_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

wo aug 20, 2008 22:51

Zo, vandaag weer even wat aan de GTV gedaan.

Het idee was om het nieuwe spruitstuk te monteren. Dus begonnen met het loshalen van de 4 onderste bouten.
Dat is een aardig gedoe! Gelukkig had ik een veelvoud aan ratels en verlengstukjes bij de hand, want verdorie wat een geklooi!
Met zijn tweeen heb je dit zo gepiept, maar in je eentje ben je lang bezig.

Uiteindelijk alles losgehaald, en toen kon ik de 2 spruitstukken eens goed vergelijken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien, gaat dat niet passen op de standaard voorpijp. :cry:
De Sebring voorpijp die ik heb liggen gaat me ook niet helpen helaas, want die is hetzelfde als het std exemplaar.

Door de lengte van de spaghetti steekt het spruitstuk ongeveer 12cm verder omlaag dan de std spruitstukken.
Ik heb dus een voorpijp nodig met hele korte omhoog gerichte buizen.

Wie weet wat er kan passen? Heeft iemand iets liggen? Of is het mogelijk om een voorpijp aan te passen door er 2 nieuwe bochten op te lassen? HELLUP! :D

Het loshalen van het uitlaat was gelukkig niet voor niets. In de cabine is tijdens het rijden meestal sprake van een helse uitlaatlucht.
Ik denk dat de staat van de uitlaatpakkingen (met name cylinder 4) daar wel wat mee te maken hebben.
Rond de uitlaatpoorten was het blok aardig zwart van gelekte uitlaatgassen.

Dus even langs Tuynder en 4 nieuwe gehaald. Zie het verschil:

Afbeelding

Vastschroeven van de spruitstukken was redelijk eenvoudig, wel waren de boutjes op de draadeinden aan de cylinderkop weer knap irritant.
Graag had ik daarvoor een snijplaat gehad om die draad op te frissen, maar het is fijnmetrisch dus helaas.

Gelukkig heb ik alles weer vast gekregen, de extra moertjes die ik al heb gaan altijd mee op reis.

Dat was m weer, wellicht morgen nog wat doen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Alfetta GTV racetool

do aug 21, 2008 09:09

pieter, ik heb daar wat zelf voor gemaakt om het wel makkelijk alleen te doen:

stuk draadeind, die omgebogen tot een U (het eindstukje dan) en daar een dop 13mm aan vast geschroefd (zal wel een foto maken, want zo snap ik niet eens wat ik zelf type :wink: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfetta GTV racetool

do aug 21, 2008 13:33

Stukjes draadeind op de kop van de bouten lassen helpt ook.... die komen dan tegen het spruitstuk zelf aan en zorgen ervoor dat de bout niet mee kan draaien. :wink:

edit: Zie net dat het om de spruitstukmoertjes gaat... :oops: daar hebben ze trouwens wel hele mooie gebogen ringsleutels voor, zijn als het ware in een halve maan gebogen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

do aug 21, 2008 14:04

Het is nu goed te doen hoor, ik heb het draad met een snijplaat schoongemaakt en dan zet je het vrij makkelijk vast.
Wel is het idd een aanrader om de bouten om te draaien en ze te borgen middels een draadeind zodat je alles van bovenaf kan doen.
Dat ga ik pas doen als het losrammelt. :D

Gr, Pieter
SCARB # 4710


_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do aug 21, 2008 14:43

Dacht je dat ik iets zelf bedenk? Ik kijk alles af bij AutoDrelta! :lol:
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do aug 21, 2008 19:21

Wel is het idd een aanrader om de bouten om te draaien en ze te borgen middels een draadeind zodat je alles van bovenaf kan doen.
Zo heb ik het ook zitten, lekker makkelijk van bovenaf je uitlaat vastzetten...
Heb alleen niet de moeite genomen om stukjes draadeind te zagen, maar gewoon boutjes erop gelast!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

za aug 23, 2008 10:43

Gister weer even wat verder gedaan aan het interieur.
Nadat de kachel eruit was, ondekte ik dat er nog wat meer zooi weg kon.

Ten eerste het handschoenenkastje, nutteloos dus kan het weg:

Afbeelding

Zo heb je echt een zee van ruimte en is het heerlijk overzichtelijk:

Afbeelding

De isolerende matten (2 losse lagen) die onder de voorruit liggen te sponzen bijvoorbeeld.
Kletsnat uiteraard (de GTV is zo lek als een mandje) dus die ben je liever kwijt dan rijk.
Er zat geen anti-dreun onder, dus een kwestie van pakken en trekken.

Zo'n berg troep kon er uit:

Afbeelding

Vervolgens nog even 2 lichtgewicht aanjagers geplaatst, geschakeld via de originele schakelaar mét indicatielampje op het dash (chique!) :D

Afbeelding

Hier zitten er dus 2 van gemonteerd onder de originele roostertjes. Minder blaaskracht dan origineel maar wel 1/10 van het gewicht.

Klaar voor Assen!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

RE: Alfetta GTV racetool

za aug 23, 2008 12:31

Als je niet te veel stilstaat, met draaiende motor, dan heb je de fans toch niet zo veel nodig.
Maar, het wordt zo langzamerhand wel een ultra leggera charozzeria.
what is next Pieter, minder eten? ;)

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

di aug 26, 2008 18:35

Als je niet te veel stilstaat, met draaiende motor, dan heb je de fans toch niet zo veel nodig.
Maar, het wordt zo langzamerhand wel een ultra leggera charozzeria.
what is next Pieter, minder eten? ;)
Nee, die enorme anti-dreunplaten uit de beide deuren halen.
Die omvatten zowat het hele deurpaneel itt de 75 waar het meer een plak in het midden is.
Dan nog plastiek ruitjes en het frame uit de motorklep zagen.
Van de kilo's plamuur blijf ik af, daar zit net mooie rode verf overheen :D

Cu vrijdagavond / za ochtend!

Gr, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

ma sep 01, 2008 17:25

Zo, hij heeft het fantastisch gehouden tijdens de 1-uursrace, werkelijk top voor de laatste straat-SI auto.
Temperatuur goed, wel een litertje olie gemorst maar wat wil je na zo'n gruwelrit?

Alleen de achterremschijven krom, dus ook de nieuwe Ferodo blokken aan puin. Maarja, hoort er bij. Wel gewoon weer naar huis gereden.

Bij deze een vooraankondiging, de kogel is door de kerk:

Dit is mijn laatste seizoen voorlopig. :cry:

Stoppen doe je op je hoogtepunt, de 1-uurs ARC race was dat. Werkelijk waanzinnige ervaring, een aanrader! :D

Ik heb nu even andere prioriteiten (nieuwe baan, relatie uit, dus op zoek naar nieuw huis etc) dus met toch wel een beetje pijn in mijn hart stop ik (voorlopig) met racen.

Er staan veel rijders te trappelen om aan de SI te starten en ik heb voor die mensen een heel leuk apparaat in de aanbieding waarmee je best hard kan. 2:15 op ZV, 2:16 op Assen.

En, met wat meer gesleutel (of nog beter rijden) kan je echt mensen gaan inpakken, want de GTV is een goede basis.

Dus, de GTV gaat in de verkoop TEAB per 25 oktober, na de laatste SI race. Heb je een heel goed bod, mag ie misschien eerder weg.
Je krijgt er ook een hoop spullen bij uiteraard, zoals 2 sets slicks en een set regenbanden op velg (intermediates staat ie op), en diverse andere spullen, 2 stoelen met gordels, 2 stalen jerrycans met tuit. Spullen die je anders moet gaan kopen om te racen.

Uiteraard repareer ik de achterremmen zodat ie het gewoon weer doet, testritjes dan mogelijk voor serieus geinteresseerden.

Nadere specs zal ik nog even geven, ook met een prijslijst van de nieuwe onderdelen zodat je kan zien wat het allemaal gekost heeft.

En oja, APK t/m juni volgend jaar!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Alfetta GTV racetool TE KOOP per 25-10-2008

ma sep 01, 2008 19:23

jammer dat je er mee gaat stoppen(mede door de reden).

maar je hebt i.i.g. veel ervaring opgedaan en veel genoten, en ondertussen ook een heel leuke GTV geprepareerd
en velen hebben je topic met plezier gevolgd
zijn vast wel liefhebbers voor deze gave GTV.

succes met alles :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alfetta GTV racetool TE KOOP per 25-10-2008

ma sep 01, 2008 20:14

er staan meerdere rijders te trappelen om het in 2009 weer op te nemen tegen deze geducht tegenstander gebleken GTV! Dus grijp je kans!!

Jammer Pieter, je was altijd een graag geziene en sympathieke deelnemer! Ik denk dat ik voor ieder ander SI deelnemer spreek.

Wij hopen je spoedig weer terug te zien wanneer alles op de rails is, tegen die tijd staat er vast wel weer ergens een racer te koop waar je je op kan botvieren!

We zien je de laatste race nog wel begrijp ik?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Alfetta GTV racetool TE KOOP per 25-10-2008

ma sep 01, 2008 20:32

Ow, nee he! Het was juist zo gezellig dit weekend...

Zet hem -als het even financieel kan- weg in de stalling!
Krijgt er nooit voor wat je voor al je werk en inzet verdient...

Groeten,
van je ex pitboxgenoot Michel.

Andretti Molletti

Re: RE: Alfetta GTV racetool TE KOOP per 25-10-2008

ma sep 01, 2008 20:50

Ow, nee he! Het was juist zo gezellig dit weekend...
_Pieter_ was toch juist dat aggresieve manneke??? :twisted: :twisted:

Whatever Pieter... als i niet stuk is... verkocht is... weet ik veel.. je blijft hier (Leusden) welkom!!!
De koffie staat altijd klaar.
Tzt zien we wel weer nu eerst even doen wat je moet doen en we hopen allemaal dat je snel weer terug bent..

(vooral ik want ik ga al bijna met pensioen!!)

Terug naar “Racen - Technisch”