bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Alfetta GTV racetool

zo aug 05, 2007 10:32

Pieter,

wbt je castorstang... Ik denk dat je het best zelf ff de draadbus los kunt slijpen, het draad opfrissen en dan een andere draadbus scoren.
Je castorstangen zijn namelijk van het oude type ( de 3 klinknagels) De later 116 en 162 hebben hier één bout zitten. De oudere castorstangen zullen dus niet zo dik gezaaid zijn. Wisselen betekend dan waarschijnlijk tevend het wisselen van bovenste draagarm.
Shut up and ride!

jef 75
Guru
Guru

zo aug 05, 2007 12:30

wat ook weleens wil helpen is de castorstangen(draadzijde) flink kuisen met een stalen borstel,met de draad mee,zo heb ik 20 jaar oude stangen perfect gangbaar gekregen.
en natuurlijk de nodige kroon-oil kruipolie of WD40 :wink:

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

zo aug 05, 2007 22:44

Pieter,

wbt je castorstang... Ik denk dat je het best zelf ff de draadbus los kunt slijpen, het draad opfrissen en dan een andere draadbus scoren.
Je castorstangen zijn namelijk van het oude type ( de 3 klinknagels) De later 116 en 162 hebben hier één bout zitten. De oudere castorstangen zullen dus niet zo dik gezaaid zijn. Wisselen betekend dan waarschijnlijk tevend het wisselen van bovenste draagarm.
@Bralfa, helaas heb ik deze al wel een beetje toegetakeld (lichtjes krom). Losslijpen van de draadbus zonder de castorstang te mollen is redelijk tricky.
Eerst ga ik proberen om een nieuwe (of gebruikte) te regelen, is denk ik wel te doen. Laatst zag ik ook dat @AlfettaOwner 2 nieuwe had gescoord.

Dit is de huidige staat na een nacht weken in de olie:

Afbeelding

Maargoed, vandaag dus niet gereden maar weer hard gesleuteld.
Eerst ter lering nog de stukjes draadeind van de castorstang en castorkogel die ik moest afslijpen om het pas te krijgen.

Afbeelding

Vandaag ben ik de dag begonnen met plakken en tie-wrappen van het rolkooischuim.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog 1 stuk van 91 cm over, dus kan ik de bijrijder nog blij maken.
Dit spul heeft een hoge dichtheid, waardoor het bijna niet buigt. Dus veel korte stukjes gemaakt.

Tussendoor de zwarte verf / owatrol mix gepakt en alle oranje primer onder de auto zwart geschilderd.
Ook verder rondom flink geschilderd, in de wielkasten, kokers, etc etc. Kan alleen maar helpen tegen de roestduivel.

Toen de stabi. Eerst onder de auto de bitumen er af gekrabt, en de stabi montagebeugels weer schoon gemaakt.

Afbeelding

Op de foto is het driehoekje achter de stabibeugel een ingeparkerd stukje plaat :? Dit moet maar even blijven zitten, ga ik binnenkort fixen.
De gouden tip van @Andretti was om fietsband te gebruiken in de stabibeugels. 2x rond en het zit mooi vast.

Tevens wat oud rubber gerecycled. Heb genoeg intact materiaal gevonden voor de onderste rubbers.
De bovenste heb ik zelf gemaakt van de rubbers van de oude stabi die in de beugels horen te zitten.

Afbeelding

Nu nog 2 M14 bouten en het zit. Werkt het niet, kan ik het altijd nog vervangen.

Toen de deurpanelen, veel meten, passen, slijpen en decouperen en dan is het uiteindelijk gelukt, in 1x goed

Afbeelding
(hij zit niet vast, vandaar dat ie scheef hangt)

En omdat links en rechts hetzelfde zijn, was overtrekken en namaken genoeg voor de rechterdeur

Afbeelding

Toen kwam er iemand naar mijn auto kijken die pardoes de poetsdoek over het voorscherm haalde.
En inderdaad, het doffe rood kan weer mooi glimmen. Helaas valt dan de oranje menie meer op :D

Het enige wat nu rest, is:
- 1x nieuwe castorstang en draadbus regelen en monteren
- 2x M14 x 65 mm 8.8 bouten met moeren en carroserieringen
- 4x M8 x 40 8.8 bouten voor de castorkogels aan schutbord
- Deurpanelen vastplakken met dubbelzijdig tape en vastparkeren
- Alles weer in elkaar zetten en op naar de race preparateur :driving:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

di aug 07, 2007 09:01

Pieter,
even wat tips:

Castorkogel adapters:
Afbeelding
De beste stijfheid krijg door de alu plaatjes in de vorm van je carrosserie te brengen. Het plaatje moet zoveel mogelijk aanliggen tegen de carrosserie. Daarom het is van alu gemaakt, bewerkt wat makkelijker.
Tip smeer de body in met vet plaats het alu plaatje en op de raakvlakken laat het een afdruk achter. Vijl daar wat weg en herhaal dat proces totdat het plaatje voor 90% aanligt.

Front stabilisator:
Ten eerste moet je stabi echt geklemd worden door de rubber. Iedere speling is dodelijk voor de werking van de stabi.
Stabi ligt aan de bovenzijde aan tegen de carrosserie, neem ik aan, dat is het beste mbt de doorvoer van de krachten. De carrosserie in de kom waar de stabi ligt even goed invetten.
Afbeelding
De gebruikte rubbers gaan niet lang blijven zitten zo. Je stabi gaat een beetje draaien en dan verlies je de rubbers waarschijnlijk. Misschien is het een tip om de gebruikte binnenband over de steun heen te trekken. De zelf gefabriekte rubber in je botje is ook niet alles. Je wil hier stijfheid overbrengen, dus het liefste uniballs voor race applicaties.
PU rubbers is the secound best.

Dat in geparkeerde stukje plaat is heel erg belangrijk voor het doorvoeren van de stijfheid van je carrosserie. Ik zie het wat slecht maar is dat volledig losgescheurd van de rest? Ik zou dat dan toch wel wat sneller fixen anders trekt je stabi zich waarschijnlijk uit de carrosserie! Zeer stijve stabilisators en krossa bevestigingspunten/plaatwerk wil niet zo goed samengaan....
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

_Pieter_
Guru
Guru

di aug 07, 2007 09:58

Maurizio, om te beginnen :thumbs: voor de tips en het meedenken!
Pieter,
even wat tips:

Castorkogel adapters:
De beste stijfheid krijg door de alu plaatjes in de vorm van je carrosserie te brengen. Het plaatje moet zoveel mogelijk aanliggen tegen de carrosserie. Daarom het is van alu gemaakt, bewerkt wat makkelijker.
Tip smeer de body in met vet plaats het alu plaatje en op de raakvlakken laat het een afdruk achter. Vijl daar wat weg en herhaal dat proces totdat het plaatje voor 90% aanligt.
@Maurizio, de beide plaatjes heb ik reeds bewerkt. De hoekjes aan de onderkant heb ik helemaal rond gemaakt. Dat met het vet heb ik niet gedaan, maar ik heb wel optisch en op gevoel (met alleen het plaatje en 2 losse M8 bouten) ervoor gezorgd dat ze plat op de koets liggen.
Bij het monteren bleek dat de 1mm die de kogels assymetrisch zijn (de onderplaat zit er ietsjes verschoven onder) ook een reden heeft. De "ruime" kant moet onder, anders krijg je geen dop of steeksleutel om de bout om het meedraaien tegen te gaan.
Front stabilisator:
Ten eerste moet je stabi echt geklemd worden door de rubber. Iedere speling is dodelijk voor de werking van de stabi.
Stabi ligt aan de bovenzijde aan tegen de carrosserie, neem ik aan, dat is het beste mbt de doorvoer van de krachten. De carrosserie in de kom waar de stabi ligt even goed invetten.
De gebruikte rubbers gaan niet lang blijven zitten zo. Je stabi gaat een beetje draaien en dan verlies je de rubbers waarschijnlijk. Misschien is het een tip om de gebruikte binnenband over de steun heen te trekken. De zelf gefabriekte rubber in je botje is ook niet alles. Je wil hier stijfheid overbrengen, dus het liefste uniballs voor race applicaties.
PU rubbers is the secound best.
Ja, hier zat ik ook al mee. Ik denk dat ik idd de fietsbanden er overheen moet schuiven. Dat laat ik maar doen door de racepreparateur, want het moet toch nog allemaal los. Wellicht kan hij nog iets moois er van maken.
De gehobbyde rubbers zijn niet super, maar zitten wel snaarstrak in de botjes. Hier wil ik wel PU in gaan zetten hoor, maar 'first things first'.
Dat in geparkeerde stukje plaat is heel erg belangrijk voor het doorvoeren van de stijfheid van je carrosserie. Ik zie het wat slecht maar is dat volledig losgescheurd van de rest? Ik zou dat dan toch wel wat sneller fixen anders trekt je stabi zich waarschijnlijk uit de carrosserie! Zeer stijve stabilisators en krossa bevestigingspunten/plaatwerk wil niet zo goed samengaan....
Je hebt gelijk, dit baart mij zo veel zorgen dat ik dit laat repareren voordat ik ga racen. Ik gooi ook de stabi nog even los aan 1 kant voor het ritje over de weg. Wat je ziet, is een los ingeparkerd stukje blik over een gat in dat driehoekje, het blikken plaatje diende ooit ter APK verdoezeling denk ik. Niet echt fijn.

Tevens heb ik de voorspoilers niet terug gemonteerd, omdat je daardoor niet meer bij de stabi komt, en om ze los te gooien je grille en nummerplaat eraf moeten, priegelig rotwerkje. Ook zitten ze in de weg van rijwind die anders mooi over de remmen gaat.

Ondertussen staat ie weer op zijn 4 wieletjes en is ie klaar voor een kort ritje vanavond.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

wo aug 08, 2007 11:04

Zo, gisteravond de laatste dingetjes gedaan aan de stabi.
De stabirubbers zien er nu zo uit:

Afbeelding

Dit zijn 3 lagen fietsband.
Ik ben hier nog steeds niet van overtuigd, dus denk dat een opengesneden waterslang het uiteindelijk gaat worden.
De stabi zit wel geklemd tegen de goot in het chassis, en flink ingevet.

Ook had de GTV weer een verrassing gisteravond, want hij wou niet starten. :x

Omdat ie al een maand niet gelopen had, moest ie eerst flink doorstarten voordat er weer een constante benzinetoevoer is naar de sproeiers. Maar vervolgens, loopt ie 2 seconden, en daarna ben je m al aan het verzuipen. Gelukkig heb ik een frisse accu!

Dus 2x de bougies los gehad, maar pas bij de 2e keer had ik m door. :idea:
Gewoon lekker starten, benzinefilter en vlotterkamers vol, en gewoon laten verzuipen (is moeilijk te voorkomen)
Dan bougies eruit en luchtfilter eruit, droogmaken, 5 minuutjes wachten, alles weer monteren. Dan is het starten lopen! :D

Hierna de GTV naar Stompwijk gereden alwaar de laatste zaken worden aangepakt.
Dan rest alleen nog de deurpanelen erin schroeven en een poetsbeurt met Commandant, en mijn 2e set slicks op velgen laten zetten.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

wo aug 08, 2007 23:19

Zo, net aan de telefoon gehangen, ik kan de auto morgen ophalen.
Verlagen doen we maar even niet, want dat vereist nog wat gedoe met de bumpstops. Er is anders niet genoeg veerweg.

De dempers met hulpveren zijn zo lek als een mandje :cry:
De shakedown op de Stompwijkse weg (klinkerdijkje) heeft dat duidelijk gemaakt.
De hulpveren zijn ook niet wat je wil. Te weinig veerweg, dus best gevaarlijk.
Raak je een curbstone te hard, is de kans om achterstevoren te gaan erg groot.
Dus gaan waarschijnlijk de gele koni's eronder, of toch deze dempers, zonder de hulpveren. (en een lekbakje :D )
De achterdempers moeten een slagje open gezet, die staan nu helemaal dicht en dat is wat te.

Mijn stabi hangt nu in betere rubbers, de remslangen zitten in houders, en de castorstangen zijn weer helemaal gangbaar.
Camber is ook gesteld, 2 graad omdat er niet meer draad op de bouten zit. Meer komt later wel.

Resterende klusjes:

- accu moet nog beter gemonteerd, daar komt nog een kruis van 2 stalen strips overheen, vastgezet op de bodemplaat.
- deurpanelen er in schroeven, en plakken met dubbelzijdig tape
- hulpveren van de dempers af, reserve koni's meenemen voor een evt 'trackside repair'
- achterdempers een slagje open
- stoelbevestiging nalopen en evt aanpassen met bouten door en door voor de achterzijde
- bijrijderstoel er weer uit en brandblusser weer op zijn plek
- auto poetsen met commandant (het oog wil ook wat 8) )
- zaterdag uitlijnen castor en toespoor
- pickup van slicks steken en op nieuwe velgen laten monteren

Bijna klaar!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

vr aug 10, 2007 12:46

Zo, de auto gisteren opgehaald uit Stompwijk.

Het krokante driehoekje bij mijn stabi ziet er nu zo uit:
Afbeelding

Verder heeft ie sleepogen, 2 castorkogels ipv 1, en negatief camber op beide wielen, zitten mijn voorste remleidingen mooi vastgemaakt, en heb ik normale stabirubbers.

Gisteravond direct begonnen met de schokdempers. Eerst maar even de oude gedemonteerd en eens goed geinspecteerd.
Er blijkt iets heel bijzonders aan de hand, wat ik al vermoedde:
Dit is de uiterste ingaande slag op nummer 1:

Afbeelding

En dit op nummer 2:

Afbeelding

Nummer 1 gaat zo'n 3 cm verder in! :shock:
Laat dit stukje nu precies de veerweg zijn van mijn auto dat ik nodig heb.
Het komt het er dus op neer dat ik aan 1 kant op een massieve staaf ipv een schokdemper rijd. Het is niet echt een zachte bumpstop, maar echt staal-op-staal, boem = ho.
Dat kan niet en leidt onherroepelijk tot slecht weggedrag en schade aan de auto, dus moeten ze er onder vandaan. :(

Dus de oude gele koni's weer uit het stof getrokken.
Schoongemaakt, bumpstops eruit (niet nodig omdat de GTV bumpstops op het chassis heeft) en afgesteld.

Afbeelding

Ik heb ze op gevoel links en rechts hetzelfde gezet. Op gevoel, want ook deze dempers zijn allerminst fris.
Typisch koni is de ingaande slag veel te slap, maar ja je moet toch wat.
Ik moet dus op zoek naar een nieuw setje dempers, of de huidige koni's fixen / revalven. Maar gezien de staat en leeftijd van deze dempers lijkt me dat laatste pure onzin. Beter nieuwe dempers rondom en later laten re-valven. Bilsteins oid.

Vanochtend langs de uitlijner die het castor en sporing gesteld heeft. Dus dat is nu helemaal klaar.
Daarna langs de ijzerboer voor een stuk M8 draadeind en een stalen strip voor de accu, en 2 M8 12.9 imbusbouten voor de stoel. Hopelijk dit weekend de laatste dingetjes zodat ie er dan daadwerkelijk klaar voor is. (Eindelijk)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 10, 2007 13:19

Goed werk pieter 8) !
Ik ga er van uit dat de casterstok hiero op t schap kan blijven?? :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr aug 10, 2007 13:43

moet een lekker gevoel zijn of niet pieter na zo veel tijd en energie dan eindelijk voor 99% klaar te zijn om haar de sporen te geven.... :wink:

die koni's (weet niet zeker) maar zit levenslange garantie op je zou eens contact kunnen opnemen met koni misschien heb je geluk en kost het verlopig geen nw set...... :D

en het afstellen van de dempers gaat toch met klikjes :roll: of zijn die klikjes dood 8)

in ieder geval mooi werk man hopen dat je er veel plezier aan mag beleven.
Laatst gewijzigd door pieter van baalen op vr aug 10, 2007 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

vr aug 10, 2007 13:45

Pieter is prima bezig,
Afgelopen week gtv gehaald en hij was goed bezig met de castorstangen. Morgen GTV weer terugbrengen, misschien zie ik je weer
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member

vr aug 10, 2007 13:48

Goed werk pieter!
ik zal op ss eens naar de wagen kijken!

andere pieter, gele koni sport voor transaxles zijn traploos in te stellen (moet je weten want je hebt ze zelf ook gehad)
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr aug 10, 2007 14:11

Goed werk pieter!
ik zal op ss eens naar de wagen kijken!

andere pieter, gele koni sport voor transaxles zijn traploos in te stellen (moet je weten want je hebt ze zelf ook gehad)

dacht dat hier ook een licht klikje inzat...... maar is ook al weer ff geleden :oops:

dacht dat je ze helemaal moest indrukken dan volledig rechtsom draaien en dan stonden ze op zijn stugst en vervolgens terug draaien dat je lichte klikjes kon voelen..... toch?

(stonden bij mij altijd op de stugste stand :roll: )
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

_Pieter_
Guru
Guru

vr aug 10, 2007 16:15

Allen, dank voor de steunbetuigingen, het begint idd nu ergens op te lijken.
Castorstang is gelukt, de andere is ook los gekomen.

Heb nog een flinke kluslijst die ik a.s. zondag wil afronden.
De hele dag en avond staan daarvoor gereserveerd.

Wel balen van die dempers, maar het is niet anders.
Wellicht toch nog een ander setje scoren in de tussentijd.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Roeltje 164

vr aug 10, 2007 23:46

Pieter is prima bezig,
Afgelopen week gtv gehaald en hij was goed bezig met de castorstangen. Morgen GTV weer terugbrengen, misschien zie ik je weer
Kan je gelijk naar een paar mooie 164 kijken, staan er nu al 2.

Pieter, het is ons gelukt de fan aan de praat te krijgen 8) en wezen rijden met de savali, wat een feest, ben echt benieuwd naar je GTV op het circuit, goed bezig man :thumbs:

Gr Roel :wink:

Terug naar “Racen - Technisch”