DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Alfetta GTV racetool

di jul 17, 2007 08:39

Pieter,

Heb je een 6 polige of 2 polige hoofdstroomschakelaar? Je moet een 6 polige hebben. Degene die ik heb heb gekocht zat een aansluitschemaatje (in tekstvorm) bij. Bij jouw niet?

Gr,
DJ

O ja kabelboom vastleggen mbv plakbeugels........ ik hoop voor je dat het blijft zitten. Heb m'n twijfels.

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

di jul 17, 2007 10:23

je laadstroom blijft voor de accu maar op de ontsteking staan met jouw voorstel (als ik het goed lees hoor)
Dan blijft je dynamo de ontsteking voeden en dus de motor draaien...

Oplossing:
de extra dubbelpolige schakelaar onder je noodschakelaar schakeld de +bobine uit
tweede deel schakeld een weerstand van D+ naar massa zodat je dynamo gedwongen wordt te stoppen.

Hoofdstroomaansluitingen:
Accu+ aan één kant, andere kant komt de startmotorplus en de dynamoplus (welke al op je startmotor hoort te zitten origineel)
Contactslot kun je permanent doorverbinden dan!
@Andretti, de schakelaar die ik nu heb, doet wat jij boven noemt, is 6-polig. Dus hij onderbreekt het contact, en zet een weerstand op de dynamoreststroom naar aarde, en onderbreekt natuurlijk de accu.

De reden dat ik het nu zo bedraad heb, is dat origineel (zonder noodstroomschakelaar) de dynamo en startmotor permanent aan de accuplus zitten, zoals jij zegt.
Dus als je het contact onderbreekt middels de sleutel, laad de dynamo nog eventjes door. Dit doorladen is dus wel belasd, want hij zit nog vast aan de accu.
Welnu, met de noodstroomschakelaar op zijn plaats, als je het contact onderbreekt middels de sleutel is er geen verschil.
Echter, gooi ik het contact uit met de noodstroomschakelaar, krijgt die weerstand de volle mep van de dynamo. En ik vraag me af of ie dat wel aankan keer op keer.
Ik zal het wel even anders bedraden en dan (voorzichtig) voelen hoe heet die weerstand wordt na uitschakelen. Het zou moeten kunnen natuurlijk.

Als ik het goed begrijp, heb jij het contactslot eruit, en schakel jij het contact alleen met de noodstroomschakelaar, en heb je een aparte startknop gemaakt. Gaat dit goed wat betreft die weerstand?
Is wel lekker racy zo'n startknop, dus wellicht maak ik dit ook :D

Dank voor het meedenken wederom!

Groeten, Pieter

PS ben jij er ook bij 17 augustus? Er is in elk geval 1 auto bij die je genadeloos in kan halen :D
SCARB # 4710

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

di jul 17, 2007 11:32

waarom ga je dan je hoofd stroom schakellen?

je dynamo kan pas laden als de sleepring een kleine spanning geeft (stuurstroom) als je deze verbreekt ben je er toch ook?

en als jij dat complete verdeel blok waar al je plus kabels op komen wilt gaan schakellen dan heb je zoiezo al een flink relais nodig want zodra jij een schakelling van boven de 4 ampere gaat realizeren moet er een relais tussen (of deze schakkelaar moet daar op voor bereid zijn) en de massa waar je dit naar toe lijd moet ook heel weinig weerstand geven dus geen roest en een dikkere kabel anders gaat het heel warm worden daar binnen :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

_Pieter_
Guru
Guru

di jul 17, 2007 23:34

Zo, vanavond weer een paar uurtjes gepakt.
Eerst de slicks en set regenbanden op velgen opgehaald.
1 regenband is defect (staaldraad door de kalander) dus die banden gaan er af en de slicks er op.
Dan heb ik nog 3 regenbanden over, michelin dus roept u maar als u ze wilt kopen. Zacht prijsje uiteraard.

Toen de schakelaar definitief bedraad. Om het allemaal wat simpeler te maken, hier een globaal overzicht van de FIA 6-polige schakelaar:

Afbeelding

Toen maar door met de overige klusjes op het lijstje. Eerst een plek vinden voor de blusser, uiteindelijk is het hier geworden:

Afbeelding

Dit is de beste plek, want:
1. dicht genoeg bij mij dat ik al ingesnoerd in de gordels in staat ben om m uit de bevestiging te halen en te gebruiken.
2. zo min mogelijk kwetsbaar bij een zijaanrijding (ik wou m dus niet dwars om die reden)
3. dit is de enige plek, zo dicht mogelijk bij me, waar hij met beide beugels plat gemonteerd kan worden.
4. laag en in het midden, dit ding weegt ook weer een paar kilo's.

En vast:

Afbeelding

Nu hangt ie in 4 M6 bouten met carrosseriemoeren, lijkt me stevig zat.
De klembeugels zijn voorzien van schuim tegen het eruit schieten van de blusser.

Daarna het volgende item, de spiegels. Rechter buitenspiegel is in de racerij verplicht, dus 2 nieuwe gemonteerd, zijn ze in elk geval identiek.
Natuurlijk kan ik dure racedruppeltjes monteren (gaan voor €60 per stuk), of gewoon 2 van deze a €5,50 per stuk:

Afbeelding

Sorry voor alle originaliteitsfreaks, maar pas als de rest van de auto mooi is, ga ik eens denken aan dure spiegels.

Zo zijn er weer wat zaken van mijn lijstje. Nog even en het is zowaar klaar voor de race...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

wo jul 18, 2007 13:17

Werkt je schakelaar nu naar behoren?

_Pieter_
Guru
Guru

wo jul 18, 2007 14:29

@Andretti:

De noodschakelaar zou het nu ook moeten doen, net zoals in de vorige setup waarbij de laadstroom op de andere pool zat.
Maar nu dus maximaal veilig, knop om = alle 12V onderbroken.

Wel heb ik al gemerkt dat zo'n schakelaar fijn is als je geen verklikkertje hebt dat je licht nog brandt :wink:

Ik zal m'n karretje eens aanzwengelen en dan de rode knop overhalen. Uit zal ie wel gaan, en als de schakelaar en weerstand kloppen, geen schade aan dynamo en ontsteking.

Vanavond ga ik weer door, eens die velgen van de regenbanden proefpassen, en aan mijn stoelbevestiging werken.

Vraagje: Wie weet er waar je "USA schuim" (uit het DNRT technisch reglement) kan kopen? Mijn rolkooi moet nog ingepakt, als ik dat doe met FIA schuim, gaat dat flink knaken kosten. Of weet iemand een adres waar FIA schuim te koop is voor relatief weinig geld?
Remola verkoopt FIA schuim voor € 26,50 incl. btw per 91,5 cm. Daar moet ik minimaal 4, en waarschijnlijk 5 stukken van hebben... Redelijk dure grap voor een paar klodders opgespoten aardolie.

Hits en tips zeer welkom!

Nieuw to-do lijstje:

- Alu deurplaat maken en op de deur schroeven
- Stoelbevestiging naar achteren en omlaag (nogmaals proefpassen, wil geen fout maken dat ik de beugels wegslijp en het dan niet past), kopen 6 maal 8x6cm 3mm plaatjes voor versteviging a la ASJ
- Gordeloogplaatjes bevestigen waar ze moeten komen, worden hierna vastgelasd
- FIA Rolkooi padding kopen en bevestigen
- Slicks op andere velgen laten zetten, velgen proefpassen en evt spacers kopen ivm ruimte bij remklauwen voor <- Velgen passen niet, nieuwe reeds gevonden
- Olie + filter vervangen, nog 5 liter 20W50 kopen bij de 5 liter die ik al heb

Reeds voltooid:

- Rechter + linker buitenspiegels erop schroeven V
- Brandblusser bevestigen V
- Losse draden accu etc tie-wrappen en vastplakken V
- Laadstroomdraad op andere pool van de noodstroomschakelaar zetten V
- Thermostaat vervangen V
- Hoofdkoppelingcylinder vervangen V
- Een kloddertje Owatrol CIP hier en daar (voorste wielkasten, laswerk, bodemplaat) V
- Bevestigingspunten torsiestaven doordrenken met WD40 V

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

do jul 19, 2007 23:23

Zo, vanavond weer even wat gedaan.

Eerst de thermostaat vervangen. Bij het loshalen van de oude thermostaat een kleine verrassing:

Afbeelding

Het is helemaal geen thermostaat, maar een doorvoer. Oftewel, deze koelt altijd maximaal.
Nu weet ik niet of dit een bewuste racemodificatie is, om meer koeling te krijgen, of dat een thermostaat even veel koeling kan bewerkstelligen.
Wie heeft dit vaker gezien?
In het eerste geval, plaats ik de doorvoer weer terug, in het laatste geval laat ik de thermostaat zitten.

Nog een vraagje, hoe vul je het koelsysteem weer af, als de onluchtingsschroef helemaal rond is en je m niet meer los kan krijgen?
Of moet ik de boel eerst warm laten worden, en krijg ik die bout dan nog wel los?

Daarna de hoofdkoppelingcylinder. Die was gemakkelijk te wisselen, omdat de 2 imbusbouten mooi gangbaar zijn van een eerdere poging.
Dus oud er uit en nieuw er in:

Afbeelding

Alleen het beugeltje waarmee de hkc op het het pedaal vast zit, moest met wat geweld licht gebogen worden, omdat het pedaal ietwat scheef / assymetrisch is.
Ik heb het nog niet ontlucht, dan is het moment van de waarheid daar.

Verder vandaag nog wat ge-Owatrol-d in de voorste wielkasten, en de bevestigingen van de torsies vast doorweekt met WD40.

Morgen weer door.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 19, 2007 23:54

Pieter, mij is altijd verteld dat je zonder thermostaat geen goede circulatie hebt.. :? Gauw 1tje infrotten en proberen maar.. :wink:
Grtz,fRank
Ps goed bezig!
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Andretti Molletti

do jul 19, 2007 23:55

Je thermostaat MOET gemonteerd zijn tenzij je de onderste slang )dunnere' afgestopt hebt... en dat is bij jou het geval anders was i al te heet gelopen!
Meestal halen ze bij racers de thermostaat eruit en stoppen de onderste slang vanuit de thermostaat af.
De thermostaat is nl dubbelwerkend± Koud gaat de koelvloeistof van de kop direct terug naar de pomp zonder door de radiateur te lopen, warm gaat de vloeistof dus door de radiateur en niet door het onderste slangetje. haal je alleen de thermostaat weg dan kan de vloeistof zowel door de radiateur als direct terug naar de pomp en zal de koeling dus slecht zijn.
In jou geval dunne slangetje weer gangbaar maken, stop eruit en een goede thermostaat plaatsen... heb je altijd de juiste temp in je blok, anders loop je te vaak te koud met slijtage als gevolg. Wordt i op het circuit echt te warm dan si een oliokoeler met thermostaat een optie of een betere radiateur...
ik ben van de skool: altijd een thermostaat...;)

Roeltje 164

vr jul 20, 2007 01:36

Pieter ssst.... http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 4&start=30 Een reden om met de GTV naarAssen te gaan!!!!! :wink: :wink:

_Pieter_
Guru
Guru

vr jul 20, 2007 11:40

Pieter ssst.... http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 4&start=30 Een reden om met de GTV naarAssen te gaan!!!!! :wink: :wink:
Jazeker! Heb mij reeds aangemeld als geintereseerde. Nu maar hopen dat genoeg anderen dit ook doen.
Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

vr jul 20, 2007 13:07

Je thermostaat MOET gemonteerd zijn tenzij je de onderste slang )dunnere' afgestopt hebt... en dat is bij jou het geval anders was i al te heet gelopen!
Meestal halen ze bij racers de thermostaat eruit en stoppen de onderste slang vanuit de thermostaat af.
De thermostaat is nl dubbelwerkend± Koud gaat de koelvloeistof van de kop direct terug naar de pomp zonder door de radiateur te lopen, warm gaat de vloeistof dus door de radiateur en niet door het onderste slangetje. haal je alleen de thermostaat weg dan kan de vloeistof zowel door de radiateur als direct terug naar de pomp en zal de koeling dus slecht zijn.
In jou geval dunne slangetje weer gangbaar maken, stop eruit en een goede thermostaat plaatsen... heb je altijd de juiste temp in je blok, anders loop je te vaak te koud met slijtage als gevolg. Wordt i op het circuit echt te warm dan si een oliokoeler met thermostaat een optie of een betere radiateur...
ik ben van de skool: altijd een thermostaat...;)
@Andretti, ik dacht al dat het een racemodificatie was. Maar mbt dat blokkeren van dat onderste slangetje, snap ik iets niet.
Ik heb het idee dat dat niet het geval (hoeft) te zijn.

Want, de thermostaat die ik nu gemonteerd heb, is enkel in staat om de doorloop naar de radiateur te blokkeren. Het is enkel een 'deksel' bovenop het alu huis waar al het koelwater verzamelt, met 1 enkele klep. Dus lijkt het mij dat het enige wat deze thermostaat kan doen, is de doorvoer naar de radiateur knijpen. Het andere pijpje is dan dus nodig, want anders is er geen circulatie meer.

Maar als de auto heet is, is de thermostaat dus open, maar is die andere doorvoer (het pijpje) er ook nog steeds! Die wordt niet afgesloten door deze thermostaat. Dus hoe zit het nou?

Wat ik vermoed (ga ik wel even checken) dat door vorige eigenaars wel die 'open thermostaat' is gemonteerd, maar het doorvoerpijpje naar de waterpomp niet is geblokkeerd. Heb je nou nog meer koeling nodig, kan dat dus ook nog worden geblokkeerd.

Werkt het systeem niet gewoon zo, dat de weerstand in het doorvoerpijpje dusdanig groot is, dat zodra de thermostaat opent, de weerstand in dat grote kanaal dusdanig klein is dat het overgrote deel van het water naar de radiator stroomt?

Geen idee hoor, maar ik wil graag leren hoe dit werkt.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 20, 2007 13:28

het kan wezen bij sommige thermostaten dat wanneer deze de doorgang opent naar de radiateur hij gelijk het andere kanaaltje afsluit met de zelfde beweging ligt aan de constructie van het koel systeem....

Andretti Molletti

vr jul 20, 2007 13:29

ooow werkt dat zo Pieter!!!

;)

Kijk eens onder je thermostaathuis daar loopt een 22 mm pijpje uit met slangetje naar je pomp... die slang zit dicht als het goed is!

Anders bel je me maar... t regent toch en ik kan g*tvr niet aan mijn racer sleutelen...grrr

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 20, 2007 13:47

ooow werkt dat zo Pieter!!!

;)

Kijk eens onder je thermostaathuis daar loopt een 22 mm pijpje uit met slangetje naar je pomp... die slang zit dicht als het goed is!

Anders bel je me maar... t regent toch en ik kan g*tvr niet aan mijn racer sleutelen...grrr

is toch zo of ben ik mis heb laatst zo een thermostaat gezien dacht ik dat waneer het opende aan de onderzijde nog een klepje zat...... of ben ik nu serieus mis :oops:

Terug naar “Racen - Technisch”