Andretti Molletti

RE: Alfetta GTV racetool

vr mei 02, 2008 22:23

lucht aanzuigen pomp: (das wat anders dan vapour lock ;) )
Wat ik al zei Pieter:
Als de tank nog wat benzine bevat en de pomp blijft drooglopen, ofwel hard tikken, dan is er valse lucht in de leiding

1) Haal de leiding uit de tank en check deze op gaatjes.
2) check je staalomvlochten leiding naar de pomp op lek
3) voorloopfilter in de schroefaansluiting verstopt?? Check dit !
4) welk type pomp heb je?? De SS500 gaat maar tot 130 pk ongeveer

Betreffende 3: het voorloopfilter bevat een éénrichtingsklep!!!!! Als deze iets vuil bevat is het ook over en sluiten.
Je kan je tank dan wel gespoeld hebben, maar dat is geen garantie dat er NU geen vuil inzit!

Succes!!!

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr mei 02, 2008 22:26

Zet je je oude kap toch op je nieuwe 75 ;)
Wel aan gedacht ja, die komt er namelijk wel op (is kunststof) en die heb ik van de zomer net helemaal zwart zitten spuiten..
Gedoe om die weer op te schuren en te spuiten, dus wie weet.. :D

Andretti Molletti

vr mei 02, 2008 22:31

Oooow das dus je nieuwe kap voor op je eeeeuh minder oude 75TS 8)

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

vr mei 02, 2008 22:34

Die ik helaas wel scheef heb moeten zagen om 'm in de scheve neus van mn oude 75 te kunnen passen.
Dus dan maar de neus van de rode ook scheef slaan!
Oh laten we trouwens Pieter z'n topic eens niet zo vervuilen met het onderwerp zwarte neuzen.. :oops:

Andretti Molletti

vr mei 02, 2008 22:39

Pieter is druk de punten 1 t/m 4 aan het checken ;)
Maar je hebt gelijk: OnTopic!!!
De aanzuiglengte en dus niet hoogte van de pomp is 20-30 cm.... Dusss..... problem solved next one please!
:wink:

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

vr mei 02, 2008 23:02

Pieter is druk de punten 1 t/m 4 aan het checken ;)
Maar je hebt gelijk: OnTopic!!!
De aanzuiglengte en dus niet hoogte van de pomp is 20-30 cm.... Dusss..... problem solved next one please!
:wink:
@Andretti, goede tips! Ik ga punten 1 t/m 4 checken.
Jij schrijft max 20-30 cm aanzuiglengte. Betekent dat er max 30cm slang mag zitten tussen pomp en tank?
Dat heb ik niet op het instructiepapiertje gelezen. Daar stond 30cm max hoogte van de pomp ten opzichte van het niveau van de tank.

Denk je dat de prestaties verbeteren als ik de pomp laag onder de auto monteer, onder het niveau van de tank?
Dat is nl goed mogelijk, klein klusje en wellicht wel zo handig omdat ik dan de kofferbak beschikbaar hou voor het stapelen van racebanden 8)
Ik wil wel met 10 liter peut een kwalificatie kunnen rijden nl. Anders hou ik jou en Geert nooit bij :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

vr mei 02, 2008 23:50

Ik kwalificeer met een 3/4 volle tank hoor!
Aankomst vol, vrije training>3/4...kwali>1/2vol...race...genoeg over om thuis te komen :lol:
Te lui om te tanken en te veel gedoe :wink:

Ik lees de manual van Facet en daar staat idd dat de hoogte 0,3 m is. maar dat zou ik zeker ook van toepassing laten zijn op de totale lengte van de pomp t.ov. de tank in jou geval!

Maurizio
Guru
Guru

za mei 03, 2008 07:45

Afbeelding
Pieter, deze gaat het niet houden!
Die pen is niet voor niets massief rond 14 mm, deze gaat op afschuiving het met de dikke stabi zeker begeven.

En zo de boel er weer onder, let op de verse versterkingsplaat die de stabiophanging op zijn plek moet gaan houden:
Afbeelding
De versterkingsplaat moet wat beter gelast worden, deze lichte puntjes gaan niet echt kracht kunnen opnemen.
Ik kan het op de foto niet zien, maar het lijkt erop dat de versteviginsplaat in het verkeerde vlak zit.
Het is effectiever om de krachten naar beneden in de langskoker te leiden.

Zie de verstevingingplaat aangeboden door performatek als idee:
Afbeelding

Verder wordt het tijd voor uniballs voor de voorstabi, orginele rubbers is zonde, je gooit heel veel stijfheid onnodig weg.
Dikke stabi met standaard botjes zal ongeveer even stijf zijn als een 28mm stabi met uniballs

Saluti,
M
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

_Pieter_
Guru
Guru

zo mei 04, 2008 19:17

Maurizo, ten eerste bedankt voor de op- en aanmerkingen! Zonder hulp van mensen zoals jij kom ik er nooit.
Pieter, deze gaat het niet houden!
Die pen is niet voor niets massief rond 14 mm, deze gaat op afschuiving het met de dikke stabi zeker begeven.
Denk je van niet? Breekt dat 14mm stangetje af als er een 6.5mm gat in zit met daarin vastgedraaid een M8 8.8 bout?
OK, het is iets slapper dan het was, het is niet meer 14mm massief.
Maar de bout zit er volledig ingedraaid (2cm ongeveer) en geborgd met de moer die je ziet.
Volgens mij niks aan de hand. Ik ga het testen, breekt het af kan ik alsnog een 14mm bout door-en-door gaan doen.
Ik wou eerst proberen om de pen die er nog zat te redden.
De versterkingsplaat moet wat beter gelast worden, deze lichte puntjes gaan niet echt kracht kunnen opnemen.
Ik kan het op de foto niet zien, maar het lijkt erop dat de versteviginsplaat in het verkeerde vlak zit.
Het is effectiever om de krachten naar beneden in de langskoker te leiden.
Ik heb deze constructie afgekeken, wat ik heb gedaan is met 2 plaatjes (waarvan 1 geknikt) de stabiophanging aan het chassis (binnenscherm en bumpersteun) gemaakt. Die punten leken met vrij stevig. Wat ik probeer te bereiken, is om de wringende krachten die erop komen, op te vangen naar het chassis, omdat alle puntlasjes van de stabiplaat zijn afgescheurd. Dat lijkt zo aardig te lukken, wellicht nog een extra plaatje over de 2 plaatjes heen zetten. Ook moet het idd nog wat beter afgelasd, daar laat ik me over adviseren.
Heb je ook een foto van een gemonteerd performatek blikje? Want volgens mij doet dat hetzelfde als wat ik hiermee beoog te bereiken.
Verder wordt het tijd voor uniballs voor de voorstabi, orginele rubbers is zonde, je gooit heel veel stijfheid onnodig weg.
Dikke stabi met standaard botjes zal ongeveer even stijf zijn als een 28mm stabi met uniballs
Saluti,
M
Dat is niet zo erg, ik mag wel iets vergevelijkheid inbouwen, omdat ik ook nog "even" moet wennen aan coilovers hè ;-)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Maurizio
Guru
Guru

ma mei 05, 2008 10:38

Dat gevouwen blik zal geen kracht kunnen opnemen. Dat is namelijk alleen maar beperkt stijf in de richting van de vouw en dan ligt de vouw dus de verkeerde kant op.
Of je moet dat blikje aan de opstaande randen gelast hebben en het geheel gaat werken als een kokerprofiel werken, kan ik niet uit je foto halen, lijkt er in ieder geval niet op.

Het performatek blikje zit tussen stabi bevestigingsbeugel en chassis en loop naar beneden naar je dwarsligger, waar je onderste draagarmen op zitten.
En dient rondom te worden afgelast.

Bij de pen op je onderste draagarm gaat het niet om stijfheid maar sterkte. Je moet dit anders zien als een stabi, het gaat hier om afschuiving en niet om buiging of torsie.
Dus dat je daar een bout in draaid heeft geen positieve invloed op de sterkte.
Je gaat van rond 14 naar hol rond 14 (14 met een gat van 8 mm) en als je het al perfect in het midden geboord had, heeft nog maar ~65% van de sterkte op afschuiving!

_Pieter_
Guru
Guru

ma mei 05, 2008 16:39

Dat gevouwen blik zal geen kracht kunnen opnemen. Dat is namelijk alleen maar beperkt stijf in de richting van de vouw en dan ligt de vouw dus de verkeerde kant op.
Of je moet dat blikje aan de opstaande randen gelast hebben en het geheel gaat werken als een kokerprofiel werken, kan ik niet uit je foto halen, lijkt er in ieder geval niet op.
Het performatek blikje zit tussen stabi bevestigingsbeugel en chassis en loop naar beneden naar je dwarsligger, waar je onderste draagarmen op zitten.
En dient rondom te worden afgelast.
Aha, nu snap ik die Performatek blikjes. Dat is ook wel zelf te maken denk ik.
Plaatje knippen, op zijn plek houden, in model kloppen, gaatjes boren en vervolgens vastbakken.
Mijn plaatjes zitten in een ander vlak stijfheid te brengen. Ik zal ernaar laten kijken.
Gelukkig hoeft mijn stabi vanaf nu een stuk minder te doen, hij kreeg echt flink werk te verzetten met die 22mm torsies. Daar staan nu een paar 'veertjes' bij.
Bij de pen op je onderste draagarm gaat het niet om stijfheid maar sterkte. Je moet dit anders zien als een stabi, het gaat hier om afschuiving en niet om buiging of torsie.
Dus dat je daar een bout in draaid heeft geen positieve invloed op de sterkte.
Je gaat van rond 14 naar hol rond 14 (14 met een gat van 8 mm) en als je het al perfect in het midden geboord had, heeft nog maar ~65% van de sterkte op afschuiving!
Oke, dus het kan stuk gaan. Wat is je suggestie om dit op te lossen? Geheel uitboren en een M14 bout dwars door de draagarm?
Op een andere draagarm die ik heb liggen zijn zowel de bussen stuk als deze pen gemold. Ik heb het kennelijk niet zo met deze dingen :oops:
Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Maurizio
Guru
Guru

ma mei 05, 2008 22:21

Pieter, ik heb dat ding nooit echt bekeken, maar volgens mij is dit een losse pen die in de gietijzeren draagarm is geperst of iets dergelijks. Van uitboren wordt de draagarm ook niet beter.

_Pieter_
Guru
Guru

di mei 06, 2008 14:59

Pieter, ik heb dat ding nooit echt bekeken, maar volgens mij is dit een losse pen die in de gietijzeren draagarm is geperst of iets dergelijks. Van uitboren wordt de draagarm ook niet beter.
Dat vreesde ik ook, dus vandaar dat ik deze oplossing heb gekozen. Achteraf had ik wellicht beter het gat minder diep moeten boren. Maargoed, het enige wat er op zit is om te hopen dat het heel blijft, anders wordt het draagarm nummer 3 monteren met opnieuw uitlijnen en uitwegen :(

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

di mei 06, 2008 22:54

Vandaag even wat dingetjes nagegaan:
1) Haal de leiding uit de tank en check deze op gaatjes.
2) check je staalomvlochten leiding naar de pomp op lek
3) voorloopfilter in de schroefaansluiting verstopt?? Check dit !
4) welk type pomp heb je?? De SS500 gaat maar tot 130 pk ongeveer
1) Lekt echt niet. Tank zat tjokvol en werkelijk niks aan de hand
2) Lekt echt niet.
3) Niet verstopt. Maar: hier zit ook geen éénwegsklep op.
4) Sjiit, de SS500 dus. :(

Oftewel: terug naar de ontwerptafel.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

di mei 06, 2008 22:58

Afbeelding

geen éénrichtingsklep???
wat is dat massieve buisje aan de onderzijde pomp dan??? :?

Terug naar “Racen - Technisch”