Ga ik zeker doen. Omdat de sleutelloods waar ik de auto in ga zetten nogal vol staat op het moment, ben ik eerst met iets anders begonnen:Pieter, je positieve houding is gewoonweg meer dan de helft van het succes![]()
Vervang bij je motor ook je keerringen en loop alle bouten en moeren op gangbaarheid na.. dat scheelt straks op het circuit als je iets los/vast wilt maken.

Ik heb een paar kilo roest, oud ijzer en pure ellende uit mijn dak geslepen. Een ontzettende rotklus van een hele middag, gezichtsbescherming, gehoorbescherming en een stofkapje zijn een absolute must.
Dit weegt nog flink wat, en niet geheel onbelangrijk, het zat op het hoogste punt in de auto. Ik ben bijna klaar, alleen nog een paar randjes en dan afwerken. Ik zorg dat het helemaal glad is, en tape de resterende randjes in, zodat het in geen geval kan leiden tot ongelukjes. Belangrijk voor de veiligheid en de reglementen en APK.
Vandaag hieraan begonnen, plaatjes te maken, met hulp van Reinier en Alexander


Het plaatje voor het gaatje in de motorklepafwatering is al klaar.
Tevens keek Alexander onder de motorkap en fixte even snel een paar zaken, waar ik (nog) geen verstand van heb:
- Het vacuum van de voorste cylinder zat aan de carterontluchting, dus die zoog valse lucht
- De carterontluchting van de voorste cylinder zat aan aan het vacuum. Kortom: iemand heeft dit verkeerd om aangesloten.
Nu is alles netjes afgedopt, geen vacuumvervroeging meer, en geen valse lucht op de voorste cylinder.
Dit zal de stationairloop en de levensduur van de motor ten goede komen.
Ook ben ik gaan kijken naar de stoelen en stoelbevestiging.
Het ASJ zegt hier het volgende over (Pieter van Baalen opgelet


waarbij de beide "counterplates (3mm staal)" een minimaal oppervlak moeten hebben van 40cm2 per bevestigingsgat, oftewel iets van 6.5cm x 6.5cm.
Ook moet de beugels waarmee je monteert (die heb ik al) per gat 40cm2 contactoppervalk hebben per bevestigingsgat. Steun is minimaal 6 cm hoog.
Bij de Alfetta GTV is het schier onmogelijk om hier 100% aan te voldoen, tenzij je de halve auto gaat verbouwen, of heeele korte beentjes hebt.
Er is simpelweg niet voldoende vlakke bodem beschikbaar om aan die 40cm2 contactoppervlak te voldoen. De steunen zijn langer dan het langste stuk platte bodem. Ook de sandwichconstructie van 2x 3mm boven en onder kan niet. Achter zou nog kunnen, maar waar je de voorste gaten moet maken (geen keus ivm ruimtegebrek) zit onder de auto een holle balk. Daar kan je dus geen platen in gaan maken.
Dus, we zijn immers Nederlanders, komt er een compromis, wat tot optimale stevigheid zal leiden, want daar gaat het immers om. Van veel mensen heb ik reeds vernomen dat dit voor de TC veel belangrijker is dat aan de letter van de wet te houden, zeker als dit totaal niet praktisch, en ook niet veilig is.
Ik ben van plan het volgende te bouwen:

1. Ik maak gebruik van de bestaande montagegaten. Mijn stoel past hier gewoon op

2. Alle naden van de bestaande stoelmontagepunten worden doorgelasd aan de bodem / tunnel / koker. Op de foto al kaalgemaakt. Ook voor de passagier! (Dit is trouwens de passagierskant, de platen las ik alleen aan de bestuurderskant erop.)
3. In het blauw zie je de platen, dit worden 3mm dikke staalplaten, allemaal meer dan 40cm2.
4. Geel zijn de lasnaden. Je zit dat de voorste "plaat" 2 keer geknikt is om de contouren van de bodem te volgen. Zweeft dus deels, maar zit wel flink vast om krachten optimaal te verdelen over de bodem.
5. Groen gearceerd: contactoppervlak tussen de onderplaten en de rails, wederom maximaal, rond de 40cm2 per gat.
Op deze manier denk ik het beste wat mogelijk is te maken, zonder de hele auto opnieuw te ontwerpen. Het enige wat ik niet volgens de regels heb, is de dubbele onderplaat, en wellicht mis ik wat cm2's contactoppervlak.
Dit bedacht ik me in mijn slaap, slecht geslapen want dit bleef maar malen in mijn hoofd

Wat vinden jullie? Comments please!
Groeten, Pieter