Spiraalveren zijn in vele maten te koop voor "redelijk" geld. Dus waarschijnlijk ook wel de binnendiameter en lengte die jij zoekt. Gewoon rond bellen en navragen. Groot aanbod/keus voor redelijk geld is het grote voordeel van spiraalveren tov torsi's mbt racen.
Als blijkt dat deze set up voldoet hoef je voorlopig niet te upgraden naar die dikke torsi's. Je kan best de auto iets laten zaken in z'n torsi's en "ophogen" met je hulpveren. Maar hoe meer je hem verhoogt met de hulpveer hoe meer kracht op de schokbrekertoren. En die is daar niet voor ontworpen. Dus niet te ver gaan. Ik zou zeggen zet hem max 1 cm te laag of zo op de torsi's en dan 1 cm ophogen met de hulpveer. Zorg trouwens dat de auto vlak staat of achterover. Niet voorover. Is stabieler.
DJ, dit is ook ongeveer mijn plan. Zo is de RS set ook bedoeld om gebruikt te worden, iets te laag zetten en dan licht 'opkrikken'. Op dit moment staat ie zo'n 3 cm hoger door de hulpveren, dus er moet nog meer af. Ik heb er gisteravond 3/4 winding afgehaald, en hij is 1 cm gezakt.
@Andretti: Afslijpen werkt tot dusver goed, en is redelijk precies te doen om zo links en rechts gelijk te houden. Heetstoken is me wat veel gedoe, en als ik de veren verder plat maak, kunnen ze niet eens meer inveren, dan liggen de windingen op elkaar. Ik ga ze idd eerst eens zonder veren monteren, en eens kijken hoe ie dan staat en hoe lang de hulpveren moeten worden.
In feite staat ie nu, zonder de hulpveren, voor te laag, ik gok 1 voorste tandje verdraaid. De auto staat dus ook flink voorover, en erg laag. Als ik nu de hulpveren precies op maat krijg, kan ik het gewenste effect wel bereiken. Dan m achter wat laten zakken, en klaar.
Met de hoogte achter kan ik mooi gaan rommelen als ik RS achterveren met hoogteverstellers heb.
Overigens zal dat "uitshimmen" van de rijhoogte met ringen je denk nog wel tegenvallen>> veel sleutelwerk.
Van uitwegen volgens deze methode moet je je ook niet teveel voorstellen>> niet nauwkeurig genoeg, moeilijk fine tunen.
Dacht ik ook al, maar je kan met opgeslepen ringen werken (en daarna pas definitieve ringen) om het iig onder de kriksteunen gelijk te krijgen. Uitwegen is me toch te profi...
BTW 25 nog wat torsi's zijn een goede upgrade tov standaard maar voor circuitwerk nog te slap.
Had zelf 27mm torsi's onder m'n ring 75 en daamee was tie op circuit ook te slap. Wel prima voor "all round fast street" gebruik. Meer een rally set up zeg maar.
Ja, dat is het probleem ook. Veel sleutelwerk om ze te vervangen, en ik zal altijd hulpveren erbij moeten hebben. Dus denk ik dat ik dat maar lekker laat. De winst is te minimaal.
Ik zou zeggen eerst castorkogels, dikkere stabi en frisse wattstangen erop en gaaaaaaaaaaan. De rest komt later wel. Eerst ervaring opdoen.
Ja, en tel daar RS achterveren en gerevalvede achterdempers bij en het lijstje is compleet. Dan heb ik volgens mij een prima setup. En wellicht de overige rubbers vervangen met PU, want het is echt allemaal oude meuk.
Ook moet ik mijn stoelbevestiging gaan veranderen, mijn OMP stoel zit er nu in op de originele gaten. Past net, maar ook ik pas er nog maar nét tussen

Dit is meer een setup voor iemand van 1m60, en ik ben 1m90. Mijn benen kunnen nog net onder het stuur door als ik op de pedalen sta, en mijn kin ligt ongeveer op het stuur.
Dus zullen er (FIA compliant, dus onder en boven de bodem een 6x8cm 3mm staalplaat) nieuwe gaten komen verder naar achteren en meer naar de tunnel toe. De originele gaten wil ik ongemoeid laten.
Vanavond ga ik lekker los op Zandvoort, eens even wat lol maken. Bij het ritje naar mijn werk ontdekte ik dat de kachel nog vol ligt met losse verf van onder de parafan, ik gooide de aanjager aan en het interieur is weer een bende

Zal op de A4 ook wel leuk worden.
Iedereen dank voor het meedenken, ik zal jullie laten weten hoe het me vergaan is.
Wel heb ik al gemerkt dat de koppelingcylinder echt vervangen moet worden, werkt wel maar niet van harte.
Groeten, Pieter
PS @Roeltje: Het was weer gezellig en dank voor de hulp met de koppeling!