_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

zo mei 27, 2007 15:25

Pieter, je positieve houding is gewoonweg meer dan de helft van het succes :thumbs:
Vervang bij je motor ook je keerringen en loop alle bouten en moeren op gangbaarheid na.. dat scheelt straks op het circuit als je iets los/vast wilt maken.
Ga ik zeker doen. Omdat de sleutelloods waar ik de auto in ga zetten nogal vol staat op het moment, ben ik eerst met iets anders begonnen:

Afbeelding

Ik heb een paar kilo roest, oud ijzer en pure ellende uit mijn dak geslepen. Een ontzettende rotklus van een hele middag, gezichtsbescherming, gehoorbescherming en een stofkapje zijn een absolute must.
Dit weegt nog flink wat, en niet geheel onbelangrijk, het zat op het hoogste punt in de auto. Ik ben bijna klaar, alleen nog een paar randjes en dan afwerken. Ik zorg dat het helemaal glad is, en tape de resterende randjes in, zodat het in geen geval kan leiden tot ongelukjes. Belangrijk voor de veiligheid en de reglementen en APK.

Vandaag hieraan begonnen, plaatjes te maken, met hulp van Reinier en Alexander :thumbs: . Morgenmiddag lassen we dit dicht.
Afbeelding
Het plaatje voor het gaatje in de motorklepafwatering is al klaar.

Tevens keek Alexander onder de motorkap en fixte even snel een paar zaken, waar ik (nog) geen verstand van heb:
- Het vacuum van de voorste cylinder zat aan de carterontluchting, dus die zoog valse lucht
- De carterontluchting van de voorste cylinder zat aan aan het vacuum. Kortom: iemand heeft dit verkeerd om aangesloten.
Nu is alles netjes afgedopt, geen vacuumvervroeging meer, en geen valse lucht op de voorste cylinder.
Dit zal de stationairloop en de levensduur van de motor ten goede komen.

Ook ben ik gaan kijken naar de stoelen en stoelbevestiging.

Het ASJ zegt hier het volgende over (Pieter van Baalen opgelet :wink: )

Afbeelding

waarbij de beide "counterplates (3mm staal)" een minimaal oppervlak moeten hebben van 40cm2 per bevestigingsgat, oftewel iets van 6.5cm x 6.5cm.
Ook moet de beugels waarmee je monteert (die heb ik al) per gat 40cm2 contactoppervalk hebben per bevestigingsgat. Steun is minimaal 6 cm hoog.

Bij de Alfetta GTV is het schier onmogelijk om hier 100% aan te voldoen, tenzij je de halve auto gaat verbouwen, of heeele korte beentjes hebt.
Er is simpelweg niet voldoende vlakke bodem beschikbaar om aan die 40cm2 contactoppervlak te voldoen. De steunen zijn langer dan het langste stuk platte bodem. Ook de sandwichconstructie van 2x 3mm boven en onder kan niet. Achter zou nog kunnen, maar waar je de voorste gaten moet maken (geen keus ivm ruimtegebrek) zit onder de auto een holle balk. Daar kan je dus geen platen in gaan maken.

Dus, we zijn immers Nederlanders, komt er een compromis, wat tot optimale stevigheid zal leiden, want daar gaat het immers om. Van veel mensen heb ik reeds vernomen dat dit voor de TC veel belangrijker is dat aan de letter van de wet te houden, zeker als dit totaal niet praktisch, en ook niet veilig is.

Ik ben van plan het volgende te bouwen:

Afbeelding

1. Ik maak gebruik van de bestaande montagegaten. Mijn stoel past hier gewoon op :D (is mazzel hebben, maar de stoel kwam uit een Alfa)
2. Alle naden van de bestaande stoelmontagepunten worden doorgelasd aan de bodem / tunnel / koker. Op de foto al kaalgemaakt. Ook voor de passagier! (Dit is trouwens de passagierskant, de platen las ik alleen aan de bestuurderskant erop.)
3. In het blauw zie je de platen, dit worden 3mm dikke staalplaten, allemaal meer dan 40cm2.
4. Geel zijn de lasnaden. Je zit dat de voorste "plaat" 2 keer geknikt is om de contouren van de bodem te volgen. Zweeft dus deels, maar zit wel flink vast om krachten optimaal te verdelen over de bodem.
5. Groen gearceerd: contactoppervlak tussen de onderplaten en de rails, wederom maximaal, rond de 40cm2 per gat.

Op deze manier denk ik het beste wat mogelijk is te maken, zonder de hele auto opnieuw te ontwerpen. Het enige wat ik niet volgens de regels heb, is de dubbele onderplaat, en wellicht mis ik wat cm2's contactoppervlak.

Dit bedacht ik me in mijn slaap, slecht geslapen want dit bleef maar malen in mijn hoofd :? . Maar ik denk dat dit de beste oplossing is, iig in de geest van het ASJ reglement.

Wat vinden jullie? Comments please!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

zo mei 27, 2007 23:04

Tevens keek Alexander onder de motorkap en fixte even snel een paar zaken, waar ik (nog) geen verstand van heb:
- Het vacuum van de voorste cylinder zat aan de carterontluchting, dus die zoog valse lucht
- De carterontluchting van de voorste cylinder zat aan aan het vacuum. Kortom: iemand heeft dit verkeerd om aangesloten.

Groeten, Pieter
Daar schrijf je bijna 2 keer hetzelfde...alleen regel 2: de voorste cilinder heeft geen carterontluchting!
De voorste cilinder heeft een vacuumaansluiting welke wel degelijk aan de carterontluchting hoort (bovenop je kleppendeksle bij de 1ste cilinder)
Voor een racer moet je je carterdampen opvangen in een doorzichtig tankje dus kan je de ontluchting van het vacuum afhalen.
Wel zou ik de ontsteking aangesloten laten op het vacuum, of je grondplaat van je ontsteking eerst vastzetten.

Andretti Molletti

RE: Alfetta GTV racetool

zo mei 27, 2007 23:07

Je stoelen:
Onderste foto: je kan een strip vastmaken van links naar rechts, zowel aan de voor als achter zijde en die kan je bovenop vastlassen..
Zo verdeel je de krachten en zit je ruim over de 40cm2
Je stoel komt niet zo gauw los hoor, je gordel vangt heel veel op! Die is dus ook veel belangrijker.
Ik heb aan de onderzijde van de stoel idd plaatjes van 40cm2 etc... maar niet gelast. Gewoon vast met de bevestigingsbouten. Er staat mi nergens dat ze gelast moeten zijn? Aan de bovenzijde hoeft er niets te zitten zover ik begreep.

Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 28, 2007 17:05

Interessant
Ben met hetzelfde bezig
Contraplaten noeten volgens asj weldegelijk onder en boven, wordt bij mijn project ook nog leuk ivn een balk
En idd er staat nergens dat ze gelast moeten (wat ik wel ga doen)
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

_Pieter_
Guru
Guru

ma mei 28, 2007 22:59

Dré, dank voor de tips want ik snap hier helemaal geen snars van... Blij dat jij het geduld hebt om het uit te leggen.
Daar schrijf je bijna 2 keer hetzelfde...alleen regel 2: de voorste cilinder heeft geen carterontluchting!
De voorste cilinder heeft een vacuumaansluiting welke wel degelijk aan de carterontluchting hoort (bovenop je kleppendeksle bij de 1ste cilinder)
Maar zuigt ie daar geen valse lucht aan via het carterontluchtingsfilter? Waar dient dit voor? En, kan deze modificatie kwaad of niet?
Voor een racer moet je je carterdampen opvangen in een doorzichtig tankje dus kan je de ontluchting van het vacuum afhalen.
Is dat verplicht?

Wel zou ik de ontsteking aangesloten laten op het vacuum, of je grondplaat van je ontsteking eerst vastzetten.
Alexander wist me te vertellen, dat dit ook het beste was.
Maar ook, dat dit zelden fout gaat. Of is dat niet zo, en gaat er nu van alles mis?
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

ma mei 28, 2007 23:45

Je stoelen:
Onderste foto: je kan een strip vastmaken van links naar rechts, zowel aan de voor als achter zijde en die kan je bovenop vastlassen..
Zo verdeel je de krachten en zit je ruim over de 40cm2
Je stoel komt niet zo gauw los hoor, je gordel vangt heel veel op! Die is dus ook veel belangrijker.
Ik heb aan de onderzijde van de stoel idd plaatjes van 40cm2 etc... maar niet gelast. Gewoon vast met de bevestigingsbouten. Er staat mi nergens dat ze gelast moeten zijn? Aan de bovenzijde hoeft er niets te zitten zover ik begreep.
:idea: Inderdaad, er staat niks over lassen.
Als ik het goed begrijp, stel jij het volgende voor:

Afbeelding

Maar ik kan niet onderlangs ivm de constructie van de auto, dus die strips van links naar rechts liggen dan gewoon los op de montagepunten, geklemd door de stoelbeugels.
Voegt weinig aan stevigheid toe, dus denk ik dat ik ze ook vastlas. (geel)
Voor de voorste steun voegt dan alsnog weinig toe, want dat profiel wat er standaard in zit is al erg stevig, zeker nadat het is doorgelasd aan de bodem.

Voorlopig doe ik nog even niks, afgezien van het doorlassen van de huidige steunen. De losse platen zijn zo gemaakt, die kan ik opmeten en op maat kopen bij de metaalhandel.
Daarvoor moet de boel eerst kaal gemaakt, want tijdens het proeflassen hiervan was de stank niet te harden.
Zowel de verf binnen als de tectyl op de bodem gingen fikken, vooral de rook die van tectyl afkomt ziet er zeer ongezond uit.

Verder ben ik vandaag vooral bezig geweest om dit te maken: Mijn eerste plaatje, jawel :D , deze:

Afbeelding

Reinier was er blij mee, want deze was direct klaar voor montage. Na het lassen ziet het er zo uit:

Afbeelding

Ook heeft Reinier dit plaatje in de motorklepafwatering op zijn plek gezet, en het gat helemaal dichtgemaakt.

Afbeelding

Dus dat zit weer helemaal :thumbs:
De rest van de dag heb ik doorgebracht met het afwerken van het dak. het ziet er nu zo uit, en ik vind het wel best zo.

Afbeelding

Ik primer de roestige stukken nog, en over de randjes gaat racetape om te zorgen dat het niet scherp is en je je er niet aan kan bezeren.
In elk geval hoef ik me niet meer te ergeren aan die overbodige kilo's boven mijn hoofd.

Nu overmorgen een ruime week vakantie, na de vakantie ga ik weer door met klussen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

di mei 29, 2007 10:01

Naar die stoelbevestiging ben ik ook wel benieuwd. Kan iemand eens wat foto's plaatsen van "goedgekeurde" varianten ?

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

di mei 29, 2007 20:15

:thumbs: heb bewondering voor je tempo pieter.....

gaat zeker wel goed komen en qwa de stoel montage zit het bij de 33 wel even iets anders weet nog niet hoe ik het ga doen maar dat komt wel goed :wink:

maar goed bezig man.....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

_Pieter_
Guru
Guru

di mei 29, 2007 22:56

:thumbs: heb bewondering voor je tempo pieter.....
Dank! Het tempo valt wel mee hoor, er moet nog een hoop gebeuren. Qua plaatwerk was dit het ergste, nog 1 gaatje dichtmaken en nog iets doen voor de ophangpunten van de linker koplampen, die vielen er bijna uit.
Dan nog wat doorlassen voor de stoelen, de gordelogen en in de motorruimte.
En natuurlijk het mechanische werk, de cardanas moet grondig herzien en de motor heeft ook wat aandacht nodig. Uit de uitlaat komt een beetje blauwe rook (olie), niet echt zorgelijk, maar ook pufjes zwarte rook (benzine) wat samen met vele misfires duid op een slechte afstelling/ontsteking.
Maar het gaat de goede kant op...
gaat zeker wel goed komen en qwa de stoel montage zit het bij de 33 wel even iets anders weet nog niet hoe ik het ga doen maar dat komt wel goed :wink:

maar goed bezig man.....
Bij de 33 zitten de achterste montagepunten door de bodem heen, de voorste zitten in een holle balk, die van heel dun blik is gemaakt.
Even puzzelen maar er is zeker wel iets stevigs te maken met weinig aanpassingen.
De FIA voorschriften zijn vrij duidelijk, maar in de praktijk hebben weinig raceauto's een constructie volgens de letter van de wet, en worden toch goedgekeurd. Maar, behaalde goedkeuring in het verleden is geen garantie voor de toekomst. Dus kan je ook niet blind af gaan op goedgekeurde constructies van anderen :!:

Jij ook veel succes met bouwen!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr jun 01, 2007 17:20

Goed bezig hoor! :shock:
Dat ga je vast wel halen, de laatste races van de Squadra Italia :D

_Pieter_
Guru
Guru

do jun 14, 2007 10:49

Nou, er is nog wat te doen zoals je ziet...
Ik neig sterk naar het inzetten van een hulplijn, ik ga eens langs bij de garages in de buurt voor een quote voor het resterende mechanische werk.
Kijkend naar die SI raceverslagen wil ik niet te lang doorprutsen, maar rijden!

On top of it all ben ik afgelopen maandag ziek geworden, ik ben aan de beterende hand maar kan pas op zijn vroegst volgende week weer eens naar de loods.

Zodra er weer wat te melden is lezen jullie het hier!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 14, 2007 17:25

Nou, er is nog wat te doen zoals je ziet...
Ik neig sterk naar het inzetten van een hulplijn, ik ga eens langs bij de garages in de buurt voor een quote voor het resterende mechanische werk.

On top of it all ben ik afgelopen maandag ziek geworden, ik ben aan de beterende hand maar kan pas op zijn vroegst volgende week weer eens naar de loods.

Zodra er weer wat te melden is lezen jullie het hier!

Groeten, Pieter
Eerst maar ff uitzieken dan, beterschap! :wink:
Grtz,fRank

Andretti Molletti

vr jun 15, 2007 12:26

Groeten, Pieter
Dempers liggen klaar en we gaan gauw wat afspreken !!!
Ook jij moet rijden!!! :thumbs:

_Pieter_
Guru
Guru

di jun 19, 2007 11:39

Zo, ben weer beter dus kan ik binnenkort weer door.
Even bij een garage in de buurt langsgeweest om te zien wat er voor de APK nog moet gebeuren van mijn kant.

1. Achterwielen moeten vrij kunnen draaien als de auto is uitgeveerd en de veren moeten dan ook vast zitten
Omdat mijn GTV aandrijfassen van een 75 V6 (dikker), verlagingsveren van een 75 (korter) en (waarschijnlijk) ook achterschokdempers (Koni rood) van een 75 heeft, gaat dit mis.
Bij het laten hangen van de achterwielen, landt de achterstabi op de aandrijfassen. Niet fijn.
Nou, weghalen stabi en je bent er? Nee dus, want de achterveren hangen ook volledig los.
Dus: Ik zoek kortere achterschokdempers. Op de site van Koni zag ik al, dat er voor eerdere GTV's andere dempers zijn dan voor latere GTV's:
GTV, GTV6 76-84 : 80-2242Sport
GTV, GTV6 85-89 : 80-2571Sport
Vraagje: Weet iemand toevallig of dit ook inderdaad een verschil is in lengte, en wat dit verschil is? Ik weet nl ook dat er een verschil is in bumpstops, eerdere GTV's zoals de mijne hebben deze op het chassis (voor en achter), latere hebben dit in de schokdemper net zoals de 75.
Mocht het nou zo zijn dat er geen verschil is in de lengte, of (waar ik bang voor ben) dat de situatie onder mijn GTV gewoon problemen veroorzaakt, moet ik op zoek naar iets 'custom', bijvoorbeeld van een ander type auto. Vraagje: Heeft iemand dit hier al eens gedaan, en wat past? Als bijvoorbeeld iets van een Opel Kadett past, is dat ook goed. :D Het liefst een soortgelijke auto voor de dempereigenschappen, maar anders worden het gewoon 2e-handsjes voor de APK.

2. Deuren mogen geen scherpe randen vertonen
De huidige situatie (geen deurpanelen, deuren verder standaard) is niet OK voor de APK.
Leegzagen zodat er geen scherpe randjes meer zijn mag volgens de garage, dus ga ik dat lekker doen. Is minder werk dan panelen maken en scheelt ook weer gewicht. :D

3. Gele en witte koplampen: Het mag! Stad en dimlicht moet dezelfde kleur zijn. Er wordt niets gezegd over de kleur van het grootlicht, dus dat mag geel zijn.

Cardanas en motorafstelling ga ik waarschijnlijk uitbesteden om de vaart in het project te houden. Zelf richt ik me nu op de overige zaken die ik voor de APK klaar moet hebben, en het afwerken van de huidige reparaties aan de koets.

Wordt vervolgd.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jun 19, 2007 13:14

Pieter,

Om het probleem van te ver uitveren en loshangen van de veren te ondervangen kant ik ook mbv staaldraad of ketting een paar slagbegrenzers maken. Word vaker gedaan (om dezelfde reden) Vergelijk de vangbande op de achteras van een 105 serie. is goedkopere oplossing dan andere dempers. Wel minimaal net zoveel werk waarschijnlijk (bedenken hoe je het gaat doen, spullen halen etc) dan domweg schokbrekers wisselen.
Wat voorachterveren heb je eigenlijk dat ze vij komen bij uitveren??

Gr,
DJ

Terug naar “Racen - Technisch”