Zo, vandaag was weer vermakelijk.
Gelukkig waren van de week alle spullen aangekomen, zowel de castorkogels als dit allemaal:
Op de foto een 32mm stabi, 105 castorkogel adapterplaten en tegenplaten, en een stukje van de enkele meters rolkooischuim.
Dus moest ik maar eens gaan proberen om dit allemaal te monteren.
Eerst de andere castorstang ook uitgeboord, en alle klinknagels uit de gaten getikt.
Dit is allemaal goed te doen.
Hierna ontbreekt er beeldmateriaal van 2 uur zwoegen met een gasbrander en een bankschroef en 2 sleutels 24 en een dikke buis als verlengstuk.
De ellende is altijd als je dingen loshaalt, en vandaag was geen uitzondering op die regel.
Een goede les is als je castorstangen al 28 jaar op hun plek ziiten, je jezelf een lol moet doen en ze in de prullenbak moet gooien.
Uiteindelijk heb ik er 1 helemaal gangbaar gekregen, maar de andere zit muurvast, stoken (met een profi gasbrander), schrikken, alles geprobeerd.
Hij kwam wel los, maar kon dan maar een kwartslag vrij draaien. Verder doordraaien en hij zat weer muurvast. Een collega garagist noemde het ook hopeloos.
Die zal moeten worden vervangen, ook omdat door de hoeveelheid geweld die toegepast moest worden, ie al een aantal keer krom en recht gebogen is.
Komt de stevigheid niet ten goede.
Daarbij, kwam ik tot de volgende ontdekking. Links en rechts zit een andere verstelbus. De bovenste lijkt nieuwer, is 64mm lang en heb ik helemaal los gekregen.
De onderste is een stuk korter, leek ouder en zit dus nog steeds muurvast. Is de bovenste toevallig van een Alfa 75? Graag wil ik voor de nieuwe hetzelfde type.
Maargoed, ik heb me verder geconcentreerd op de ene goede castorstang. Het blijkt trouwens dat deze castorstangen links en rechts hetzelfde zijn.
Deze moest pas worden gemaakt, door het gebruik van adapterplaten op de carroserie is de castorstang te lang om te monteren.
Op deze foto heb ik de stang op originele lengte helemaal ingedraaid. je ziet links en rechts van de verstelbus nog wat draad zitten. (onder de gele strepen)
Door aan elke kant 8 mm van de draadeinden te slijpen, kan ie wel helemaal ingedraaid. En voila:
Op deze 'nulstand' staat al flink castor, ik denk dat er maar 5mm zit tussen draagarm en schokdemper. Dus is er voldoende stelmogelijkheid.
Het monteren van de castorkogels is (als je castorstangen gangbaar te maken zijn) met een beetje timmermansoog en huis-tuin en keukenspullen goed te doen.
Ik heb steeds eerst de adapterplaat optisch op een goede plek gezet (is handiger om mee te werken dan de kogel zelf), dan het buitenste gat geboord, en met een losse bout op zijn plek houden, en dan het 2e gat gemarkeerd.
En dat vervolgens geboord. Wel moesten de adapterplaten aan de binnenkant iets rond gemaakt worden met de slijptol, maar dat is een standaard modificatie.
De gaten voor het monteren van de kogels heb ik links en rechts gemaakt, ookal kan ik aan 1 kant de kogel niet monteren omdat ik geen gangbare castorstang heb. Het plan is om de auto met 1 kogel en 1 originele stang naar de race preparateur te brengen, alwaar de goede stang en verstelbus kan worden gemonteerd. Alles zal nl gangbaar en zo los te maken zijn, dus is deze operatie een eitje.
Omdat ik nog niet genoeg ellende heb meegemaakt, ben ik aan de stabi begonnen.
Grilletjes los, spoilers los en zo waar gingen alle bouten gewoon los. Ook het 'sleepoog' midden onder ging zo los.
Dan hangt ie er zo bij. Wel wat roest (en dramatische prutsreparatie) ontdekt bij het linker stabi montagepunt. De beugel zelf staat op staal, maar de plaat erachter naar de draagbalken (waar je versteviging voor kan kopen bij performatec) bestaat deels uit een los stukje plaat wat erop geparkerd zit

Dat zal op korte termijn aandacht krijgen.
Ooit zei iemand:
Ik zou de oude rubbers uit de botjes stoken en pu vervang-rubbers bestellen, dat laatste vastgeroeste stukje stabi heb je nog niet zomaar uit de rubbers!
En dat klopt dus. Na een kleine worsteling met de stabi en de botjes, kreeg ik ze er wel af, ten koste van de rubbers. Stoken hoeft niet, met een beetje wrikken geven ze het gauw op. Je krijgt inderdaad die busjes nooit van de stabi of van de draagarmen af, want die zitten vastgerot.
Dit kan je hergebruiken, ik zal op de draagarmen de busjes eraf moeten slijpen, voorzichtig om niet het asje waarop de stabi zit te mollen.
Waar koop je een setje PU rubbers hiervoor?
Die M14 is idd redelijk dik, zeker als het het vergelijkt met de bevestiging van de stabi op de draagarm.
Morgen ga ik de castorstangen weer monteren, heb vanavond nog even een likje Owatrol CIP op de carrosserie achter de castorkogels gedaan.
Stabi moet nog even wachten, maar ik ga m vast aan de voorkant vastmaken, en wellicht hang ik m al los op, want dan hoef ik die grilles en spoilers niet 2x te doen.
Daarna plak ik het rolkooischuim en ga ik eens proberen om de deurplaten te maken. Druk druk druk maarja, je wil racen of je wil het niet...
Groeten, Pieter