Pagina 1 van 107

156 Selespeed Racer

Geplaatst: do jan 18, 2007 20:51
door Michel75
Hallo allemaal!

Ik heb voornemens dit jaar een aantal wedstrijden mee te rijden in de Squadra Italia.
Ik heb 1 probleem met mijn rolkooi, dit is namelijk een overgebouwde kooi.
De kooi is op sommige plekken doorgeslepen toen ie uit de vorige wagen is gehaald.
Op deze plaatsen is de kooi echter wel verstevigd door over een lengte van 30cm een buis over de gelaste naad te plaatsen.
Naar mijn mening is dit sterker dan origineel, maar hoe kijkt de keurmeester hier naar?
Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

Verder ben ik bezig met het plaatsen van een Eaton M45 compressor op deze 75TS!
Voorzien van zelfgebouwd motormanagement, watergekoelde intercooler etc.

Afbeelding

Afbeelding

RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: do jan 18, 2007 23:21
door Raimon
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: do jan 18, 2007 23:23
door Bert-155
Zijn flinke plannen die je (motorisch) hebt!

Ben benieuwd naar de voortgang van het project! 8)

RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: do jan 18, 2007 23:34
door TurboMarc
Voorschriften van DNRT:

Artikel 13- Rolkooi

De rolkooi (zie ook ASJ 2006, pp. 517 t/m 524) dient in alle opzichten (model, uitvoering, afsteuning met afsteuningsplaten) tenminste te voldoen aan de voorschriften gepubliceerd in FIA Code Sportif annex J, onder artikel 253 voor de FIA klassen Groep N/A/B/(ST), corresponderend met het (bouw)jaar van de ingeschreven wagen; voor wagens met een bouwjaar van vóór 1993 geldt als minimum de FIA voorschriften die in 1993 voor de groepen N/A/B van toepassing waren.

Uitvoeringen rolkooi
a. Zelfbouw. Deze dient ten aanzien van vorm, uitvoering, afmetingen en materiaal in alle opzichten exact te voldoen zoals in artikel 253, annex J, FIA Code Sportif, onder meer met illustraties is weergegeven. Een vertaling van artikel 253, annex J, FIA Code Sportif 2006 is opgenomen in het Knaf ASJ 2006 op pp. 517 e.v.
b. Vrij ontwerp overeenkomstig artikel 253 lid 8.4, annex J, FIA Code Sportif, met een homologatie door een ASN (Knaf, DMSB, RAC, etc.). Elke modificatie aan een gehomologeerde rolkooi is verboden en maakt de kooi ongeldig (Knaf ASJ 2006, pp.522).

Bevestiging rolkooi
a. Bevestigingsvoeten beugel(s):
Iedere beugel die wordt afgesteund op een chassis/carrosseriedeel dient op de plaats van afsteuning van een bevestigingsvoet te zijn voorzien. Een bevestigingsvoet is een plaat gelast aan de rolbeugelpijp waardoor deze aan het chassis of carrosserie bevestigd kan worden, gewoonlijk op een versterkingsplaat.
b. Versterkingsplaten:
Een versterkingsplaat is een plaat bevestigd aan de carrosserie of het chassis bestemd als montagevoet van de (bevestigingsvoet) rolbeugel om de last over de opbouw te verspreiden. De versterkingsplaat dient minimaal 3 mm dik te zijn, en een oppervlakte te hebben van 120 cm2. De versterkingsplaat moet aan de carrosserie zijn vastgelast (zie tekeningen nr. 253-18 e.v.( ASJ pp.573)
c. Bevestiging:
Met uitzondering van de beugel(s) die achter de hoofdbeugel (dit is de beugel dwars door de auto direct achter de voorstoel) zijn afgesteund, dient de bevestigingsvoet van iedere beugel op een stalen versterkingsplaat te worden bevestigd met tenminste 3 bouten van tenminste M8 grootte, kwaliteit 8.8 ISO norm of beter. Dit zijn minimum eisen. Meer bouten mogen worden gebruikt en de bevestigingsvoeten mogen direct op de versterkingsplaten worden gelast. Het vastlassen van de kooi aan de carrosserie is toegestaan, eventueel met verbindingsstrips of –platen.
(Voor bijzonderheden zie ASJ pp. 449 e.v.; voor KNAF erkende rolkooifabrikanten zie ASJ pp.583)

http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/A ... nnexeJ.pdf
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/A ... _Tekst.pdf
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/A ... kanten.pdf
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/A ... ningen.pdf

Als ik de pdfjes snel doorlees zie ik geen problemen.

RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: do jan 18, 2007 23:35
door ErwinV6
Ben idd. benieuwd hoe hij gaat lopen met de Eaton erop.
Als ik naar de aktie foto kijk denk ik wel dat je nog wat aan je onderstel zal moeten verbeteren, hij 'hangt' nl. behoorlijk :wink:

Re: RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: vr jan 19, 2007 20:16
door Michel75
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga het wel gokken met de kooi zo, is verder een goed ding.
Moet nog wel wat andere dingen doen zoals hoofdstroomschakelaar, raamnetje, wat schuim om de rolbeugel en dat soort dingetjes.
Ook wil ik een andere benzinetank monteren, de accu verplaatsen en nog wat andere kleine dingen.

Met de nieuwe computer kan trouwens de originele draadboom gebruikt worden, met de laptop kan ik daarin continu dingetjes wijzigen als ik dat zou willen. Leuk speeltje! Met 200pk ben ik tevreden trouwens...

Maar hoe komt het dat bij mij de foto's niet goed terecht kwamen?

Op deze foto had ik een maatje van me bij me (90kg).
Plus dat de dempers nog op straat-stand staan, anders breek jeje rug op de openbare weg...
Heb er gele koni's onder, dubbele stabilisatorstang, voorwielen staan op 3 graden negatief camber en hij is echt heel erg laag.
Reed mijn uitlaatspruitstuk kapot op een rand van een schuifdeur in de schuur, kan je nagaan...
Oja, die moet ik ook nog maken....

RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: zo jan 21, 2007 14:38
door Michel75
Zo gisteren weer wat verder gelast aan m'n koelertje!
Alleen nog de aansluitnippels erop maken, wat afwerken en testen op lekjes!

Afbeelding

RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: zo jan 21, 2007 22:56
door alf_alfa
Beste Michel. Als je nou nog een 3 litertje zoekt met wat intercooler spul erop, dat overigens niet zo mooi en dik gelast is als die van jou ;), dan heb ik nog een twinturbo 75 3V6 staan, de motor tenminst: http://www.vdgrinten.nl/pictures/thumbn ... p?album=40 . Anyway, wel interessant met die compressor. Hoe ga je dat ondervangen qua tractie? Eventueel informatie over tractiecontrol systemen? En dan nog 1: is de versnellingsbak al dat geweld wel gewend denk je? Ben erg benieuwd, daar ik nog twijfel om toch niet met de biturbo te gaan racen :)

RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: ma jan 22, 2007 08:48
door Maurizio
Afbeelding

Megasquirt?

Re: RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: ma jan 22, 2007 13:43
door Michel75
Megasquirt?
Ja, is Megasquirt!
Is best wat werk om in elkaar te solderen, maar je kan het wel helemaal naar je eigen idee maken!
Ik gebruik de normale kabelboom van bosch gewoon, hoef maar iets aan aan te passen.
-de luchtmassameter gaat eraf
-de gaskleppositiesensor moet je vervangen door 1 met een potmeter
-aparte luchttemperatuursensor plaatsen

Heb het nog niet af hoor, maar de kast heb ik getest en die werkt prima.
Je moet ook alle instellingen en software goed kiezen voor wat je ermee wil doen.
Ook de calibratie van sensoren etc. moet je even inleren, maar alles staat beschreven en er zijn hele forums voor waar je met je vragen terecht kan.
Ik doe de ontsteking en brandstof regelen, dat maakt het lastig, maar wel leuk!
Je kan ook traction control, launch control doen e.d., maar dan moet ik eerst nog een abs-systeem van een 75 op de kop tikken...

Re: RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: ma jan 22, 2007 19:54
door Michel75
Beste Michel. Als je nou nog een 3 litertje zoekt met wat intercooler spul erop, dat overigens niet zo mooi en dik gelast is als die van jou ;), dan heb ik nog een twinturbo 75 3V6 staan, de motor tenminst: http://www.vdgrinten.nl/pictures/thumbn ... p?album=40 . Anyway, wel interessant met die compressor. Hoe ga je dat ondervangen qua tractie? Eventueel informatie over tractiecontrol systemen? En dan nog 1: is de versnellingsbak al dat geweld wel gewend denk je? Ben erg benieuwd, daar ik nog twijfel om toch niet met de biturbo te gaan racen :)
Hee Alf, nee, ik zoek geen 3 liter, heb nog een 3.1 staan die ik heb opgebouwd en nooit wat mee heb gedaan...
De auto blijft een 4-cilinder, want ik wil wel een beetje goede balans in de auto houden.
Voor het mooie breng ik eigenlijk al wat teveel gewicht voorin, daarom ga ik wel de accu verplaatsen en kijken of ik misschien een lichtgewicht motorkap en voorbumper op de kop kan tikken. Binnenkort gaat ie trouwens ook weer voor de APK, want behalve het racen wil ik hem ook af en toe op straat uitlaten.

Traction control is goed mogelijk met de nieuwe computer, heb ik alleen wel ABS-naven nodig.
Ben ik verder (nog) niet van plan, ben niet bang dat ik het vermogen niet onder controle kan krijgen.
Wellicht kom ik nog ergens een 75 donor met ABS tegen waar ik het spul af kan trekken, of heeft iemand een tip welke andere wielsensoren ook passen, dan wil ik er nog eens over nadenken om het erop te bouwen...

Afbeelding

RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: ma jan 22, 2007 20:04
door Het-Licht
Ben benieuwd wat ie gaat doen Mies, ziet er in ieder geval apart uit ! Is alleen de luchtinlaat op de intercooler niet wat klein ?

Re: RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: ma jan 22, 2007 20:50
door Geert Ploeger
Afbeelding[/quote]

Grote grutjes! :shock:
Da's wat anders dan een standaard TS blokje.
Ik ga wel netjes voor je opzij als ik je eens tegenkom.
Respect :)

Re: RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: di jan 23, 2007 19:23
door Michel75
Grote grutjes! :shock:
Da's wat anders dan een standaard TS blokje.
Ik ga wel netjes voor je opzij als ik je eens tegenkom.
Respect :)
Nou, aangezien dit blok nergens inhangt nog, zal je die niet tegen komen :wink:

RE: 75 voor Squadra Italia

Geplaatst: di jan 23, 2007 19:49
door Petje 75
Michel Ik heb de abs spuillen voor een 75 nog allemaal hier pb anders maar wat je precies nodig hebt kijk ik wel even