Het is ‘new old stock’, dus stoffig van buiten, maar ongebruikt.
Bij het verwijderen van de oude radiateur, had ik het nog niet opgemerkt, maar hij is verder heen dan ik dacht. Bij het op zijn kant leggen op de grond, bleef na het oppakken zo’n bergje pure ijzeroxide achter:

Bij herhaaldelijk lichtjes plat stuiteren op de tegelvloer bleven er maar stukjes uitkomen. Niet bevorderlijk voor de werking lijkt me zo.
Tevens was ook de binnenkant lichtjes bruin, bij het loshalen van het thermocontact was dit goed te zien.
Maar ik bewaar m wel, zet m wellicht te koop want voor straatgebruik is ie zeker nu na een klop- en schoonmaakbeurt nog prima bruikbaar. En niet meer nieuw te koop.
Maar hoog tijd voor een nieuwe dus!
Bij het uitpakken van de doos (goed verpakt, top!) viel me op wat ik al verwacht had. De nieuwe radiateur is ietsjes anders dan de huidige. Een beetje in lijn wat er gebeurde met het ruitenwissermechanisme, de ‘Italiaanse slag’ qua standaardisatie.
Op de foto’s is het zichtbaar. Dit is de nieuwe radiator, waar ik de fan reeds op heb overgezet (pastte perfect, evenals het thermocontact en de vuldop). Waar de rode pijltjes staan (onderzijde) zitten op de oude radiator 2 pootjes die door gaten in de radiateursteun steken.

De nieuwe radiateur heeft deze niet. Wel is er een opstaande rand, die in een daarvoor bestemde sleuf valt. Dus met gebruik van de oude steunrubbers, kon de nieuwe radiator toch gemonteerd.
Aan de bovenkant was er ook een verschil. Dit is de nieuwe radiateur, bij de oude zat er ter hoogte van de rode pijl een montageoog, die d.m.v. een bus in een rubber de radiateur op zijn plek hield.

De nieuwe heeft 2 kleine ogen, op andere plekken. Het gat aangegeven met de groene pijl heb ik gebruikt, door een gat in de auto te boren en een bout door te voeren. Hier heb ik wat rubbers voor gefabriekt van wat restjes die ik nog had liggen. Ook het bestaande boutgat in de carrosserie heb ik gebruikt, aangezien deze vlak boven de radiateur uit komt, kon ik d.m.v. een bout en een rubber deze nog extra de radiateur omlaag op zijn plaats houden.
En zo zit ie weer in de auto. Alles aangesloten, gevuld met koelvloeistof, klaar om te gaan.

Wat nu nog rest is de distributieketting beter aanspannen, (wie kan mij vertellen hoe dit moet?) de motorolie verversen, en de achterremmen nog 1x ontluchten en dan is ie klaar voor 7 oktober.
Groeten, Pieter