Ok, stapje voor stapje kom ik dichterbij.....
De gekruisde ontstekingsdraden (4-2-1-3) hielp dus niks. Dus werd het tijd om door te zoeken.
Benzinetoevoer was OK dacht ik, maar toch maar even checken. Slangetje los en pomp aangezet. En wat bleek: De electrische pomp heeft het begeven.
Als je er spanning op zette, ging ie in de 'omhoog stand' en verder stond ie alleen stroom trekken. Een ampere'tje of 3.
Gelukkig wel iets ontdekt: Door de spanning op de pomp aan en uit te doen dmv een los draadje, pompte ie wel. Dus, op die manier handmatig de carbs volgezet.
Best wel leuk, je hoort de carbs gewoon gorgelen als ze vullen
Met gevulde carbs, en de pomp losgekoppeld ivm stroom trekken van de ontsteking, maar weer eens een startpoging. Niks.
Accu weer aan de lader en door met zoeken. Nog maar eens de ontsteking nader bekeken.
De rotor kan er
echt maar op 1 manier in. Ook kan het rotorblad maar op
1 manier op de rotor.
Oftewel, het zit niet 180 graden gedraaid, dus heb ik het weer teruggezet naar 1-3-4-2. (Zie eerdere foto)
Carbs weer handmatig van benzine voorzien, pomp los en starten. Zowaar, een klein teken van leven, maar de accu geeft het gauw weer op.
Toen kwam bij mij het idee om het volgende te doen. Wat nou als de accu te slap is, dat tijdens het starten de spanning zo ver valt dat er niet meer voldoende vonk is?
Dus, heb ik de acculader op zijn lage setting aan de voeding van de ontsteking gezet. Eerst even getest op een klein lampje of de acculader niet te veel spanning produceert. Het lampje brandde gewoon goed, dus dacht ik: dat kan wel.
Vervolgens starten en jahoor, zeer veel enthousiasme van de motor, maar niet aanslaan. Wel duidelijk hoorbare (en ruikbare) ontsteking, maar net niet echt aanslaan. Startmotor uit, nog 4 plofjes, en dan weer niks.

Ook een walmpje uitlaatgas dat uit de inlaat van cylinder 1 kwam drijven...
Toen dacht ik, wellicht trek ik de carbs helemaal leeg, want ze krijgen geen benzine. Dus, accu aan de lader en de mechanische pomp weer aangesloten. Bij vervolgpogingen duidelijk voldoende benzine (inlaatbak nat, bougies nat dus lekker laten drogen tussen de pogingen door). Ook weer geprobeerd met de ontstekingsvoeding aan de auto ipv aan de lader, maar steeds hetzelfde, alsof ie maar op 1-2 cylinders loopt tijdens het starten, dus je houd m net een paar seconden aan op het gas, maar hij pakt niet op.....
Ook even geexperimenteerd met de overige 2 standen van de bougiekabels op de verdeler. Bij 90 gr te vroeg voel je heel snel al een keiharde terugslag (boem=ho), en bij 90 gr te laat duidelijk ploffen in de uitlaat. Dus de kabels zitten naar mijn idee nu dus goed.
Nu hoop ik dat ik de ontstekingsmoduul niet gemold heb met met acculadertrucje, dat zou jammer zijn.
Verder wat ik wil gaan proberen, is de accu van mijn 33 er in hangen, omdat die zeker sterk genoeg is. Uit ervaring weet ik dat ik daarmee echt 60 seconden aaneen kan starten, dus hopelijk geeft die accu ook genoeg prik tijdens de startbelasting.
Van het weekend ga ik het weer proberen, ik heb hoop
Als iemand wijze raad heeft, graag! Want dit is best wel frustrerend (zacht uitgedrukt)
Verder vandaag een mail gehad, ga waarschijnlijk 35mm torsies eronder smacken, achter de 50kg RS veren en dan is het al heel wat. Maar eerst moet ie lopen!
Groeten, Pieter