Pagina 2 van 3

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D ? OK vr 147 cup/Abarth500

Geplaatst: vr apr 19, 2013 16:43
door BugAlfa
In Abarth trofeo is motor, bak & Ecu verzegeld ...

Maar als je zo'n auto in beheer hebt en er ook trackdays en coaching sessies mee wil gaan doen lijkt 't me te doen met die 102RoN Ultimate van BP(PB zou ik wel willen :wink: ) of Aral .

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D ? OK vr 147 cup/Abarth500

Geplaatst: vr apr 19, 2013 19:28
door _Pieter_
Vpower is Ron 97, maar dat terzijde. Er staat 95 op de pomp omdat 97 als classificatie niet bestaat.
Wat er meer toe doet is dat octaangehalte maar 1 factor is.
Een beetje hetzelfde als zeggen dat een lasagne lekker is omdat er veel tomaten in zitten.

Er zijn ook nog aspecten als cetaangetal, calorisch gehalte, dichtheid, enz enz enz.
Bij n racemotor zou wel vermeld moeten zijn wat voor basale parameters vereist zijn.
En naast wat er op n technische datasheet van brandstof WEL vermeld staat, staat er nog minstens zo veel NIET op.
Er zijn nogal wat parameters waar leuk mee te stoeien is voor het gewenste effect. Het geheim van de smit zeg maar.
En dat alles met net zo veel tomaten als je wil...

Groet Pieter

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D ? OK vr 147 cup/Abarth500

Geplaatst: za apr 20, 2013 02:48
door DJ
Inhakend op benzinekwaliteitsverhaal van Pieter. Je hebt mbt tot pingelgevoeligheid (wat maar een van de eigenschappen is waar benzine aan moet voldoen) twee meetmethodes die van elkaar verschillen en die respectievelijk het research octane number (RON) en het motor octane number (MON) opleveren.
De grap is dat MON meer zegt over de klopvastheid/pingelbestendigheid van de benzine in de dagelijkse praktijk op de weg/circuit.
Maar in NL (Europa?) staat bij de pomp RON vermeld.
Het is mogelijk om twee benzines A en B te hebben die beide RON 95 zijn maar waarbij A klopvaster is dan B omdat het MON nummer van benzine A hoger is.
Of twee benzine's C en D waarbij C een lager RON nummer heeft maar beide gelijk MON nummer waardoor ze beide even goed voldoen.
Schijnt dat er ook landen zijn waar bij de pomp een gemiddelde van RON en MON staat vermeld of zelfs MON ipv RON.
Bovenstaande verhaal ben ik tegengekomen in een motorenboek toen ik me eens in pingelschades en opbouwen van racemotor aan het verdiepen was.
Wellicht ook op wikipedia terug te vinden?
Of dat iemand uit de benzinewereld het kan bevestigen?

Gr
DJ

Re: RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D ? OK vr 147 cup/Abart

Geplaatst: za apr 20, 2013 14:06
door Deltona
In Duitsland is het wel vaker te krijgen. Maar let op met de nieuwe mengsels die er tegenwoordig zijn, meeste is lagere RON ... V-power is meen ik ook gewoon RON95 !

Ultimate van PB geeft de beste resultaten op de rollen bank [ai, hier gaat geheid reactie op komen ...]

Maar Peter, je kunt het motormanagement toch gewoon aanpassen, verlies je wel iets maar haal je werkelijk de top presaties uit de wagen rijdend op 102 Octaan??
VPower in Duitsland is niet hetzelfde als wij hier in Nederland hebben, dit is duidelijk te merken aan de prestaties en ook Shell zelf bevestigd dat.

Re: RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D ? OK vr 147 cup/Abart

Geplaatst: wo apr 24, 2013 09:28
door Wesley
Dan geef ik nog wel eens een keer wat Jerrycans mee met u Wesley :wink:
Kom je 30-4 naar Spa eigenlijk (en Nick ? ) ?
Hoi Peter,

Het zat zeer zeker in de planning, maar ik durfde mij nog niet op te geven omdat ik twijfelde de auto op tijd klaar te krijgen.
Helaas is het dan ook niet gelukt. Er moet nog een versnellingsbak onder, en de voorpoten zijn momenteel in revisie bij AST.

Nick heeft de auto vorige week opgehaald bij de spuiter, is hard aan het werk met opbouwen en heeft hem bijna klaar, maar helaas moeten ook daar nog een aantal klusjes gebeuren voordat de auto op een trackday aan de start kan staan.
De Abarth gaat het ook niet redden las ik? Hopelijk kunnen we binnenkort in ieder geval samen een trackday pakken! :-)
Wesley, bedoel je die pomp in Ahaus of heb je er 1 nog dichterbij gevonden?
Ik tank daar nu Ultimate 102 maar het is best een eind rijden vanuit Almelo.

gr Stefan
Hoi Stefan,

Het is inderdaad de Aral in Ahaus. Ik woon aan de juiste kant van Enschede, ik ben binnen een paar minuutjes de grens over. Vanuit Almelo is het dan helaas een stukje verder. Ben ze helaas nog niet dichterbij tegen gekomen.

Groeten Wesley

Re: RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D ? OK vr 147 cup/Abart

Geplaatst: wo apr 24, 2013 16:35
door BugAlfa
Dan geef ik nog wel eens een keer wat Jerrycans mee met u Wesley :wink:
Kom je 30-4 naar Spa eigenlijk (en Nick ? ) ?
Hoi Peter,

Het zat zeer zeker in de planning, maar ik durfde mij nog niet op te geven omdat ik twijfelde de auto op tijd klaar te krijgen.
Helaas is het dan ook niet gelukt. Er moet nog een versnellingsbak onder, en de voorpoten zijn momenteel in revisie bij AST.

Nick heeft de auto vorige week opgehaald bij de spuiter, is hard aan het werk met opbouwen en heeft hem bijna klaar, maar helaas moeten ook daar nog een aantal klusjes gebeuren voordat de auto op een trackday aan de start kan staan.
De Abarth gaat het ook niet redden las ik? Hopelijk kunnen we binnenkort in ieder geval samen een trackday pakken! :-)


Groeten Wesley
Doe Dennis en Piet Kreeft de groeten daar bij AST :wink:

Als je een sper en/of een Dogbox vr de 155 zoekt : ik heb ze in de aanbieding van Bacci aan halve prijs (sper is als nieuw, dogbox is met nieuwe 3e tandwielen en lagers en de rest intact) :wink:

Volgende trackday zit ik aan deze : http://www.skylimitevents.com/events/fu ... voort.html te denken of deze : http://www.skylimitevents.com/events/fu ... older.html

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D ? OK vr 147 cup/Abarth500

Geplaatst: zo mei 19, 2013 14:30
door mverhari
V-power uit Duitsland is 100 octaan zelf gebruik ik altijd 102 van Aral
Deze 102 heeft wel toevoegingen die bepaalde afdichtingen aantasten volgens mij E10
Maar daar heb ik nog nooit last van gehad maar ik haal de tank na ieder raceweekend leeg
En de carburateurs ook uit. Maar bij een 2 cilinder 2 tact is dat ook niet zoveel werk.
Met de juiste afstelling geeft de 102 brandstof net wat meer koppel en iets minder detonatie
In hogere toerentallen boven 13,5 duizend toeren.

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D ? OK vr 147 cup/Abarth500

Geplaatst: za aug 17, 2013 09:57
door BugAlfa
12 jerrycans voor mezelf & Franky volgegooid à € 1,68 Lit vlakbij Aken Aral .

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D of is BP 98 in NL ook 102

Geplaatst: ma aug 19, 2013 16:02
door BugAlfa
Als je artikel mag geloven staat op BP Ultimate in NL weliswaar 98RoN vermeld maar zou volgens de meting dit 102 RoN OktaanGetal zijn : http://www.klassiekerrally.nl/techniek-benzine/

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D of is BP 98 in NL ook 102

Geplaatst: ma aug 19, 2013 17:34
door bralfa
Waarom zou je t in nl willen tanken. Ik heb vrijdag 1,569 per liter betaald voor de BP ultimate... Denk dat ie in nl al snel 2 duppies duurder is

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D of is BP 98 in NL ook 102

Geplaatst: vr aug 23, 2013 22:32
door Jouke JS
Ja dat is natuurlijk top tanken in Dld, zeker als je om de hoek woont. Beste wat ik kan vinden is Q8 98.
Tot morgen. Jouke

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D of is BP 98 in NL ook 102

Geplaatst: do sep 26, 2013 20:53
door TURBODELTA-116
Ik stook ook Duitse BP Ultimate in de rally auto, en ik moet zeggen dat het best bevalt. Hangt veel beter aan het gas, dus fellere reactie. Daarnaast nu in de quad gemikt, en ook daar een beter resultaat.

Gr Erik

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D of is BP 98 in NL ook 102

Geplaatst: zo okt 20, 2013 11:35
door B-lee
Peter ,
ik lees nu pas je item op het forum.
Wil je dat ik is na vraag op men werk wat het octaan gehalte en de prijs is voor afgas .
Het is niet mijn afdeling ik zit in de kerozine , maar ik vraag het na als je interesse zou hebben .
Als general aviation op brussel nog afgas heeft , die zouden er blijkbaar mee stoppen omdat er nog weing vliegtuigen op brussel komen met afgas motoren .
Billy

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D of is BP 98 in NL ook 102

Geplaatst: ma okt 21, 2013 10:15
door BugAlfa
mag altijd, maar intussen heb ik op de Trofeo al 102 RoN OktaanGETAL Aral Ultimate gebruikt zonder problemen .
Avgas gebruikte een kennis met 147 challenge verhouding 3/4 98RoN en 1/4 Avgas .
Kerosine zou anders ook wel leuk zijn :idea: te leuk denk ik ...

RE: BP/Aral Ultimate102RoN enkel D of is BP 98 in NL ook 102

Geplaatst: ma okt 21, 2013 10:43
door GiuliaCorse
Mengen met Ethanol/Methanol(=Alcohol) de zogenaamde moderne Biobrandstoffen, deze hebben blijkbaar een octaangetal van 120. Avgas zit blijkbaar op 100