_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

di jun 19, 2007 20:22

Pieter,

Om het probleem van te ver uitveren en loshangen van de veren te ondervangen kant ik ook mbv staaldraad of ketting een paar slagbegrenzers maken. Word vaker gedaan (om dezelfde reden) Vergelijk de vangbande op de achteras van een 105 serie. is goedkopere oplossing dan andere dempers. Wel minimaal net zoveel werk waarschijnlijk (bedenken hoe je het gaat doen, spullen halen etc) dan domweg schokbrekers wisselen.
Wat voorachterveren heb je eigenlijk dat ze vij komen bij uitveren??

Gr,
DJ
@DJ: Dank voor de tip. Hier zat ik ook aan te denken, maar of dit APK waardig is weet ik niet, dus vandaar. Dus waarschijnlijk wordt het dempers wisselen.
De achterveren lijken op de verlagingsveren die ik onder de 75 had, 2 windingen zijn wat platter dan de overige, je kent het wel. Merk en type onbekend. De rijhoogte is niet absurd laag, dus al met al denk ik niet dat er wikkelingen af zijn geslepen.

Ik zal moeten gaan meten welke lengte achterdempers ik nodig heb. Dit is makkelijk te doen door de auto omhoog te zetten, dan de krik onder de triangel en m op de laagst toelaatbare hoogte te zetten, dat wil zeggen met de veer nog klem tussen de schotels én de aandrijfas vrij. Dan zet ik een markeerstreep op de schokdemper, en demonteer deze. Dan kan ik precies zien en opmeten hoeveel deze te lang zijn, en wat voor demper ik moet zien te scoren.

Daarna even langs de schokdemperboer met deze demper en in hun boek snuffelen naar een juist type, en dan kijken of ik ze nieuw koop of gebruikt, standaard of gelijk Koni geel, afhankelijk van de prijs en of ze van een vergelijkbare auto komen qua gewicht.

Verder vanmiddag toch weer even bezig geweest aan de GTV, ik kan gewoon niet stilzitten helaas, ik heb het geprobeerd... :D
Gisteren nieuwe 12.9 imbusbouten voor de 2e stoel gehaald, en twee 6x8cm 3mm staalplaatjes laten maken die op mijn stoelframes gelasd moeten gaan worden ter verstevinging.

Vanmiddag het volgende gedaan:
- De kale stukken staal van de lasreparaties in de zinkprimer gezet
- Tectyl van de bodem gestoken onder de door te lassen bestuurderstoelbevestigingen
- De glasvezelreparaties aan de achterkant bijgewerkt en in de primer gezet
- De draadboom rechtsvoor weer teruggebouwd en het knipperlicht weer ingebouwd
- Gerepareerde linker zijknipperlicht weer ingebouwd en vastgezet
- Restanten van het open dak in de primer gezet van binnenuit, dit is nu klaar voor afwerken met plakband
- Omdat anders de koplampen links eruit zullen vallen dit plaatje gemaakt en erin geschroefd:
Afbeelding
OK, het kan allemaal veel mooier, maar dit werkt, is stevig en staat nu in de primer. Mooi maken komt een andere keer, dan maak ik een plaatje op maat wat erin kan worden gelasd. Dit is nu, gezien de verdere staat van het uiterlijk van de auto, een beetje onzinnig.

Verder op het programma staat het leegzagen van de voordeuren (is goed te doen heb ik al gezien), en verder afwerken en afbouwen van de voor- en achterkant.
Het leuke klusje wat ik snel wil gaan doen is het naar binnen halen van de accu en het maken van de noodstroomonderbreker.

Overigens: @Kabouter dank voor het doneren van je ruitenwisservloeistofzak!

Binnenkort dus meer, traag maar gestaag wordt vordering geboekt.
Morgenavond komt Dré even buurten :wink:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

RE: Alfetta GTV racetool

di jun 19, 2007 23:28

Wie is toch die Dré???

:wink:

Ik zal even met je meekijken naar de oplossing voor je achterdempers.. geld in koni geel steken is geen optie m.i. en ik heb een onafgemaakt project koni geel ingaande slag verebeteren liggen... misschien is die geharde plunjer wel in te korten?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo jun 20, 2007 07:33

Hoi Pieter,

Een slagbegrenzer op je achteras is apk waardig (wel een beetje netjes doen natuurlijk) Alle 105'jes hebben het af fabriek. En op m'n ring 75 had ik er ook een gemaakt omdat ik achter ook veel te veel uitgaande slag had op m''n koni dempers waardoor volledig uitgeveerd je de RS achterveren en zo tussen vandaan kon pakken.......... Wat natuurlijk nooit de de bedoeling kan zijn. Werd zonder enig commentaar goedgekeurd. (en niet bij een beunhaas die zo nauw kijkt)

Klus ze maar weer zou ik zeggen.

Gr,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru

wo jun 20, 2007 20:44

Hoi Pieter,

Een slagbegrenzer op je achteras is apk waardig (wel een beetje netjes doen natuurlijk) Alle 105'jes hebben het af fabriek. En op m'n ring 75 had ik er ook een gemaakt omdat ik achter ook veel te veel uitgaande slag had op m''n koni dempers waardoor volledig uitgeveerd je de RS achterveren en zo tussen vandaan kon pakken.......... Wat natuurlijk nooit de de bedoeling kan zijn. Werd zonder enig commentaar goedgekeurd. (en niet bij een beunhaas die zo nauw kijkt)

Klus ze maar weer zou ik zeggen.

Gr,
DJ
@DJ, in overleg gaat dit het ook worden, de precieze constructie moet ik nog even uitvogelen. Kettingen zou een optie zijn, is goedkoop en flexibel. Oog maken onder de koets, en dan een lus om de triangel heen, vastzetten met harpjes? Is maar een idee.

Het verdere strijdplan is gesmeed en is als volgt:

Ontsteking:
- De huidige afgeragde GL bougies vervangen met NGK BP 7 ES
- Rotor en verdelerkap vervangen, wellicht met een rotor zonder weerstand
- Draadboompje tussen ontsteking en module wat isoleren of vervangen

Overig:
- Inbouwen lampen en grilles
- Inbouwen stoelen, eerst gewoon voor de APK erin zetten, dan pas aanpassen voor racerij
- Leegzagen deuren (vindt de garage goed voor APK, dus OK wat mij betreft)
- Vangsysteem voor achtervering fabrieken

Dan mag het karretje naar de garage voor de cardanas, motor en APK.

Vervolgens:
- Racedempers met hulpveren voorzijde inbouwen (vandaag gekocht :D )
- Racedempers achter fabrieken uit Koni's met hulp van Andretti en enkele delen uit mijn dempers
- Stoelbevestinging versterken en extra gordelogen inbouwen
- Accu naar binnen, noodstroomschakelaar
- Rechter buitenspiegel erop
- Blusser erin
- Raamnet erin
- FIA schuim op de rolkooi

Onderstel spullen die ik zoek: (Als je het hebt liggen, laat me het dan even weten)
- RS achterveren en schotels
- 30mm stabi + botjes
- 105 castorkogels

En dan is het :driving:

Morgenavond ga ik weer los om het bovenstaande z.s.m. voor elkaar te krijgen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo jun 20, 2007 23:21

Hoi Pieter,

Vwb de castorkogels die je zoekt: gewoon nieuwe kopen ipv oude meuk, zo duur zijn ze niet.

Vwb de slagbegrenzen dit kan je ook zo oplossen:
in de veerschotel zit in het midden al een gat, hier kan je staaldraad van afdoende sterkte/dikte doorsteken, aan de onderkant vastzetten dmv draadklem/kies en stevige carroserie ring.
Vervolgens boor je in de kofferbakbodem boven de veerschotel ook een gat, draad doorsteken door het nieuwe gat. Slag afstellen door in de koffer op de gewenste lengte ook een draadklem/kies met carr. ring op de draad te zetten.
Als je het netjes wilt doen doe je nog een stuk tuinslang oid om de staaldraad tegen het doorschavielen en een flinke scheut olie/vet op de draad tegen het roesten.

Mzzl,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru

do jun 21, 2007 09:44

Hoi Pieter,

Vwb de castorkogels die je zoekt: gewoon nieuwe kopen ipv oude meuk, zo duur zijn ze niet.

Vwb de slagbegrenzen dit kan je ook zo oplossen:
in de veerschotel zit in het midden al een gat, hier kan je staaldraad van afdoende sterkte/dikte doorsteken, aan de onderkant vastzetten dmv draadklem/kies en stevige carroserie ring.
Vervolgens boor je in de kofferbakbodem boven de veerschotel ook een gat, draad doorsteken door het nieuwe gat. Slag afstellen door in de koffer op de gewenste lengte ook een draadklem/kies met carr. ring op de draad te zetten.
Als je het netjes wilt doen doe je nog een stuk tuinslang oid om de staaldraad tegen het doorschavielen en een flinke scheut olie/vet op de draad tegen het roesten.

Mzzl,
DJ
:idea: :idea: :idea: Geweldig zo'n forum en behulpzame mensen die tips geven, veel dank :!: :thumbs:

@DJ, dit klinkt inderdaad als de beste oplossing, en ook nog met huis-tuin-en keuken spullen te bouwen. Gaat goed komen. Kom je met deze constructie niet in de knel met een evt later toe te voegen RS verenset met hoogteverstellers?

Wat betreft die onderdelen voor het onderstel, die zal ik waarschijnlijk grotendeels nieuw moeten kopen, maar dat is niet zo erg. Met die castorkogels heb je een zker punt, 2e hands is niet zo'n goed idee.

Vanavond kan ik helaas niets doen ivm andere verplichtingen, ik ga alleen even langs de automaterialenhandel voor enkele nieuwe spulletjes. Dus komt er volgende week pas weer actie.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jun 21, 2007 12:37

Werkt ook RS set met kleine modificatie. Neem maar contact op tegen de tijd dat je RS veren achter hebt. Had op m'n ring tool ook RS veren achter met gele koni's. Had de koni's laten revalven maar was vergeten op de slag in laten inkorten. Met als gevolg dat uitgeveerd de RS veren helemaal los lagen.

Gr,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru

vr jun 22, 2007 23:13

Gelukkig toch vanavond nog even een paar uurtjes kunnen pakken.
Bougies, rotor en verdeler zijn gewisseld.
De achterlampen zijn weer gemonteerd, en aan de voorzijde doet het linker grootlicht het nu ook, en daarmee is alle electra 100%.
De stadslichtjes zitten er ook weer op, evenals de onderste grilles.
Nu alleen nog de bovenste grilles met de koplampen, wordt even klooien want ik mis een aantal boutjes waarmee de lampen in de grille zitten... Komt weer wat creativiteit bij kijken om dat vast te zetten. Het idee is om de buitenste lampen helemaal verstelbaar te hebben, bij grootlicht is dat minder belangrijk.

Als dit af is, begin ik aan de deuren en aan de veeruitslagbegrenzers.

Wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

zo jun 24, 2007 23:21

Zo, vanavond weer er tegenaan gegaan.
De gaten voor de gordels gangbaar gemaakt, de buitenspiegel er weer op gezet, maar voornamelijk gewerkt aan de grlles en de koplampen.
Uiteraard ook alles een beetje schoongemaakt, er moest nog wat gesoldeerd, nieuwe boutjes erop, dus gaat het niet supersnel.
Maar, het resultaat is er, het zit weer steviger dan ooit:

Afbeelding

Dus nu alleen nog de deuren en de veeruitslagbegrenzers. Ga ik volgende week mee beginnen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

ma jun 25, 2007 23:34

Zo, bij gebrek aan tijd deze week door allerlei nevenactiviteiten, gelijk deze avond meegepakt.

Ik ben begonnen met de ruitensproeierinstallatie.
Voor de APK hoeft maar 1 spuitnippel het te doen, dus is een slang van tankje naar nippel voldoende.
Echter viel het weer tegen, want het tankje is lek (niet helemaal onderaan, dus wel bruikbaar) en het pompje doet amper wat.
Gelukkig heb ik nog meer pompjes liggen, dus dat komt wel goed.

Daarmee had ik het dus gauw gehad, dus ben ik met de veeruitslagbegrenzers begonnen.
Eerst maar eens de boel demonteren om de veren er tussenuit te kunnen halen, en de bumpstops te verwijderen.
Zoals altijd zat het weer lekker vast, met name de M10x1mm moeren onderaan de schokdempers.
Maar, met gedoseerd geweld en veel kopervet (en de slijptol) de dempers en moeren er zonder schade onder vandaan.

Toen nog de achterstabi, die moeren gingen een stuk makkelijker.
Ook omdat ik een M10x1.25mm snijplaat heb, kan ik het mooi intact los krijgen.

Dus zowaar na een hoop gezweet:

Afbeelding

Uiteraard direct alles dmv kopervet weer goed gangbaar gemaakt, gaat weer tijd schelen de volgende keer dat het los moet.

Gelijk even gekeken naar roest onder de veerschotels, alleen wat oppervlakkige roest waar even een likje primer overheen gaat.
De bumpstops heb ik hier al verwijderd, die monteer ik ook niet meer terug, want die heb ik niet nodig.

Al met al is de veeruitslag echt maar een cm of 3-4 te lang, maar je kan maar een cm of wat smokkelen met de rubbers van de schokdempers.
Het maken van 2 staalkabels is veel eenvoudiger, dank voor deze tip! Zo zit er zowel boven als onder al een gat op de juiste plaats:

Afbeelding

Afbeelding

Dus het enige wat nodig is, zijn 2 redelijk forse staalkabels van 50cm lengte, per kabel 3 busjes/klemmen om het vast te zetten. Hier moeten er 2 onder, boven en onder de veerschotel op de triangel, en 1 boven, zodat ie niet naar onder doorhangt en het wegdek kan raken. En natuurlijk 2 carroserieringen, 1 boven en 1 onder. Dit systeem is dus ook instelbaar, wat erg prettig is.

Wat me wel verbaasde is de stugheid van de rode Koni's. Helemaal dichtgedraaid (zo zaten ze eronder) zijn ze echt zeer stug in de uitgaande slag, geen merkbaar verschil met de gele koni's onder mijn 33. De uitgaande slag is echter zo slap als een vaatdoek, daar komt t.z.t. nog een projectje voor om dat op te lossen.

Zodra ik weer tijd heb, komt er weer meer!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

do jun 28, 2007 10:44

Zo, gisteren vrij genomen om eens flink vaart in het project te krijgen.
Het einde van de eerste fase is in zicht, dus wou ik hard aan de slag.

Eerst de veeruitslagbegrenzers gemonteerd.
De benodigde materialen zijn:
- 2x een halve meter 5mm staalkabel, in mijn geval met plastic omwikkeld.
- 6x een staalkabelklem
- 6x een M8 chassisring

Je ziet, dit is zeer eenvoudig te doen en goedkoop. Hier zit het gemonteerd:

Afbeelding

En na een klein gevecht met de veren en schotels, alhier het resultaat:

Afbeelding

De staalkabel zit onder vast op de triangel, de 'extra lengte' die ontstaat bij het inveren steekt in de kofferbak omhoog, zo sleept het in geen geval over de grond en ziet het er netjes uit.
Door middel van opmeten heb ik links en rechts de maximale uitveerlengte gelijk gezet, de langst mogelijke lengte waarbij aan beide zijden alles goed op zijn plek zit.
Het resultaat is dat de veren nu altijd netjes in de schotels geklemd blijven, en dat de aandrijfassen altijd vrij blijven van de achterstabi.

Wel een rotklus was het uittrekken van de schokdempers, ze zitten helemaal dichtgedraaid en de uitgaande slag is dan mokerhard. Millimeter voor millimeter met heel veel kracht moest ik ze weer uit elkaar trekken :evil: Maargoed, het is gelukt.

Tussendoor met de ruitenwissersproeier bezig geweest, het tankje bleek dus lek. Ik heb het geplakt zoals je ski's repareert, dus met materiaal van een ander tankje (hetzelfde type plastic), en dan dat strookje in de fik steken, en op het gat laten druppelen. Dit lijkt vooralsnog te zijn gelukt.

Ook even de claxon er weer ingezet, niet onbelangrijk voor de APK. Doet het ook weer.

Daarna het interieur uitgezogen en gepoetst, want het was een bende geworden door het eruit slijpen van het open dak. Tevens de "scherpe" randjes van het restant van het open dak ingeplakt met racetape, geen kans meer om je te bezeren.

Toen de stoelen en gordels gemonteerd. Voor de APK staat de oude stoel die op sledes staat, op de bestuurderskant. Je kunt raden dat ik dit ga veranderen zodra de auto gekeurd is.

Door de 'oren' aan mijn nieuwe stoel was deze amper in de auto te krijgen, de rolkooi zit behoorlijk in de weg. Hij zit er nu in, maar licht gekanteld (rechts een gaatje hoger dan links, waar je niks van merkt) en de rug helemaal rechtop, nou niet bepaald ergonomisch. Voor het monteren van deze stoel voor het echte racewerk zal dus nog wat moeten worden geklusd aan de bestuurderskant, zo zal ik nieuwe gaten moeten gaan maken, want de stoel moet om een beetje te passen maximaal tegen de tunnel aan gezet worden.

Het ziet er nu zo uit, best wel fraai al zeg ik het zelf:

Afbeelding

De gordels ziiten er ook in, voor nu heeft de bestuurderskant maar 4 punten, en gebruik ik de ogen van de heupgordel van de achterbank voor de achterste punten. Deze zitten te laag voor het racen, de hoek is meer dan de toegestande 45 graden, waarbij 10 graden wordt aangeraden. Dit wordt opgelosd door het inlassen van de gordeloogplaatjes, dit maakt ook deel uit van fase 2.

Nu alleen nog de deurpanelen. Dit wordt gewoon mooi glad karton over de gaten en met racetape vastgezet. Dicht is dicht, het zal me verder een zorg zijn. En aangezien originele deurpanelen ook van karton zijn met een laagje vinyl er over, kunnen ze m hier niet op afkeuren. Uiteraard besteed ik na de APK hier tijd en aandacht aan, zo ga ik niet racen, maar dat snappen jullie wel! :D

Dus na wat knip- en plakwerk op de deuren, kan ik m naar de garage toe hobbelen, hopelijk vanavond al... Eindelijk!

Binnenkort weer meer!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jun 28, 2007 12:52

Hoi Pieter,

Je houd er lekker de gang in. Is ook beter, als je voortgang ziet blijf je tenminste gemotiveerd. Tenminste zo werkt het bij mij.
Mbt je gordels en de in te lassen plaatjes, dat doe je toch zeker ook wel voor je gaat racen? Die hoeken zijn niet voor niets voor geschreven en ongeluk zit in klein hoekje.....
In lassen van gordelplaatjes is echt peanuts als je beetje kan lassen.
Las zelf de gordelplaatjes op een grotere plaat van 3mm oid (check ASJ voor correcte maatvoering) en die las ik vervolgens in de auto.

Gr,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru

do jun 28, 2007 13:42

Hoi Pieter,

Je houd er lekker de gang in. Is ook beter, als je voortgang ziet blijf je tenminste gemotiveerd. Tenminste zo werkt het bij mij.
Mbt je gordels en de in te lassen plaatjes, dat doe je toch zeker ook wel voor je gaat racen? Die hoeken zijn niet voor niets voor geschreven en ongeluk zit in klein hoekje.....
In lassen van gordelplaatjes is echt peanuts als je beetje kan lassen.
Las zelf de gordelplaatjes op een grotere plaat van 3mm oid (check ASJ voor correcte maatvoering) en die las ik vervolgens in de auto.

Gr,
DJ
DJ, dank voor de tip. Nee, met de gordels zo als dit ga ik zeker niet racen, mag ook niet. Er moet een 5e en 6e punt bij, en die achterste punten moeten omhoog want de hoek van de gordels naar achteren is groter dan 45 graden. Eerst ga ik de stoel goed monteren, dan kan ik zien waar alles komt te zitten.

Gelukkig heeft de Alfetta GTV een zeer stevige achterbank/hoedenplank constructie, veel indrukwekkender dan bij een 75. Hierop kunnen de gordelplaatjes worden gelasd. Dank voor de pointer om nog even naar het ASJ te kijken voor de precieze eisen, als ik toch bezig ga, kan ik het beter direct goed doen.

Komt allemaal in orde, zodra ie APK heeft een weer gewoon rijdt.

En inderdaad, voortgang erin houden is belangrijk, want ik zag het soms ook niet helemaal meer zitten als ik moest denken aan de totale hoeveelheid werk die er nog verzet moet worden. Maar het project opdelen in fases helpt enorm, want dan hou je de 'todo' lijstjes overzichtelijk, en je kan je uitgaven inplannen. Zo weet je ten allen tijde wat je nodig nog hebt, en wanneer. Dus komt er iets langs op het forum of MP, kan je direct toeslaan, en ook voorkomen dat je te ver 'vooruit' dingen aan het kopen bent.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Bartman
Guru
Guru

do jun 28, 2007 13:49

Jij gaat vast en zeker op 17 augustus debuteren bij Squadra Italia!

:wink: 8)
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Terug naar “Racen - Technisch”