Het-Licht
Guru
Guru

RE: Nieuwe remschijven monteren

ma okt 27, 2008 19:07

Grotere HRC is idd aan te raden, anders komt je pendaal wel wat diep te zitten...

Ruben75
Newbie
Newbie

ma okt 27, 2008 20:52

Pieter: Thanks voor de info, duidelijk allemaal.

DJ: Ja daar heb je gelijk in, de voorremmen hebben het altijd netjes gedaan. Het lijkt mij nu alleen wel beter voor de verhouding tussen voor en achter als de voorremmen
naar de achterkant gaan, omdat er bij de volvo klauwen meer zuigeroppervlak is. Verder verwacht ik er niet echt veel extra geld aan kwijt te zijn. Ik zou nu namelijk nog
op zoek moeten naar een 2e setje brembo klauwen, die niet echt voor het oprapen liggen, in tegenstelling tot die van de Volvo. Setje SZ schijven staan bij autopartsonline
voor 220E op de site. Dan kost het mij 100 euro extra tov een set 75 schijven, minus het prijsverschil tussen de remklauwen.
Daarbij kan (of moet bij gebrek aan keuze?) er met goedkopere blokken in de volvo klauwen worden gereden als die capaciteit over hebben.
Het lijkt mij zo een redelijk logische keuze.

Een grotere HRC (25mm BMW) zit er al op.

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 27, 2008 21:08

Iemand een goedkoop adres voor de BMW HRC 25mm? Tot nu toe heb ik ze niet goedkoper gevonden dan 265 Euro..., en da's nogal prijzig m.i.
Theo Romeo
Afbeelding

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Nieuwe remschijven monteren

ma okt 27, 2008 21:29

Iemand een goedkoop adres voor de BMW HRC 25mm? Tot nu toe heb ik ze niet goedkoper gevonden dan 265 Euro..., en da's nogal prijzig m.i.
http://cgi.ebay.de/BMW-E34-525i-M20-HAU ... 286.c0.m14
Ebay duitsland...:roll: ik krijg de url niet goed, even zelf knippen en plakken :oops:

Geen idee of dit het juiste type is hoor, maar het staat er vol mee.
It's not easy, being green (kermit)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 27, 2008 23:03

ik heb een 25,4 mm van een citroen Jumper oid gebruikt, kostte net iets meer als 100 euro nieuw. enige verschil was dat de hrc maar 2 aansluitingen voor remleidingen had en die zaten aan de verkeerde (rechter) kant. was met een verdeelblokje en twee stukjes liding opgelost.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di okt 28, 2008 04:49

Hoi Ruben,

Ik begrijp dat je nu nog geen TS remmerij hebt aan de voorkant? Met TS blok omgebouwde indy of imola?
In dat geval kan ik je redenering goed volgen.
Wat mij trouwens wel tegenviel toen in die volvo tangen ging reviseren was de prijs van de revisiesetjes. Bepaald niet goedkoop. Maar dat geld voor originele alfa/brembo revisiesetjes ook. Overigens heb ik de ervaring dat er wel degelijk kwaliteits verschil zit tussen de duurdere en goedkope remrevisie sets. Koop tegenwoordig de duurdere. Oa remservice Utrecht is een goed adres.
Voor je daadwerkelijk de volvo tangen aanschaft informeer ook eens wat er aan remblokken te koop is voor deze tangen (race toepassing !) EN wat die blokken kosten tov blokken voor brembo's.
De volvo tangen die ik had hadden dubbele aansluiting voor 2 (!) remslangen. Heb een aansluiting afgeplugd en intern mbv extra lange boor (betere ijzerwaren zaak) een intern kanaal geboord tussen de kamers.
Heb ook nog een beetje moeten slijpen aan de tangen om ze netjes passend te krijgen met SZ schijven (niet op cruciale plekken natuurlijk) en bij monteren een dun ringetje gebruikt om de schijf netjes in het midden van de tang te krijgen.

O ja van welk type en bouwjaar bmw komt die 25mm hrc af?

Groeten,
DJ

Ruben75
Newbie
Newbie

di okt 28, 2008 09:29

Ik heb wel TS remmen aan de voorkant, maar die wil ik naar de achterkant verplaatsen.

Die 2 aansluitingen had ik al eens ergens gezien in een topic van het-licht, hij had er 2 leidingen op,
maar doorboren en afdoppen kan natuurlijk ook. Zal tzt even kijken wat ik doe.
Veel sportiever dan Lucas TRW heb ik nog niet kunnen vinden... :?

Welk bouwjaar precies weet ik niet, maar het was iig een E32 750i V12. Heeft ook maar 2 aansluitingen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di okt 28, 2008 09:39

O nu is het duidelijk. Daar heb ik ook wel eens gerekend ivm rembalans. Ook met volvo klauwen voor verschuift de balans (oppervlak remzuigers) fors naar achter. Vraag me af of je dat gecompenseerd krijgt met een eenvoudige instelbare remdrukbgrenzer.
Lenz heeft meen ik problemen gehad met blokkeren van de achterremmen van zijn 75. Hij had 147 gta tangen voor en ook de originele brembo's achter icm met eenvoudige instelbare remdrukbegenzer.
Te pas en oppas blokkerende achterkant wil je niet! En een pedalbox met instelbare remdruk verdeling is prijzig. Wellicht weet Dennis de Rooy betaalbaar adres voor je. Die heeft er een.
Maar ondertussen hebben we het dan niet meer over lekker simpel budget racen. Wel leuk knutsel project natuurlijk!

Gr,
DJ

Ruben75
Newbie
Newbie

di okt 28, 2008 10:05

Aii, dat klinkt niet echt lekker... Gebrek aan goede remblokken voor de voorkant gaat ook niet meehelpen.
Blokkerende achterremmen zit ik zeker niet op te wachten, al is dat wel een keer iets anders.... :D

Op de site van Tilton kwam ik nog wat info tegen. Ik heb de bovenste:
http://www.tiltonracing.com/pdfs/98-126 ... valves.pdf
Begrensd maximaal 60%, dus kan idd maar beperkt verschil opvangen.

Outboard remmen aan de achterkant wordt toch wel vaker gedaan? Hoe lost men dit dan op?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di okt 28, 2008 12:55

Ze zetten 105 serie achterremtangen aan de achterkant. 105 serie achter is ook diameter 38 mm remzuigers, gelijk aan origineel 75 achter.
Setje 105 serie achterremtangen hoeft je de kop niet te kosten. Hoe de verder lay out precies is weet ik niet want heb het nog niet gedaan zelf.
Met de pedalbox waar ik het over had kan je volgens mij wel gewoon traploos regelen tussen 0 en 100%.
Wellicht dat Dennis een prijs weet maar vrees dat je er niet vrolijk van word.
Ik zeg trouwens niet dat er voor de volvo tangen geen goede betaalbare raceblokken te krijgen zijn. Ik zou dat alleen eerst ff navragen!!

Gr,
DJ

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

di okt 28, 2008 14:10

Heb nog een setje lichtgewicht 4-pots klauwen voor 4 gats onderstel liggen, zal eens een foto posten. Voor blokken moet je gewoon met een blok in de hand door boeken gaan bladeren is altjd wel iets te vinden wat past of makkelijk passend te maken is.

Ruben75
Newbie
Newbie

di okt 28, 2008 14:14

En nu wil het dat ik al 105 tangen aan de achterkant heb, alleen nog binnenboord... Ik ben even op zoek geweest en
de achterschijven van een 164 V6 hebben de juiste dikte, diameter, 5 gaten en een redelijke offset naar binnen toe.
Dat zou wel een mooie budget oplossing zijn, want dan hoef ik enkel een setje schijven á E67,- te halen laat ik de
voorkant zoals het nu is.

Heb het nog even uitgerekend en ik kom tot de volgende totale zuigeroppervlakte per as:
TS origineel voorkant: 72,4cm2
TS origineel achterkant: 45,4cm2
Volvo tangen: 90,7cm2

Verhoudingen tussen voor en achter die hieruit volgen:
TS standaard 1 : 0,63
Volvo 240 voor, TS brembo achter 1 : 0,80

Valt nog mee zou je zeggen. Dan zijn de zuigers in de GTA klauwen niet veel groter dan die van de volvo(38mm),
want anders had dat goed moeten gaan icm de brembo klauwen achter...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di okt 28, 2008 15:02

Heb de gta diameters zou gauw niet bij de hand. Vwb beschikbaarheid van blokken. Gaat ook om de compound natuurlijk.
Gewoon even bellen met de remservice. Uitleggen wat de bedoeling is en voor blokken ze kunnen leveren voor die tangen.
Vwb naar buiten plaatsen 105 tangen achter, er zijn genoeg mensen op dit forum die wel van de hoed en de rand weten mbt dit onderwerp. Is al meer dan eens gedaan dus waarom zelf het wiel gaan uitvinden? Gewoon ff vriendelijk vragen.

Groeten,
Dirk-Jan

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di okt 28, 2008 17:16

Je kunt ook kiezen voor geventileerde SZ schijven aan de achterzijde tezamen met een modificatiesetje voor de klauwen. Heb ik op m'n 75TS. Of luchthappers in de achterdeuren tezamen met koelslangen en aansluitingen richting de achterklauwen. Als je die aansluiting handig maakt kun je via de koffer eenvoudig je remblokken wisselen. Heb ik op m'n Giulietta.

Er zijn dus meerdere opties, bovenstaand allebei met 105 serie remklauwen.
Theo Romeo
Afbeelding

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 28, 2008 18:03

Revisiesetje voor de Volvo klauwen heb ik bij de dealer gehaald, was iets van 50 euro. Remblokken zijn er volgens mij ook wel redelijk voor te krijgen, de Volvo 240 is redelijk veel gebruikt in Rallys e.d. vooral inZweden/ noorwegen/ finland.

Ook ik had de twee aansluitingen op de klauw doorverbonden met een stukje leiding. HRC was 25,4 mm en kwam van een citroen bestelbus af. achterremmen origineel van een 75, geen enkel probleem op straat met hard remmen ( is geen circuit natuurlijk maar wel echt hard remmen...).

Achterremmen naar buiten brengen doen ze vaak met de originele 75 TS remmen van voor, dus schijven en klauwen. Is laatst nog een topic over geweest over hoe en wat.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Racen - Technisch”