jBrouwers
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma jan 06, 2025 15:31
Locatie: Eckelrade

Voorbereiding trackday - newby

vr jan 10, 2025 10:57

Hi
Ik kan een dag meegaan met mijn alfa GTV 2000 uit '74 naar Spa. Klinkt erg gaaf maar ik heb nog nooit op een circuit gereden. Dus ik zie wat bomen op internet, maar weinig bos.....

Met alle ervaring hier: wat moet ik minimaal voorbereiden / controleren / aanpassen om daar een beetje mee te kunnen rijden? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn GTV 2000 is geheel standaard met enkel het alfaholics stuurhuis als structurele verbetering.
Moet ik een helm kopen? Moet ik een rolkooi hebben (hoop het niet)? Andere banden? Betere remmen of andere remvloeistof? Hoe werkt dat met de verzekering? Rijden jullie gewoon zelf naar de locatie?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg
Jeroen Brouwers

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1783
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Voorbereiding trackday - newby

vr jan 10, 2025 13:53

Ik ben zelf echt geen trackday tijger zoals sommige hier; maar wat mij persoonlijk wel belette om echt plezier op t circuit te hebben is de wetenschap dat ik nog naar huis moest met mn auto, en dat het toch wel erg vervelend zou zijn als die auto dan in vangrail parkeerde.
Sommige hebben daar overigens totaal geen last van, maar dat is afhankelijk van hoe je in elkaar steekt denk ik :D

Wat niet wil zeggen dat je elke trackday in de vangrail eindigt, want als je niet op de grens rijdt dan is er niks aan de hand.

ik zou bij de specifieke trackday organisator wel altijd even opzoeken wat de regels zijn; dingen zoals een helm, kooi etc. is per organisatie anders. Maar een helm is meestal wel verplicht. En welk publiek er op af komt. Tussen allemaal circuitwaardige Porsche GT3s rijden vs alleen maar oude straatlegale klassiekers; heel verschil. Auto moet technisch wel in orde zijn natuurlijk; en nieuwe remvloeistof zou ik altijd wel doen.

Standaard is je auto niet verzekerd op het circuit, dus schade is dikke pech. Je kunt t wel los verzekeren hier en daar, maar dat is prijzig.

Maar om eens te proeven aan circuit rijden zou ik vooral gewoon gaan en een paar rondjes rijden. En evt. met iemand de baan een beetje kent als passagier.

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 656
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Voorbereiding trackday - newby

vr jan 10, 2025 20:26

Sluit mij hierbij aan.

Helm, remvloeistof (DOT4).

Er is op Spa wel een groot verschil tussen droge baan en natte baan; omdat het relatief snel gaat, gaat het ook relatief snel verkeerd.

Succes, het is wel heel gaaf om te doen.
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8910
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Voorbereiding trackday - newby

zo jan 12, 2025 13:59

Wat op Spa ook meespeelt, is dat de snelheidsverschillen ook behoorlijk kunnen zijn (al is dat natuurlijk ook erg afhankelijk van wat en wie er op de baan rijdt). Als je dan als beginner in een relatief trage auto zit, kan dat stressvol zijn, omdat je misschien vooral druk bent met voor je kijken en niet zozeer met achter je kijken en er dan ineens een auto naast je zit. Buiten dat: zorg dat je auto technisch op orde is (remmerij natuurlijk met stip op 1) en vooral dat je zelf uitgerust bent en er zin in hebt. Have fun!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Racen - Technisch”