DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 05, 2007 13:31

Pieter,

Als je nieuwe wielmoeren neemt let dan ff op dat de conische flank van de moer lang genoeg is. Anders heb je kans op beschadigingen aan LM velgen. Je trekt de moer dan als het ware in het het velg hart omdat het contact vlak met het zachtere LM te klein is. 20 moeren van 2.50 is toch E50, zonde als je verkeerde krijgt.
Gave bak BTW, oud type gtv is een van de mooiste circuit alfa's wat mij betreft.

Mzzl,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do apr 05, 2007 14:45

Ooit een raceteam gezien met maar 1 auto? Dit is beter toch ;-)

Groeten, Pieter
Ja jullie voor de GTV en de broertjes Rietkerk :D
Lijkt me best gezellig hoor, maar een eigen auto is natuurlijk beter!!

Wat heb je besteld bij Biesheuvel?? 8)
@Dré, op dit moment heb ik anderhalve auto en mijn collega een halve. (Plus dat hij nog 2 auto's heeft voor op straat natuurlijk)
Dus kunnen we ook samen rijden in de toekomst, en als er mechanische pech is aan de GTV, is er nog een auto op te trommelen. Tenzij hij natuurlijk rijdt, dan doe ik de race support.

Ik heb wat los grut besteld bij Remola:
- Een sloot Bardahl DOT5.1 remolie (kan je nooit genoeg van hebben)
- Goodridge RVS remslangen (de remmen moeten nl toch nog ontlucht, beter nu vervangen dan weer 0,5 liter remolie weg moeten gooien)
- Raamnet (ondertussen verplicht bij de ARC, dus ik dacht: waarom niet)
- 50 meter rol race tape (waar je echt niet zonder kan tijdens een raceweekend) Ik heb er genoeg van iedere keer te moeten bedelen hiervoor.

Ook heb ik een mailtje naar onze oosterburen gestuurd 'mit ein frage über spezialteile' :D

@BJ: Goede tip, ik ga eerst eens goed kijken wat ik hebben moet. Die originele 'dichte' doppen van de 75 lijken mij eigenlijk ideaal, die passen op zowel staal als LM velgen, hebben veel schroefdraad en zijn waarschijnlijk voor de meeste (voor Alfa Romeo bedoelde) velgen op de juiste manier konisch.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 05, 2007 22:59

Vanavond toch maar weer even verder gegaan. Ik kon het toch niet laten om in de aanval te gaan op de bobbelende rode verf.
Met de auto in de staat zoals ik m kocht is het onverantwoord om m in de regen te zetten. Op veel plaatsen loopt water onder de verf, dus moet ik hier nu aan doen.

Gelukkig Nergens gaten ontdekt onder de bobbels, afgezien van de achterklep en onder de voorruit, en 1 kleintje in de afwatergoot van de motorklep onder een dikke laag plamuur.

De roestwerende werking van plamuur is wat overschat. Ik ga het daar waar het duidelijk niet meer goed zit, verwijderen en vervangen met roestomvormende primer. Eventuele resterende gaatjes vul ik met glasvezel.

Op de parafan zat de verf zo los, dat het met een schroevendraaier er zo af te halen was. De originele witte lak zit wel stevig. Wel zitten er wat gaatjes onder het raamrubber, maar niks zo erg als de rode verf zou vermoeden. Ook geen gapende gaten, eerder is het ietsjes lek.

Afbeelding

Gaatje 1:
Afbeelding

Gaatje 2:
Afbeelding

Wat ik eerst ga doen, is de resterende losse rode verf verwijderen, de boel glad schuren, en dan grondig primeren. De chromen raamstrip heb ik voorzichtig eraf gehaald, zodat ik ook goed onder het rubber kan klodderen. Anders heeft het geen zin.
Zo voorkom ik voorlopig erger. Echte reparatie (het raam eruit) moet wachten tot een volledige respray, dan wil ik ook een paar andere plekken aanpakken. Want over de losse rode verf spuiten heeft geen zin, van de rijwind laat dat spul bijna los :D

Al met al valt het reuze mee, geen Sud praktijken waar er onder de bobbels geen auto zit.

De efficiente oosterbuur, gespecialeerd in 'spezialteile für Alfa Romeo" heeft al weer terug gemaild dat hij het door mij gevraagde artikel op voorraad heeft. Ik slaap er nog een paar nachtjes over en hak dan de knoop door.

Wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

RE: Alfetta GTV racetool

zo apr 08, 2007 22:31

Pieter,

Ik ben blij dat jij zin hebt om aan dergelijke projecten te beginnen, mij schiet mij broekie vol van achteren als ik al die roest zie :)
Op www.autoscout24.de heeft een tijd lang een dergelijk project gestaan, waar de body al van af was. Kompleet gestript en ontdaan van bitumen en andere isolatie. geheel voorzien van een nieuwe gifgroene laklaag en nieuwe (!) rolkooi, geschroefd en met een redelijk verse 1.8 Turbo. Het moest immer een turbo delta worden. Ik weet niet of ie er nog staat, maar ik heb nog wel gegevens van deze, mochten je plannen veranderen. Fotos heb ik nog voorhanden....eventueel ook handig voor dit projectje, kan je een beetje afkijken. Laat maar effe weten :) Of niet natuurlijk ;)

Anyway, erg knap dat je het kan en wil!

Michel

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 09, 2007 08:04


Al met al valt het reuze mee, geen Sud praktijken waar er onder de bobbels geen auto zit.
[-(
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 09, 2007 11:17

[-(
:wink: (Maar het is wel zo!) :D

Om deze paar gaatjes onder de voorruit ga ik deze verder helemaal harde koets niet wegdoen. Het lijkt op de foto een stuk erger dan het is.
De overige bobbels op de koets heb ik ook al met de schroevendraaier bewerkt, en daar zat nog voldoende (bruin) ijzer onder.

Het wordt een racer, dus het hoeft niet 100% mooi te worden. Roestomvormer, primer en glasvezel kan wonderen doen voor de gaten onder de voorruit/schutbord. Ik ben geen dichtgeplamuurde drama's tegengekomen, dat is het belangrijkste.

Ondertussen heb ik nog wat verdere inkopen gedaan, daar komt ook nog een plaatje van hier...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 09, 2007 11:29

Hoi Pieter,

Ik weet niet waar die gaten in je schutborden voor precies zitten en wat voor onderstel je onder je gtv racer wil zetten maar gezien het feit dat je rolkooi zo te zien niet doorloopt naar de voorwielophanging zou ik je schutborden toch maar met stukkie ijzer repararen ipv glasvezel.
Gaten zullen wel in het binnescherm zitten neem ik aan? Gezien het feit het een racer is en de lak toch al lelijk hoef je alleen functioneel te (laten) lassen. Maw het strakmaken en spuiten kun je overslaan. Alleen plaatjes in binnenschermen lassen is geen heidens kawei en hoeft dus ook geen vermogen te kosten.

Vind een gtv trouwens absoluut een van mooiste alfa racers.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 667
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 09, 2007 13:13

goed bezig ben beniewd wanneer die rijdt

martijn

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 09, 2007 23:35

Hoi Pieter,

Ik weet niet waar die gaten in je schutborden voor precies zitten en wat voor onderstel je onder je gtv racer wil zetten maar gezien het feit dat je rolkooi zo te zien niet doorloopt naar de voorwielophanging zou ik je schutborden toch maar met stukkie ijzer repararen ipv glasvezel.
Gaten zullen wel in het binnescherm zitten neem ik aan? Gezien het feit het een racer is en de lak toch al lelijk hoef je alleen functioneel te (laten) lassen. Maw het strakmaken en spuiten kun je overslaan. Alleen plaatjes in binnenschermen lassen is geen heidens kawei en hoeft dus ook geen vermogen te kosten.

Vind een gtv trouwens absoluut een van mooiste alfa racers.

Mzzl,
DJ
DJ, dank voor de tip. De neus van de GTV blinkt sowieso niet uit in stijfheid. Deze wil ik wel tzt laten verstevigen en doorlassen. Het plaatselijk rotte randje onder de voorruit (aanhechting schutbord -> parafan) zal op zichzelf niet veel flex veroorzaken denk ik. Prioriteit is nu om de roest te stoppen totdat ik dit goed ga aanpakken (ruit eruit en volledige respray van de auto).

Qua onderstelmodificaties neig ik naar 35mm torsies ipv coilovers, om de krachten uit de neus te houden. Bij deze 116 komen beide torsies uit in een 1 massief ijzeren blok, dat met 2 dikke bouten gemonteerd zit op een dwarsbalk waar de 2 chassis draagarmen eindigen. Dit is duidelijk 1 van de stevigste punten onder de hele auto. Veerkrachten elders heen leiden zal niet zomaar gaan. Wat zou jij doen?

Let wel dat deze auto echt in een heel andere staat is dan deze foto's doen vermoeden. Als je de buitenkant ziet, denk je dat de binnenschermen met roest aan elkaar hangen... Maar dat is dus niet zo.
Alle binnenschermen zijn volledig gezond. De enige binnenschermen die niet goed zijn, is links en rechts naast de kofferbakbodem (tussen kofferbak en buitenste spatborden achter de wielkasten, dit boeit echt totaal niet) en dus onder de voorruit / schutbord. De rest is allemaal al gerepareerd, en wel zeer grondig.

Dit weekend heb ik wat inkopen gedaan, zie hier:

Afbeelding
- Nieuwe kentekenplaten (de vorige waren nog van voor 2000)
- Spiegels (nog behoorlijk lijkend op het origineel, echter voor een fractie van de prijs :D )
- Accu (gewoon een 'zware', want er zal toch veel gestart moeten worden in het begin. Raceaccu is iets voor later)
- Pakking voor benzinefilterhuis (Zelf op maat geknipt)

Afbeelding
- OMP stoel met oren
- 3 inch 6-punts gordel
- Alu stoelframes

Afbeelding
- RVS remslangen
- Raamnetje
- Koelvloeistof
- Racetape

De Powerfile (handig tooltje) en nieuwe voorraad Owatrol olie en primer heb ik nu ook hier, dus kan ik de roestplekken gaan aanpakken.

Ik wil me komende week gaan concentreren op de roestplekken (kaalmaken en conserveren), doorrommelen met de electra, en de remmen + koppeling van vloeistof voorzien en goed ontluchten.
Als dat laatste gedaan is kan ik eens een klein rondje rijden in de loods en zien of de koppeling en versnellingsbak het eigenlijk wel doen.
Dat zullen voor de GTV de eerste meters op eigen kracht worden sinds tijden. Spannend!

Genoeg te doen dus, wordt vervolgd.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 10, 2007 00:08

35mm torsi's zijn erg duur tenzij je ze puur per ongeluk voor weinig tegen lijf loopt (yeah right, droom lekker verder) en met 35 mm torsi hoef je echt niet met een standdard gele koni of "sport" billstein aan te komen. Gaat niet lopen. Die moet je echt laten revalven en dan maar hopen dat je in een keer de goede set up hebt..........Geloof jij het? Dus beter instelbare race dempers.
Tevens is dikke torsi's erg lastig uitwegen tenzij je de speciale verstelbare versie aanschaft (is die nog ergens te koop?? vroeger wel bij AW delta in Duitsland) van de balk midden onder de auto waar de achterkant van de torsi in zit.
Maw coil overs + versterken van de neus is goedkoper (of beter minder duur!!) dan 35mm torsi met dempers. Omdat coil over veren veel goedkoeper zijn dan dikke torsi's. De (instelbare) racedempers heb je sowieso nodig of je nu torsi of coil over neemt. Coil overs is ook praktischer tenzij je de torsi's verstelbaar maakt.
Je zit toch in den Haag?? Ga eens met Jacco van JS praten om "je neus" te laten verzwaren tbv coil overs. (je hebt toch al een gelaste kooi??)
Mijn advies koop nog niks (welke onderstel optie je ook neemt het kost allemaal bakken met geld) en maak de auto eerst goed rijdend en APK waardig. Win in de tussentijd her en der info bij diverse mensen met race transaxle ervaring, laat alles bezinken en kijk eens in je portemonnee.......Vergeet niet dat je ook nog moet rijden. Dus kosten voor benzine, remblokken, banden (meerdere sets?) inschrijfgeld. En heb je al fatsoenlijke helm ,handschoenen, overall etc etc.

Mzzl,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

di apr 10, 2007 09:27

@DJ, dank voor de tips. Ik denk dat jij helemaal gelijk hebt. Eerst moet dit autootje maar eens rijden voordat ik geld aan dit soort zaken uit ga geven. En ik denk dat je gelijk hebt met de instelbaarheidsproblemen van torsies, het is een dure gok of je er ooit een goede setup mee kan vinden. Dan zijn coilovers een betere "investering".

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 11, 2007 23:07

Vanavond weer kort wat gedaan:

- Benzinefilter weer terug gehangen en getest -> geen lekkage :D Starten duurde wat langer, omdat het reservoir eerst gevuld moest worden, maar daarna liep ie weer als een zonnetje. Wel een beetje blauw uit de pijp als ik gas geef, maar geen nare bijgeluiden.

- Losse rode verf van de parafan gehaald (zacht tikken met hamer en schroevendraaier) Eronder zit de originele verf grotendeels nog op zijn plek. Ga ik schuren en bijschilderen zo lang. Tevens moet ik de afwatergoot van de motorklep even kaalgemaakt, omdat onder de plamuur wat oppervlakteroest zit.

- Koelfan bekeken: Doet het, maar alleen met contact aan :? Raar, is dit origineel? Er lijken wat niet-originele draden te lopen. Thermocontact doet het ook, handmatige fanschakelaar (die het thermocontact kortsluit) ook.

- Remlichten doen het niet, omdat de plus van naar de schakelaar aan een draad aan de onderkant van de kachelconsole zat geknoopt :? Ik ga op zoek naar de juiste plek op de zekeringkast en hang m terug waar ie hoort.

- Schuifdak bekeken, is van binnenuit dichtgelasd :!: met een staalplaat. Wel knap, want het dak is niet krom getrokken. Middels een eronder gestoken houten plankje wordt het 'bol' gehouden, anders zit er een kuil... Hier ga ik nu niet te veel tijd in steken, alleen even de zichtbare roest bijwerken en gaten in de plamuur dichtsmeren.

- Sensordraad remvloeistofniveau weer aangesloten, lampje doet het. Wellicht de sensor ook, kom ik pas achter als er weer remvloeistof in het reservoir zit. Handgas waarschuwingslampje ook, ookal doet deze hendel niks.

- Plakkerige klei ('putty') van de binnenkanten van de deuren gehaald. Hiermee zaten de binnenpanelen ooit vast aan de deuren. Tevens een oplossing bedacht voor het raamzwengelprobleem: Als ik de spiegels iets naar achteren monteer, zijn ze verstelbaar via het openen van de klapraampjes, dus kunnen de grote ruiten dicht blijven. Beide zwengelmechanismes zijn nl kapot / ontbreken.

- Deuren gaan van binnen open (APK eis)

Dus weer een paar kleine klusjes gedaan. Morgen neem ik sleutelvrij, ik heb vrijdagavond en de hele dag zaterdag om er flink tegenaan te gaan. Dan moet er weer flink schot in komen.

Wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

za apr 14, 2007 21:50

Vrijdagavond lekker op het terras gezeten, maar vandaag er stevig tegenaan gegaan.
Eerst de auto weer uitgerangeerd en m op een fijne plek neergezet:
Afbeelding
Lekker de ruimte en veel daglicht, en perslucht en stroom bij de hand.

Vervolgens de remmen gedaan.
Afbeelding
De RVS slangen gemonteerd, de voorklauwen eraf gehaald, schoongemaakt en gecheckt dat ze weer helemaal gangbaar zijn.
Na het ontluchten de zuigers naar buiten laten komen en weer naar binnen geduwd. Ging lekker soepel.
Achterremmen raak ik niet aan, want die klauwen zijn nog helemaal nieuw. De achterremmen plakken ook totaal niet.
Het rempedaal is lekker hard, en er zit nu volledig nieuwe DOT5.1 in.

Ook heb ik de koppeling ontlucht. Helaas geen echt resultaat, de slag is nog steeds te klein om te ontkoppelen.
Morgen ga ik de speling (1,5 cm pedaalslag) uit het pedaal halen, en nog een keer ontluchten, ditmaal met de auto naar voren gekanteld, en de hulpkoppelingcylinder maar eens vastzetten (zit nog los). Yuri was er duidelijk klaar mee :D Als het dan nog ruk is, ga ik twijfelen aan de interne werking van 1 of beide cylinders. Heeft iemand tips?

Daarna nog wat optisch gedaan, alle aanwezige niet-Alfa reclame, de aftandse streamer, en alle plakresten van de auto gehaald.
Onder de streamer zat wel een barst in de voorruit... Balen, want als ik de auto laat overspuiten, is er een dikke kans dat de ruit het eruit halen niet overleeft.
Zijn deze ruiten (en raamrubbers) nog te koop?

Het resultaat van het harde poetsen:
Afbeelding
Hij wordt bijna mooi... :roll:
De Afbeelding laat ik natuurlijk zitten, geen Alfa racewagen mag zonder!

Tevens ontdekt dat de linker koplamp nu ineens wel werkt, en dat de remvloeistofniveausensor (die was losgetrokken) ook werkt.
De electra zal denk ik een hoop beter worden zodra ik alle stekkers achterop de zekeringkast lostrek, inspuit en weer vastzet.

Morgen heb ik alleen de ochtend en middag tot mijn beschikking. Ik wil met de koppeling verder, en alvast wat koetswerk powerfilen.

Wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfetta GTV racetool

za apr 14, 2007 22:03

Pieter, de hoofdkoppelingscilinder is gereviseerd, dus die is echt wel OK mag je aannnemen! En ja, ik was er meer dan klaar mee :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

za apr 14, 2007 22:18

Pieter, de hoofdkoppelingscilinder is gereviseerd, dus die is echt wel OK mag je aannnemen! En ja, ik was er meer dan klaar mee :wink:
Yuri, dat is fijn om te horen, ik las je topic ook net nog een keertje door. Ik had al geen zin om de pedalbox los te moeten gooien!
Ik denk dat ik nog een keer ga ontluchten nadat ik die aanzienlijke mechanische speling uit het pedaal heb gehaald, en de auto ook voorover kantel tijdens het ontluchten.

Onluchten van de achterzijde van de transaxle is een 2-mans + Eezibleed klus heb ik gemerkt, want je moet zowel druk erop zetten als vinnig hard op het koppelingspedaal trappen om de lucht door de naar beneden hangende nippel te krijgen. Tenminste, zo is het bij de 75 uiteindelijk gelukt, ook na 3 pogingen. Ik heb het hier pas 1 keer geprobeerd, dus heb ik nog wat pogingen te gaan... :D

Heb jij het ooit in je eentje voor elkaar gekregen?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”