_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma jan 21, 2008 08:59

Pieter, naar mijn beste weten en ervaring, kan de rotor/ stroomverdeler echt maar op één manier in de as van de oliepomp. (nokjes zijn exentrisch), dus òf je hebt het geforceerd, of er is een ander startprobleem?
Zo'n electrische pomp is wel handig idd. Heeft mijn pa ook op z'n oldtimer. :wink:
Dat dacht ik dus ook, maar het schijnt wèl verkeerd te kunnen op een Nord. De nokjes zijn idd asymmetrisch, maar toch. Ik heb totaal geen kracht gebruikt om het zaakje te monteren, de rotor viel er zo in. Maar ik kom er snel genoeg achter, ik wissel de bougiekabels kruislings op de verdelerkap en probeer het dan nogmaals. (Dat was de top tip van gister.)
Start ie dan wel, dan is het duidelijk dat de rotor 180 graden gedraaid zit. En dan kijken waar het zit, de rotor zelf of de rotoras.

Zo'n electrische pomp is idd een feest. Dat had ik eerder moeten doen, had me zeer veel startellende bespaard. De mechanische pomp blijft doorgelusd en voorzien van een beetje benzine gewoon op zijn plaats. Dan is er altijd een backup pomp beschikbaar.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Alfetta GTV racetool

ma jan 21, 2008 09:39

@Pieter,

ik zat even te kijken naar je carterontluchting maar dat kan op deze manier wel eens een hele vette bende worden (weet ik uit ervaring)
Is het een idee om er een opvangtankje aan te maken? dan heb je in ieder geval geen vette motorruimte...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

_Pieter_
Guru
Guru

ma jan 21, 2008 10:05

@Pieter,

ik zat even te kijken naar je carterontluchting maar dat kan op deze manier wel eens een hele vette bende worden (weet ik uit ervaring)
Is het een idee om er een opvangtankje aan te maken? dan heb je in ieder geval geen vette motorruimte...
Dank! Ik ga denk ik wat meer foto's maken van mijn auto (heb een digicam tegenwoordig) en dan komen de tips vanzelf binnenstromen :D

Zie hier (inclusief nummering hoe mijn bougiekabels nu aangesloten zitten)
Afbeelding

Ja idd, een beetje vet wordt het zo wel, ik haal er tussen de races door zo nu en dan een doekje over. Een tankje zou mooier zijn.

Wat ik ook heb ontdekt is dat ik meer moet doen aan het fixeren van de kabels en slangen in de motorruimte. De bougiekabels liggen nu behoorlijk te stuiteren, daar moet ik eens van die plastic klemmetjes voor regelen. Ook zag ik dat 1 van de kachelwaterslangen al wat slijtage vertoonde, omdat die lag te stuiteren tegen een slangenklem bij de benzinepomp. Details, maar het kan allemaal wel leiden tot uitvallen.

Ook ga ik eens kijken naar de uitlaatzijde, of ik daar genoeg hitteisolatie heb rond de belangrijke delen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jan 22, 2008 08:22

Pieter: die mechanische benzinepomp is gewoon niet goed meer. Met een mechanische pomp met hij na lang stilstaan (carb's droog) na seconde of 20 starten gewoon aanslaan. (ruime ervaring mee)
Het zou heel goed kunnen dat er een gedeeltelijke verstopping in de zuig zit. Dit sloopt je mech pomp en strakt ook je elektrische pomp. Trek de tankvlotter eens uit de tank. De zuigleiding zit hier ook bij in en om die zuigleiding zit een filterkousje....... (ervan uitgaande dat je benzineslangen en filter verder ok zijn)
Mech benzpomp kun je testen door er lang stuk slang op te zetten en dat omhoog te houden en vervolgens even iemand te laten starten. Slang moet binnen no time volkomen (duim in de buurt houden voor geval je pomp toch OK blijkt te zijn....... :wink: ) en brandblusser in de buurt bij dit soort acties is natuurlijk ook altijd aan te raden.

Vwb je carterontluchting: die zou ik heel goedkoop ombouwen. Gewone een lange slang naar een plastic fles of vaatje (oude 1 ltr olie verpakking ofzo) ergens vast getyrapt onderin motorruimte. Klaar. Dat filtertje gaat gegarandeerd verstoppen en dan ga je carterdruk opbouwen. Dat wil je niet.

Gr,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru

di jan 22, 2008 09:22

Pieter: die mechanische benzinepomp is gewoon niet goed meer. Met een mechanische pomp met hij na lang stilstaan (carb's droog) na seconde of 20 starten gewoon aanslaan. (ruime ervaring mee)
Nou, ik heb dus sinds ik deze auto heb hele andere ervaringen. 1 maand stilstaan en je krijgt m gewoon niet meer gestart. Dus er klopt iets niet. Veel dank voor deze reflectie (dit is mijn eerste auto met carbs en mech pomp...)
Het zou heel goed kunnen dat er een gedeeltelijke verstopping in de zuig zit. Dit sloopt je mech pomp en strakt ook je elektrische pomp. Trek de tankvlotter eens uit de tank. De zuigleiding zit hier ook bij in en om die zuigleiding zit een filterkousje....... (ervan uitgaande dat je benzineslangen en filter verder ok zijn)
Nou, de benzineslangen zijn allemaal oude meuk die ik ga vervangen. Maar toen ik de achterkant van de auto iets opkrikte (om het proces te starten, want de leiding loopt lichtjes omhoog vanaf de tank), en ik hield de benzineslang die uit de tank laag, stroomde er vrolijk een straaltje benzine uit. Het lijkt mij als de zwaartekracht dit kan, die verstopping wel mee valt. Toch?
Om de vlotter te demonteren moet ik de tank laten zakken. Het liefst maak ik m gelijk helemaal leeg en schoon, maar dan moet ik eerst een extra jerrycan regelen omdat er nog best wat inzit. Ga ik toch maar doen!
Mech benzpomp kun je testen door er lang stuk slang op te zetten en dat omhoog te houden en vervolgens even iemand te laten starten. Slang moet binnen no time volkomen (duim in de buurt houden voor geval je pomp toch OK blijkt te zijn....... :wink: ) en brandblusser in de buurt bij dit soort acties is natuurlijk ook altijd aan te raden.
Het gekke is, is dat als ie eenmaal loopt, er niks aan de hand is. Alhoewel, als ik een tijdje stationair draai in de file, ging ie naar verloop van tijd sputteren zonder enige reden.... Dus wellicht is de pomp niet meer goed, en doet ie het alleen maar goed "op toeren", en is de opbrengst bij starten en stationair niet toereikend.
Vwb je carterontluchting: die zou ik heel goedkoop ombouwen. Gewone een lange slang naar een plastic fles of vaatje (oude 1 ltr olie verpakking ofzo) ergens vast getyrapt onderin motorruimte. Klaar. Dat filtertje gaat gegarandeerd verstoppen en dan ga je carterdruk opbouwen. Dat wil je niet.
Gr,
DJ
Ik denk dat ik dit idd ga veranderen. Slang naar de inlaatzijde en daar ergens een flesje hangen. Moet ook officieel volgens het FIA reglement.

Veel dank voor de tips weer allen! :thumbs:
Vanavond ga ik even langs de loods en met gekruisde bougiekabels starten, ik wil het gewoon weten of ie het doet...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

di jan 22, 2008 09:29

Filter waar DJ op doelt heb je niet. Dus verstopping aan die kant hoef je je geen zorgen over te maken. Je hebt een carbs tank. Dus geen pomp met voorfilter in je tank. just een pijpje.... :wink:
Verder 100 punten
Shut up and ride!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jan 22, 2008 14:39

Filter waar DJ op doelt heb je niet. Dus verstopping aan die kant hoef je je geen zorgen over te maken. Je hebt een carbs tank. Dus geen pomp met voorfilter in je tank. just een pijpje.... :wink:
Verder 100 punten
Ervan uit gaande dat een gtv met carb's en mech benzinepomp dezelfde soort aanzuig en vlotter heeft als een 105 serie (weet ik dus niet zeker maar leek me logisch) zit er aan het eind van zuigpijpje in de tank een sokje.
Ik was wel ff vergeten dat bij een gtv de tank onder kofferbodem hangt en dat je er dus veel minder makkelijk bij kan dan bij een 105 serie.... :oops:
Anyhow, de moraal van het verhaal was dat dergelijke start problemen niet zo maar op conto van de mechanische benzinepomp kunnen worden geschreven. Of de pomp is gewoon slecht of er is iets loos in het systeem. Met de omschreven methode met de slang heb je heel simpel goedkoop en snel een indicatie.
Heb zelf een tijd met een gtv met carb's en mech benzinepomp gereden en als ik die na 3 of 4 maanden stilstaan weer te voorschijn haalde liep hij gewoon weer na een tijdje doorstarten om de vlotterkamers vol te pompen. Hoe lang precies, van mij part 2x 30 seconden maar hoefde echt m'n accu niet leeg te starten, laat staan 2 accu's.
Het zou overigens kunnen dat van die benzineslangen ergens een stukje binnenmantel heeft losgelaten. Dat kan.

Gr,
DJ

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 22, 2008 18:53

En geloof maar dat die sok (in de tank) verstopt kan zijn! ik heb het zelf eens mogen ondervinden. (ik zeg niet, dat dat hier het geval is) Schoonspoelen/ blazen in benzine biedt dan soelaas. :idea: (je wilt toch alle onderdelen betrouwbaar hebben? :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru

wo jan 23, 2008 10:35

En geloof maar dat die sok (in de tank) verstopt kan zijn! ik heb het zelf eens mogen ondervinden. (ik zeg niet, dat dat hier het geval is) Schoonspoelen/ blazen in benzine biedt dan soelaas. :idea: (je wilt toch alle onderdelen betrouwbaar hebben? :wink: )
De tank zal idd schoongemaakt moeten worden.

Gisteren eventjes de bougiekabels gekruisd en het even geprobeerd. (Kon het niet laten)

Helaas weer niet starten... :(

Wellicht dat de benzinepomp te veel stroom van de ontsteking trekt.
Bij de volgende poging zet ik de pomp aan een andere voedingsdraad, en voeg ik een beetje remmenreiniger toe.
Als het dan nog niet lukt, zijn er nog 2 posities over voor de bougiekabels. Daarna zou ik het ook zo 123 niet meer weten.

Het evt benzinetoevoerprobleem is te omzeilen dmv remmenreiniger te gebruiken, het probleem zit denk ik echt in de ontsteking. Ik blijf gewoon doorzoeken, donderdagavond heb ik weer wat uurtjes...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

do jan 24, 2008 23:09

Ok, stapje voor stapje kom ik dichterbij.....

De gekruisde ontstekingsdraden (4-2-1-3) hielp dus niks. Dus werd het tijd om door te zoeken.

Benzinetoevoer was OK dacht ik, maar toch maar even checken. Slangetje los en pomp aangezet. En wat bleek: De electrische pomp heeft het begeven. :(
Als je er spanning op zette, ging ie in de 'omhoog stand' en verder stond ie alleen stroom trekken. Een ampere'tje of 3.

Gelukkig wel iets ontdekt: Door de spanning op de pomp aan en uit te doen dmv een los draadje, pompte ie wel. Dus, op die manier handmatig de carbs volgezet.
Best wel leuk, je hoort de carbs gewoon gorgelen als ze vullen :o

Met gevulde carbs, en de pomp losgekoppeld ivm stroom trekken van de ontsteking, maar weer eens een startpoging. Niks. :(
Accu weer aan de lader en door met zoeken. Nog maar eens de ontsteking nader bekeken.
De rotor kan er echt maar op 1 manier in. Ook kan het rotorblad maar op 1 manier op de rotor.
Oftewel, het zit niet 180 graden gedraaid, dus heb ik het weer teruggezet naar 1-3-4-2. (Zie eerdere foto)

Carbs weer handmatig van benzine voorzien, pomp los en starten. Zowaar, een klein teken van leven, maar de accu geeft het gauw weer op.

Toen kwam bij mij het idee om het volgende te doen. Wat nou als de accu te slap is, dat tijdens het starten de spanning zo ver valt dat er niet meer voldoende vonk is?
Dus, heb ik de acculader op zijn lage setting aan de voeding van de ontsteking gezet. Eerst even getest op een klein lampje of de acculader niet te veel spanning produceert. Het lampje brandde gewoon goed, dus dacht ik: dat kan wel.

Vervolgens starten en jahoor, zeer veel enthousiasme van de motor, maar niet aanslaan. Wel duidelijk hoorbare (en ruikbare) ontsteking, maar net niet echt aanslaan. Startmotor uit, nog 4 plofjes, en dan weer niks. :x Ook een walmpje uitlaatgas dat uit de inlaat van cylinder 1 kwam drijven...

Toen dacht ik, wellicht trek ik de carbs helemaal leeg, want ze krijgen geen benzine. Dus, accu aan de lader en de mechanische pomp weer aangesloten. Bij vervolgpogingen duidelijk voldoende benzine (inlaatbak nat, bougies nat dus lekker laten drogen tussen de pogingen door). Ook weer geprobeerd met de ontstekingsvoeding aan de auto ipv aan de lader, maar steeds hetzelfde, alsof ie maar op 1-2 cylinders loopt tijdens het starten, dus je houd m net een paar seconden aan op het gas, maar hij pakt niet op..... :evil:

Ook even geexperimenteerd met de overige 2 standen van de bougiekabels op de verdeler. Bij 90 gr te vroeg voel je heel snel al een keiharde terugslag (boem=ho), en bij 90 gr te laat duidelijk ploffen in de uitlaat. Dus de kabels zitten naar mijn idee nu dus goed.

Nu hoop ik dat ik de ontstekingsmoduul niet gemold heb met met acculadertrucje, dat zou jammer zijn.
Verder wat ik wil gaan proberen, is de accu van mijn 33 er in hangen, omdat die zeker sterk genoeg is. Uit ervaring weet ik dat ik daarmee echt 60 seconden aaneen kan starten, dus hopelijk geeft die accu ook genoeg prik tijdens de startbelasting.

Van het weekend ga ik het weer proberen, ik heb hoop [-o<

Als iemand wijze raad heeft, graag! Want dit is best wel frustrerend (zacht uitgedrukt)

Verder vandaag een mail gehad, ga waarschijnlijk 35mm torsies eronder smacken, achter de 50kg RS veren en dan is het al heel wat. Maar eerst moet ie lopen!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 24, 2008 23:21

35mm? :shock: Dat is wel hardere dan hard hè. Waar haal je die vandaan eigenlijk? (performatek kent enkel 27 en 33mm)
Zal mij benieuwen, de stap is misschien wat groot? :?

Even terugkomend op jouw start probleem: heb je ook gezien (kabel aan losse bougie) of je wel een krachtige vonk hebt?
En zitten er toch geen acceleratiesproeiers verstopt? (zal wel niet, want er kwam voldoende benzine, maar toch)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru

do jan 24, 2008 23:44

35mm? :shock: Dat is wel hardere dan hard hè. Waar haal je die vandaan eigenlijk? (performatek kent enkel 27 en 33mm)
Zal mij benieuwen, de stap is misschien wat groot? :?
Volgens mij haal je met 35mm lange 116 torsies bij lange na niet het equivalent van 200kg/cm op coilovers (het maximale voor een transaxle). Dus blijft het nog redelijk "mild".
En waar ik ze vandaan haal? Dat vertel ik wel nadat ik ze besteld heb (ze liggen op voorraad) :-) :wink:
Het alternatief, coilovers op een GTV is niet zo eenvoudig. De neus breekt er echt af tenzij je de rolkooi doortrekt naar de ophangingspunten. En dat is geen simpel klusje.
30mm torsies zijn best wel old-skool qua stugheid, meer rally dan circuit.
Even terugkomend op jouw start probleem: heb je ook gezien (kabel aan losse bougie) of je wel een krachtige vonk hebt?
En zitten er toch geen acceleratiesproeiers verstopt? (zal wel niet, want er kwam voldoende benzine, maar toch)
Acceleratiesproeiers doen het volgens mij wel, in elk geval is na de startpogingen de inlaatbak over de hele linie nat.
Vonk is er, maar wat is krachtig? Zonder compressie blijft het gissen.
Voor wat het waard is, ik had 1 bougie onder de ruitenwisser geklemd ter test en de vonken dansten eraf, langs de wisser naar de auto.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

vr jan 25, 2008 10:11

En over die mechanische benzinepomp, als ie idd minder goed rendement heeft, zou dan wellicht het membraam licht gescheurd zijn oid? Is die pomp eenvoudig te reviseren? Zijn de membraampjes en pakkingen die ik nodig heb gewoon te koop?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 25, 2008 10:23

mijn 45mm carbs werden van benzine voorzien van een mechanische benzinepomp, dat ging goed en liep hard (erg hard)
dus waarom niet de mechanische behouden en probleem eerst oplossen?

gewoon nieuw pompje halen bij tuynder,let wel op dat je hem niet te vast aandraaid want dan scheurt dat plastic vulplaatje
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

_Pieter_
Guru
Guru

vr jan 25, 2008 13:41

Klopt, nieuw pompje kost de wereld niet (€21 ex) en gaat er gelijk op, zodra ik de slangen vervangen heb en de tank schoongemaakt.
Dat laatste is een beetje een rotklus maar het zal toch een keer moeten. Zonde om een nieuwe pomp te steken met die dan gelijk vuil gaat happen. Ookal is lang stilstaan ook niet goed voor de pompjes...

Om het startprobleem op te lossen ga ik het volgende proberen:
- Andere accu proberen (van dagelijkse auto)
- Andere bougiekabels proberen
- Alle contactjes en aarding van onsteking nogmaals schoonmaken, ook bij de zekeringen
- Andere bobine proberen

Verder zou ik het ook niet weten. Verstopte carbs, electronisch moduul kapot? Hij loopt bij het starten op 1-2 cylinders, maar pakt net niet op. Ideeen zijn zeer welkom!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”