Andretti Molletti

RE: Alfetta GTV racetool

vr jan 25, 2008 13:41

Schroef die Mitshibushipomp even open en bekijk de contacten. Deze blijven plakken. met heel fijn schuurpapier opfrissen en controleren of de condensator (net als bij puntenontsteking) nog aangesloten zit. Die pomp kan tot 180-200pk aan dus dat zit wel goed. Mechanische pompen kun je beter vervangen door nwe. Anders heb ik nog wel een oude facettpomp voor je (en koffie ;) ). Wil je nieuw (en dat wil je) dan kun je het best direct een nwe elektrische pomp nemen. Je ontsteking staat zo te lezen dan toch van tijd. Timen dus. Starten en draaien aan het huis tot i loopt.. maar dat vergt ballen zou Michel zeggen ;)

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr jan 25, 2008 14:04

Volgens mij haal je met 35mm lange 116 torsies bij lange na niet het equivalent van 200kg/cm op coilovers
Ik weet niet hoe lang torsies van een 116 zijn maar even naar een 75 gerekend is 35mm te vergelijken met ~ 150 Kg/cm coil-overs.
Wel een mooie waarde....
Toch is het niet zo gek om de torsies in combinatie met coilovers te gebruiken. Je tapt op twee verschillende plekken stijfheid uit de carrosserie.
ps De 35mm torsies komen uit Duitsland schat ik zo :wink:

Elektrisch Mitshibushipompje voor 21,- ex
welk, waar, wat 8)
Laatst gewijzigd door Maurizio op vr jan 25, 2008 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

vr jan 25, 2008 14:25

Allereerst: Dank! :thumbs:
Schroef die Mitshibushipomp even open en bekijk de contacten. Deze blijven plakken. met heel fijn schuurpapier opfrissen en controleren of de condensator (net als bij puntenontsteking) nog aangesloten zit. Die pomp kan tot 180-200pk aan dus dat zit wel goed.
Er komt idd bijzonder veel peut doorheen, daar ben ik niet bang voor. Maar idd wel twijfelachtige betrouwbaarheid... Ik geef m wel even een opfrisbeurt.
Mechanische pompen kun je beter vervangen door nwe. Anders heb ik nog wel een oude facettpomp voor je (en koffie ;) ). Wil je nieuw (en dat wil je) dan kun je het best direct een nwe elektrische pomp nemen.

Op zich was ik afgezien van de startellende niet ontevreden over de mechanische pomp. Is wel een degelijk ding, op een racer denk ik hoe simpeler hoe beter. Ik ga me nog wel beraden op wat te doen. Nieuwe mechanische is plug&play en zou als ik DJ moet geloven een hoop ellende besparen.
Je ontsteking staat zo te lezen dan toch van tijd. Timen dus. Starten en draaien aan het huis tot i loopt.. maar dat vergt ballen zou Michel zeggen ;)

Top tip, ik heb het idee dat ik als ik klaar ben met dit echt weer een hoop heb geleerd. Voor het stellen denk dat ik toch maar de uitgangspositie markeer en m steeds even een paar graadjes verzet van origineel (zowel voor- en achteruit) en tussendoor start. Let wel, ik werk in mijn eentje hè!
Uiteindelijke setting zo ver mogelijk voorontsteking zo dat ie nog nét start, toch? Of moet ik m met een lamp laten nastellen?
Ben wel benieuwd of het idd iets is met de timing.

Van het weekend ga ik eens lekker aan de gang.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

vr jan 25, 2008 15:46

Volgens mij haal je met 35mm lange 116 torsies bij lange na niet het equivalent van 200kg/cm op coilovers
Ik weet niet hoe lang torsies van een 116 zijn maar even naar een 75 gerekend is 35mm te vergelijken met ~ 150 Kg/cm coil-overs. Wel een mooie waarde....

Ja hè? Vind ik ook!
Toch is het niet zo gek om de torsies in combinatie met coilovers te gebruiken. Je tapt op twee verschillende plekken stijfheid uit de carrosserie.
Klopt, maar als je onder de kap van een Alfetta GTV kijkt, valt je 1 ding op: er zit niks. het binnenscherm en 2 holle 'balken' is alles wat er richting schutbord en A-stijl gaat. Daar kan je niet ongestraft gewicht op gaan zetten zonder alles te wokkelen. De neus heeft met de 32mm stabi al een hoop te doen. Een 75 heeft onder de hoeken van de voorruit nog een hoop 'constructie' wat een Alfetta GTV niet heeft.
Elektrisch Mitshibushipompje voor 21,- ex welk, waar, wat 8)
Nee, de mechanische kost €21 ex, €25 incl. Ga ik niet voor rommelen. Facet pomp: €110 :(

Zojuist ook even gordels gekocht, Remola heeft nu een interessante aanbieding. :idea:

Oja, die leverancier heeft ook iets nieuws... Plastic plaatwerk voor de GTV. Nooit meer roest :blue_lol:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 25, 2008 15:47

Quote:
Elektrisch Mitshibushipompje voor 21,- ex
welk, waar, wat
dat ging over de mechanische pomp :wink:
anders zou ik ook een doos vol bestellen :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Andretti Molletti

vr jan 25, 2008 16:04

http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... =m3&wid=37 de 140403

49 euro is toch niet "killing"?

Oja: alleen kun je starten en draaien tegelijk!
Sluit een losse draad aan op de startmotor (+50) en druk die met een hand tegen de + accu. Terwijl je zo start kun je je ontsteking draaien tot i aanslaat. Wel op contact zetten en in zijn vrij ;) )

_Pieter_
Guru
Guru

vr jan 25, 2008 17:29

http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... =m3&wid=37 de 140403
49 euro is toch niet "killing"?
Goedkope shop... Ik denk dat ik toch maar zo'n pompje laat komen. Direct maar staalomvlochten benzineleiding doen. Waar verkopen ze eigenlijk schutborddoorvoeren? Ik heb er nl 1 achter mijn stoel waar nu de leiding er zo doorsteekt. Een doorvoer is wel zo fijn ivm doorslijten en evt negatieve effecten van een aanrijding...
Sluit een losse draad aan op de startmotor (+50) en druk die met een hand tegen de + accu. Terwijl je zo start kun je je ontsteking draaien tot i aanslaat. Wel op contact zetten en in zijn vrij ;) )
Tja, die injectiejongens ook hè ;-) Je dacht toch niet dat ie aansloeg zonder voordurend de acceleratiepompen te 'bedienen'? Doet ie ook niet als ie helemaal warm is. Tevens met de accu achterin is het aantippen van de startmotorplus niet echt fijn...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

bralfa
Guru
Guru

vr jan 25, 2008 18:05

Schutbord doorvoor kun je ook bij Dutch power trading bestellen.
Shut up and ride!

Andretti Molletti

vr jan 25, 2008 18:10

Tja, die injectiejongens ook hè ;-) Je dacht toch niet dat ie aansloeg zonder voordurend de acceleratiepompen te 'bedienen'? Doet ie ook niet als ie helemaal warm is. Tevens met de accu achterin is het aantippen van de startmotorplus niet echt fijn...
Groeten, Pieter
Ik dacht het wel!!
Ik doe het wel eens voor tzt, alles kan natuurlijk 8)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 25, 2008 18:13

Groeten, Pieter
Maar je hebt toch wel een + aansluiting ergens onder de kap?
Oh en de acceleratiesproeiers [lees gasklepbediening] kun je toch ook bij de carb's bedienen? En bij de aansluiting van het handgas.......mogelijkheden genoeg. :idea:
En als je het jezelf gemakkelijk wilt maken -en dat wil je- voor nu en in de toekomst, maak dan een draad met schuifstekker aan de ene kant, halverwege een mooie drukschakelaar (zo eentjee, die niet klikt, maar terugveert zeg maar) en aan het andere uiteinde een krokodillebek.
Heb je jaren plezier van! Zelfs al ben je geen ww-er. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Maurizio
Guru
Guru

za jan 26, 2008 11:58

Klopt, maar als je onder de kap van een Alfetta GTV kijkt, valt je 1 ding op: er zit niks. het binnenscherm en 2 holle 'balken' is alles wat er richting schutbord en A-stijl gaat. Daar kan je niet ongestraft gewicht op gaan zetten zonder alles te wokkelen. De neus heeft met de 32mm stabi al een hoop te doen. Een 75 heeft onder de hoeken van de voorruit nog een hoop 'constructie' wat een Alfetta GTV niet heeft.

2 holle balken zegt niks, is bij een 75 ook zo, uiterste vezelafstand en krachten goed inleiden, thats the game!

Mijn advies: Niet meteen overgaan op full coil-over.
En ja een gtv chassis kan meer stijfheid gebruiken, een 75 is al ietwat beter. Is vaak ook nog eens slecht ge-punt last, ben wel geschrokken bij mijn eigen ts op dat gebied.
Doorlassen met wat inzicht helpt al veel.

Door de auto goed op hoogte te zetten met de torsies en de coil-overs alleen aan te leggen in rust stand. Eventueel nog wat hoogte afstellen.
dwz ze gaan pas echt meewerken als je ze nodig hebt en dan vallen de krachten best wel mee.
Je hebt gewoon veel meer speelruimte-stelmogelijkheden met coil-overs en op goedkoper!
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

_Pieter_
Guru
Guru

zo jan 27, 2008 20:07

Zo, het was weer leuk vandaag. Starten en draaien aan de ontsteking, maar zonder resultaat.
Oorzaak is wel gevonden: 0,0 benzinedruk. De mechanische pomp is echt totaal kaduuk. De leidingen boven bij de carbs blijven droog!
De electrische pomp is ook defect. Blijft hangen, maar de contactjes niet. Losgehaald, vastgezet, en helemaal niks meer.
Op starthulpspray bleef ie lopen, maar zodra dat stopte, direct uit.
Wel een paar mooie explosies in de inlaatbak gemaakt, helaas heb ik daar geen foto's van :shock:

Eerst komt er nieuwe brandstofpomp en leidingen, en dan gaan we het weer proberen.
Ik denk dat benzinedruk een positief effect zal hebben op de motorloop. :wink:

Verder ook andere dingetjes gedaan. Bobine vervangen, en lekker met dit klusje bezig geweest:

20mm carterslang gekocht, uiteinde zo gemaakt dat er makkelijk gassen kunnen ontsnappen ook als er wat drab in de fles zit:
Afbeelding

En zo in de auto gemonteerd:
Afbeelding

En hier de high tech no-budget catchtank mét ontluchtingsfilter en niveauindicator: :D
Afbeelding
Deze zit door een bestaand gat in het binnenscherm van de wielkast middels een slangenklem vast.
Zo is het tankje uitneembaar om leeg te kieperen bij de oude olie.

Hier nog wat meer foto's waar ik graag op- en aanmerking op krijg, zodat ik weer kan gaan knutselen: :D

Afbeelding

Afbeelding

Wellicht nog wat hitteschildjes, dacht ik zo.

En nog een mooi plaatje van de cockpit, het traanplaatje en het nieuwe stuurtje.
Het oude stuurtje (hetzelfde, zonder Alfa logo en met 105 naaf) is te koop.

Afbeelding

Wordt vervolgd! (DPT website wordt nu geraadpleegd voor een bestelling)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

ma jan 28, 2008 14:25

Je hebt gewoon veel meer speelruimte-stelmogelijkheden met coil-overs en op goedkoper!
Je hebt gelijk. Ik heb een second opinion gehaald en er kleven "nogal" wat nadelen aan dikke torsies. :roll:
Dusdanig veel nadelen dat er nu wordt gekeken naar coilovers voor de voorzijde, icm de bestaande 22mm torsies.

Wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

AG
Full Member
Full Member

ma jan 28, 2008 14:34

Leg de plusdraad van de dynamo aub wat anders nu vraag je om doorslijten dus bescherm hem daartegen door een huls of op de plaatsen waar hij tegen de carosserie ligt. En maak een hitteschild voor je remgebeuren. Ik heb trouwens inderdaad zo'n bovenste kachelslang nieuw.

AG

_Pieter_
Guru
Guru

ma jan 28, 2008 16:36

Leg de plusdraad van de dynamo aub wat anders nu vraag je om doorslijten dus bescherm hem daartegen door een huls of op de plaatsen waar hij tegen de carosserie ligt. En maak een hitteschild voor je remgebeuren. Ik heb trouwens inderdaad zo'n bovenste kachelslang nieuw.

AG
Thanks voor de tips! Het is wel een rond randje waar ie tegenaan ligt, gelukkig maar idd niet optimaal.
Moet eigenlijk ook in een stalen doorvoer omdat ie zo vlak langs de uitlaat gaat.
Ik denk dat de accubak er ook uit gaat, dat geeft ook weer meer ruimte.
Kan je me een PB sturen over de kachelslang met prijs incl verzenden?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”