_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

ma jul 28, 2008 13:53

Weer wat gesleuteld gisteren in het zonnetje.
Eerst maar eens het laswerk aan het front wat nog onbehandeld was, netjes afgewerkt.
Een klein randje uit de onderrand geslepen voor de symmetrie, geschuurd, geborsteld en alles in een Owatrol - S2U blend gesopt. Het is wel even werk maar alles ziet er nu weer fraai uit, en de elementen gaan nu niet meer met het staal er vandoor.

Toen dat klaar was, toch maar even met de linker motorsteun bezig.
Met een voldoende divers arsenaal aan 13mm rateltjes en verlengstukjes kan je redelijk eenvoudig bij alle 4 moeren en de ene bout.
De krik links onder het carter gezet met een plank hout ertussen en dan flink opkrikken.
Het demonteren van de finaal ingezakte steun (ook in onbelaste stand stond ie echt totaal uit het lood) gaat dan simpel.

Om de verse steun er weer tussen te doen, moet je iets meer opkrikken, want er is meer ruimte nodig. Dan even heel hard duwen, maar dan schiet ie er wel tussen. Vervolgens de krik iets laten zakken, alle moertjes en het ene boutje er weer op, vastdraaien en de krik eronder vandaan.

Dit had ik veel eerder moeten doen, want deze motorsteun is vele malen beter, het blok staat nu echt 2cm hoger. Ik denk dat de motor ook een stuk steviger staat, hij ging redelijk te keer eerst.

Voor de SI race van 3 augustus moet ik nu alleen even:
1. mijn veerwegkettinkjes achter wat langer stellen
2. zes slicks van pickup ontdoen (ik ga op mijn 'oude' set rijden)
3. gordelogen 5e en 6e punt verplaatsen naar onder de stoel

En dan kunnen we weer :driving: :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

wo jul 30, 2008 22:38

Vanavond na de golf eventjes langs de loods, omdat er 'een zeker iemand' interesse heeft in mijn nokkenassen.
Er zouden nummers op moeten staan. Nou, ik weet niet waar, maar op deze staan ze nergens waar ze zichtbaar zijn in gemonteerde toestand.
Ik heb de motor met het handje 1x rond getornd, maar niks leesbaars op de stokken aangetroffen.
Wel bij deze heel veel foto's van het nokprofiel. Wellicht dat iemand aan de hand hiervan een idee heeft welk type het kan zijn?
Ik had helaas geen meetgereedschap bij de hand om de hoogte van de nok te meten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Alfetta GTV racetool

wo jul 30, 2008 23:50

Kijk eens op de kopse kant....
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do jul 31, 2008 10:30

Kijk eens op de kopse kant....
De achterkant? Aan de voorkant is niks te zien vanwege de tandwielen.
In het licht wat ik had (avond) kon ik zo 123 niks zien.
Hoe zien die nummers eruit? lettergrootte 4 ofzo?

Gr, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

RE: Alfetta GTV racetool

do jul 31, 2008 12:55

Zoals ik al zei Pieter op het uiteinde staan 3 letters bij Alquati.
Zo te zien zijn dit idd Alquati Nokkenassen. Wat verouderd m.i. omdat ze relatief veel duratie hebben t.o.v. lift.
A32 of A33 staat op de achterzijde ingslagen (dus kopsekant) de letters zijn dan zo groot dat ze makkelijk op de as passen :lol: :lol: :lol:
Als het Alquati 33 assen zijn dan zijn we snel klaar... kop giga vlakken en gaan ;)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alfetta GTV racetool

do jul 31, 2008 13:53

ja ja standaard auto.. er komt steeds meer boven wat er toch wel op blijkt te zitten.. :wink: begrijp het allemaal steeds beter..!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do jul 31, 2008 15:38

ja ja standaard auto.. er komt steeds meer boven wat er toch wel op blijkt te zitten.. :wink: begrijp het allemaal steeds beter..!
Toch geen slechte koop hè? ;-)
Maar de kop is (waarschijnlijk) nog niet gevlakt (ga ik wel nameten). Dan verlies je enorm veel compressieopbouw met dit soort nokkenassen (veel overlap) door spoelverlies. Dus effectieve winst valt dan tegen. Ze hebben geen enorme lift, want je kan zien dat er geen uitsparingen zitten in de klepbekerhouders. Lekker goedkoop inbouwen dus, want de std klepveren kunnen dit dus gewoon aan.

Ik ga wellicht vanavond nog een keertje kijken (zaklampje mee!) en nummertje spotten.

Pas als de kop gevlakt is komt er serieuze powerrrrrr.... :-D

Gr, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

vr aug 01, 2008 00:33

Oke, vanavond weer eens ouderwets een avondje gesleuteld.
Onder het genot van de speaker die commentaar leverde bij het plaatselijke Criterium, eerst maar nogmaals naar de nokkenassen gekeken.

Op de kopse kant van beide nokkenassen staat idd een getal: "306"

De hoogte van de lobe is ~11.6mm, de hoogte van het nokspoor (hiel) is 0.6mm. De 306 staat voor de duratie.

Naar alle waarschijnlijkheid 'old skool' Alquati nokkenassen? Wie heeft er een spec van deze nog ergens liggen stoffen?

Nemen we de Alquati #308/47 als leidraad, dan is de Duration @ 1.25mm ergens rond de 270°. Niet slecht toch!
Lift is echter een stuk lager dan deze stokken, Camlift is 11.0mm, itt 12.5mm van de 308/47.

Deze nokken passen zonder modificaties aan de klepbekers zoals op de foto's te zien is.
Ik denk dat het echt het maximum is voordat je de vijl erin moet zetten.

Het biedt wel perspectief! Nu de compressie flink gaan verhogen, uitlaatspruitstukje scoren en eens kijken wat er gebeuren gaat.

Na de inspectie van de nokkenassen, de GTV maar weer s op diet gezet. Sinds het eruit zagen van de restanten van het open dak heb ik dit niet meer gedaan.
Dus, heb ik de kachel en bijbehorende slangen uitgebouwd. Dat is zeer simpel, ook met het dashboard op zijn plek. De kachel hangt aan 4 moertjes en het frontpaneel aan 2 parkertjes.

Het bedieningsfrontpaneel van de kachel (zonder de hendels eraan) laat ik zitten, omdat daaronder een alu plaatje zit met noodstroomschakelaar en koelfan.
Ook de centrale groene knop die de aanjager bediende, laat ik zitten. Ik ga nl twee 12v computerfans onder de 2 ronde gaten in het dash monteren.
Dan heb ik direct de electrische aansturing klaar, met 2 snelheden! (luxe!)
Direct weer wat loze bedrading gevonden die ik uiteraard terug ga traceren tot de zekeringkast en daar eraf haal.

Thuis heb ik de kachel doorgespoeld (uiteraard veel vieze drek erin) en leeg gewogen op de digitale weegschaal: 3,9 KG!
Tel daar nog 2 slangen bij op en een boel vloeistof, toch gauw 4,5 KG eruit geschroefd.
Ook een hele gevaarlijke slang wat betreft mogelijke beschadigingen verwijderd, de voorste naar de waterpomp.
Deze was echt van erbarmelijke kwaliteit (dun en slap) en had al veel beschadigingen...

Dus: de GTV weeg nu nog 1020 (droge tank) - 4,5 = 1015.5 KG. Nog 15.5 eraf voor het mooi. Ik wil nog lexan ruiten, de voordeuren te grazen nemen (zijn loodzwaar) en als ik het echt niet meer zie zitten, met de spatel de dikke bitumendrap op de bodem vervangen met een laagje verf. Maar dit is allemaal van later zorg.

A.s zaterdag ga ik weer door, dan ga ik alles klaarmaken voor het racen zondag.

Groeten, Pieter

Oja, iemand nog een kachel kopen? Is te koop!
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

wo aug 06, 2008 16:07

Zo, de racer staat weer helemaal op scherp voor het SSAR.
Moet wel want ik ga tussendoor op vakantie.

De kachel is uitgebouwd, koelsysteem weer wat gevuld (moet in fasen) en zeer solide afdichting gefabriekt op de in- en uitgangen van waterpomp en spruitstuk.
Het mooiste is een dichte dop op het spruitstuk, en een waterpomp zonder kachelaansluiting... Dat eerste bestaat vast, wie weet wat er past?

Verder de stabi weer vastgezet, en de vangkettinkjes van de achteras een tandje langer.
Slicks weer afgestoken (rotwerk, echt 15 minuten per band bezig!)

Eerder had ik al dit gedaan:

Afbeelding

Dus dat is ook weer helemaal zoals het hoort. Voor alle trouwe lezers:

Vierkante ogen van het lezen?
Kom naar het SSAR (ik sta ergens in een pitbox) en kom het allemaal van dichtbij meemaken!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Alfetta GTV racetool

wo aug 06, 2008 17:45

Spruitstuk kun je dichtlassen.

Aansluiting op waterpomp heb ik afgedicht met stukje slang, een bout en slangenklemmen. Werkt prima.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do aug 07, 2008 11:18

Spruitstuk kun je dichtlassen.
Aansluiting op waterpomp heb ik afgedicht met stukje slang, een bout en slangenklemmen. Werkt prima.
Dat laatste heb ik ook gedaan, echter heb ik een gladde massief ijzeren staaf met diameter 14mm genomen (scharnier van een tuinhek, €3 bij de praxis :D ) en daar 2 stukjes van 2,5cm afgezaagd. Dat weer mooi rondgemaakt en in van die canvasomwikkelde waterslang geduwd. Daar dan weer een slangenklemmen omheen. Zit dus strak dicht!
Dit is idd voor de waterpomp de enige makkelijke oplossing denk ik.

Maar op de spruitstukkant zit er een schroefnippel in het spruitstuk gedraaid. Het mooiste lijkt mij toch om deze nippel eruit te draaien en te vervangen met een dichte dop. Maar wat voor soort draad / diameter is dit ding?

Past er iets uit de categorie waterleiding / gasleiding? Daar bestaan van die mooie afdichtingsdoppen weet ik.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Alfetta GTV racetool

do aug 07, 2008 11:54

Gasvitting lijkt te passen, maar dat doet het niet. Zelf ook al naar gezocht. Gewoon dicht laten lassen....
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfetta GTV racetool

do aug 07, 2008 17:45

Is waarschijnlijk gewoon metrische draad ( misschien metrisch fijn)en daar vind je niet zo makkelijk een plug voor. gewoon dichtlassen idd.

Nippel dichtlassen is makkelijkste, kun je het nog ongedaan maken met een andere nippel. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

do aug 07, 2008 22:41

Dank voor de tips!
Ik laat mijn slang voorlopig maar even zitten. Zodra het blok uit elkaar gaat en ik me vreselijk verveel ga ik dit wellicht laten doen.

Vandaag een flinke rit naar het noorden gemaakt, aldaar heb ik het volgende op de kop getikt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is geen 100% optimaal spruitstuk, maar toch beter dan het std gietijzeren ding wat er nu op zit.
Die ga ik voor megabucks aan een amerikaan verkopen :D

Een frisse voorpijp zonder de bekende platte pijpen had ik al via het forum op de kop getikt, dus zo is het spul compleet.

Zo, nu eerst op vakantie 8) , tot over 2,5 week!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

vr aug 08, 2008 08:58

Voortgang zit er goed in Pieter, geniet van je vakantie !
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Terug naar “Racen - Technisch”