Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 voor Squadra Italia

zo jul 22, 2007 19:19

Ja, ho ho, ik sta er nog niet...
Heb wel een reply gestuurd naar mr. SI op z'n Spectacolo Sportivo e-mail, dat ik erbij wil zijn...

Maar ik reken 1,5 dag werk voor de kooi, 1 dag voor de ramen en het deuren slijpen. (heb raammallen van JW)
1/2 dag voor het halen van een stoel, gordel en hoofdstroomschakelaar, raamnetje en andere spulletjes
1 dag voor het plaatsen van die spulletjes
paar uur voor het brandschot

als dit allemaal lukt in de 1ste week, kijk ik of ik de 2de week ga gebruiken om de compressor te plaatsen...
1ste week ga ik voor de hobby ook drie dagen een ritje bloemen rijden naar Frankrijk...
maar ik denk dat je misschien wel gelijk hebt en dat ik de eerste keer maar zonder ga racen!
probleem is dat ik wel een beetje prestatiegericht ben en niet ergens achteraan wil rijden, haha!

hoe zit het trouwens met de eisen aan een helm, ik heb altijd met een straathelm gereden, waarin een e6 goedkeuringsnummer staat.
dat is toch ook goed voor de racerij!?
Schoentjes moet ik nog kopen, overige kledij heb ik al een tijdje liggen, moet je als het 30 graden is ook het brandvrije shirt aan?

Baresi23

RE: 75 voor Squadra Italia

ma jul 23, 2007 12:19

hoe zit het trouwens met de eisen aan een helm, ik heb altijd met een straathelm gereden, waarin een e6 goedkeuringsnummer staat.
dat is toch ook goed voor de racerij!?
E6 is de landcode van het land waar de helm is getest. E6 is in dit geval Belgie.
Volgens mij moet een (auto)racehelm aan de Snell eis voldoen (= harde buitenschaal van de helm die veel klappen op 1 plek kan hebben. Dit ivm klapperen van je hoofd tegen bv rolkooi oid).
Het zal moeten gaan om de cijfers en letters na de E6 met het rondje op de kinband van je helm.

Hier stopt mijn kennis. Van motorhelmen weet ik het precies, maar wat er bij een goedgekeurde autohelm moet staan weet ik niet.
Succes verder!

Baresi

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 voor Squadra Italia

do jul 26, 2007 21:16

Ja, ho ho, ik sta er nog niet...
Heb wel een reply gestuurd naar mr. SI op z'n Spectacolo Sportivo e-mail, dat ik erbij wil zijn...

Maar ik reken 1,5 dag werk voor de kooi, 1 dag voor de ramen en het deuren slijpen. (heb raammallen van JW)
1/2 dag voor het halen van een stoel, gordel en hoofdstroomschakelaar, raamnetje en andere spulletjes
1 dag voor het plaatsen van die spulletjes
paar uur voor het brandschot
Dan werk jij verdomde snel zeg. Deuren slijpen (neem een decoupeerzaag, is sneller en is het gelijk mooi in de bochtjes) is 1,5 uur werk voor 4 deuren, eitje!
Ramen kan ik niks over zeggen, moet ik ook nog doen, maar ik moet eerst de juiste maat maken en ze dan popnagelen. Reken ik veel tijd voor.
Deurpaneel bestuurderskant is wel verplicht, dus wellicht kan je je bestuurdersdeur beter zolang ongemoeid laten? Die paar gram merk je niet.

In 1 dag een stoel, gordels en hoofdstroomschakelaar plaatsen ga je denk ik niet redden, tenzij je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat door gaat, en alles bij de hand hebt en er niks mis gaat....

Voor je stoel moet het bestaande stoelframe eruit, rotklus, zeker als je geen gatenkaas van je bodem wil maken. Daarna is het makkelijk om je stoel met de bijbehorende zijbeugels te plaatsen (regelijk veel plek in een 75), maar het neemt toch tijd om de juiste plek te vinden, dus een paar keer los, vast, boren, meten, boren, etc. En denk aan de FIA plaatjes van 40cm2.
Voor je gordels, 5 of 6 punts is verplicht bij DNRT. Je moet sowieso 1 nieuw punt op de tunnel maken (plaatje lassen naast je cardanas) voor je heupgordel, en dus 1 of 2 onderste punten in de bodem achter je stoel voor je 5e en/of 6e punt.
Achterste punten kunnen om je kooi gelusd als het ontwerp dat toelaat, anders moet je daar ook iets voor fabrieken.

Noodstroomschakelaar is niet verplicht voor DNRT, maar wel aan te raden. Als je die aanlegt, maak het jezelf makkelijk en haal gelijk je accu naar binnen in een FIA accubak. Scheelt draden trekken. Bij mijn Alfetta was het plaatsen van de bak + alle draden met veel voorbereiding (moest desondanks toch helaas nog 1x naar de Brezan voor een paar stekkers en klemogen) een hele dikke middag en vroege avond werk.

Dan nog een brandblusser op een plek waar je bij kan als je bent ingesnoerd, en vergeet je rolkooipadding niet.
Sleepogen moeten ook in orde zijn, zeker als je die supercharger loslaat ;-)

Rij je met een TS tank? In dat geval hoef je geen brandschot te maken. Moet alleen als je tank in de kofferbak zit.
als dit allemaal lukt in de 1ste week, kijk ik of ik de 2de week ga gebruiken om de compressor te plaatsen...
1ste week ga ik voor de hobby ook drie dagen een ritje bloemen rijden naar Frankrijk...
maar ik denk dat je misschien wel gelijk hebt en dat ik de eerste keer maar zonder ga racen!
probleem is dat ik wel een beetje prestatiegericht ben en niet ergens achteraan wil rijden, haha!

hoe zit het trouwens met de eisen aan een helm, ik heb altijd met een straathelm gereden, waarin een e6 goedkeuringsnummer staat.
dat is toch ook goed voor de racerij!?
Schoentjes moet ik nog kopen, overige kledij heb ik al een tijdje liggen, moet je als het 30 graden is ook het brandvrije shirt aan?
Eisen aan helm (en alle overige eisen) staan overigens op http://www.squadra-italia.nl. Ik heb gewoon een nieuwe Sparco helm gekocht.
Van die keuringen op helmen weet ik verder niks.

Qua kleding zijn verplicht: FIA overall (mag FIA 86 keur zijn maar dan verplicht 3 laags), en een brandvrije baraclava, sokken en handschoenen.
Dus ookal is het 50 graden, je zit in je overall in je auto.
Zoals je leest, zijn brandvrije schoenen en brandvrij ondergoed niet verplicht, maar natuurlijk wel aan te raden.

Veel succes met de laatste voorbereidingen, en tot ziens 1 dezer dagen bij de SI!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 voor Squadra Italia

vr jul 27, 2007 22:24

Ja, ik heb daar al wel wat ervaring in, had een paar jaar geleden een raceklare 75 gebouwd, maar die heeft in de fik gestaan voordat ik een race kon rijden... wel heel veel vrijrijden dagen mee gedaan met 75's sinds '99. Dit is mijn 3de 75... Hier nogmaals een plaatje van mijn vorige 75, nog steeds eeuwig zonde van het affikken...

Afbeelding

Deuren doe ik gewoon met een slijptolletje, daarna met een rubbertje afwerken.
Bestuurderskant een alu-plaatje overheen maken.
Motorkapsluitingen maken en klep lichter maken met het slijptolletje.
Huidige OMP-stoel staat ook strak op de bodem, railssteunen zijn al weg, dat scheelt.
Raammallen heb ik dus, dat was een middag werk zonder raammallen de vorige keer.
Kunststof kofferklep monteren zal ik ook een middagje mee zoet zijn.
Heb nog een TS-tank, dacht een V6 tank bij Yuri op te halen binnenkort, maar dat hoeft nog niet persé voor 25/26 augustus.
Zelfde geldt voor het brandschot, de accu en de hoofdstroomschakelaar dus...
Meeste werk zal de kooi uithalen en inbouwen zijn, de wit-blauwe auto deed ik er 2 dagen over om het interieur te strippen en de kooi te plaatsen.
Meeste van de materialen vind ik in het magazijn op't werk (alu, rubbertjes, staalplaatjes, accuklemmen, stroomkabels....)
Dus veel tijd voor het winkelen ben ik niet kwijt. (schrijf er wel bonnetjes voor, voor wie denkt dat het dan voor niks meegaat...)

Moraal van het verhaal is in ieder geval dat ik aan de drie weken vakantie voorafgaand aan het spettacolo genoeg tijd moet hebben!
Laatst gewijzigd door Michel75 op wo sep 23, 2020 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 voor Squadra Italia

vr jul 27, 2007 23:04

Michel,

Ik las dat je plannen had om een V6 tank te plaatsen. Als je dat doet bouw dan een terugslagklepje in benzine retour leiding op laat de retour ergens bovenin de tank uitkomen ipv onderin.
De originele retour gaat naar de onderkant van de tank.
Dit kan vervelend zijn bij benzine lekkage aan de retourleiding>> benzine blijft komen ook als je alles uit zet.
Heb hier vervelende ervaring mee. Ook brand. Alleen is mijn racer gelukkig net niet total loss uitgefikt.


Gr,
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 voor Squadra Italia

za jul 28, 2007 00:35

Hoi Michel,

ineens herken ik het verhaal... :shock: Die blauwe 75 van jou met die brandschade, lag daar niet een turboblok in? Dat heb je namelijk nog bij mij gekocht.... 8) Heel lang geleden..

Toch grappig dat je dan iemand toch ooit eens ontmoet blijkt te hebben. :)

Veel succes met je 75 in ieder geval!!!

Groeten Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 voor Squadra Italia

za jul 28, 2007 19:06

Hee Remco,

Ja, dat klopt!
Toen had je die rode 75 1.6 met die herriepijp nog!
Van die motor heb ik maar een ochtendje plezier gehad...
Het blok zelf is nog ok, maar de rest erom heen niet meer...

En DJ, bedankt voor de tips!
De vorige is niet afgefikt door de benzine, maar alleen onder de motorkap...
Toch misschien het veranderen waard!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 voor Squadra Italia

za jul 28, 2007 22:55

Zou het zelf niet meer weten :oops: :oops: Heb zoveel alfa's gehad de afgelopen jaren dat ik het niet meer bij kan houden.

Heb je het turbo blok nog wel? ik heb er altijd spijt van gehad dat ik het verkocht heb...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 voor Squadra Italia

wo aug 01, 2007 19:15

Ja, het blok staat er nog, maar heb het geruild voor een betere rolkooi voor m'n 75!

En ach, spijt hebben we denk ik allemaal wel eens ergens van...
Heb een tijd geleden nog een keiharde body van een 75 voor weinig verkocht omdat ie in de weg stond...
M'n rode GTV6 met supermooie ronals omdat ie wat rot en 4 kleuren rood werd...
Witte sprint die ik net had gekocht omdat de bodem wat slechter was als ik had gehoopt...
Kan nog wel ff doorgaan...,
Maar denk dat iedereen zulke beslissingen genomen heeft die op dat moment heel rationeel leken...

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 voor Squadra Italia

vr aug 10, 2007 20:28

Zo, even een update!

Oude rolkooi is eruit en staat bij het oude ijzer, de nieuwe staat in de verf!
Morgen gaat ie in de auto!

Verder heb ik de kunststof kofferklep pas gemaakt, deze wordt binnenkort gespoten!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 voor Squadra Italia

za aug 11, 2007 18:27

Zo, nieuwe kooi staat in de auto!
Alleen nog niet helemaal afgelast...
De steunvoeten kwamen niet helemaal overeen met de oude, dus daar heb ik ook nog nieuwe voor gemaakt.

Maandagmorgen weer verder, dan zal ik ook wat plaatjes schieten!
Moet ook nog de nodige inkopen gaan doen...

Zie wel dat het qua tijd niet gaat lukken om de compressor er ook even op te klussen...
Ga dus gewoon rijden zoals ie nu is en eerst even goed uitrollen op de rollenbank...

Andretti Molletti

RE: 75 voor Squadra Italia

za aug 11, 2007 19:56

Hee Michel, klinkt goed!!
en tuurlijk zit het altijd een beetje tegen, vooral kwa tijd. Maar rijden op het SS is een must, dan maar zonder compressor. Er zijn genoeg gelijkwaardige auto's om leuk strijd mee te leveren!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 voor Squadra Italia

za aug 11, 2007 20:09

ja, het is geen schroefkooi, maar een gelaste kooi en hij is net even anders als de oude...
het grootste werk was het aanpassen van die platen, die waren er nogal knullig in gelast, dus dat ging niet zo lekker...
die platen moeten van voor en achter dicht zijn toch?

doe nu in ieder geval eerst de dingen die moeten voor de technische keuring, als ik nog tijd over heb begin ik aan kunststof achterramen en dan kijk ik wel weer verder! De kunststof kofferklep is in ieder geval al 1 gewichtsreductie die er wel op zit straks!

oja, een keer olie verversen is ook geen overbodige luxe...

ben ook wel benieuwd hoeveel pk er nu uitkomt met standaard motor zonder de luchtmassameter...
heb op straat wel gemerkt dat ie veel harder trekt boven de 4000rpm...

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 voor Squadra Italia

zo aug 19, 2007 21:23

Zo, kooi staat erin, stoel ook weer!
Verder een tijdelijk nieuw inlaatgedeelte gemaakt (wat een geluid!), sleepogen geplaatst en de achterklep gemonteerd.
Vandaag bij Rinze de platte stripjes voor de achterzijde gehaald en bij Walter een helm.
Morgen een nieuwe gordel kopen, een armbandje of een raamnetje, rolkooischuim en nog wat andere spulletjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog alle spullen plaatsen, uitrollen op de bank, m'n slicks en regenbanden om de velgen draaien.
Mocht ik dan nog tijd over hebben ga ik nog met lexan aan de gang e.d.....
Laatst gewijzigd door Michel75 op wo sep 23, 2020 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: 75 voor Squadra Italia

zo aug 19, 2007 21:41

Dat ziet er een stuk beter uit dan dat verzaagde andere kooitje!

Goed dat je erbij bent dit weekeinde.

Ook de laatste SI race op Zandvoort even in je agenda zetten hè! Die is zondag 7 oktober.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Terug naar “Racen - Algemeen”