Pagina 46 van 50

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: ma jul 28, 2008 13:53
door _Pieter_
Weer wat gesleuteld gisteren in het zonnetje.
Eerst maar eens het laswerk aan het front wat nog onbehandeld was, netjes afgewerkt.
Een klein randje uit de onderrand geslepen voor de symmetrie, geschuurd, geborsteld en alles in een Owatrol - S2U blend gesopt. Het is wel even werk maar alles ziet er nu weer fraai uit, en de elementen gaan nu niet meer met het staal er vandoor.

Toen dat klaar was, toch maar even met de linker motorsteun bezig.
Met een voldoende divers arsenaal aan 13mm rateltjes en verlengstukjes kan je redelijk eenvoudig bij alle 4 moeren en de ene bout.
De krik links onder het carter gezet met een plank hout ertussen en dan flink opkrikken.
Het demonteren van de finaal ingezakte steun (ook in onbelaste stand stond ie echt totaal uit het lood) gaat dan simpel.

Om de verse steun er weer tussen te doen, moet je iets meer opkrikken, want er is meer ruimte nodig. Dan even heel hard duwen, maar dan schiet ie er wel tussen. Vervolgens de krik iets laten zakken, alle moertjes en het ene boutje er weer op, vastdraaien en de krik eronder vandaan.

Dit had ik veel eerder moeten doen, want deze motorsteun is vele malen beter, het blok staat nu echt 2cm hoger. Ik denk dat de motor ook een stuk steviger staat, hij ging redelijk te keer eerst.

Voor de SI race van 3 augustus moet ik nu alleen even:
1. mijn veerwegkettinkjes achter wat langer stellen
2. zes slicks van pickup ontdoen (ik ga op mijn 'oude' set rijden)
3. gordelogen 5e en 6e punt verplaatsen naar onder de stoel

En dan kunnen we weer :driving: :D

Groeten, Pieter

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: wo jul 30, 2008 22:38
door _Pieter_
Vanavond na de golf eventjes langs de loods, omdat er 'een zeker iemand' interesse heeft in mijn nokkenassen.
Er zouden nummers op moeten staan. Nou, ik weet niet waar, maar op deze staan ze nergens waar ze zichtbaar zijn in gemonteerde toestand.
Ik heb de motor met het handje 1x rond getornd, maar niks leesbaars op de stokken aangetroffen.
Wel bij deze heel veel foto's van het nokprofiel. Wellicht dat iemand aan de hand hiervan een idee heeft welk type het kan zijn?
Ik had helaas geen meetgereedschap bij de hand om de hoogte van de nok te meten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Pieter

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: wo jul 30, 2008 23:50
door Bartman
Kijk eens op de kopse kant....

Re: RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: do jul 31, 2008 10:30
door _Pieter_
Kijk eens op de kopse kant....
De achterkant? Aan de voorkant is niks te zien vanwege de tandwielen.
In het licht wat ik had (avond) kon ik zo 123 niks zien.
Hoe zien die nummers eruit? lettergrootte 4 ofzo?

Gr, Pieter

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: do jul 31, 2008 12:55
door Andretti Molletti
Zoals ik al zei Pieter op het uiteinde staan 3 letters bij Alquati.
Zo te zien zijn dit idd Alquati Nokkenassen. Wat verouderd m.i. omdat ze relatief veel duratie hebben t.o.v. lift.
A32 of A33 staat op de achterzijde ingslagen (dus kopsekant) de letters zijn dan zo groot dat ze makkelijk op de as passen :lol: :lol: :lol:
Als het Alquati 33 assen zijn dan zijn we snel klaar... kop giga vlakken en gaan ;)

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: do jul 31, 2008 13:53
door vV
ja ja standaard auto.. er komt steeds meer boven wat er toch wel op blijkt te zitten.. :wink: begrijp het allemaal steeds beter..!

Re: RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: do jul 31, 2008 15:38
door _Pieter_
ja ja standaard auto.. er komt steeds meer boven wat er toch wel op blijkt te zitten.. :wink: begrijp het allemaal steeds beter..!
Toch geen slechte koop hè? ;-)
Maar de kop is (waarschijnlijk) nog niet gevlakt (ga ik wel nameten). Dan verlies je enorm veel compressieopbouw met dit soort nokkenassen (veel overlap) door spoelverlies. Dus effectieve winst valt dan tegen. Ze hebben geen enorme lift, want je kan zien dat er geen uitsparingen zitten in de klepbekerhouders. Lekker goedkoop inbouwen dus, want de std klepveren kunnen dit dus gewoon aan.

Ik ga wellicht vanavond nog een keertje kijken (zaklampje mee!) en nummertje spotten.

Pas als de kop gevlakt is komt er serieuze powerrrrrr.... :-D

Gr, Pieter

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: vr aug 01, 2008 00:33
door _Pieter_
Oke, vanavond weer eens ouderwets een avondje gesleuteld.
Onder het genot van de speaker die commentaar leverde bij het plaatselijke Criterium, eerst maar nogmaals naar de nokkenassen gekeken.

Op de kopse kant van beide nokkenassen staat idd een getal: "306"

De hoogte van de lobe is ~11.6mm, de hoogte van het nokspoor (hiel) is 0.6mm. De 306 staat voor de duratie.

Naar alle waarschijnlijkheid 'old skool' Alquati nokkenassen? Wie heeft er een spec van deze nog ergens liggen stoffen?

Nemen we de Alquati #308/47 als leidraad, dan is de Duration @ 1.25mm ergens rond de 270°. Niet slecht toch!
Lift is echter een stuk lager dan deze stokken, Camlift is 11.0mm, itt 12.5mm van de 308/47.

Deze nokken passen zonder modificaties aan de klepbekers zoals op de foto's te zien is.
Ik denk dat het echt het maximum is voordat je de vijl erin moet zetten.

Het biedt wel perspectief! Nu de compressie flink gaan verhogen, uitlaatspruitstukje scoren en eens kijken wat er gebeuren gaat.

Na de inspectie van de nokkenassen, de GTV maar weer s op diet gezet. Sinds het eruit zagen van de restanten van het open dak heb ik dit niet meer gedaan.
Dus, heb ik de kachel en bijbehorende slangen uitgebouwd. Dat is zeer simpel, ook met het dashboard op zijn plek. De kachel hangt aan 4 moertjes en het frontpaneel aan 2 parkertjes.

Het bedieningsfrontpaneel van de kachel (zonder de hendels eraan) laat ik zitten, omdat daaronder een alu plaatje zit met noodstroomschakelaar en koelfan.
Ook de centrale groene knop die de aanjager bediende, laat ik zitten. Ik ga nl twee 12v computerfans onder de 2 ronde gaten in het dash monteren.
Dan heb ik direct de electrische aansturing klaar, met 2 snelheden! (luxe!)
Direct weer wat loze bedrading gevonden die ik uiteraard terug ga traceren tot de zekeringkast en daar eraf haal.

Thuis heb ik de kachel doorgespoeld (uiteraard veel vieze drek erin) en leeg gewogen op de digitale weegschaal: 3,9 KG!
Tel daar nog 2 slangen bij op en een boel vloeistof, toch gauw 4,5 KG eruit geschroefd.
Ook een hele gevaarlijke slang wat betreft mogelijke beschadigingen verwijderd, de voorste naar de waterpomp.
Deze was echt van erbarmelijke kwaliteit (dun en slap) en had al veel beschadigingen...

Dus: de GTV weeg nu nog 1020 (droge tank) - 4,5 = 1015.5 KG. Nog 15.5 eraf voor het mooi. Ik wil nog lexan ruiten, de voordeuren te grazen nemen (zijn loodzwaar) en als ik het echt niet meer zie zitten, met de spatel de dikke bitumendrap op de bodem vervangen met een laagje verf. Maar dit is allemaal van later zorg.

A.s zaterdag ga ik weer door, dan ga ik alles klaarmaken voor het racen zondag.

Groeten, Pieter

Oja, iemand nog een kachel kopen? Is te koop!

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: wo aug 06, 2008 16:07
door _Pieter_
Zo, de racer staat weer helemaal op scherp voor het SSAR.
Moet wel want ik ga tussendoor op vakantie.

De kachel is uitgebouwd, koelsysteem weer wat gevuld (moet in fasen) en zeer solide afdichting gefabriekt op de in- en uitgangen van waterpomp en spruitstuk.
Het mooiste is een dichte dop op het spruitstuk, en een waterpomp zonder kachelaansluiting... Dat eerste bestaat vast, wie weet wat er past?

Verder de stabi weer vastgezet, en de vangkettinkjes van de achteras een tandje langer.
Slicks weer afgestoken (rotwerk, echt 15 minuten per band bezig!)

Eerder had ik al dit gedaan:

Afbeelding

Dus dat is ook weer helemaal zoals het hoort. Voor alle trouwe lezers:

Vierkante ogen van het lezen?
Kom naar het SSAR (ik sta ergens in een pitbox) en kom het allemaal van dichtbij meemaken!

Groeten, Pieter

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: wo aug 06, 2008 17:45
door Bartman
Spruitstuk kun je dichtlassen.

Aansluiting op waterpomp heb ik afgedicht met stukje slang, een bout en slangenklemmen. Werkt prima.

Re: RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: do aug 07, 2008 11:18
door _Pieter_
Spruitstuk kun je dichtlassen.
Aansluiting op waterpomp heb ik afgedicht met stukje slang, een bout en slangenklemmen. Werkt prima.
Dat laatste heb ik ook gedaan, echter heb ik een gladde massief ijzeren staaf met diameter 14mm genomen (scharnier van een tuinhek, €3 bij de praxis :D ) en daar 2 stukjes van 2,5cm afgezaagd. Dat weer mooi rondgemaakt en in van die canvasomwikkelde waterslang geduwd. Daar dan weer een slangenklemmen omheen. Zit dus strak dicht!
Dit is idd voor de waterpomp de enige makkelijke oplossing denk ik.

Maar op de spruitstukkant zit er een schroefnippel in het spruitstuk gedraaid. Het mooiste lijkt mij toch om deze nippel eruit te draaien en te vervangen met een dichte dop. Maar wat voor soort draad / diameter is dit ding?

Past er iets uit de categorie waterleiding / gasleiding? Daar bestaan van die mooie afdichtingsdoppen weet ik.

Groeten, Pieter

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: do aug 07, 2008 11:54
door Bartman
Gasvitting lijkt te passen, maar dat doet het niet. Zelf ook al naar gezocht. Gewoon dicht laten lassen....

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: do aug 07, 2008 17:45
door giuliettaevo
Is waarschijnlijk gewoon metrische draad ( misschien metrisch fijn)en daar vind je niet zo makkelijk een plug voor. gewoon dichtlassen idd.

Nippel dichtlassen is makkelijkste, kun je het nog ongedaan maken met een andere nippel. :wink:

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: do aug 07, 2008 22:41
door _Pieter_
Dank voor de tips!
Ik laat mijn slang voorlopig maar even zitten. Zodra het blok uit elkaar gaat en ik me vreselijk verveel ga ik dit wellicht laten doen.

Vandaag een flinke rit naar het noorden gemaakt, aldaar heb ik het volgende op de kop getikt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is geen 100% optimaal spruitstuk, maar toch beter dan het std gietijzeren ding wat er nu op zit.
Die ga ik voor megabucks aan een amerikaan verkopen :D

Een frisse voorpijp zonder de bekende platte pijpen had ik al via het forum op de kop getikt, dus zo is het spul compleet.

Zo, nu eerst op vakantie 8) , tot over 2,5 week!

Groeten, Pieter

RE: Alfetta GTV racetool

Geplaatst: vr aug 08, 2008 08:58
door kees artc6
Voortgang zit er goed in Pieter, geniet van je vakantie !