Andretti Molletti

Re: RE: Alfetta GTV racetool

vr jul 27, 2007 14:12

Wat denken jullie?
Groeten, Pieter
Contact Maurizio en koop daar een Stabi... dikste nemen wat je kan vinden, neem maar van mij aan dat je dat nodig hebt!
Hij heeft evt ook de adapterplaten voor de 105 kogels.

_Pieter_
Guru
Guru

RE: Alfetta GTV racetool

wo aug 01, 2007 15:13

Nou, zie boven, dat is dus allemaal onderweg, stabi, castorkogels, adapterplaten en tegenplaten. Dit weekend in plaats van testen keihard sleutelen.
Gisteravond alvast begonnen met loshalen, zodat ik snel de tegenvallers ontdek en kan zien waar ik dingen mis.

Ten eerste: Botjes voor de stabi. Ik dacht die van de GTV stabi te gebruiken, maar die zitten vast aan de stabi, dus moet ik nog iets hebben wat aan 2 kanten met een bout en moer zit. Uniballs evt, maar heeft geen prio. Heb je nog iets liggen, hoo rik het graag.

Verder begonnen met het loshalen van de castorstangen. Een goede zaak dat ik dit doe, want deze 28 jaar oude roestbonken zitten muurvast, ongelofelijk gewoon. Gelukkig is het staal van hoge kwaliteit, want de hoeveelheid geweld die losgelaten moet worden is belachelijk. Uitlijnen had nooit gekund met deze toestand, want de rechter stelmoer was los te krijgen, de linker heeft denk ik meer dan 400Nm nodig. Op de auto was het niet te doen, dus eerst maar eens loshalen.

Het uitboren van de klinknagels op de draagarm is goed te doen, eerst de bolle kop eraf flexen en dan de boor erin. Zodra je 8mm geboord hebt tot een diepte van 5mm zijn een paar klappen met de hamer genoeg:

Afbeelding

Die originele castorstangrubbers zijn trouwens zeer zacht, had ik niet verwacht. Daarbij zijn ze ook nog eens van een soort 'open' constructie :? Als je ze zou vervangen met de rubbers van je schokdempers heb je al een upgrade te pakken. Deze zijn het dus echt waard om te vervangen.

Achter het rubber aan de buitenzijde (waar anders) kwam ik nog wat roest tegen waar ik een likje Owatrol overheen ga doen. Hier zal op termijn wel wat ingelasde versteviging moeten komen denk ik.

Daarna wou ik toch nog een poging doen om toch de borgmoer van de castorstang te krijgen, en er uberhaupt weer gang in te krijgen. Dus castorstang op de grond, 2 steeksleutels maatje 22 en 24 aan weerzijde erop, en dan op de uiteinden van de steeksleutels staan en een beetje springen met mijn krappe 70 kg, en nog steeds niet los te krijgen. :evil: Het draad had ik al schoongemaakt, ingespoten, etc.
Nu staat de stang rechtop, flink ingesopd met WD40 te wachten op ronde 2 van de krachtmeting.

Komende vrijdagavond wil ik de demontageklus voltooid hebben, en beide stangen weer helemaal gangbaar en klaar voor hermontage. Als er tijd over is, haal ik ook de stabi los, de boutjes van de beugeltjes zullen ook wel opspelen.

Dan zaterdag en zondag de kogels erop, tussendoor de rolkooipadding en de deurpanelen, en kijken hoe ik die 32mm stabi ga monteren. Genoeg te doen dus!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo aug 01, 2007 15:34

Pieter,

Hou je er rekening mee dat een van de 2 moeren voorzien is van linkse draad.....
Shut up and ride!

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 01, 2007 15:44

beetje warmte doet ook wonderen :wink:

warm stoken dan aflaten koelen en dan pas proberen los te draaien warmte lost ook roest op 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

_Pieter_
Guru
Guru

wo aug 01, 2007 16:22

Pieter,
Hou je er rekening mee dat een van de 2 moeren voorzien is van linkse draad.....
Ummm, welke van de twee precies? Of is er een verschil tussen de linker en rechter castorstang qua links en rechtsom draad? Dat zou me verbazen, maar ook een hoop verklaren mbt het niet los krijgen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

wo aug 01, 2007 16:52

De moer aan de carrosseriezijde is verkeerdom... te herkennen aan de inkepingen op de puntjes vd zeskant.
Heb je daar geen behoorlijke bankschroef?

bralfa
Guru
Guru

wo aug 01, 2007 17:54

Gewoon ff terugplaatsen in de auto dan kan je de meeste kracht uitoefenen op de moeren.

En warmte lost roest op??? Vroeger bij scheikunde geleerd dat temp juist corrosie bevorderd....
Shut up and ride!

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 01, 2007 17:57

Gewoon ff terugplaatsen in de auto dan kan je de meeste kracht uitoefenen op de moeren.

En warmte lost roest op??? Vroeger bij scheikunde geleerd dat temp juist corrosie bevorderd....

ja als iets vast zit en je stookt het rood gloeiend verbrand de roest omdat dit dunner is als staal en dus minder warmte nodig heeft..... maar je moet het wel laten afkoelen anders zijn de materialen uitgezet en krijg je het nog niet los plus dat het materiaal schrikt door de verwarming :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

_Pieter_
Guru
Guru

do aug 02, 2007 11:35

De moer aan de carrosseriezijde is verkeerdom... te herkennen aan de inkepingen op de puntjes vd zeskant.
Heb je daar geen behoorlijke bankschroef?
Nee, bankschoef hebben ze helaas niet. Wel als ik even naar de loods bij benedenburen loop, daar staat al het mogelijk denkbare gereedschap wat ik zo kan lenen. :D

Maar ik kan prima kracht zetten als het los op de grond ligt. Sterker nog, dan kan mijn lichaamsgewicht erop, of als het moet, even met iemand een voetje laten helpen :D Want op zowel de borgmoeren als op die draadbus kan ik een steeksleutel zetten, 22 op de draadbus, 24 op de borgmoer. Ik denk dat nu het 3 dagen in de WD40 heeft gestaan, het een stuk beter moet gaan. Ik spuit voor de zekerheid m vanavond nog een keer in, ook de bovenste borgmoeren. Heet stoken wil ik vermijden als het kan.

Ik dacht ook al dat het omgekeerde schroefdraad op beide stangen aan dezelfde kant moet zitten, dwz de carroseriezijde.
Omdat ik de rechter castorstang al wel los heb gekregen op de auto (met serieus gevaar voor je handen) bleek dat aan de draagarmkant van de castorstang het 'gewone' schroefdraad te zitten. Aan de carrosseriezijde dus het omgekeerde draad, dank voor de opheldering :thumbs:

Wat betreft de stabi botjes heb ik het al bedacht, ik recycle de huidige botjes door mijn oude stabi te offeren O:) met de haakse slijper. Het enige wat ik dan nog moet kopen, zijn geschikte 8.8 bouten waarmee de botjes aan de nieuwe stabi te bevestigen zijn, en zal ik wellicht de maat van het gat in de stabi nog moeten aanpassen.

Hopelijk komen de castorkogels vandaag binnen, ik had ze gister al verwacht. De rest komt er ook snel aan.

Dit weekend er dus stevig tegenaan, ik schiet er wel wat plaatjes van ter lering en vermaak!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Maurizio
Guru
Guru

do aug 02, 2007 12:02

zal ik wellicht de maat van het gat in de stabi nog moeten aanpassen.

gat in de stabi is 14mm, orginele stabi eindigd met een asje van 14mm.
Dus je moet even opzoek naar M14 bout, of makkelijker draadstang en 4 zelfborgende moeren+schijven M14

Ik zou de oude rubbers uit de botjes stoken en pu vervang-rubbers bestellen, dat laatste vastgeoreste stukje stabi heb je nog niet zomaar uit de rubbers!
De castor armen gewoon warmstoken, hoeft niet roodgloeiend te zijn. Door de uitzetting vd onderdelen komt de roest wel los.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 04, 2007 00:46

Draadeind is minder sterk, dan bout. :roll: En dan praten we nog niet eens over >8.8 bouten. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 04, 2007 03:16

draadeind heb je ook in 8.8 en zelfs in 12.9. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Maurizio
Guru
Guru

za aug 04, 2007 09:57

M14 is daar serieus over bemeten, mag gewoon doe-het-zelver draadeind zijn.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

_Pieter_
Guru
Guru

za aug 04, 2007 23:59

Zo, vandaag was weer vermakelijk. :evil:

Gelukkig waren van de week alle spullen aangekomen, zowel de castorkogels als dit allemaal: :D

Afbeelding

Op de foto een 32mm stabi, 105 castorkogel adapterplaten en tegenplaten, en een stukje van de enkele meters rolkooischuim.

Dus moest ik maar eens gaan proberen om dit allemaal te monteren.
Eerst de andere castorstang ook uitgeboord, en alle klinknagels uit de gaten getikt.
Dit is allemaal goed te doen.

Afbeelding

Hierna ontbreekt er beeldmateriaal van 2 uur zwoegen met een gasbrander en een bankschroef en 2 sleutels 24 en een dikke buis als verlengstuk. :x
De ellende is altijd als je dingen loshaalt, en vandaag was geen uitzondering op die regel.

Een goede les is als je castorstangen al 28 jaar op hun plek ziiten, je jezelf een lol moet doen en ze in de prullenbak moet gooien.
Uiteindelijk heb ik er 1 helemaal gangbaar gekregen, maar de andere zit muurvast, stoken (met een profi gasbrander), schrikken, alles geprobeerd.
Hij kwam wel los, maar kon dan maar een kwartslag vrij draaien. Verder doordraaien en hij zat weer muurvast. Een collega garagist noemde het ook hopeloos.
Die zal moeten worden vervangen, ook omdat door de hoeveelheid geweld die toegepast moest worden, ie al een aantal keer krom en recht gebogen is.
Komt de stevigheid niet ten goede.

Afbeelding

Daarbij, kwam ik tot de volgende ontdekking. Links en rechts zit een andere verstelbus. De bovenste lijkt nieuwer, is 64mm lang en heb ik helemaal los gekregen.
De onderste is een stuk korter, leek ouder en zit dus nog steeds muurvast. Is de bovenste toevallig van een Alfa 75? Graag wil ik voor de nieuwe hetzelfde type.

Maargoed, ik heb me verder geconcentreerd op de ene goede castorstang. Het blijkt trouwens dat deze castorstangen links en rechts hetzelfde zijn.
Deze moest pas worden gemaakt, door het gebruik van adapterplaten op de carroserie is de castorstang te lang om te monteren.

Afbeelding

Op deze foto heb ik de stang op originele lengte helemaal ingedraaid. je ziet links en rechts van de verstelbus nog wat draad zitten. (onder de gele strepen)
Door aan elke kant 8 mm van de draadeinden te slijpen, kan ie wel helemaal ingedraaid. En voila:

Afbeelding

Op deze 'nulstand' staat al flink castor, ik denk dat er maar 5mm zit tussen draagarm en schokdemper. Dus is er voldoende stelmogelijkheid.

Het monteren van de castorkogels is (als je castorstangen gangbaar te maken zijn) met een beetje timmermansoog en huis-tuin en keukenspullen goed te doen.
Ik heb steeds eerst de adapterplaat optisch op een goede plek gezet (is handiger om mee te werken dan de kogel zelf), dan het buitenste gat geboord, en met een losse bout op zijn plek houden, en dan het 2e gat gemarkeerd.
En dat vervolgens geboord. Wel moesten de adapterplaten aan de binnenkant iets rond gemaakt worden met de slijptol, maar dat is een standaard modificatie.

De gaten voor het monteren van de kogels heb ik links en rechts gemaakt, ookal kan ik aan 1 kant de kogel niet monteren omdat ik geen gangbare castorstang heb. Het plan is om de auto met 1 kogel en 1 originele stang naar de race preparateur te brengen, alwaar de goede stang en verstelbus kan worden gemonteerd. Alles zal nl gangbaar en zo los te maken zijn, dus is deze operatie een eitje.

Omdat ik nog niet genoeg ellende heb meegemaakt, ben ik aan de stabi begonnen. :D
Grilletjes los, spoilers los en zo waar gingen alle bouten gewoon los. Ook het 'sleepoog' midden onder ging zo los.

Afbeelding

Dan hangt ie er zo bij. Wel wat roest (en dramatische prutsreparatie) ontdekt bij het linker stabi montagepunt. De beugel zelf staat op staal, maar de plaat erachter naar de draagbalken (waar je versteviging voor kan kopen bij performatec) bestaat deels uit een los stukje plaat wat erop geparkerd zit :? Dat zal op korte termijn aandacht krijgen.

Ooit zei iemand:
Ik zou de oude rubbers uit de botjes stoken en pu vervang-rubbers bestellen, dat laatste vastgeroeste stukje stabi heb je nog niet zomaar uit de rubbers!
En dat klopt dus. Na een kleine worsteling met de stabi en de botjes, kreeg ik ze er wel af, ten koste van de rubbers. Stoken hoeft niet, met een beetje wrikken geven ze het gauw op. Je krijgt inderdaad die busjes nooit van de stabi of van de draagarmen af, want die zitten vastgerot.

Afbeelding

Dit kan je hergebruiken, ik zal op de draagarmen de busjes eraf moeten slijpen, voorzichtig om niet het asje waarop de stabi zit te mollen.
Waar koop je een setje PU rubbers hiervoor?
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

zo aug 05, 2007 00:00

Zo, vandaag was weer vermakelijk. :evil:

Gelukkig waren van de week alle spullen aangekomen, zowel de castorkogels als dit allemaal: :D

Afbeelding

Op de foto een 32mm stabi, 105 castorkogel adapterplaten en tegenplaten, en een stukje van de enkele meters rolkooischuim.

Dus moest ik maar eens gaan proberen om dit allemaal te monteren.
Eerst de andere castorstang ook uitgeboord, en alle klinknagels uit de gaten getikt.
Dit is allemaal goed te doen.

Afbeelding

Hierna ontbreekt er beeldmateriaal van 2 uur zwoegen met een gasbrander en een bankschroef en 2 sleutels 24 en een dikke buis als verlengstuk. :x
De ellende is altijd als je dingen loshaalt, en vandaag was geen uitzondering op die regel.

Een goede les is als je castorstangen al 28 jaar op hun plek ziiten, je jezelf een lol moet doen en ze in de prullenbak moet gooien.
Uiteindelijk heb ik er 1 helemaal gangbaar gekregen, maar de andere zit muurvast, stoken (met een profi gasbrander), schrikken, alles geprobeerd.
Hij kwam wel los, maar kon dan maar een kwartslag vrij draaien. Verder doordraaien en hij zat weer muurvast. Een collega garagist noemde het ook hopeloos.
Die zal moeten worden vervangen, ook omdat door de hoeveelheid geweld die toegepast moest worden, ie al een aantal keer krom en recht gebogen is.
Komt de stevigheid niet ten goede.

Afbeelding

Daarbij, kwam ik tot de volgende ontdekking. Links en rechts zit een andere verstelbus. De bovenste lijkt nieuwer, is 64mm lang en heb ik helemaal los gekregen.
De onderste is een stuk korter, leek ouder en zit dus nog steeds muurvast. Is de bovenste toevallig van een Alfa 75? Graag wil ik voor de nieuwe hetzelfde type.

Maargoed, ik heb me verder geconcentreerd op de ene goede castorstang. Het blijkt trouwens dat deze castorstangen links en rechts hetzelfde zijn.
Deze moest pas worden gemaakt, door het gebruik van adapterplaten op de carroserie is de castorstang te lang om te monteren.

Afbeelding

Op deze foto heb ik de stang op originele lengte helemaal ingedraaid. je ziet links en rechts van de verstelbus nog wat draad zitten. (onder de gele strepen)
Door aan elke kant 8 mm van de draadeinden te slijpen, kan ie wel helemaal ingedraaid. En voila:

Afbeelding

Op deze 'nulstand' staat al flink castor, ik denk dat er maar 5mm zit tussen draagarm en schokdemper. Dus is er voldoende stelmogelijkheid.

Het monteren van de castorkogels is (als je castorstangen gangbaar te maken zijn) met een beetje timmermansoog en huis-tuin en keukenspullen goed te doen.
Ik heb steeds eerst de adapterplaat optisch op een goede plek gezet (is handiger om mee te werken dan de kogel zelf), dan het buitenste gat geboord, en met een losse bout op zijn plek houden, en dan het 2e gat gemarkeerd.
En dat vervolgens geboord. Wel moesten de adapterplaten aan de binnenkant iets rond gemaakt worden met de slijptol, maar dat is een standaard modificatie.

De gaten voor het monteren van de kogels heb ik links en rechts gemaakt, ookal kan ik aan 1 kant de kogel niet monteren omdat ik geen gangbare castorstang heb. Het plan is om de auto met 1 kogel en 1 originele stang naar de race preparateur te brengen, alwaar de goede stang en verstelbus kan worden gemonteerd. Alles zal nl gangbaar en zo los te maken zijn, dus is deze operatie een eitje.

Omdat ik nog niet genoeg ellende heb meegemaakt, ben ik aan de stabi begonnen. :D
Grilletjes los, spoilers los en zo waar gingen alle bouten gewoon los. Ook het 'sleepoog' midden onder ging zo los.

Afbeelding

Dan hangt ie er zo bij. Wel wat roest (en dramatische prutsreparatie) ontdekt bij het linker stabi montagepunt. De beugel zelf staat op staal, maar de plaat erachter naar de draagbalken (waar je versteviging voor kan kopen bij performatec) bestaat deels uit een los stukje plaat wat erop geparkerd zit :? Dat zal op korte termijn aandacht krijgen.

Ooit zei iemand:
Ik zou de oude rubbers uit de botjes stoken en pu vervang-rubbers bestellen, dat laatste vastgeroeste stukje stabi heb je nog niet zomaar uit de rubbers!
En dat klopt dus. Na een kleine worsteling met de stabi en de botjes, kreeg ik ze er wel af, ten koste van de rubbers. Stoken hoeft niet, met een beetje wrikken geven ze het gauw op. Je krijgt inderdaad die busjes nooit van de stabi of van de draagarmen af, want die zitten vastgerot.

Afbeelding

Dit kan je hergebruiken, ik zal op de draagarmen de busjes eraf moeten slijpen, voorzichtig om niet het asje waarop de stabi zit te mollen.
Waar koop je een setje PU rubbers hiervoor?
Die M14 is idd redelijk dik, zeker als het het vergelijkt met de bevestiging van de stabi op de draagarm.

Morgen ga ik de castorstangen weer monteren, heb vanavond nog even een likje Owatrol CIP op de carrosserie achter de castorkogels gedaan.
Stabi moet nog even wachten, maar ik ga m vast aan de voorkant vastmaken, en wellicht hang ik m al los op, want dan hoef ik die grilles en spoilers niet 2x te doen.

Daarna plak ik het rolkooischuim en ga ik eens proberen om de deurplaten te maken. Druk druk druk maarja, je wil racen of je wil het niet... :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”