@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Alfetta GTV racetool

wo mei 16, 2007 23:15

Hoezo FIA-schuim? Wat is er mis met bouwmarkt-schuim? Brandbaar ofzo?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Andretti Molletti

Re: RE: Alfetta GTV racetool

wo mei 16, 2007 23:42

Dat helpt geen ene moer... als je met je helm tegen zo'n buis slaat dan moet dat schuim de impact verdelen en vertragen... bouwmarktschuim plet meteen en je helm barst...je hersenen... etcetc..
Bouwmarktschuim is leuk bij het instappen zonder helm.. en dan nog...auw ;)
Tenzij je verwarming door de buizen van de kooi loopt, dan is het weer wel beter!!! 8)

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

do mei 17, 2007 09:47

Zoals Dre al zegt: helpt niet als het nodig is ;) + inderdaad brandbaar. Wel handig voor (een niet officiele race auto maar wel met kooi) om over het kruis te doen, zodat je met in en uitstappen je benen minder pijn doet als je er tegenaan komt.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

_Pieter_
Guru
Guru

vr mei 18, 2007 16:08

Dré, wederom weer :thumbs:
Veiligheid
- Schuim om rolkooibuis doen FIA schuim hoop ik? Tuurlijk

Gewicht
- Lexan 3mm zijramen Vraag: Wat is een goed adres voor plastic ruiten? staat ergens een topic over! Ben reeds aan het informeren

Remmen
- Remdrukverdeler (Idee: huidige remdrukbegrenzer zit links midden onder auto naast bestuurderstoel, wellicht vanuit deze leidingen een verdeler inbouwen?) Twee nieuwe leidingen laten maken, kost echt geen drol die paar cm langer of korter. Ok, dit komt tzt.

Onderstel Basics
- 105 castorkogels monteren (losslijpen huidige vastgeklonken castorstangen en helemaal?????? vervangen) Nouja, met het losmaken van de huidige nagels waarmee dit vast zit is niet te garanderen dat ik ze er heel uit krijg... :-)
- Camber stellen op de voorwielen 3 graden
- achterstabilisatorstang verwijderen Waarom?? Dit was een tip van Jaco: Houdt je binnenste achterwiel beter aan het asfalt -> meer grip bij uitacceleren. Heb ik ook op de gele TS gedaan.
- Wattstangen en wybert vervangen met uniballs instelbaar type (hetzelfde als 75) voor unibalss zie topic van diele : leuke site Dank voor de pointer, dit komt zeker tzt, dit is een erg makkelijke upgrade, en ook niet zo kostbaar.

Onderstel Gevorderd
- versterken voorste chassis draagarmen eigenlijk meteen nu doen Klopt, maar gelukkig zitten er al mega-ringen onder de draagarmen, dus voor de eerste testsessie laat ik het zo. Wil dit wel idd snel doen, is geen mega klus en als het krom gaat is het :(
- Intrax coilover set (identiek aan 75, vereist aangepaste bovenste draagarmen, versterkte schokdemperophangingspunten) Ik heb eerdaags racedempers voorzijde voor je
:thumbs: Daar hou ik me voor aanbevolen! :D Zodra je RS set erop zit, rij ik graag even bij je langs.
Motor
- Olie temperatuurmeter monteren Hier zijn wel topics over, dus komt goed!
- Oliekoeler monteren indien nodig, eerst meten!! ;)

Genoeg te doen en genoeg geld om uit te geven zoals je ziet. Maar we komen er wel (ooit)... inderdaad ... I know ;) :D
Overigens vandaag mijn helm opgehaald, en direct gordelplaatjes en een blusser gekocht. Nu nog de auto fixen alles erin bouwen... Pfff maar ik zet door!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

zo mei 20, 2007 21:13

Jahoor, even een paar uurtjes gemaakt op de zondagmiddag.

Ten eerste maar eens het laatste in de rij der tankjes gepast. Ditmaal was het raak, het passende tankje is gemonteerd. Het motortje van het pompje werkt ook.
Nu de slangetjes nog, maar dat komt wel goed.

Afbeelding

Toen het luchtfilter. Het eerder aangeschafte dubbelkonische filter met een 114mm aansluiting ging niet zomaar passen, maar bij een rondje Gamma zag ik dat ze mooie alu bochten verkopen voor CV afzuigslangen in 10cm doorsnede. Een 45 graden bocht leek me voldoende.
Dus een bocht gekocht, flink de zaag erin gezet, een randje van de flens van het luchtfilterhuis gehaald met de haakse slijper, en voila:

Afbeelding

Het past! Hij hangt helemaal vrij, en met zijn kop in de koude luchtaanvoer. Dit is denk ik de ultieme low-budget heel-veel-lucht oplossing.
Wellicht dat ik er nog een likje verf over het luchtfilterhuis haal om het er nog wat fraaier uit te laten zien. :D

Komende week ga ik de laswerkzaamheden voorbereiden, en tussendoor wat primeren, schilderen en de grilles en lampen terugbouwen, etc.
De cardanas ga ik pas doen zodra er in de loods een brug is, wat er binnenkort toch echt van schijnt te gaan komen.... Afwachten maar.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 20, 2007 22:42

Nog wel even een schotje tussen filter en radiateur maken he!

goed om te zien dat er schot in komt, hopelijk kom je ook vlot van de aandrijflijn-perikelen af.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

_Pieter_
Guru
Guru

zo mei 20, 2007 22:59

Nog wel even een schotje tussen filter en radiateur maken he!
Jahoor, dat komt er wel. Dit kan nu, door de plaats van dit filter, een overzichtelijke en simpele constructie worden.
Een plaat die vanaf de radiateur iets naar achteren steekt en dus de warme lucht een beetje weghoudt is voldoende.
De rijwind doet de rest.
goed om te zien dat er schot in komt, hopelijk kom je ook vlot van de aandrijflijn-perikelen af.
Ja, dat is het risico van een auto kopen die niet rijdt, hoort er bij. Ik ga eerst alle andere klusjes doen, en bewaar dit voor het laatst.
Na het wisselen van de versnellingsbak van de 75, weet ik wat voor een !@#%!! klus dit is om op de grond te doen.
Dus ga ik het doen op een brug, of door iemand laten doen die een brug heeft (garage) want de hobby moet wel leuk blijven.
Heb erg veel zin in de overige klussen, maar niet in 3-4 volle dagen stof happen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

RG

zo mei 20, 2007 23:29

Mooi geklust Pieter, ik hoop dat je met deze constructie niet teveel water in je luchtfilter krijgt... :roll:

Als je snel een brug zoekt, kun je naar de Binnenstad garage gaan aan de Meteoorstraat, is heel dicht bij jouw stalling. Dit is een doe-het-zelf garage, waar je gebruik kan maken van hun brug.

Volgende week kom ik ECHT helpen! :wink:

_Pieter_
Guru
Guru

ma mei 21, 2007 11:29

Mooi geklust Pieter, ik hoop dat je met deze constructie niet teveel water in je luchtfilter krijgt... :roll:
Thanks, mooi he? En nog lichtgewicht ook, een airbox voor (alles bij elkaar) minder dan 4 tientjes. :lol: Qua water, denk ik niet meer last te hebben dan met andere constructies die ik op diverse auto's gezien heb. NB dat bij sommige racers het filter in de open koplamp ligt... Mijn filter hangt in de motorruimte achter het voorschot, en wijst bovendien omlaag, dus loopt eventueel water er (hopelijk) ook weer uit. Als nou blijkt dat ie in de regen teveel water meeneemt de motor in, kan ik altijd de luchtaanvoerpijp tijdelijk dichtmaken (racetape :D ) en dan zit het wel goed.
Als je snel een brug zoekt, kun je naar de Binnenstad garage gaan aan de Meteoorstraat, is heel dicht bij jouw stalling. Dit is een doe-het-zelf garage, waar je gebruik kan maken van hun brug.
Dank voor de tip, is ook leuk om te weten voor andere Haagse alfisti. Een DHZ garage is inderdaad handig voor de snellere, voorspelbare klussen. Deze klus lijkt mij minder geschikt voor de DHZ garage, omdat:

1. Eerst de precieze diagnose gesteld moet worden. Ik ga wel alvast de 'obvious' zaken, zoals een loshangende tussenlagersteun, kapotte middelste hardyschijf, bekijken.
2. Het loshalen van de diverse delen ontzettend tegen kan vallen, waarbij er van alles stuk kan gaan.
3. Er van alles (nu nog onzichtbaar) mis/defect kan zijn, dus ik niet weet welke onderdelen ik moet gaan vervangen. Wellicht moet de hele cardanas vervangen en/of gebalanceerd. Ik vind de achterste hardyschijf er namelijk ook een beetje vreemd uitzien, alsof de cardanas 0.5cm te lang is :? Dat riekt naar eerdere foute essemblage, slecht geplaatste zweeglagers en busjes, etc.
4. Ik wellicht (waarschijnlijk :oops: ) niet kan ontdekken wat er mis is met mijn beperkte kennis, dus moet ik expertise inschakelen.

Oftwel, een brug huren en tegen de klok sleutelen is geen optie. Stel dat jij met je beemer op de brug had gestaan gister, en je had die dag nog rijdend weg gemoeten...
Het liefst doe ik het met wat meer rust, het voordeel is namelijk dat ten alle tijden tijdens deze klus, de auto rolt. Dus zit iets tegen, of moet ik op zoek naar onderdelen, kan ik altijd stoppen en de auto van de brug af rollen, om later weer verder te gaan. Tevens biedt dat de kans om dingetjes aan te pakken waar ik anders uit tijdnood niet aan toe zou komen. Bijvoorbeeld het affikken van de bitumen in de tunnel als de cardanas er toch onderuit is.
Volgende week kom ik ECHT helpen! :wink:
Top! :thumbs:, Ondertussen heb ik een haakse slijper gekocht dus bereid alles voor, en schiet er plaatjes van die ik hier post.
Komend weekend+maandag ben ik volledig beschikbaar voor een sessie bakken en braden.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

wo mei 23, 2007 23:22

Zo, vanavond weer wat uurtjes gemaakt. Vanavond heb ik alle te lassen plekken kaalgehaald.

Eerst de koker rechts. Vlak achter de deur zit de afwatering van de achterruit. Zoals je kan begrijpen gaat een dubbele plaatconstructie, icm slappe puntlasjes een keer mis.
Een vorige eigenaar heeft er een keer wat plamuur ingesmeerd, dit heb ik er als een kies uitgetrokken, geholpen door de slijptol en powerfile.
Het lijkt erg, maar alles wat je hier ziet is staal. Het enige wat rot is, is de voorste plaat van de koker. Ik heb expres nog niks weggeslepen, omdat je dat pas wil doen zodra je plaatjes gaat maken en vastbakken.

Afbeelding

Verder is de onder- en achterkant best OK. De roest zit met name rond het afwatergat.

Afbeelding

Afbeelding

De manier om hier vanaf te komen is om de zwengelraampjes met afwatering te vervangen met Lexan dat wel de boel afsluit. Gaat op termijn komen.

Ook de afwatergoot van de motorklep heeft rechts een gaatje, omdat daar niet zoals links een plaatje overheen is gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan er een plaatje overheen, en is dit ook weer OK.

Als laatste zit er ook een gaatje onder de parafan links. Rechts is hier al een plaatje op gezet.

Afbeelding

Het is allemaal niet fraai in die hoek, gelukkig hoef ik geen concours te winnen. Maar als het voorscherm er ooit af moet, zit er wel wat werk onder.

Hierna heb ik de kabelboom rechtsvoor (die weer een boom is doordat ik het gerommel ongedaan heb gemaakt) verwijderd.

Afbeelding

Hierna heb ik alles onder het voorfront wat hier wit is, geschuurd, schoongemaakt en geprimerd. Dit kan er nu weer jaren tegen.

Hopelijk is @RG onder de indruk, en komt hij a.s. weekend wat plaatjes lassen. Tussendoor ga ik nog wat andere klusjes klaren die nog op het programma staan.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 25, 2007 08:44

tip: maak het gat naar het luchtfilter veel groter, de luchttoevoer wordt nu begrensd door het plaatwerk .
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

_Pieter_
Guru
Guru

vr mei 25, 2007 10:44

tip: maak het gat naar het luchtfilter veel groter, de luchttoevoer wordt nu begrensd door het plaatwerk .
Dank, het was mij ook al opgevallen dat nu dit filter erop zit, de aanvoeropeningen veel kleiner zijn dan het totale filteroppervlak. Het luchtaanzuigtraject is immers maar zo dik als de kleinste doorvoer. Ik zal hier tzt de decoupeerzaag eens in zetten.

Gisteravond met glasvezel en hars de gaten onder de achterklep gedicht. Gelijk maar van 2 kanten aangebracht, dikke structuurmat van binnenuit, en fijne, dichte mat van de buitenkant. Waarschijnlijk komt er nog een laag overheen, waarna ik het in de primer zet, en daarna nog de rode spuitbus eroverheen. De mat zit rechtstreeks op de primer, deze 'sandwich' zorgt dat het er jaren tegen kan.

Ook maar eens in de lompe aanval gegaan op de restanten het open dak in de auto. Mijn vermoeden lijkt te kloppen dat dit werkelijk met 2 gepopnagelde beugels en een heleboel kit/lijm gemonteerd zit. De achterkant van de bak ging door er aan te gaan hangen (letterlijk) al een flink eind omlaag. De voorkant werkte wat minder mee, maar dat krijg ik er ook nog wel uit. Desnoods met wat subtiele hulp van de haakse slijper.

Komend weekend heb ik veel tijd, dus ga ik wellicht een begin maken met het demonteren van de cardanas. Drie dagen de tijd is ideaal, ik hoef niet op te bouwen, dus als ik iets sloop is dat geen probleem.

Zonder brug zal dit geen pretje zijn, maar om er tegenaan te hikken heeft ook geen zin, toch?

Het plan is als volgt:
1. Auto omhoog, eronder liggen en inspecteren of het niet iets heel simpels is, bijvoorbeeld een te hoog hangende uitlaat, of loshangende bouten van het tussenlager. Ook proberen te zien wat er kapot is.
2. Indien het niet is simpels is, en ik kan niet zien wat er mis is, gaat de boel er onderuit. Dus uitlaat verwijderen, schakelstang lossen, etc. (Werkplaatshandboek heeft hier instructies voor)
3. Werkplaatshandboek geeft aan dat het staartstuk en achterste motorsteun eruit moet om bij de moeren van de voorste hardyschijf te komen, dus ook lossen. Klopt dit? Als dit idd moet, maak ik direct schoon hierna, hier ligt natuurlijk een grote berg drek van 28 jaar in.
4. Vervolgens zegt het werkplaatshandboek dat de achterbrug niet hoeft te worden beroerd bij een GTV 2.0 om toch de hele boel er onderuit te kunnen trekken. Kennelijk kan je de bouten in de hardy's terugtikken, en door te knikken in het midden over de zweeflagers heen schuiven. Dit ga ik in eerste instantie proberen, maar heb er een hard hoofd in of dit wel kan zonder brug. Ook wil ik het liefst een rollende auto houden tijdens dit proces, dus de achterbrug op zijn plek laten. Zo kan ik nog andere klussen tussendoor doen, terwijl dit aan de gang is, en hoef ik niet de koppeling en achterremmen los te maken. Ook kan ik zo de assteunen op de achterbrug zetten, de allerstevigste plek bij deze GTV.
5. Lukt het uittikken van de bouten en/of het over de zweeflagers schuiven nou niet (ik heb wel een grote slangenklem tot mijn beschikking voor het samendrukken van de schijf), of heb ik sowieso zin, dan haal ik gelijk de motor eruit. :D Kan ik de achterbrug lekker laten zitten. Met de aandrijfas, staartstuk en achterste motorsteun los is de rest een makkie, wat je niet op liggend op je rug hoeft te doen.
6. Met de cardanas er onderuit kan ik gaan bekijken wat er mis is, en gaan vervangen.

Afgezien van de boel schoonmaken, de motorruimte doorlassen en hier en daar verstevigen (ga ik dan zeker doen, stond al op het verlanglijstje) heb ik dan de motor los in een takel hangen.

Mijn vraag aan jullie: Wat raden jullie aan als preventief onderhoud / racevoorbereidingen als het blok uit de auto is?
Bijvoorbeeld:
- de oliepomp aanpassen?
- een zender voor een olietemp meter aanbrengen?
- Anti-spetterplaat inbouwen?
- Heeft het dan ook zin om de motorsteunen te vervangen?

Graag jullie advies en tips!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 25, 2007 11:23

Motorsteunen zeker vervangen! Alfetta motoren vind ik altijd erg los hangen, in USA zijn aluminium opzetstukken te koop die de ruimte van de motorsteun beperken. Of eventueel een extr steun hoog aangrengen om kanteling tegen te gaan. Maar deze zijn ook zelf te maken eventueel van staal.

Oliepomp is zeer belangrijk! zorgen dat de klep goed vrij loopt, en er zijn diverse trucs om de opbrengst te optimaliseren.

kijk eens op de site van bv Paul Spruell voor inspiratie!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Andretti Molletti

vr mei 25, 2007 14:39

Pieter, je positieve houding is gewoonweg meer dan de helft van het succes :thumbs:
Vervang bij je motor ook je keerringen en loop alle bouten en moeren op gangbaarheid na.. dat scheelt straks op het circuit als je iets los/vast wilt maken.

Terug naar “Racen - Technisch”