_Pieter_
Guru
Guru

RE: Alfetta GTV racetool

vr sep 28, 2007 13:23

Zo, gisteren is de radiateur aangekomen, dus ben ik m in de avond gaan monteren.
Het is ‘new old stock’, dus stoffig van buiten, maar ongebruikt.

Bij het verwijderen van de oude radiateur, had ik het nog niet opgemerkt, maar hij is verder heen dan ik dacht. Bij het op zijn kant leggen op de grond, bleef na het oppakken zo’n bergje pure ijzeroxide achter:

Afbeelding

Bij herhaaldelijk lichtjes plat stuiteren op de tegelvloer bleven er maar stukjes uitkomen. Niet bevorderlijk voor de werking lijkt me zo.
Tevens was ook de binnenkant lichtjes bruin, bij het loshalen van het thermocontact was dit goed te zien.
Maar ik bewaar m wel, zet m wellicht te koop want voor straatgebruik is ie zeker nu na een klop- en schoonmaakbeurt nog prima bruikbaar. En niet meer nieuw te koop.

Maar hoog tijd voor een nieuwe dus!

Bij het uitpakken van de doos (goed verpakt, top!) viel me op wat ik al verwacht had. De nieuwe radiateur is ietsjes anders dan de huidige. Een beetje in lijn wat er gebeurde met het ruitenwissermechanisme, de ‘Italiaanse slag’ qua standaardisatie.

Op de foto’s is het zichtbaar. Dit is de nieuwe radiator, waar ik de fan reeds op heb overgezet (pastte perfect, evenals het thermocontact en de vuldop). Waar de rode pijltjes staan (onderzijde) zitten op de oude radiator 2 pootjes die door gaten in de radiateursteun steken.

Afbeelding

De nieuwe radiateur heeft deze niet. Wel is er een opstaande rand, die in een daarvoor bestemde sleuf valt. Dus met gebruik van de oude steunrubbers, kon de nieuwe radiator toch gemonteerd.

Aan de bovenkant was er ook een verschil. Dit is de nieuwe radiateur, bij de oude zat er ter hoogte van de rode pijl een montageoog, die d.m.v. een bus in een rubber de radiateur op zijn plek hield.

Afbeelding

De nieuwe heeft 2 kleine ogen, op andere plekken. Het gat aangegeven met de groene pijl heb ik gebruikt, door een gat in de auto te boren en een bout door te voeren. Hier heb ik wat rubbers voor gefabriekt van wat restjes die ik nog had liggen. Ook het bestaande boutgat in de carrosserie heb ik gebruikt, aangezien deze vlak boven de radiateur uit komt, kon ik d.m.v. een bout en een rubber deze nog extra de radiateur omlaag op zijn plaats houden.

En zo zit ie weer in de auto. Alles aangesloten, gevuld met koelvloeistof, klaar om te gaan.

Afbeelding

Wat nu nog rest is de distributieketting beter aanspannen, (wie kan mij vertellen hoe dit moet?) de motorolie verversen, en de achterremmen nog 1x ontluchten en dan is ie klaar voor 7 oktober.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

erikg

vr sep 28, 2007 20:07

je distributieketting aanspannen is op zich makkelijk je moet je motor alleen in het bdp hebben dan staan je nokkenassen bijna ontlast dan je een sleutel14 op de voorzijde van je motor dat is namelijk de bout die je spanner blokkeerd ff oplossen je motor met de draairichting meedraaien (ff onder spanning zetten) en je spanner weer vastzetten

klaar

Andretti Molletti

vr sep 28, 2007 20:41

Stationair draaiend de spanner lossen is de fabrieksdinges.
Je kan het doen zoals Erik zegt, waarbij BDP helemaal niet nodig is.
EN je kan het kleppendeksel eraf halen, de ketting strak zetten in de draairichting en de spanner lossen en in de ketting drukken met een flinke schroevendraaier en dan vast zetten...
Het laatste doe ik altijd en dan voelen aan de ketting hoe i staat.

erikg

vr sep 28, 2007 22:27

dat staat er toch ook alleen ik zeg het wat anders

_Pieter_
Guru
Guru

ma okt 01, 2007 09:49

Dank voor de tips, hier ga ik mee aan de slag.

Dit weekend nog even tussen de bedrijven door een leuk klusje, die vastgeroesde RS veerschotels.
De tip die ik in de loods heb gekregen, was om ze ieder minimaal 5 minuten op hoog vuur te bakken, zonder omdraaien.
Dan smoren in een bak met water.

Dus zo het geschiedde. De bussen met schotel op een Campinggasje, en nadat ze loeiheet waren geworden, in een stalen waterbak mikken. Erg leuk, de stukjes losse roest van de binnenkant knalden eraf.

Vervolgens in de bankschroef, inklemmen in hout voor extra tractie, en met een grote schroevendraaier en een hamer een paar rake klappen, en ze gingen zowaar los ! :D

Nu zijn ze weer helemaal OK, met de hand te draaien zoals het hoort. Volgend seizoen komen ze eronder icm de RS veren.
Naast de modificatie van de veerwegbegrenzers, ga ik ook een klein afwatergaatje erin maken, zodat ze niet zoals nu helemaal vol water blijven staan.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

di okt 02, 2007 15:04

Kleine update:

Gister lui geweest en bij de garage de olio laten vervangen en de spanner laten doen.
Tevens een klein lekje in mijn koelsysteem (bovenste slang) dicht laten stoppen.
Dat krijg je als je daar iets van een 164 invrot wat niet echt past.

Dus nu alleen de achterremmen nog ontluchten, spruitstuk weer aandraaien :D en hij is klaar voor de SI a.s. zondag.
Vanavond even 2 setjes banden halen in 15inch (slicks en regen) voor volgend seizoen.

Voor volgend jaar nu al heleboel leuke, eigenwijze low budget plannen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

do okt 04, 2007 11:15

Zo, de bandjes voor volgend seizoen liggen klaar.
Weer een setje Dunlop 200/580/15 slicks en een setje Dunlop regenbanden rijker.
De 3 Michelin regenbanden en de 4 15" velgen met de rare pasvorm gaan in de GATH. Dus bij deze.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

do okt 11, 2007 10:31

Zoals iedereen heeft kunnen lezen heb ik op Zandvoort echt lekker gereden.
Met dit bakkie 2:18.4 neergezet, een respectabele tijd waarmee je allerminst voor lul staat.
Temperatuur totaal geen probleem meer, kwam niet meer boven de 80 graden op het metertje (80 = 90 gok ik)

Dit laat ook maar zien dat je geen jaren hoeft te sleutelen om lekker mee te komen in de SI, of allemaal dure onderdelen nodig hebt. Dus heb je genoeg van een beetje duf rondtuffen in je toch niet concourstaat 2 liter Alfa:
Zet de zaag erin en bouw er een racertje van.
En, heb je al iets wat daar op lijkt (heb genoeg zien staan op het SSAR): Haal van de rappe die licentie en kom meerijden volgend jaar! De betaalbare 2-daagse cursussen (Hans Deen, Tracktime) zijn allemaal nu in het najaar.

Voor volgend seizoen zijn er weer genoeg plannen, want ik wil op zoek naar de 2:15.
De komende maand ga ik even niet hiermee bezig, maar uiteindelijk zal het bloed kruipen waar het niet gaan kan en zal ik toch wel een avondje of wat in de week onder/op/in/bij de GTV zijn.

Een kleine pauze hier dus, maar zal worden vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 11, 2007 10:54

:thumbs: een betere promotie voor SI kan je niet hebben! En Pieter slaat de spijker op de kop: je hoeft geen 100% auto te hebben in concourstaat om wel 100% (of 200% ..) lol te hebben!! DUs iedereen die bezig is, houd op met de theorie, en die laatste pk te verzinnen, maak het ding (eindelijk..hoort wie het zegt..) eens af en kom volgend jaar gewoon rijden!1 WIj hebben rijders nodig, geen praters, om een eigen start bij de DNRT voor elkaar te kunnen krijgen!

Dossier Pieter heeft dit seizoen laten zien waar SI voor staat: met weinig middelen maar tomeloze energie en hulp van diverse kanten gewoon rijden!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Roeltje 164

vr okt 19, 2007 15:53

Helamaal mee eens, Pieter ole ik zeg ole :lol: 8)

Roeltje 164

za okt 20, 2007 13:47

400 antwoorden Pieter en meer als 23.000 keer aangeklikt, dan ben je voor mij een kanjer..... 8) :lol:

Ik heb genoten in de loods en op het SSAR en ook de terugweg naar huis van het SSAR :twisted: :roll: en op Zandvoort 2 week geleden en van de week zag ik de GTV weggestopt tussen 2 campers in de loods :shock: :?

Ben benieuwd volgend jaar, ander of een nieuw blokkie een optie......

Gr Roel :wink:

_Pieter_
Guru
Guru

ma okt 22, 2007 09:24

@Roeltje, ik neem aan dat je wel stilletjes aan hebt gedaan he? De GTV (en ik) genieten even van de rust. :D

Genoeg plannen voor volgend jaar, er is al het e.e.a. geregeld.
Komt november ga ik weer eens wat avondjes in de weer.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

ma nov 05, 2007 12:51

@Roeltje, nog veel dank voor de koffie ! ;)

Om iedereen gerust te stellen, het GTV project wordt weer langzaam opgestart. :D
Nu druk in de weer om onderdelen, materialen en gereedschappen te sprokkelen zodat er over een tijdje weer stevig kan worden gesleuteld.

De regel is nu (door schade en schande geleerd): Alles wat toch los moet, wordt vervangen.
Omdat de bak hoogstwaarschijnlijk gelosd wordt ivm werk aan de achteras, heb ik nieuwe linker en rechter baksteunen en een nieuw silentbloc (achterste baksteun) gekocht. Deze 3 zijn al erg oud, de bak loop nu maar wat losjes te bungelen en dat komt het rijgedrag, en de aandrijflijn niet ten goede.
Ook een nieuwe thermostaat ligt klaar.

De motor blijft voor 2008 hetzelfde trouwe beestje. Wel zorg ik ervoor dat ik geen olio meer mors uit de verdeler, en komen er veren op de olio vuldop en op het olio filter om te voorkomen dat ik die onderweg verlies.

Zodra er meer concreet wordt, lees je het hier! Zal worden vervolgd,

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Roeltje 164

wo nov 14, 2007 19:48

Pieter wanneer ga je weer klussen aan de GTV??? komend weekend ook??

Zie PB :lol: 8)

Gr Roel

_Pieter_
Guru
Guru

zo nov 18, 2007 20:35

Vrijdag wezen shoppen voor wat plaatwerk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Precies voldoende om de huidige ellende mee te verhelpen.
Aan het voorfront zit de volledige goot gemonteerd, dus het hele stuk wat nu nog gewokkeld is.
Dus alle reparatiestukken zijn binnen, motorklep en grille liggen ook al klaar.
Het is tweedehands (hoe anders?), dus ik ga nog aan de slag om deze delen iets op te frissen.
Het voorfront is in betere staat dan het huidige was voor de crash.
Het stukje zwart voorscherm heeft net zoveel plamuur als mijn eigen voorschermen :D

Nu nog iemand die me wil helpen om dit te monteren...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”