tip: maak het gat naar het luchtfilter veel groter, de luchttoevoer wordt nu begrensd door het plaatwerk .
Dank, het was mij ook al opgevallen dat nu dit filter erop zit, de aanvoeropeningen veel kleiner zijn dan het totale filteroppervlak. Het luchtaanzuigtraject is immers maar zo dik als de kleinste doorvoer. Ik zal hier tzt de decoupeerzaag eens in zetten.
Gisteravond met glasvezel en hars de gaten onder de achterklep gedicht. Gelijk maar van 2 kanten aangebracht, dikke structuurmat van binnenuit, en fijne, dichte mat van de buitenkant. Waarschijnlijk komt er nog een laag overheen, waarna ik het in de primer zet, en daarna nog de rode spuitbus eroverheen. De mat zit rechtstreeks op de primer, deze 'sandwich' zorgt dat het er jaren tegen kan.
Ook maar eens in de lompe aanval gegaan op de restanten het open dak in de auto. Mijn vermoeden lijkt te kloppen dat dit werkelijk met 2 gepopnagelde beugels en een heleboel kit/lijm gemonteerd zit. De achterkant van de bak ging door er aan te gaan hangen (letterlijk) al een flink eind omlaag. De voorkant werkte wat minder mee, maar dat krijg ik er ook nog wel uit. Desnoods met wat subtiele hulp van de haakse slijper.
Komend weekend heb ik veel tijd, dus ga ik wellicht een begin maken met het demonteren van de cardanas. Drie dagen de tijd is ideaal, ik hoef niet op te bouwen, dus als ik iets sloop is dat geen probleem.
Zonder brug zal dit geen pretje zijn, maar om er tegenaan te hikken heeft ook geen zin, toch?
Het plan is als volgt:
1. Auto omhoog, eronder liggen en inspecteren of het niet iets heel simpels is, bijvoorbeeld een te hoog hangende uitlaat, of loshangende bouten van het tussenlager. Ook proberen te zien wat er kapot is.
2. Indien het niet is simpels is, en ik kan niet zien wat er mis is, gaat de boel er onderuit. Dus uitlaat verwijderen, schakelstang lossen, etc. (Werkplaatshandboek heeft hier instructies voor)
3. Werkplaatshandboek geeft aan dat het staartstuk en achterste motorsteun eruit moet om bij de moeren van de voorste hardyschijf te komen, dus ook lossen. Klopt dit? Als dit idd moet, maak ik direct schoon hierna, hier ligt natuurlijk een grote berg drek van 28 jaar in.
4. Vervolgens zegt het werkplaatshandboek dat de achterbrug niet hoeft te worden beroerd bij een GTV 2.0 om toch de hele boel er onderuit te kunnen trekken. Kennelijk kan je de bouten in de hardy's terugtikken, en door te knikken in het midden over de zweeflagers heen schuiven. Dit ga ik in eerste instantie proberen, maar heb er een hard hoofd in of dit wel kan zonder brug. Ook wil ik het liefst een rollende auto houden tijdens dit proces, dus de achterbrug op zijn plek laten. Zo kan ik nog andere klussen tussendoor doen, terwijl dit aan de gang is, en hoef ik niet de koppeling en achterremmen los te maken. Ook kan ik zo de assteunen op de achterbrug zetten, de allerstevigste plek bij deze GTV.
5. Lukt het uittikken van de bouten en/of het over de zweeflagers schuiven nou niet (ik heb wel een grote slangenklem tot mijn beschikking voor het samendrukken van de schijf), of heb ik sowieso zin, dan haal ik gelijk de motor eruit.

Kan ik de achterbrug lekker laten zitten. Met de aandrijfas, staartstuk en achterste motorsteun los is de rest een makkie, wat je niet op liggend op je rug hoeft te doen.
6. Met de cardanas er onderuit kan ik gaan bekijken wat er mis is, en gaan vervangen.
Afgezien van de boel schoonmaken, de motorruimte doorlassen en hier en daar verstevigen (ga ik dan zeker doen, stond al op het verlanglijstje) heb ik dan de motor los in een takel hangen.
Mijn vraag aan jullie: Wat raden jullie aan als preventief onderhoud / racevoorbereidingen als het blok uit de auto is?
Bijvoorbeeld:
- de oliepomp aanpassen?
- een zender voor een olietemp meter aanbrengen?
- Anti-spetterplaat inbouwen?
- Heeft het dan ook zin om de motorsteunen te vervangen?
Graag jullie advies en tips!
Groeten, Pieter