Roeltje 164

RE: Alfetta GTV racetool

do feb 21, 2008 22:36

Heb je plek dan??? :wink:

Als dat nog een jaar duurt geen probleem.. hangt van de maandprijs af......

Gelijk bedrijfsvoorraad opbouwen, laat maar horen... :wink: :D

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do feb 21, 2008 23:01

Bedrijfsvoorraad , zoek je een koelcel voor vlees ?? :lol:

Roeltje 164

do feb 21, 2008 23:09

Bedrijfsvoorraad , zoek je een koelcel voor vlees ?? :lol:
Ook..... :lol: 8) combi zeg maar!!! :wink:

_Pieter_
Guru
Guru

vr feb 22, 2008 11:03

Pieter,heb je alleen de bobine of ook het regelkastje van de 33 overgezet ? Ik weet dat ze bij een marelli van een boxer de witte en de groene draad andersom hebben zitten als bij een nord. Check eens of dat bij de bosch ook niet is
Nee hoor, ontsteking is electronisch Bosch van een vroege 75 met carbs. Dus met gewone centrifugaal- en vacuumvervroeging, maar geen puntjes, in plaats daarvan een rotortje en een spoel die pulsjes geeft via een coaxkabeltje aan een moduultje onder de bobine. Die pulsjes worden door de moduul versterkt tot pulsen die naar de bobine gaat. Aldus de theorie.

De bobine had ik ter test overgezet, maar dat gaf geen merkbare verbetering. Weet iemand of de 33 16v dezelfde bobine gebruikt als een vroege carbs 75? Uiterlijk waren de 2 bobines exact gelijk.

Wat ga ik nog doen: (En daarna ben ik echt klaar ermee)

1. Moduul losmaken, contactjes en stekkertjes schoonmaken en doormeten op weerstand, nogmaals checken dat de voeding naar de ontsteking klopt en de aarding van het hele spul OK is
2. Starten met de gezonde accu uit mijn dagelijkse 33 (acculader is bij de hand) Ook apart spanning zetten op de bobine, niet op de ontsteking. (spanning zetten op de moduul & bobine gaf raar bijeffect van 3000 tpm op de toerenteller)
3. Kabeltje naar het moduul weghouden van hoogspanning (slaat misschien over en het kabeltje eens andersom proberen. (Ompolen van een spoel kan geen kwaad)
4. Spoel in rotor doormeten (wellicht gebroken -> geen veld & geen pulsjes meer) en checken op massa (doorslaan, puls zwak -> geen goed signaal naar moduul). Een scope eraan hangen is nog mooier (heb ik niet helaas)
5. Lampje over de bobine zetten om te kijken of het moduul nog wel onderbrekingen doorgeeft aan bobine. Wellicht moduul opgeblazen?
6. Bobine vervangen met een nieuwe (Weet alleen niet welk type/weerstand ik moet hebben)

Hoogspanningskabel kan ik nog vervangen met die uit de 33. Bougiekabels lijken mij gewoon verder OK.

Het kan ook zijn dat mijn ontsteking helemaal OK is, maar mijn carbs verstopt. De acceleratiesproeiers zijn nog OK getuige de hoeveelheid peut die daar doorheen komt. De stationairsproeiers weet ik niet echter. Kan je die makkelijk even doorspuiten?

Overige tips zijn meer dan welkom!

Groeten, Pieter

PS Wel vandaag mijn nieuwe linker spatbord opgehaald, dus dat gaat wel binnenkort goedkomen.
SCARB # 4710

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 22, 2008 11:14

[Het kan ook zijn dat mijn ontsteking helemaal OK is, maar mijn carbs verstopt. De acceleratiesproeiers zijn nog OK getuige de hoeveelheid peut die daar doorheen komt. De stationairsproeiers weet ik niet echter. Kan je die makkelijk even doorspuiten?
Je kan de sproeiers er makkelijk uit halen. Schroef het zwarte dekseltje los en je ziet de buisjes zitten.
Draai ze eruit en probeer ze door te blazen, je merkt vanzelf wel of het lukt. zo niet, VOORZICHTIG met een heel dunne speld (0.55mm max!) doorprikken. Beter nog een nacht in de remvloestof leggen. :wink: Oh ja, je kunt de eigenlijke sproeirs zo van de mengbuisjes trekken. Dan kun je alles beter beoordelen. :!:

Ik heb nog een complete bosch ontsteking liggen. Deze is niet te koop, maar mag je wel gebruiken om te zien of het dan wel goed is. Zo kun je stuk voor stuk een onderdeel uitsluiten. Kom je naar de onderdelendag, dan kan ik het voor je meenemen. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru

vr feb 22, 2008 11:52

Je kan de sproeiers er makkelijk uit halen. Schroef het zwarte dekseltje los en je ziet de buisjes zitten.
Draai ze eruit en probeer ze door te blazen, je merkt vanzelf wel of het lukt. zo niet, VOORZICHTIG met een heel dunne speld (0.55mm max!) doorprikken. Beter nog een nacht in de remvloestof leggen. :wink: Oh ja, je kunt de eigenlijke sproeirs zo van de mengbuisjes trekken. Dan kun je alles beter beoordelen. :!:

Ik heb nog een complete bosch ontsteking liggen. Deze is niet te koop, maar mag je wel gebruiken om te zien of het dan wel goed is. Zo kun je stuk voor stuk een onderdeel uitsluiten. Kom je naar de onderdelendag, dan kan ik het voor je meenemen. :idea:
Alessandro, dat is een top tip, thanks! Ga ik zeker eerst even doen, ik heb immers veel met de benzineslangen lopen klooien dus je weet nooit of vuil zijn weg heeft weten te vinden naar de carbs.

Ik kom naar de Onderdelendag, mocht ik dan nog steeds aan het kloothannessen zijn (ik hoop het toch echt niet!!) dan ben ik zeker geinteresseerd om je Bosch ontsteking te lenen om het probleem definitief te kunnen uitsluiten. Dank voor het aanbod :thumbs:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 22, 2008 15:15

Doorpriktip; Een haar uit een staalborstel trekken met een tang en deze als naald gebruiken, is dún!
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

_Pieter_
Guru
Guru

vr feb 22, 2008 20:24

Waarschijnlijk is de diagnose gesteld. [-o<
In de vrieskou rond de kerst was mijn accu behoorlijk plat en heb ik m toch proberen te starten.
Dan lopen de ampere's in het ene stukje electronica in de auto (Bosch module) enorm op.
Vervolgens is waarschijnlijk de module geploft. De symptonen, wazige onstekingen, slappe vonk passen erbij.
Dus ik ga zsm een module scoren en rijden met deze kar!

Morgen Bosch nummer opzoeken en flink bellen. Komt goed!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

za feb 23, 2008 16:27

Zo, dat was weer leuk, NOT!

Wel gezellig met Roeltje, naar de Brezan in Delft een imitatie module opgehaald.
Niet meer in dezelfde valkuil vallen, dus accu echt vol, en zodra die leeg werd, Roeltje's 145 ernaast gezet en erbij gehangen.

Bougies droog gemaakt, benzinepomp aan & uit gevarieerd. Mooie plofjes, maar hetzelfde effect. Niet aanslaan. Onsteking mooi op tijd laten staan.
Even de 4 bougies eruit en vonk gekeken, prachtig blauwe, afwisselende vonk over 4 bougies.

Ook nog even de andere bobine geprobeerd. Minder geplof, dus de nieuwe bobine is beter. Maar starten: Ho maar.

Als laatste ingeving na deze enorme teleurstelling de hall-gever (pickup spoel) toch maar even doorgemeten.
Resultaat: Geen continuiteit, oftewel, de uiteinden van de spoel zijn niet meer met elkaar verbonden... Dat zal wel een belabberd slecht signaal naar de moduul sturen!

Morgen de spoel uitbouwen, ermee naar de Brezan op maandag en een nieuwe erin. Dan nog maar eens proberen te starten!

Groeten, Pieter

PS Roel jij bent echt een topper, thanks!! :thumbs:
SCARB # 4710

Andretti Molletti

za feb 23, 2008 18:47

Ook dat wordt een teleurstelling, de spoel heeft een paar 100 Ohm normaliter en als je ontsteking vonkt dan vonkt i niet beter met een andere spoel, dan is je spoel (inductieve gever) goed.
Het is een tinimngskwestie en ik heb al een aanbod gedaan, je hebt gebeld, maar niet terug gebeld... stop je tijd in mijn oprit dan repareer ik jou gtv ;)

Een foute verdeelkap die 40 graden anders staat is nog een goede mogelijkheid.. dus een heel oude bosch puntjes kap ve 1300 op een 2000 latere type elektronisch... het is te zien aan het nokje wat in de kap valt, los opschroefbaar of ingegoten en uitsparing in het verdeelhuis... je zal de eerste niet zijn ;)

Roeltje 164

za feb 23, 2008 19:40

Altijd goed Pieter en wat ik al zei staat hierboven en dat is dus Dré bellen!!!! :wink: :lol:

Tot de volgende keer...

waar is de post van DJ ???? die wou je ook helpen????

Gr Roel :wink:

Gerben
Member
Member
Contacteer: Website

za feb 23, 2008 20:34

Maar hij heeft gewoon gelopen met deze verdeelkap!
Hij doet het niet meer na het wisselen van een o ring onder de verdeler!!
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

_Pieter_
Guru
Guru

zo feb 24, 2008 21:21

Pfff, ontsteking even van de motor gehaald en nog een keer goed doorgemeten.
De pickup spoel is dus wel OK, is gewoon een paar honderd Ohm.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook het bovenste ding uit elkaar gehaald en in elkaar gezet.
Alles lijkt te kloppen, 2 vervroegingsveertjes OK, vacuumvervroeging ook OK.
Dmv de merktekens weer helemaal goed in elkaar gezet.

Wat blijft er over:
- ontsteking van tijd. (evt door het ompolen van de stekker op de pickupspoel)
- draadbreuk / slecht contact in laagstroomgedeelte ontsteking (Motor wiebelt -> wel/niet contact)
- of toch een brandstof / carbs probleem (maar op starthulpspray en/of remmenreiniger start ie ook niet, met en zonder brandstofpomp geprobeerd)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 25, 2008 00:43

Dat zeegringetje lijkt niet helemaal goed te zitten. :? ..........maar of dat iets uitmaakt?

Maar jij had de bobine toch ook rechtstreeks spanning gegeven.......dan kun je het voedings/ laagspanningsprobleem toch uitsluiten?
Ik zeg: haal een stroboscooplamp en ga de timing opzoeken en afstellen......werkt zoveel sneller. :wink:
(Heel simpel: merkten witmaken, starten of zelf met draad of door een ander. En zoek (al draaiend aan de verdeler) het merkteken op.)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

ma feb 25, 2008 20:03

Draai je draadjes van je spoel maar eens om ;)

:lol:

Terug naar “Racen - Technisch”