ik de titel er niet helemaal op : bedoeld was "carb mounts op de bussenkop van mijjn Giulia racer":
Dat heb ik even voor je geregeld ;)

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

Geplaatst: za jan 26, 2013 20:16
door GTA287PK
Kanonne Sander, ik weet dat je handig bent, dat heb je op Assen al eens bewezen, maar dit vind ik knap ! Kun je dat ook met mijn banksaldo ?? DWZ zorgen dat dat toéneemt, uiteraard, anders heb ik geen interesse !!!!

Kennelijk kan/mag jij iets wat een ander niet kan ? Oh ja, jij bent toch moderator oid, schiet me nu te binnen ?

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

Geplaatst: za jan 26, 2013 20:22
door GTA287PK
Oh ja ! Inderdaad. Marco as in Marco van D. Die heeft mijn huid toch maar mooi gered. Op het Squadra Italia forum kun je onder "raceverslagen" lezen over het hoe-wat-waar-en waarom. Gelukkig zijn er nog van die mensen die flink de schouders eronder willen zetten om dátgene te fixen, wat ánderen gewoon versjitterd hebben...

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

Geplaatst: za jan 26, 2013 20:34
door brolli21
Ik ben inderdaad moderator Emile,en in het dageljiks leven mag ik wel vaker aan auto's prutsen ;)

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

Geplaatst: za jan 26, 2013 20:39
door GTA287PK
Ach ja ! da's waar ook! Is toch jouw boterham ? "non-Italiaans" merk, toch ??

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

Geplaatst: za jan 26, 2013 20:42
door brolli21
Non italiaans voor de baas ja,maar voor het plezier wel italianen natuurlijk ;)

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

Geplaatst: zo jan 27, 2013 09:26
door AG
ik zou geen andere/grotere carbs nemen, maar eerst je inlaatnokkenas wat vroeger zetten als dat nog gaat met je zuigers.

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

Geplaatst: di jan 29, 2013 09:13
door GTA287PK
De wereld van de nokkenastiming is voor mij niet alleen magisch, maar ook "onbekend". Theoretisch weet ik wel hoe dit zit, maar geen praktische ervaring en/of timing-spullekes.. Voor mijn leken-gevoel krijg je bij het vroeger zetten van de inlaatas meer koppel, en/maar (omdat een nokkenas uiteraard maar een bepaald "bereik" heeft ook weer een "snellere" sluiting, en kost dat geen topvermogen ? Ik denk dat voor een niet bepaald moderne, ongeblazen 2 liter 4-pitter de motor nu een erg goed koppel heeft. Én ik zou de huidige "bottom power" van de Juul niet meer willen missen of "ruilen" tegen een dikke 5/kleine 10 PK topvermogen erbij. Maar behoud van koppel én een PK'tje of 10 erbij ?? Mjummie... graag !

Gr. Emile

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

Geplaatst: wo jan 30, 2013 06:16
door AG
Ja daarom juist inlaat vroeger! koppelkromme verschuift iets en daardoor wat meer vermogen En wat belangrijker is je kan wat meer bruikbare toeren maken..