Pagina 112 van 117

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: za feb 19, 2022 15:25
door Carloz
Serieuze stangkoppen zeg, maar beter overkill voor die dingen dan te krap bemeten.

Gaaf project tot nu toe!
Ja, die stangkoppen zijn ook ingegeven door de maat van de as plus bus van de draagarmen.
Denk dan kan ik heel moeilijk doen om iets te maken wat een paar gram lichter is misschien, of deze nemen en gelijk de afstelling voor elkaar hebben. En zeker weten dat ze niet zomaar afknappen :-)

Merci, het wordt steeds gaver zo :-)
Die harde montage zorgt wel voor grotere kans op afknappen van die gietstalen draagarm-pennen. Doordat er geen rubber meer tussen zit wordt de piekbelasting hoger. :shock:
Heb wel eens van iemand gezien die afbrak tijdens "sportief" rijden en die had er nog PU op.

Wordt wel een dik apparaat! :D

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: za feb 19, 2022 21:34
door Michel75
Er zitten PU bussen om de pennen heen en daaroverheen de stangkoppen:

Afbeelding

Was dat bij een 156-147 of GT dat je dat hebt gezien?

Verder het blok aan het passen:

Afbeelding

Bovenste motorsteun en de rechter motorsteun moet ik pas maken.
De onderste en de linker blijven dezelfde.

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: zo feb 20, 2022 10:30
door Carloz
Aha! Dat had ik even gemist! :thumbs:

Die afgebroken pen was bij een Fiat Coupe 20VT met een boel vermogen (500+). Maar of je nou 200 of 700pk hebt, het ligt er vooral aan hoe lomp (of "sportief") je doet denk ik en helemaal de mate van grip.
De armen van de Fiat Coupe (145146155916etc.) zijn lichter uitgevoerd omdat ze het gewicht van de wagen niet hoeven te dragen. Maar ter hoogte van de pin is het vergelijkbaar dacht ik.

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: zo feb 20, 2022 14:09
door giuliettaevo
Bij een 156 dragen ze ook het gewicht van de wagen niet.. dat gewicht rust op de bovenkant van de veerpoten, draagarm houdt enkel het fusee op de juiste plek. :wink:

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: zo feb 20, 2022 21:47
door Carloz
Bij een 156 dragen ze ook het gewicht van de wagen niet.. dat gewicht rust op de bovenkant van de veerpoten, draagarm houdt enkel het fusee op de juiste plek. :wink:
Dat klopt dus niet: de veerpoot staat bij de 147/156/GT op de onderste draagarm die in dit geval dus echt een DRAAGarm is.
Bij de 145/155/etc houd die draagarm inderdaad alleen het fusee op zijn plek (dus eigenlijk locatie-arm) en staat het gewicht via de veerpoot direct op het fusee.

Ik weet hoe het zit, heb ondertussen aan 146 & GTV en 2x 156 geklust. :thumbs:

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: ma feb 21, 2022 06:48
door sebastiaan
Handtasjes neer, dames ;-)

Die veerpoot staat zó ver naar buiten op de draagarm dat de binnenste pennen nauwelijks iets van het wagengewicht dragen.

Daarnaast heeft Michel hier echt wel over nagedacht, en is ook wel klein beetje mechanisch onderlegd :mrgreen:

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: ma feb 21, 2022 07:17
door Carloz
Handtasjes neer, dames ;-)

Die veerpoot staat zó ver naar buiten op de draagarm dat de binnenste pennen nauwelijks iets van het wagengewicht dragen.

Daarnaast heeft Michel hier echt wel over nagedacht, en is ook wel klein beetje mechanisch onderlegd :mrgreen:
Dat de horizontale component veruit de grootste is qua belasting is natuurlijk geen discussiepunt. Ik ben ook wel een klein beetje mechanisch onderlegd. :wink:

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: ma feb 21, 2022 10:09
door Michel75
De hoogst belastte pen in de oude situatie (het oude gewicht) staat onder een statische belasting van minder dan 2 N/mm².
De component ten gevolge van de rem of aandrijfkrachten bij maximale grip is nog kleiner, 1,2 N/mm² per 1 pen.
Dan kan je nog wel wat dynamische stootfactoren hebben vanuit deze basissituatie.

Ik denk dat ik dit wel durf.

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: ma feb 21, 2022 10:20
door giuliettaevo
Carloz, je hebt gelijk.

Ik was inderdaad even voorbij gegaan aan het feit dat de draagarm afsteunt op de draagarm IPV de fusee. #-o

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: di feb 22, 2022 06:43
door Carloz
Carloz, je hebt gelijk.

Ik was inderdaad even voorbij gegaan aan het feit dat de draagarm afsteunt op de draagarm IPV de fusee. #-o
Achja, ik zit er ook wel eens naast. :thumbs:

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: di mar 15, 2022 09:55
door Michel75
De laatste weken niet veel vooruitgang kunnen boeken, behalve dan dat ik bezig ben met de motorsteunen pas maken:

Afbeelding

Deze is nu in ieder geval pasgemaakt, nu nog een beetje fijntunen en wat laten lasersnijden.
Dan de bovenste nog, die maak ik denk ik naar de veerpootbrug.

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: vr mar 25, 2022 21:14
door Michel75
De motor zit op vier plaatsen vast, dus kan ik verder met de rest:

Afbeelding

Afbeelding

Nouja, bijna vast op vier plaatsen, maar wel bijna.
Nu door met het loodgieterswerk en de wielophanging...

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: vr apr 08, 2022 20:37
door Michel75
Ondertussen lekker bezig met het subframe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: di apr 19, 2022 07:59
door BugAlfa
nog werk gepland op je verjaardag ? :wink:

Re: 156 Selespeed Racer

Geplaatst: di apr 19, 2022 12:53
door Michel75
Haha, nee, wel Paaseitjes gezocht :lol: