Andretti Molletti

RE: Alfetta GTV racetool

wo jul 11, 2007 09:37

Het is al geschreven Pieter, maar voordat je je veren gaat aanpassen moet je idd je wagenhoogte aanpassen mbv de torsies.
Als je gaat rijden en je hebt teveel onderstuur door de wagenhoogte voor kun je relatief simpel de veren voor van de dempers weglaten om uit te proberen. Probeer wel de auto voor en achter gelijk te houden. Om je veren in te korten zijn er meer mogelijkheden, warm stoken en inpersen (met een bout erdoor en aandraaien) is bij dit formaat een goede mogelijkheid.... koelen in olie daarna...

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Alfetta GTV racetool

wo jul 11, 2007 10:02

Het is al geschreven Pieter, maar voordat je je veren gaat aanpassen moet je idd je wagenhoogte aanpassen mbv de torsies.
Als je gaat rijden en je hebt teveel onderstuur door de wagenhoogte voor kun je relatief simpel de veren voor van de dempers weglaten om uit te proberen. Probeer wel de auto voor en achter gelijk te houden. Om je veren in te korten zijn er meer mogelijkheden, warm stoken en inpersen (met een bout erdoor en aandraaien) is bij dit formaat een goede mogelijkheid.... koelen in olie daarna...
warmstoken van die kleine veren en dan koelen in olie worden die kleine veertjes daar niet heel erg bros van met de korte harde tikken die ze gaan krijgen? is maar een vraag he mij is altijd geleerd als je iets warm stookt en het direct afkoeld het gehard en bros word.... of maakte het nu ook uit waar je het in afkoelde....... :shock: :roll: :?: ben het ff kwijt. (of het verschil maakt of je afkoeld in olie of in water)

maar door het warm te stoken en dan in een vorm te zetten en aftekoelen houd je de eigeschappen en verander je alleen de vorm.

dus een iets bredere uitleg zou leuk zijn als ik daar pieter zijn topic mee mag vervuilen :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

_Pieter_
Guru
Guru

wo jul 11, 2007 10:03

Spiraalveren zijn in vele maten te koop voor "redelijk" geld. Dus waarschijnlijk ook wel de binnendiameter en lengte die jij zoekt. Gewoon rond bellen en navragen. Groot aanbod/keus voor redelijk geld is het grote voordeel van spiraalveren tov torsi's mbt racen.
Als blijkt dat deze set up voldoet hoef je voorlopig niet te upgraden naar die dikke torsi's. Je kan best de auto iets laten zaken in z'n torsi's en "ophogen" met je hulpveren. Maar hoe meer je hem verhoogt met de hulpveer hoe meer kracht op de schokbrekertoren. En die is daar niet voor ontworpen. Dus niet te ver gaan. Ik zou zeggen zet hem max 1 cm te laag of zo op de torsi's en dan 1 cm ophogen met de hulpveer. Zorg trouwens dat de auto vlak staat of achterover. Niet voorover. Is stabieler.
DJ, dit is ook ongeveer mijn plan. Zo is de RS set ook bedoeld om gebruikt te worden, iets te laag zetten en dan licht 'opkrikken'. Op dit moment staat ie zo'n 3 cm hoger door de hulpveren, dus er moet nog meer af. Ik heb er gisteravond 3/4 winding afgehaald, en hij is 1 cm gezakt.
@Andretti: Afslijpen werkt tot dusver goed, en is redelijk precies te doen om zo links en rechts gelijk te houden. Heetstoken is me wat veel gedoe, en als ik de veren verder plat maak, kunnen ze niet eens meer inveren, dan liggen de windingen op elkaar. Ik ga ze idd eerst eens zonder veren monteren, en eens kijken hoe ie dan staat en hoe lang de hulpveren moeten worden.
In feite staat ie nu, zonder de hulpveren, voor te laag, ik gok 1 voorste tandje verdraaid. De auto staat dus ook flink voorover, en erg laag. Als ik nu de hulpveren precies op maat krijg, kan ik het gewenste effect wel bereiken. Dan m achter wat laten zakken, en klaar.
Met de hoogte achter kan ik mooi gaan rommelen als ik RS achterveren met hoogteverstellers heb.
Overigens zal dat "uitshimmen" van de rijhoogte met ringen je denk nog wel tegenvallen>> veel sleutelwerk.
Van uitwegen volgens deze methode moet je je ook niet teveel voorstellen>> niet nauwkeurig genoeg, moeilijk fine tunen.
Dacht ik ook al, maar je kan met opgeslepen ringen werken (en daarna pas definitieve ringen) om het iig onder de kriksteunen gelijk te krijgen. Uitwegen is me toch te profi...
BTW 25 nog wat torsi's zijn een goede upgrade tov standaard maar voor circuitwerk nog te slap.
Had zelf 27mm torsi's onder m'n ring 75 en daamee was tie op circuit ook te slap. Wel prima voor "all round fast street" gebruik. Meer een rally set up zeg maar.
Ja, dat is het probleem ook. Veel sleutelwerk om ze te vervangen, en ik zal altijd hulpveren erbij moeten hebben. Dus denk ik dat ik dat maar lekker laat. De winst is te minimaal.
Ik zou zeggen eerst castorkogels, dikkere stabi en frisse wattstangen erop en gaaaaaaaaaaan. De rest komt later wel. Eerst ervaring opdoen.
Ja, en tel daar RS achterveren en gerevalvede achterdempers bij en het lijstje is compleet. Dan heb ik volgens mij een prima setup. En wellicht de overige rubbers vervangen met PU, want het is echt allemaal oude meuk.

Ook moet ik mijn stoelbevestiging gaan veranderen, mijn OMP stoel zit er nu in op de originele gaten. Past net, maar ook ik pas er nog maar nét tussen :D Dit is meer een setup voor iemand van 1m60, en ik ben 1m90. Mijn benen kunnen nog net onder het stuur door als ik op de pedalen sta, en mijn kin ligt ongeveer op het stuur. :?
Dus zullen er (FIA compliant, dus onder en boven de bodem een 6x8cm 3mm staalplaat) nieuwe gaten komen verder naar achteren en meer naar de tunnel toe. De originele gaten wil ik ongemoeid laten.

Vanavond ga ik lekker los op Zandvoort, eens even wat lol maken. Bij het ritje naar mijn werk ontdekte ik dat de kachel nog vol ligt met losse verf van onder de parafan, ik gooide de aanjager aan en het interieur is weer een bende :D Zal op de A4 ook wel leuk worden.

Iedereen dank voor het meedenken, ik zal jullie laten weten hoe het me vergaan is.
Wel heb ik al gemerkt dat de koppelingcylinder echt vervangen moet worden, werkt wel maar niet van harte.

Groeten, Pieter

PS @Roeltje: Het was weer gezellig en dank voor de hulp met de koppeling!
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

wo jul 11, 2007 23:13

Zo, weer terug uit de duinen. De rit erheen was spannend, een nieuwe auto. Weer even dat vertrouwen krijgen, alle geluidjes zijn weer nieuw, en alles voelt weer anders.
Bij het terugschakelen bij de benzinepomp een flinke blauwe walm. Ik denken dat er te weinig olie in zat, maar die is zo vers dat je m amper op de pijlstok ziet...
Toch maar een litertje erbij en gekeken tot waar ie stond, een krappe cm boven de max. Hierover later meer.

Toen weer rustig doorgereden, troep uit de kachel geblazen. Rustig over alle hobbeltjes en gelijk de paddock op.

Zo stond ie erbij:
Afbeelding

En dat was ook alles wat ie heeft gereden daar. Het was erg druk, ik ging voor de laatste sessie maar bij een eerdere sessie was er een zwaar ongeluk met een 75 V6. Deze wagen had een rolkooi, maar 1 inzittende is per ambulance, en de andere inzittende is per traumahelicopter afgevoerd. Het verhaal ging dat de remmen het niet meer deden, en vol frontaal in de muur achter de Audi S in is geknald. Echt niet fraai en het is maar te hopen dat de inzittenden er weer bovenop komen.

Dus ben ik maar weer huiswaarts gekeerd, met bedenkingen over de RSZ vrij rijden dagen. Als zelfs de organisatoren de deelnemers aanduiden als 'maloten'... Maargoed.

Op de terugweg op de A5 het gas een paar keer goed open getrokken. 1 keer knipperen met de ogen en ik reed al 180, dus met vermogen zit het wel goed. Voor mijn gevoel minstens zo snel als de 75 TS die ik hiervoor had.
Minder fijn is dat de thermostaat niet goed werkt, hij loopt op 60 graden op de meter bij constant 110-120 op de snelweg. Als ik de auto uit zet, loopt de temp op de meter verder omhoog. Dus de meter werkt. Is de thermostaat te repareren, of moet er een nieuwe op?
Ook de HCK moet vervangen, de lucht is er uit maar het is allerminst fijn koppelen.

En dan is er nog de pluim uit de uitlaat. Bij stevig optrekken is die duidelijk in de achteruitkijkspiegel te zien, en ook in de auto is de lichte 2-takt lucht dan duidelijk te ruiken. De bougies waren ook zwart van de roet, daaronder (na het verwijderen van het zwarte korstje) overigens mooi van kleur.

Dit is natuurlijk te verwachten met een 28 jaar oude Nord met racenokken en een geschiedenis van circuitgebruik. De klepstelen zullen wel losjes passen zo langzamerhand.
Naar mijn grove schatting heeft ie er in dit ritje (Den Haag -> Zandvoort -> Den Haag) ongeveer 140 km, er een halve liter 01W40 olie doorheen gejaagd. (meest pessimistische schatting)
Dus ongeveer 1:300 qua olie. Hoe erg is dit, en kan je hier mee racen, of in het onherroepelijk de zwarte vlag wegens James-Bond praktijken? En, zit er genoeg olie in het carter om een race uit te kunnen rijden? Of kan ik met dikkere olie (10W60 oid) winst boeken?

Dan de rijhoogte: voor het inkorten was het zo:

Afbeelding

Nu is ie al gezakt, ik ga de hulpveren er tussenuit halen, kijken hoe ie dan staat en meten hoe lang de hulpveren dan moeten zijn.
Ik slijp ze als volgt af, dat ze netjes in de schotel liggen:

Afbeelding

Genoeg te doen dus weer, wordt vervolgd.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jul 11, 2007 23:28

Voor wat het waard is: als er in mijn TS teveel olie in zit gooit-ie het er gewoon uit bij flink planken. Daarna verbruikt-ie veel minder.

Misschien moet je er eerst maar es een tijdje mee rijden, dat blok heeft tig jaar stil gestaan toch?

Wel jammer dat je niet kon rijden, was het echt zo druk dan? Als je vergelijkt met de laatste keer dat ik er was?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

_Pieter_
Guru
Guru

wo jul 11, 2007 23:35

Voor wat het waard is: als er in mijn TS teveel olie in zit gooit-ie het er gewoon uit bij flink planken. Daarna verbruikt-ie veel minder.

Misschien moet je er eerst maar es een tijdje mee rijden, dat blok heeft tig jaar stil gestaan toch?

Wel jammer dat je niet kon rijden, was het echt zo druk dan? Als je vergelijkt met de laatste keer dat ik er was?
Ja dat klopt, ik had m 1 cm over de max gevuld op de peilstok. Wellicht weten de experts hier meer van?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jul 11, 2007 23:48

waarschijnlijk zijn je klepseels verdroogd dit kan een hoog olie verbruik tot gevolg hebben..... enige mogelijk heid is vervangen dingen kosten hooguit 6 euro alleen je kop moet uit elkaar... als je iemand heb die druk in je cilinder kan zetten hoeft je kop er niet af anders moet de kop eraf :( :shock:

door het lange stilstaan zijn de rubbertjes gescheurd en daar lekt de olie langs.....

die gasten in die 75 waren het ook mensen van het forum? en hoe is dat afgelopen?

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

do jul 12, 2007 07:49

waarschijnlijk zijn je klepseels verdroogd dit kan een hoog olie verbruik tot gevolg hebben..... enige mogelijk heid is vervangen dingen kosten hooguit 6 euro alleen je kop moet uit elkaar... als je iemand heb die druk in je cilinder kan zetten hoeft je kop er niet af anders moet de kop eraf :( :shock:

door het lange stilstaan zijn de rubbertjes gescheurd en daar lekt de olie langs.....

die gasten in die 75 waren het ook mensen van het forum? en hoe is dat afgelopen?
Indien de auto in t verleden ook als raceauto is gebruikt is de kans groot dat de klepseals gewoon ontbreken...

wbt de platte 75... Zie hier (als mijn vermoeden juist is) http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... chterlicht
Shut up and ride!

_Pieter_
Guru
Guru

do jul 12, 2007 09:46

Indien de auto in t verleden ook als raceauto is gebruikt is de kans groot dat de klepseals gewoon ontbreken...
@Bralfa, kan je dit uitleggen aan mij? Is dit een bewuste keuze, of zijn ze er uit gefikt/versleten? En wat zijn de gevolgen, en moet je er iets aan doen? Mille grazie!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

bralfa
Guru
Guru

do jul 12, 2007 09:53

@Bralfa, kan je dit uitleggen aan mij? Is dit een bewuste keuze, of zijn ze er uit gefikt/versleten? En wat zijn de gevolgen, en moet je er iets aan doen? Mille grazie!

Groeten, Pieter
Pieter,

Bij tunen van een motor voor circuit gebruik worden klepseals gewoonweg niet gemonteerd. Een rubbertje wat olie tegen moet houden levert wrijving op... Wrijving kost vermogen :lol:

Hiervan gaat je motor iets meer olie verbruiken... En zie je van die mooie pluimpjes bij het wisselen van verzet...Het verbruik wat jij doorgaf is imho niet toe te schrijven aan t ontbreken van klepseals. Maar zou ik eerder zoeken in je onderblok.

Bas
Laatst gewijzigd door bralfa op do jul 12, 2007 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Shut up and ride!

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

do jul 12, 2007 09:54

wbt de platte 75... Zie hier (als mijn vermoeden juist is) http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... chterlicht
ja dat was ook een gedachte gang wist alleen nou niet precies wat er met het blok gedaan was waarom dit gedaan word weet ik eigenlijk ook niet denk omdat het blok toch zo warm word en vaak stilstaat en alleen maar op zijn klote krijgt die dingen helemaal geen nut meer hebben :lol:

_Pieter_
Guru
Guru

do jul 12, 2007 10:56

Pieter,

Bij tunen van een motor voor circuit gebruik worden klepseals gewoonweg niet gemonteerd. Een rubbertje wat olie tegen moet houden levert wrijving op... Wrijving kost vermogen :lol:

Hiervan gaat je motor iets meer olie verbruiken... En zie je van die mooie pluimpjes bij het wisselen van verzet...Het verbruik wat jij doorgaf is imho niet toe te schrijven aan t ontbreken van klepseals. Maar zou ik eerder zoeken in je onderblok.

Bas
Bas, sorry dat ik zo doorvraag, maar ik weet hier niks van maar wil t graag leren :D Graag je interventies indien mijn gekeuvel hieronder niet klopt:

Volgens mij zijn er 3 routes waardoor olie ongewild in de verbrandingskamer kan komen. Van andere lekkage is volgens mij geen sprake, het blok is droog van buiten, de keerringen lijken hun werk te doen, en er ligt geen plasje onder in de loods een dag na een lange rit. Ook de carterontluchting spuugt geen olie of rook.

Dus zijn de mogelijkheden:

1. Langs de kleppen via de klepstelen
2. Via de koppakking
3. Via de zuigersmering / olieschraapveren / cylinderwand

Ad 1. Het hoge verbruik door alleen nummer 1 lijkt mij onwaarschijnlijk. Ja, de klepseals ontbreken, maar de pluim uit de pijp is meer dan een plofje bij het schakelen. Juist onder volle accelleratie, en bij hoge toeren, is er een constante pluim.

Ad 2. Ik heb alleen bougie 1 en 2 getrokken, zal ook 3 en 4 doen. Als dit het geval is, verwacht ik een verschil in roet op de verschillende bougies (tenzij de hele koppakking fout is en over de hele linie lekt). Ook zou ik dan een continue pluim verwachten, ook bij lage toeren en lage belasting. Hiervan is geen sprake, het is alleen onder hoge toeren en neemt sterk toe met belasting. Ook zou ik dan een hoop ellende uit de carterontluchting verwachten.

Ad 3. Dan zal dit het wel zijn, maar dan blijven er nog wat vragen over. De motor is nog plenty pittig, dus zou er nog voldoende compressie moeten zijn. Dat leidt mij ertoe te geloven dat de afdichting van de compressieveren nog goed genoeg werkt, en de cylinders niet dusdanig versleten zijn dat de prestaties er (zwaar) onder lijden.

Echter, mijn boekje elementaire autotechniek van Kluwer leert dat er in de zuiger / cylinder meer gebeurt. Zo wordt van onderaf de cylinderwand en zuiger gesmeerd / gekoeld, en zitten er in de zuiger een combinatie van veren die dit proces faciliteren.

Als deze veren hun werk niet meer goed doen, zij het door een te ver ingesleten cylinderwand, versleten veren, of versleten veerzittingen in de zuigers, blijft er bij elke slag een oliefilm op de zuigerwand tijdens een arbeidsslag...

Wat zijn de Nord-specifieke slijtagepunten in de cylinder / zuiger / zuigerveren?

Zoals je kan lezen, ik weet iets van het luiden van een klok en iets met een klepel... Wie helpt mij verder?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

do jul 12, 2007 11:04

pieter wat ook zou kunnen is dat door het lange stil staan je olie schraapveren verstopt zijn geraakt door een soort sluge was bij de 164 ook het geval na 2 jaar staan heb toen zo een reinigings middel door de olie gegooid en daarna ververst en het werd zichtbaar beter alleen de seels waren nog lek....

maar vergis je niet in hoe veel een lekke of ontbrekende seel aan olie kan verbruiken dit is nog behoorlijk wat :shock:

maar die olie schraap veren moeten gewoon weer los komen en als dit echt is vast gekoekt zal de druk en de dope's van de olie alleen dus niet geneog zijn.... dus reinigings shit erin warm draaien aftappen 10w 60 erin en gaan.....

bralfa
Guru
Guru

do jul 12, 2007 11:14

@ pvb, 1 liter op 300 km verstoken via je klepseals is mi prakties onmogelijk. Of je klepstelen moeten danig los in je klepgeleidershangen dat je volgens mij zoiezo een serieus probleem hebt.
Vastzitten van olieschraapveren is zeker niet ondenkbaar. Dus een dope is misschien de oplossing

@ Pieter, Heb je al olie ververst of rij je met oude olie in je blok?? Als er nog oude olie in zit kan deze natuurlijk ook erg veel vocht bevatten welke je er nu aan t uitstoken bent. Hierdoor lijk je veel olie te verbruiken terwijl t gewoon vocht is die je uit je olie aan t stoken bent.
Worst kaas... je hebt een scheurtje in je kop waardoor er olie in een verbrandingsruimte komt....
Shut up and ride!

_Pieter_
Guru
Guru

do jul 12, 2007 11:16

pieter wat ook zou kunnen is dat door het lange stil staan je olie schraapveren verstopt zijn geraakt door een soort sluge was bij de 164 ook het geval na 2 jaar staan heb toen zo een reinigings middel door de olie gegooid en daarna ververst en het werd zichtbaar beter alleen de seels waren nog lek....

maar vergis je niet in hoe veel een lekke of ontbrekende seel aan olie kan verbruiken dit is nog behoorlijk wat :shock:

maar die olie schraap veren moeten gewoon weer los komen en als dit echt is vast gekoekt zal de druk en de dope's van de olie alleen dus niet geneog zijn.... dus reinigings shit erin warm draaien aftappen 10w 60 erin en gaan.....
@Pieter, dank voor het meedenken, dit is wel plausibel. Ik ben de eerste die met deze auto rijdt na 3 jaar stilstand. Als de zuigerveren idd zijn volgekoekt met drap zal dat de werking niet ten goede komen. Ik blijf voorlopig maar even wat km's maken, is denk ik het beste medicijn. Die tip van dat reinigingsmiddel is ook een goede, ga ik verder navragen en uitzoeken.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”