_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Alfetta GTV racetool - verkocht

ma apr 02, 2007 00:06

Beste Alfisti,

Jahoor, daar is ie dan. Ik heb weer een nieuw speeltje om me over te ontfermen, de ex-frankalfa, ex-Yuri Alfetta GTV:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi is ie niet, gaaf is ie wel! \:D/
Over 1 maand zitten er als alles goed gaat weer kentekenplaten en APK op.

Plan is om eerst de noodzakelijke dingen te repareren om er mee te kunnen rijden, want dat heeft deze GTV al een tijdje niet gedaan.
Op basis van deze rijtest kan ik zaken als de versnellingsbak e.d. beoordelen, want ik heb alleen nog maar het motorblok horen lopen. Verdere staat van de techniek is nog onbekend.

Zoals je kan zien is de koets niet fraai (understatement). Hier ga ik alleen met de Owatrol-kwast en de glasvezelmatjes tegenaan om erger te voorkomen.
Als ik het er echt mee gehad heb, ook nog de body-filler en de verfroller.
Je zou het niet vermoeden, maar overal waar het belangrijk is, is deze originele NL auto gewoon hard. Er is al erg veel aan geplaatwerkt in het verleden.

Morgenavond begin ik, verslag zal wederom weer op het forum worden gelegd.

Ik kijk nu al uit naar jullie aanmoedigingen, tips & trucs!

Groeten, Pieter
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op wo okt 22, 2008 22:33, 5 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 02, 2007 10:24

Goed bezig :thumbs:
Gaaf bakkie 8)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 02, 2007 12:11

Goed bezig :thumbs:
Gaaf bakkie 8)
Heet vlak bij jou in een schuur gestaan enkele jaren (Ulestraten) :shock: :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 02, 2007 15:31

Gaaf bakkie he?

De racegeschiedenis van deze auto wordt onderzocht.
Zodra ik bevindingen heb, komen die hier natuurlijk langs.

Verder zal het onderdelen (75) sprokkelen en sleutelen worden.
Vanavond ga ik al mijn gereedschap en onderdelen naar de loods brengen en een inventarisatie maken wat ik in elk geval moet kopen.
Er missen hier en daar wat dingetjes, en een aantal zaken zijn gewoon kapot of overduidelijk aan vervanging toe.

Ook moet mijn voorraad Owatrol producten aangevuld worden. :-) en zal een spuitbus Alfa rood van pas komen om de lelijkste plekken wat te verdoezelen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 02, 2007 17:39

Goed bezig :thumbs:
Gaaf bakkie 8)
Heet vlak bij jou in een schuur gestaan enkele jaren (Ulestraten) :shock: :wink:
Grtz,fRank
Idd dat weet ik nog, maar ik had net die grijze gekocht.(En de hut stond toen vol met auto's))

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 02, 2007 18:52

Goed bezig :thumbs:
Gaaf bakkie 8)
Heet vlak bij jou in een schuur gestaan enkele jaren (Ulestraten) :shock: :wink:
Grtz,fRank
Idd dat weet ik nog, maar ik had net die grijze gekocht.(En de hut stond toen vol met auto's))
Is waar ja..en die grijze van jou komt heir uit de buurt,toch? (rilland meen ik?) :lol:
On topic maar weer; doe je ding Pieter!! 8)
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 02, 2007 18:58

Heet vlak bij jou in een schuur gestaan enkele jaren (Ulestraten) :shock: :wink:
Grtz,fRank
Idd dat weet ik nog, maar ik had net die grijze gekocht.(En de hut stond toen vol met auto's))
Is waar ja..en die grijze van jou komt heir uit de buurt,toch? (rilland meen ik?) :lol:
On topic maar weer; doe je ding Pieter!! 8)
Grtz,fRank
Idd (Goed geheugen :wink: )
Ene back on topic :oops:

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 10:02

Zo, gisteravond de eerste klusjes gedaan.
Eerst al mijn gereedschap opgehaald en in de loods gelegd.
Daarna maar eens begonnen. De vragen aan de experts (jullie) heb ik dikgedrukt, ik zou heel erg geholpen zijn met jullie uitleg! [-o<

- Wat naar de roest gekeken, er is werkelijk weinig aan de hand. Het enige wat vervelend is zijn de bobbels onder de verf bij de voor- en zijruiten. Wellicht dat ik daar tzt nog een keer wat aan ga doen. Dan pak ik ook alle lelijke plekken aan en laat ik m ook overspuiten hoor! (Kost de wereld niet)
Wat er nu aan gaatjes zit ga ik hetzelfde repareren als het 75 schutbord. Dus eerst helemaal in de primer/roestomvormer zetten (binnen en buitenkant als je daar bij kan) en dan dichtmaken met glasvezel, en dan weer afwerken. Een dan een laagje rode spuitbus voor de mooi. Hiermee voorkom je erger, doordat je voorkomt dat er water loopt naar plekken waar dat niet de bedoeling is en dus niet weg kan. Als dat gebeurt (wat onder de achterklep goed te zien is), dan krijg je vanzelf verdere roestschade, meestal van de ergere soort.
De belangrijke plekken zijn al gelast, duidelijk te zien door iemand die dat kan. Ingelaste plaatjes zijn uitgezaagd, ingepast en helemaal doorgelasd, dus niet erop leggen en een beetje aanbakken, en de roest eronder laten zitten. De reparatie in de reservewielbak is helemaal een mooi stukje vakwerk.

- Alle doppen uit de bodem gehaald (een complete set) en de stoffer door het interieur gehaald. Alle losse onderdelen en schroefjes verzameld.

- Eén van de losse schroefjes was het ontbrekende choke-kabel klemmetje. Dus die weer goed gemonteerd en de choke werkt weer. Links naast de choke hendel zit nog een hendel. Waar is die voor?

- Missende bout in de wattstang gedraaid, ik greep direct raak in mijn eigen voorraad 8.8 bouten.

- Uitlaat terug gehangen. Bungelde er nog los onder van Yuri's hulpkoppelingcylinder avontuur. Wederom greep ik raak in mijn voorraad, een nieuwe uitlaatklem en passende (lange) ophangrubbers.

- Kachel zo lang weer doorgelust ivm lekke ingaande slang. Hier kan je bij zonder het dashboard te lossen, dus dit zal ik snel verholpen hebben, ik heb zat slangen liggen.

- "Veerpootbrug" weer vastgezet met nieuwe bout. Dit ding verdient ook wel een likje verf.

- Stuur weer een beetje vastgezet in de rijrichting.

De electra wordt een avontuur. Het is grotendeels origineel, wel zijn er her- en der wat constructies die tot problemen kunnen leiden, en wat verouderde / versleten isolatie. Kan je verwachten van een auto van deze leeftijd. Maar dus niks in de orde van grote van de puinhoop in de gele 75. Ook moet ik me bekwamen in dit carbs blok met mechanische ontsteking, gelukkig heeft Dré daar een artikel over geschreven :thumbs: Er lopen namelijk wat draadjes rond de ontsteking die ik niet begrijp.

De toegevoegde koelfanschakelaar is op een (redelijk) slimme manier aangelegd, hij zit tenminste parallel aan het thermocontact. Mensen houden van lange draden trekken, dat wel. Die losse stekker die Yuri had gevonden, moet waarschijnlijk nog ergens aan vast, want als die los hangt doet de fan niks.

Toen ik eronder lag even gemeten, de auto heeft 22mm torsies, geheel standaard.
Wel zitten er dikke (32mm oid) aandrijfassen met een spacer zowel aan de wiel- als bakzijde. Heel anders dan op de 75TS, komt dit van onder een GTV6 of een 75V6/Turbo vandaan?


Het raamzwengelmechanisme links moet weer werken voor de APK. Dit is er uitgehaald (popnagels uitgeboord) dus moet iets voor in de plaats komen. Ik heb 2 mechanieken uit de 75, ik ga eens kijken of dit pas te maken is. Recht zit het originele (staalkabel) systeem er nog losjes in, maar wordt het raam omhoog gehouden door een houten balk :? Zal ik ook gaan vervangen, want dit is een Alfa, geen Morgan. Ook in het (voormalige) dakraam is hout verwerkt om de boel op zijn plek te houden, dit ga ik ook maar aanpassen want het is geen gezicht.

Al met al een leuke auto met weinig werk, tot nu toe alleen maar leuke klusjes. En de rotklussen heb ik al aan de 75 gedaan, dus daar schrik ik niet meer van. Er is een kans dat er wat hardyschijven moeten worden vervangen, daar kijk ik vanavond naar.

Onderdelen die ik zoek:
- Rechter buitenspiegel (zwart)
- Set 75 wielmoeren (van die diepe voor zowel staal als lichtmetaal te gebruiken)


Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 12:23

Voor die spiegels zou ik een setje racespiegels kopen, evt. period verantwoord (van die druppeltjes). Een rechterbuitenspiegel voor een GTV is lastig te vinden en als je er een vindt betaal je de hoofdprijs. Scheelt weer gewicht en is makkelijk te vervangen igv schade.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 12:26

Links naast de choke.... Handgas?
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 12:43

jep, handgas

euh, links? bij mij zit ie rechts :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S


Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 13:24

of slijp van je huidige 'korte' moeren het topje eraf, dan zijn ze ook open en passen ze dus overal op. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 13:41

Wederom dank meelezers, goede tips!
Die wielmoeren zijn idd maar €2,20 per stuk, voor dat geld ga ik niet aanklooien.
Nu zit er een mix van moeren op, niet echt ideaal. Wetende hoe vaak je banden wisselt op een racer moet dat gewoon kloppen.

Qua spiegel, het hoeft inderdaad niets speciaals te zijn, het liefst goedkoop. Nu heb ik links een rechthoekig zwart plastic exemplaar, ik gok niet origineel. Ik schiet er wel een fotootje van, zodat evt aanbieders kunnen kijken of ze een overeenkomstige spiegel hebben liggen. Links en rechts verschillend is me iets te barbaars.

Handgas, dat is leuk, waar dient dat voor? Omdat het naast de choke zit, gok ik om m bij heel koud weer toch te laten lopen zonder afslaan oid? Sorry maar ik ben gewoon te jong om dit eerder mee te hebben gemaakt in een auto. :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 13:43

Handgas is 50-er jaren cruise-control :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Terug naar “Racen - Technisch”