Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtigingsolie

Geplaatst: wo aug 03, 2011 16:45
door Wesley
Hallo!

Afgelopen maandag een aantal rondjes Nordschleife gereden (voor het eerst, was super :D Zie foto 8) )

Afbeelding


Maargoed, had het idee dat mijn stuurbekrachtigingsolie nogal heet werd. Besturing werd langzamerhand iets vager.
Ik heb al extra koeling erop zitten, namelijk de 'wokkel' cq 'spiraal' uit de 156.
Daarnaast denk ik dat mijn pomp nog redelijk vers is.

Is er stuurbekrachtigingsolie op de markt speciaal ontwikkeld voor hogere temperaturen cq racerij? Een dikkere olie bijvoorbeeld of één met een hoger kookpunt?
Of hebben jullie tips of ideeën voor een oliesoort?

Ben benieuwd!

Groeten Wesley

RE: Stuurbekrachtigingsolie

Geplaatst: wo aug 03, 2011 16:56
door yuri 75 V6
In mijn ervaring verschilt stuurbekrachtigingsolie niet zo veel van standaard hydrauliekolie. De meeste soorten worden vanaf een graadje of 140 duidelijk minder. Ik heb er best wel wat aan gemeten met thermokoppels op diverse plekken in het circuit onder allerlei omstandigheden, en veruit de belangrijkste factor in het opwarmen is je pomptoerental. Met andere oliën maak je geen grote stappen. Wat je dus kunt doen is óf een grotere poelie op je pomp monteren, waamee bij lagere toerentallen de bekrachtiging zal verminderen, of extra koelcapaciteit aanbrengen (ringleiding die dwars achter de grille ligt, voor de radiateur, doet het vaak goed).

RE: Stuurbekrachtigingsolie

Geplaatst: vr aug 05, 2011 16:27
door Wesley
Thanks!

Alvorens ingrijpende wijzigingen toe te passen ga ik eerst eens wat extra koeling proberen.

Groeten Wesley

RE: Stuurbekrachtigingsolie

Geplaatst: vr aug 05, 2011 17:26
door BugAlfa
Bekend probleem, bvb. ook met alle race-156's hydraulisch-el. servo is eigenlijk gemaakt voor gemiddeld toerental rond de 3.000 à 4.000rpm op circuit kom je als't goed is niet onder de 4.000rpm :wink: .

Wij hebben op 2x 156 en 1x 147 al elektrische servo in de plaats gezet .

Let alvast op dat het rubbertje langs de vlotterpeiling(aan de afluitschroefdop) niet gescheurd of gelost is .
naast elektrische pomp kan je ook trachten verhouding wieltje pomp/aspoelie te veranderen zodat de pomp iets minder snel gaat draaien maar dat is ook knoeien...

In't topic van de 156 racer staat er vast nog wat van ; ik zoek het op .
Vloeistof gaat het niet echt veranderen : door te lang aan te hoge toerentallen te draaien gaat ze schuimen .

RE: Stuurbekrachtigingsolie

Geplaatst: vr aug 05, 2011 18:05
door BugAlfa
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... c&start=15
hier vind je wat ook op p.8 o.a.

Eerste maal dat het fout liep was '99 in Belcar op Spa ; m'n toenmalige ploegmaat dacht dat meer toeren meer snelheid bracht dus 7.000rpm terwijl de toen nog std. motor z'n koppel bij 4.500rpm afgaf...
tijdens de qualif voor de 1e maal geconfronteerd met wegvallen servo ...
Gezocht en gevonden, pompreservoir overgeschuimd en rubbertje losgekomen en gaas verstropt ! rubber verwijderd, pomp gekuist en klaar voor de race . Ploegmaat kwam iets voor het uur sneller dan gepland binnen omdat nukken weer begonnen(wat wil je bij 7000rpm :oops: ) ; ik weg nadat we opgekuist hadden en bijgevuld . 45min ging het goed dan begonnen de problemen weer tot 2 ronden voor het einde de pomp begon te roken en grandioos in de fik ging ...rechts van me op de passagiersplaats BBQ... Ik wou echter niet stoppen want we lagen voor't allereerst op podiumkoers én ineens voor 'n 2e plaats . Toch nog 1 plek moeten inleveren maar als 3e in de klasse moeten gesloten wagenpark insturen met rokende 156 . uitgestapt en door rook bevangen door m'n benen gezakt en dan de 1e de beste (poeder(helaas))blusser gepakt en leeggespoten ... het poeder heeft meer schade aangericht dan de brand sindsdien moet er'n AFFF blusser van me in de wagen . :wink:

Re: RE: Stuurbekrachtigingsolie

Geplaatst: za aug 06, 2011 02:22
door DJ
Bekend probleem, bvb. ook met alle race-156's hydraulisch-el. servo is eigenlijk gemaakt voor gemiddeld toerental rond de 3.000 à 4.000rpm op circuit kom je als't goed is niet onder de 4.000rpm :wink: .

Wij hebben op 2x 156 en 1x 147 al elektrische servo in de plaats gezet .

Let alvast op dat het rubbertje langs de vlotterpeiling(aan de afluitschroefdop) niet gescheurd of gelost is .
naast elektrische pomp kan je ook trachten verhouding wieltje pomp/aspoelie te veranderen zodat de pomp iets minder snel gaat draaien maar dat is ook knoeien...

In't topic van de 156 racer staat er vast nog wat van ; ik zoek het op .
Vloeistof gaat het niet echt veranderen : door te lang aan te hoge toerentallen te draaien gaat ze schuimen .

Is me niet 100% duidelijk. Heb je een elektrisch aangedreven hydrauliekpomp geplaatst tbv het originele hydraulisch bekrachtigd stuurhuis. Of heb je een ander elektrisch bekrachtigd stuurhuis geplaatst. Of andere stuurkolom met elektrische bekrachtiging erin verwerkt.

Gr DJ

RE: Stuurbekrachtigingsolie

Geplaatst: za aug 06, 2011 13:02
door BugAlfa
De pompaandrijving door de poelie via de riem hebben we vervangen door 'n elektische pomp .
De bekrachtiging blijft hydraulisch maar draait constante snelheid onafhankelijk van't motortoerental op deze manier .
Zulke elektrische pompen vind je van Opel of renault bvb. soms een beetje zoekwerk, de 1e hadden we van LO racing die destijds van Autodelta zelf de Procar wagens zo aangeleverd kreeg . Bij Opel hebben ze soms een pomp die vervangen is omdat ze lawaai maakte maar dat is voor 'n racer geen probleem als ze maar werkt :wink:

RE: Stuurbekrachtigingsolie

Geplaatst: za aug 06, 2011 13:10
door Performa
Als het wat help ik weet dat ze bij Astra G zo'n pompen gebruiken en die worden redelijk veel en soms ook onnodig vervangen.

Re: RE: Stuurbekrachtigingsolie

Geplaatst: za aug 06, 2011 18:13
door DJ
De pompaandrijving door de poelie via de riem hebben we vervangen door 'n elektische pomp .
De bekrachtiging blijft hydraulisch maar draait constante snelheid onafhankelijk van't motortoerental op deze manier .
Zulke elektrische pompen vind je van Opel of renault bvb. soms een beetje zoekwerk, de 1e hadden we van LO racing die destijds van Autodelta zelf de Procar wagens zo aangeleverd kreeg . Bij Opel hebben ze soms een pomp die vervangen is omdat ze lawaai maakte maar dat is voor 'n racer geen probleem als ze maar werkt :wink:
Bedankt voor de info. Duidelijk nu.

Gr,
DJ

RE: Stuurbekrachtigingsolie

Geplaatst: vr aug 12, 2011 12:42
door Wesley
Thanks voor alle reactie's!

Overigens ging het gisteren op Assen wel weer prima.
Waren echter wel telkens korte stints.

Groeten Wesley