Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

wo apr 17, 2019 20:49

Dank voor jullie reacties.

Een 'knuckle riser' verlaagt het rollcentre...daarom zie je op dit oude fotos met GTA's die dingen bijna omkiepen...
Kan u dit verduidelijken?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8638
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

wo apr 17, 2019 22:03

Dank voor jullie reacties.

Een 'knuckle riser' verlaagt het rollcentre...daarom zie je op dit oude fotos met GTA's die dingen bijna omkiepen...
Kan u dit verduidelijken?
Zet in je tekeningetjes de knooppunten van de bovenste fuseekogels eens een stukje hoger, zeg, 50 mm, en laat de rest onaangepast. Dan zie je het vanzelf.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 617
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

do apr 18, 2019 20:08

Dank voor jullie reacties.

Een 'knuckle riser' verlaagt het rollcentre...daarom zie je op dit oude fotos met GTA's die dingen bijna omkiepen...
Kan u dit verduidelijken?

Oops...you are right. Tekening maken laat zien dat het rolcenter iets hoger komt met een knuckle riser. :oops:

Overigens zie bij een 'snelle 105' vaak het omgekeerde effect...2 achterwielen aan de grond, binnen wiel voor wat op het moment staat om opgetild te worden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5400
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

do apr 18, 2019 21:50

Oude gta en gtam deden dat ook hoor. Met knuckle risers en sliding block. En veel slappere dempers en veren dan tegenwoordig geloof ik.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Koenraad
Junior Member
Junior Member
Berichten: 73
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 17:55
Locatie: Hasselt - België

Re: Slippend achterwiel (binnenkant) Giulia Super

wo dec 01, 2021 15:26

En voor...verlagen van de auto brengt het rol center verder omlaag, met name door de onderste draagarm. Dus wil je daar 2 dingen realiseren...de auto verlagen en tevens tegelijkertijd het rolcenter omhoog brengen...door het monteren van de Geometrie kit van Alfaholics, waarmee je de stand van het de onderste draagarm aanpast waardoor het rolcenter omhoog komt en dus dichter bij het zwaartepunt. Het effect is daar ook extra groot omdat je met een motorblok zit wat relatief hoog is gemonteerd.
...

- Rolcenter voor omhoog brengen door geometrie kit van Alfaholics.
...
Toch een woord van waarschuwing... Die Geometry Kit van Alfaholics is NIET geschikt voor een straatauto (of voor een auto die ook op straat wordt gebruikt). De onderste rotatiepunten van de spindelassen zijn door Alfaholics uitgevoerd in scharnierlagers die NIET geschikt zijn voor de krachten op dit scharnier (ze worden zuiver axiaal belast terwijl ze ontworpen zijn voor radiale lasten).

Bij een 105-Giulia wordt het gewicht - en de ermee gepaard gaande dynamische lasten - via het onderste scharnier van de spindelassen ("uprights") overgedragen op het wiel. Het bovenste scharnier neemt dan enkel nog de laterale (horizontale dwarse) lasten mee op.

Die verticale dynamische lasten kunnen vrij hoog zijn indien de auto in een put rijdt aan hoge snelheid... vergis u niet.

De Alfaholics kit kan men pas veilig toepassen indien men de voorophanging dusdanig aanpast waardoor het gewicht van de auto via het bovenste scharnier wordt overgedragen op de spindelas en het wiel.

Terug naar “Racen - Technisch”