_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: 75 trackdaytool

ma nov 20, 2006 09:12

Vergeet die anti dreun plaat niet uit de deur te halen. Deze weegt meer dan het frame wat je eruit gezaagd hebt.
Een vraagje: Hoe doe je dat het handigst?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: 75 trackdaytool

ma nov 20, 2006 09:56

Warm maken met verfafbrander en afsteken.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 20, 2006 10:12

Van de vorige winter weet ik dat toen het vroor dat spul er heel makkelijk af te tikken was.
Vooral op de bodem: tikje met een rubber hamer tegen de onderkant et voila!
Typisch van die dingen die je ontdekt als je een klusruimte zonder stroom hebt.. :)

Heb nog niet alles gedaan, maar het is gelukkig weer bijna winter!

_Pieter_
Guru
Guru

zo nov 26, 2006 14:20

Een kleine update:

Niet zo veel gedaan aan de 75, maar ik heb wel een tweede versnellingsbak gescoord, en heb het stuur onbeschadigd los gekregen.

Tussen nu en kerst zit ik 2x een week in het buitenland voor werk en daarna lekker op vakantie, dus gaat het project even op een lager pitje.

Tijdens de kerst en de dagen tot oud&nieuw heb ik weer de tijd om er tegenaan te gaan. De planning is om dan de voorbereidende werkjes op het "bak wisselen" te gaan doen, en om het koelsysteem en de motor onder handen te gaan nemen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

vr dec 29, 2006 00:32

Weer bezig geweest!

Het plan is nu om de auto zsm rijdbaar te hebben voor het circuit.
APK laten we voorlopig maar even zitten, omdat de APK afkeurpunten de rijdbaarheid niet negatief beinvloeden.
We gaan dus met een trailer naar Zandvoort alwaar we de auto eerst een paar keer uitlaten voordat we er te veel tijd en geld in steken.
Ik kwam bij het verwijderen van de stuurbekrachtiging nog een gat tegen in de bovenkant van 1 van de chassisbalken... Lekker niks aan doen nu.

Het volgende is ondertussen gedaan:

- Stuurbekrachtiging er uit, stuurhuis moet alleen nog met vet gevuld
- Dynamo gewisseld, er is weer laadstroom! (Ja, ondanks mijn gepruts met de elektra doet ie het nog :D )
- Stoelbevestigingsrails verwijderd, staalplaten voor de stoelbevestigingen liggen klaar voor de lasser
- Roestgaten in parafan en schutbord in de primer gezet, een nacht laten drogen en vervolgens de gaten met glasvezel matjes en 2 componenten hars gedicht. Ja ja, ik weet dat dit niet de mooie manier is, maar het moet een keer klaar. Aangezien het eerst met plakband dicht zat, is dit al een hele vooruitgang. De primer (Owatrol) en het zorgvuldig afdichten moet voorkomen dat het verder gaat rotten.
- Motorruimte (er is nu ook sprake van een ruimte) verder gepoetst.
- Talloze andere kleine klusjes, waaronder het fixen van de handrem. De remmen moeten door gebruik gewoon los komen.

En het volgende te doen:

- Afwerken glasvezel afdichtingen (er wordt een 2e laag van binnenuit aangebracht, wat moet zorgen dat het 100% waterdicht is)
- De staalplaten moeten op de bodemplaat worden vastgelast
- Dashboard monteren
- Alfetta handrem monteren
- Kuipstoelen monteren
- Noodstroomschakelaar monteren en accu naar achteren
- Startmotor wisselen
- Thermostaat vervangen
- Inlaatrubbers vervangen
- standaard luchtfilter plaatsen met koude lucht toevoer

en weer talloze andere klusjes... Er komt geen einde aan :D

Binnenkort meer en natuurlijk de foto's!

Groeten, Pieter
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op do jan 04, 2007 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

wo jan 03, 2007 22:57

De staalplaten zitten op de bodem gelast.
Deze week net in een nieuwe functie gestart op het werk, dus wat minder tijd deze week.
Als ik morgen weer ga klussen, schiet ik wat plaatjes van de vorderingen voor jullie vermaak!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

jaben
Advanced Member
Advanced Member

do jan 04, 2007 10:40

Ik blijf het volgen Pieter. Mooi project en laat tzt even weten of het nog gelukt is met die handrem

Groet Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

_Pieter_
Guru
Guru

za jan 06, 2007 19:52

Jahoor, er is weer wat gedaan er en zijn nu ook weer foto's van eerdere verrichtingen.

Afbeelding
Dit is de foto van de parafan en kachelluchtinlaat tot nu toe. Er is eerst grondig met Owatrol geklodderd, en er zit nu van binnen en van buiten glasvezel op met hars. Alle gaten zitten zo dicht, en met een beetje geluk blijft er ook geen water meer in staan, en houden we voortaan droge voeten :D
Volgende stap wordt aflakken met een laagje primer, dan kan (eindelijk) de motorklep er weer op en de kachel en dashboard er in!

Afbeelding
Hierop gaan we de stoelrails bevestigen, 2mm staalplaat rondom vastgelast.

Afbeelding
En hier de schetsplaten in de primer gezet, en de Alfetta handrem (thanks Jaben) op zijn plaats. Dit is dus inderdaad plug-and-play te wisselen, 5 minuutjes werk.

Afbeelding
In de motorruimte is weer goed gepoetst, de thermostaat is vervangen, de stuurbekrachtiging is weg (we moeten alleen nog even het stuurhuis doorlussen) en et standaard luchtfilter zit er weer in. Alleen moet er nog een custom aanzuigbuis komen die mooi recht is en direct koude lucht pakt.

Tevens een vraag:

De remmen van het linker achterwiel blijven een beetje hangen. Heeft het zin om de remblokken eruit de halen, en door de cylinder op en neer te bewegen (remmen intrappen en met waterpomptang terugduwen, of aan de stelschroef draaien) dit los te krijgen? Of is dat hopeloos? Ik wil graag zo min mogelijk moeite doen om het weer werkend te krijgen. Het lekt niet, en remt als een beer zonder te trekken.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

za jan 06, 2007 20:11

en de Alfetta handrem (thanks Jaben) op zijn plaats. Dit is dus inderdaad plug-and-play te wisselen, 5 minuutjes werk.
Waarom de handrem gewisseld?
Gewoon omdat de 75 handrem de meest lelijke handrem aller tijden is, of om een andere reden?

Wat betreft die aanvoer voor het luchtfilter, ik heb nu zelf het volgende gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

Achter de grill komt flexibele buis die door het gat richting de filter gaat lopen.
Uiteraard nog wel even een stukje gaas ertussen ter preventie van laagvliegende vogels & steentjes.
Misschien kun je wat met deze oplossing..

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 06, 2007 21:19

Pieter, vwb de achterrem; als ie iets sleept kun je proberen om de blokjes een pietsie terug te stellen? Ik meen dat een voelermaat van 0.30mm er licht remmend tussen moet kunnen..
Als ie verder goed remt en niet echt blijft hangen kan het een kwestie van wat weinig speling zijn...
@geert;koele oplossing!
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 07, 2007 00:26

en de Alfetta handrem (thanks Jaben) op zijn plaats. Dit is dus inderdaad plug-and-play te wisselen, 5 minuutjes werk.
Gewoon omdat de 75 handrem de meest lelijke handrem aller tijden is, of om een andere reden?
Omdat een of andere maffe Italiaan ooit bedacht heeft dat het stuur niet recht voor de stoel hoeft te zitten, maar iets meer naar rechts. Als je een Alfetta-handrem toepast, kun je je stoel wat meer naar rechts plaatsen, waardoor je dus beter zit t.o.v. het stuur.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

_Pieter_
Guru
Guru

ma jan 08, 2007 19:52

Omdat een of andere maffe Italiaan ooit bedacht heeft dat het stuur niet recht voor de stoel hoeft te zitten, maar iets meer naar rechts. Als je een Alfetta-handrem toepast, kun je je stoel wat meer naar rechts plaatsen, waardoor je dus beter zit t.o.v. het stuur.
Klopt, en dat ruimteschip zit ook in de weg van je arm tijdens het sturen als je zoals ik heb gedaan de stoelen op de bodemplaat monteert.
Weg met dat onding dus.
Weet hier iemand trouwens de maat imbus van de beruchte bouten van de aandrijfassen? Ik heb wel zin om een poging te gaan wagen, maar ik moet eerst het gereedschap nog kopen.

@Geert: Thanks voor de duidelijke plaatjes! Dat gat naast de radiateur wil ik ook gaan maken, maar dan de aanzuigbuis achter de gril te laten stoppen. Staat mooier en hierdoor heb ik geen steentjes- en vogeltjesprobleem. Warme lucht valt wel mee als ik rij, wat jij hebt is bij staande starts wellicht net iets beter.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 08, 2007 22:58

@Geert: Thanks voor de duidelijke plaatjes! Dat gat naast de radiateur wil ik ook gaan maken, maar dan de aanzuigbuis achter de gril te laten stoppen.
Zag dat jij ook het originele filter behoudt.
Neem aan dat jij ook die rare bocht er nog afzaagt en de slang er dan op monteert?

Heb ook nog een open luchtfilter liggen.
Maar de overgang van 80mm diameter naar 50mm bij 50mm vierkant vind ik wat problematisch.
Aardig klusje om dat mooi over te laten gaan.
En dan moet er ook nog een airbox gemaakt worden.

Steek m'n schaarse tijd dan liever in andere klussen.
Vraag me af of het verschil met een open filter echt merkbaar is in snelheid.
Dan rem ik wel 10 meter later ofzo :)

_Pieter_
Guru
Guru

di jan 09, 2007 08:42

@Geert: Thanks voor de duidelijke plaatjes! Dat gat naast de radiateur wil ik ook gaan maken, maar dan de aanzuigbuis achter de gril te laten stoppen.
Zag dat jij ook het originele filter behoudt.
Neem aan dat jij ook die rare bocht er nog afzaagt en de slang er dan op monteert?

Heb ook nog een open luchtfilter liggen.
Maar de overgang van 80mm diameter naar 50mm bij 50mm vierkant vind ik wat problematisch.
Aardig klusje om dat mooi over te laten gaan.
En dan moet er ook nog een airbox gemaakt worden.

Steek m'n schaarse tijd dan liever in andere klussen.
Vraag me af of het verschil met een open filter echt merkbaar is in snelheid.
Dan rem ik wel 10 meter later ofzo :)
Geert, ik heb de tip van Dennis de Rooy om de standaard airbox te gebruiken. Wel met een kortere, rechtere buis zoals jij beschrijft. Die bocht (te zien op de foto) gaat er dus inderdaad af.

Als je een open filter gebruikt, moet je een schot bouwen links van de motor door je hele compartiment van voor tot achter, en een koplamp ombouwen tot gaas om er echt iets aan te hebben. En dan nog is het verschil minimaal. Doodzonde is het om warme lucht aan te zuigen, dat maakt wel uit. De beperking in de doorstroom is immers de LMM, en daar verander je niks aan met een open filtertje.

Met een beetje geluk ga ik vanavond nog even een paar kleine dingetjes doen en wat uitmeten, daar schiet ik dan natuurlijk plaatjes van!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

di jan 09, 2007 22:24

Hallo beste topicvolgers, ik ben weer bezig geweest. Helaas geen plaatjes, want mijn telefoon batterij was leeg :( Dus een hoop tekst deze keer, morgen beter!

Bij binnenkomst stond er ineens een Juul te glimmen, en onder de kap een bekende aan het sleutelen. Dat is Alfa nummer 2 in de loods.
Zoals altijd even geO-H-ed en even geholpen, erg gezellig.

Bij de 75 was vanavond het doel
1. om de maat imbus van de aandrijfassen te meten
2. alvast een dun laagje primer op het glasvezel te spuiten ter voorbereiding van het overschilderen
3. kijken of de stoelen en rails passen.

Bij 1) was er een leuke verrassing. Bij het meten bleken ze 6mm, en die imbus heb ik gewoon. Dus dacht ik: gewoon eens proberen of ze loskomen. Het zal wel niet, want ik heb hier zulke doemverhalen over gehoord. NIET ALTIJD DUS! :D Links draaide ik de eerste zo los. Dus gelijk allemaal gedaan, gingen erg makkelijk. Rechts moest er een klein verlengstukje en wat kracht aan te pas komen, maar niks echt schokkends. Gewoon de kopjes goed schoonmaken, imbus er maximaal in duwen en trekken maar. Ik ben dus gezegend dat de vorige eigenaar(s) deze niet te vast hebben gezet.
Dat smaakt naar meer, dus ga ik nu zeker de bak laten zakken en wisselen voor de andere bak die ik nog heb liggen. Dit kan nu zonder dat de uitlaat en triangel los hoeven, en kan ik tevens de achterremmen gangbaar krijgen of desnoods vervangen.

2) Dit ging natuurlijk prima. De reparatie is goed gelukt, maar ik ga nog 1 keer met de hars aan de gang omdat het op 1 belangrijke plek nog wat los zit. Ook moet er nog 1 gaatje dicht.

3) Hier gebeurde wat ik vandaag overdag al vermoedde: De standaard rails passen niet zonder modificatie. Het probleem is als volgt: Zoals je wellicht weet zit bij voorstoelen van alle auto's met 3 puntsgordels de kliksluiting van de gordels. Dit zit bevestigd aan de stoelrail. Voor de 4-punts gordels zit in dit bevestigingspunt zit een oog geschroefd. Dit oog steekt uit naar de tunnel toe. Toen de stoelen nog hoog gemonteerd zaten, kon dit nog. Nu zit het klem tegen de tunnel aan, en voorkomt het dat de stoelen meer naar de tunnel toe gemonteerd kunnen worden. Dus gaat zsm de zaag in de stoelrails om de bevestigingspunten eraf te halen, en deze punten gaan aan het chassis gemaakt worden.
Zo is er een goede bevestiging van de gordels en kunnen de beide stoelen maximaal naar binnen worden gemonteerd.

Morgen hopelijk weer meer en mooie plaatjes erbij!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”