bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Alfetta GTV racetool

zo feb 17, 2008 10:01

Pcies,

ff controleren wat Remco zegt. Lijkt er bijna op dat je de kabels net een positie ernaast hebt zitten.
Shut up and ride!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 17, 2008 20:07

Eigenlijk moet je maar eens een stroboscooplamp kopen............kosten zo'n 45 à 50 euro van Hella en heb je je leven lang plezier van.
Dan kan je heel eenvoudig de ontsteking juist afstellen.............gissen is missen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru

ma feb 18, 2008 09:06

@allen: wederom dank voor de tips.
Ondertussen weet ik dat de benzinedruk het probleem niet is, als die to hoog was had ik natte bougies gehad en dat is niet het geval, ze blijven aardig droog, iig niet kletsnat als vroeger.

Ik ga eerst eens even wat aan de krukas draaien, BDP opzoeken en eens kijken hoe de rotor wijst. Ben erg benieuwd!
Zo'n lamp idd wel een idee, dat koop je maar 1 keer. Maar eerst moet ie ongeveer goed staan dat ie stationair blijft lopen.

Ook nog een tip gehad over mijn benzineslangklemmetjes, daar moet nog rubber onder om te voorkomen dat de klemmetjes gaan schuiven op de staalomvlochten slang.

Genoeg te doen dus nog, wordt vervolgd deze week.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

wo feb 20, 2008 10:46

](*,)
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op wo feb 27, 2008 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 20, 2008 18:53

Je moet er voor zorgen dat de merktekens op de krukaspoelie gelijk staan met elkaar en dan moet je eigenlijk ook nog even het kleppendeksel demonteren om te kijken of de nokken(van de nokkenassen) van de eerste cilinder beide naar buiten wijzen. Als dit het geval is dan zit je goed.

Omdat dat natuurlijk wel veel werk is kun je ook gewoon de bougiekabels even kruiselings wisselen om te proberen of hij dan beter start. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

_Pieter_
Guru
Guru

do feb 21, 2008 09:59

Nou, ik ben weer iets verder maar simpel is het niet!

Eerst de bougies eruit en de motor optisch op BDP gezet door te kijken door het bougiegat.
Krukas gedraaid tot het merkteken. Leek OK, maar voor de zekerheid kleppendeksel er even af (is echt een eitje)

Toen de nokkenassen 'naar buiten' gezet op cylinder 1. Verrassing 1:

Mijn poelie heeft TWEE BDP indicaties
Een oude, en een nieuwe die ook wit is geschilderd. Toen bedacht ik me het verhaal van deze auto, dat ie op het SSAR van 1999 is uitgevallen met een losgelopen krukaspoelie. Die is er dus weer opgezet, maar niet in de oude positie :?

Afijn, bij het echt 'naar buiten' zetten van de nokkenassen, leek ook het bijgeschilderde merkteken niet echt BDP te zijn, maar er een fractie voor. Dit slechts een fractie, dus niet iets waar ik me nu zorgen om ga maken. Dit is wel een mooi weetje als je met een lamp de ontsteking gaat timen, het merkteken kan wat afwijken van origineel! :idea:

Maargoed, met de nokkenassen naar buiten op cylinder 1, wijst de rotor toch echt naar bougie 1 op de verdeler zoals ik het altijd al had zitten. (Zie eerdere foto op dit topic:)

Afbeelding

Dus helaas helaas geen 'easy fix' door de ontsteking 90 of 180 graden te draaien. Dat is dus het probleem niet.

Vervolgens heb ik de pakking netjes schoongemaakt en de kop weer gemonteerd. Toch maar even de onsteking weer loshalen en bekijken. Er vielen mij een paar dingen op:

1. In het binnenwerk lijkt de afstand tussen de 'rotor' die de pulsen doorgeeft en de 4 opnemers er omheen niet meer 100% gecentreerd door speling op de as. Ook lijkt het dat ie aan 1 kant het contactje kan raken. Ik heb het zaakje lichtjes bijgebogen om dat te voorkomen.
2. Onderop in de ontsteking (onder de spoel) haalde hing een restantje van een isolerend kunstof 'vliesje' weg. De rest leek al verdwenen. Leek mij toch niet echt de bedoeling.

Om toch even te testen, even gestart met de ontsteking op de positie waar ie zat voordat ik begon te verstellen.
Resultaat: geen hoorbare ontsteking.

Toen herinnerde ik me dat wellicht de accu het probleem was. De acculader (12V, opgemeten met voltmeter) op de onsteking gezet, had ik al eerder gedaan. Starten, en jahoor, hij deed wel wat. Echt aanslaan niet maar hoorbaar ontstekingen. Hetzelfde niveau als we eerder hadden bereikt dmv startkabels, maar door de betere afstelling geen terugslagen.

Mijn voorlopige diagnose: Er is iets mis met de ontsteking zelf, niet de afstelling ervan.
Ik denk dat of de vonk te zwak is, en wordt geblusd onder compressie, of er wordt maar een deel van de vonken afgegeven tov het totaal.

Eigenlijk moet ik er even een andere (werkende) onsteking inhangen en kijken wat dat doet.

Wat denken jullie?

Heeft er iemand nog iets liggen?
Wie weet hoe je deze dingen kan testen?
Hoe werken deze dingen eigenlijk?

Ik heb dus electronische Bosch onsteking van een 75, geen puntjes.

Jullie hulp wordt erg gewaardeerd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 21, 2008 10:44

Ik denk, dat jouw merkteken(s) wel klopt (kloppen)...
a) krukaspoulie kan er echt maar op 1 manier op........hoewel tenzij het halve maantje ontbreekt. :? Lijktt me nogal tricky, maar ja was losgelopen he..
b) Het witgemaakte streepje lijkt me het F teken, dat is het teken voor stationair 5 graden voorontsteking. (dat is dus een klein beetje, zeg 4/ 5mmm eedre dan BDP.

Tja, misschien bobine niet goed? Even eentje lenen en proberen. (helaas ben ik niet echt in de buurt............)
En heb je ook al geprobeert om rectstreeks voeding op de bobine te zetten?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do feb 21, 2008 13:31

Ik denk, dat jouw merkteken(s) wel klopt (kloppen)...
a) krukaspoulie kan er echt maar op 1 manier op........hoewel tenzij het halve maantje ontbreekt. :? Lijktt me nogal tricky, maar ja was losgelopen he..
b) Het witgemaakte streepje lijkt me het F teken, dat is het teken voor stationair 5 graden voorontsteking. (dat is dus een klein beetje, zeg 4/ 5mmm eerder dan BDP.
Heerlijk, autotechnische kennis, had ik dat ook maar... :) Het lijkt er op dat alles goed in elkaar geschroefd zit, gelukkig maar! Wat er precies is gebeurd mbt het loslopen van de poelie, weet ik niet.
Tja, misschien bobine niet goed? Even eentje lenen en proberen. (helaas ben ik niet echt in de buurt............)
En heb je ook al geprobeerd om rechtstreeks voeding op de bobine te zetten?
Voeding zetten op de ontsteking (incl bobine) heb ik al gedaan.
Wellicht nog een keertje doen met alleen voeding op de bobine?
Met voeding op de ontsteking, stond de toerenteller wel ineens op 3000 tpm, vond ik een raar bij-effect.

Ik ga ook even meten aan de spoel in de ontsteking (rotorhuis), of dat heeeele dunne draadje niet per ongeluk gebroken is. Het lijkt er namelijk op, dat het zo werkt dat er in het rotorhuis een veld wordt opgewekt, wat periodiek wordt doorbroken waardoor er pulsjes op een kabel worden gezet terug naar het moduul. Ik kan die spoel ook even ompolen, kjiken of dat wat doet.

Een nieuwe bobine (deze is al omgeruild, deze komt van een Alfa 33) kan ik ook nog wel kopen.

Eerst nog even het eea nalopen en een lampje aansluiten over de bobine +1 en +15 om te kijken of die knippert. Dat was een mooie tip om te kunnen zien of het laagspanningsdeel wel wat doet om de bobine aan te sturen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

juultje
Guru
Guru

do feb 21, 2008 18:00

Pieter,heb je alleen de bobine of ook het regelkastje van de 33 overgezet ? Ik weet dat ze bij een marelli van een boxer de witte en de groene draad andersom hebben zitten als bij een nord. Check eens of dat bij de bosch ook niet is

Andretti Molletti

do feb 21, 2008 18:12

Waar zit je tegenwoordig?? DenHaag nog steeds???
Of heb je al een schuurtje in de buurt van Leusden?

Is er dan echt niemand daaro die effe langs kan komen en kijken??
Geef maar weer een gil en dan pas ik ergens wat tijd in ok?

bralfa
Guru
Guru

do feb 21, 2008 18:45

Pieter,heb je alleen de bobine of ook het regelkastje van de 33 overgezet ? Ik weet dat ze bij een marelli van een boxer de witte en de groene draad andersom hebben zitten als bij een nord. Check eens of dat bij de bosch ook niet is
Bosch ook 100% zeker.... (bij 33 loopt de rotor andersom)
Shut up and ride!

Roeltje 164

do feb 21, 2008 19:16

Den Haag nog steeds...tot 1 Maart

Dominic
Guru
Guru

do feb 21, 2008 19:21

Hulp is nodig mannen :!:
Laatst gewijzigd door Dominic op do feb 21, 2008 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Dominic
Guru
Guru

do feb 21, 2008 19:23

=D> =D> =D> =D>

Andretti Molletti

do feb 21, 2008 22:26

Den Haag nog steeds...tot 1 Maart
en daarna Leusden????

;)

Terug naar “Racen - Technisch”