zo aug 24, 2008 16:41
Murphy - Michel 0-1 ....
Ging gisteren de 75 op de rollenbank zetten.
Had eerder voor de zekerheid de ontsteking erg veel later gezet, zodat ik niet het gevaar liep de boel te slopen bij enige onvehoopte testronde.
De eerste run verliep erg verrassend met een toch goede 180pk bij 5700rpm en 253Nm bij 4000rpm met over een erg groot bereik meer dan 240Nm, dat leek een erg goede start voor de middag.
Na wat getik op de laptop tussendoor werd met de volgende 3 runs het vermogen en koppel niet beter, maar slechter, welke kant ik ook opging.
Run 4 gaf een schamele 145pk en een afslaande motor als resultaat. Hmm, vreemd dacht ik en de motor sloeg niet meer aan. Toch geen rare geluidjes gehoord...
Wel GVD, eerst even een bak koffie en een broodje, ik zag het SSAR alweer aan mijn neus voorbij gaan. Motor vast, of compressor dacht ik steeds toen ik het broodje en de bak koffie naar binnen werkte. Mag het dan aub de compressor zijn?
10 minuutjes later de riem van de compressor gelost en ja hoor, de motor ging weer rond, pfieuw... liever een compressor stuk als de motor!
Half uurtje sleutelen later had ik de compressor in mijn handen, hele brokken aluminium kwamen me tegemoet. Tweede geluk bij een ongeluk, want het was snel duidelijk dat er gewoon wat in heeft gelegen, misschien nog van het gebroken gasklephuis van vorige week. Een stuk beter als een warmteprobleem dus...
Aan het eind van de middag zat er een andere compressor op, met toevallig nog een kleinere poelie ook, met dank aan Buddy vd Wereld!
Door die extra kleine poelie heeft ie nu nog meer boost en dat was meteen te merken bij "het wegzetten" van de auto.
Vandeweek maar de laatste afstelling doen dan, wordt wel weer krap dag.
Hopelijk dat de wet van Murphy niet weer eens opgaat deze week...