Hoi Pieter,
Natuurlijk moet je met hoofd/helm weg blijven bij de rolkooi. Echter de stoel verder naar voren zetten dan
a) wenselijk ivm pedalen danwel lengte van je stelten
b) mogelijk is zonder veel risico de rolkooi te raken,
Moet je dus echt niet doen.
Gewoon een naafverlenger maken en de gaten voor de stuurkolom bevestiging ruimen zodat deze vlakker kan staan en je stuur niet te hoog komt.
Naafverlenging is makkelijk zelf op maat te maken voor niet te veel. Als jij lang bent ga je niet genoeg hebben aan een standaard verlenger van 60mm
Mischien dat je het net red met 60mm verlenger en een dished stuur.
Ik weet trouwens waarover ik het heb want ben 1.98 en al mijn alfa's hebben zelfgemaakte naafverlenger. Originele zithouding van alfa is volkomen brandhout!!!!!!!!!!! (in mijn racer zit 10cm alu naafverlenger met dished stuur)
Als je niet lekker in de auto zit zal er van lekker sturen ook niet veel komen!
Mzzl,
DJ
@DJ, je hebt gelijk, maar er is goed, beter en best. Nu heb ik 'beter', oftewel zo ver naar achteren als ik kan met het huidige stuur.
Wil ik m 'best', dan zal ik idd de naaf moeten verlengen, het stuur moet dan ook omlaag, etc. Dat wordt een volgend project.
Voorlopig zit de stoel zo vast:
In de originele achterste gaten, en met FIA plaatjes onder de voorste (nieuwe) gaten. Geborgd met 12.9 bouten en zelfborgende moeren, op 3mm dikke carroserieringen.
De stoel moet in deze setup 1 tandje scheef in de beugels om te passen ivm de kooi , maar hier merk je als je zit niks van.
Voor de optimale setup ('best') zal ik dus een lage (10cm) stuurnaaf moeten hebben, moet het stuur verder omlaag, en de stoel verder naar achteren en naar de tunnel toe.
De originele bevestigingsgaten kunnen blijven zitten, dit geeft mogelijkheden voor kortere berijders (vriendinnetje) ook eens te laten sturen.
Maar ik zal dan voor de achterste gaten, en wellicht ook voor de voorste, een dikke plaat lassen als een soort brug vanaf de tunnel naar de koker, en daar de achterste schroeven op zetten. Best een klus dus dat stel ik even uit.
Daarna doorgegaan met het 5e en 6e punt. Onder de stoel is geen optie, dus zitten ze er vlak achter, op het dichtstbijzijnde platte stuk van de bodemplaat.
Aan platte stukken is bij de GTV overigens een groot gebrek.
De bodem is al kaal waar de plaatjes zitten, dit moet nog even vastgelasd van onderaf.
Daarna de achterste punten gemaakt volgens FIA reglement qua gordelhoek:
Deze moeten ook nog vastgelasd, en wellicht kiest mijn tuner ervoor om er nog een verstevigingsplaat onder te lassen.
Verder vandaag de olie verwisseld, nog best een klus.
- Eerst het het oliefilter en olieplug iets gelosd.
Het oliefilter zat muurvast, zelf met een kettingtang met fietsbinnenband eronder (meer grip), moest er ook nog iemand van bovenaf draaien
- Daarna het blok even iets warm laten worden, stilgezet en de olievuldop eraf gehaald.
- Toen de olieplug losgedraaid (rotklus) en de hele boel in een bak laten lopen.
- Ook even iets nieuwe olie er achteraan gegooid met de plug los.
- Oude fillter eruit gedraaid.
Toen kwam ik erachter, dat mijn nieuwe filter groter is (bewuste keuze, 'oud type' qua formaat) niet langs de dynamo kon.
De winkel was dicht om te ruilen, dus toch maar de dynamo even los om dit filter te kunnen plaatsen.
- Olieplug weer erin gedraaid.
- Het nieuwe filter met olie gevuld (gieten, wachten en dan weer gieten) en erin gemonteerd, handvast.
- Toen blind 4,5 liter 20W50 erin gekieperd, en eens gepeild. Zat net onder het midden tussen min en max. Nog een kwart litertje 20W50 erbij, en klaar.
- Om m te laten wennen, bobine losgegooid en m even 15 seconden doorgestart zonder ontsteking. Zo zou de oliepomp op druk moeten zijn gekomen, luchtbellen eruit.
- Toen m gestart, lekker laten pruttelen op stationair tot de fan aansloeg. Ook gekeken dat de fan weer uitgaat, dit alles bij 70 graden op de (niet zo betrouwbare) meter.
Hierbij merkte ik dat de koeling nu veel beter werkt dan eerst, want toen sloeg de fan niet meer af, en ook al de auto uit stond, werd ie na uitzetten nog heter op de temp meter. Dat is nu allemaal verleden tijd.
Hopelijks niks stoms gedaan?
En toen was het wel weer welletjes voor een dag, moest ook nog alle oude olie weer in kannen gieten, rotklus.
Morgen weer wat kleine klusjes (zie to-do lijst), zo lekt de ontluchtingsbout van de koelvloeistof nu een beetje, en goed vastdraaien lukt niet... Pfff.
Nieuw to-do lijstje:
- Alu deurplaat maken en op de deur schroeven
- FIA Rolkooi padding kopen en bevestigen
- Slicks op andere (nog te regelen) velgen laten zetten
Reeds voltooid:
- Rechter + linker buitenspiegels erop schroeven V
- Brandblusser bevestigen V
- Losse draden accu etc tie-wrappen en vastplakken V
- Laadstroomdraad op andere pool van de noodstroomschakelaar zetten V
- Thermostaat vervangen V
- Hoofdkoppelingcylinder vervangen V
- Een kloddertje Owatrol CIP hier en daar (voorste wielkasten, laswerk, bodemplaat) V
- Bevestigingspunten torsiestaven doordrenken met WD40 V
- Olie + filter vervangen, nog 5 liter 20W50 kopen bij de 5 liter die ik al heb V
- Stoelbevestiging naar achteren V
- Gordeloogplaatjes bevestigen waar ze moeten komen, worden hierna vastgelasd V
Groeten, Pieter