Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1727
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

di okt 11, 2022 22:48

CSC is niet meer op de markt... tent is failliet, er zijn geruchten over doorstart maar nog niets concreets.
Is dat echt bekend en sinds wanneer is dat?
Want vraagje: ik heb 2-3 jaar geleden een CSC einddemper onder mijn 75 laten zetten.
Daar ben ik tevreden over hoor, maar wat me toen meteen al opviel was dat die niet 100% paste,
(hij moest namelijk iets "gericht" worden) en hij ziet er uiterlijk ook echt wat anders uit dan wat ik kende
van de documentatie en van een bekende die ooit zo'n zelfde uitlaat had. Dus niet 50 of 70 mm doorsnede
maar 60 mm doorsnede... Het eindstuk is niet ietsje dikker, maar de eindpijp is over de volle lengte van dezelfde
diameter namelijk die 60 mm. Hij is helemaal van RVS en niet alleen het eindstukje RVS en de rest zwart.
Dus echt anders, maar er staat wel CSC etc. in gegraveerd...
Nogmaals: het ding is prima, maar ik ben wel benieuwd naar de verschillen en hoe dat precies zit...


.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

do okt 13, 2022 21:10

Vwb verlicht vliegwiel, dit wat voor je? http://www.vanlingenalfaparts.nl/NL/zoe ... -koppeling Heb ik in de giulia ook en bevalt prima, hangt lekker fel aan het gas.

Oliekoeler: heb m zelf (nog) niet maar als ik zie hoe vlotjes t ding t warm heeft (lees: de eletrieke fan van de waterhuishouding aanslaat) is t toch iets wat nog op de to do list moet... :?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

za okt 15, 2022 17:59

check even of je kopt niet al gevlakt is, ivm de compressie. zonde wanneer je zuigers op 11,5 koopt maar t blijkt 12,5 te worden door gevlakte kop.
standaard drijfstangen zijn goed tot een 8000 toeren schijnt. In het verleden heb ik wel eens een blok laten sneuvelen door oprekkende drijfstangen en vrij strakke klep/zuigerspeling. Punt voor mijzelf is wel dat wanneer je drijfstangen gaat prepareren zoals t hoort de kosten ervan heel dicht in de buurt komen van een set MSR waar voor dat geld dan ook al ARP bouten inzitten.

kopbewerking: zie wat RJR op Alfa BB schrijft. Wanneer je de poort bij de klepzitting goed opent en verder alle overgangen netjes maken ben je voor jouw doel al een heel end. ZOu wel gelijk de kop bewerken voor wellicht
heftiger nokkenassen alvast, dus kortere klepgeleiders (3.0 12V V6 meen ik) , en uitwerken voor hogere nokken bij de klepbekers.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

zo okt 16, 2022 11:46

Ik heb trouwens te koop : is een set want op elkaar afgestemd:
Oude Squadra kop , geprepareerd door Marcel Violier, alleen met 45 mm inlaatkleppen.
set JE zuigers Spruell, voor gebruik van 90 mm slag krukas (heb ik ook beschikbaar).
85 boring (wel nog bussen bij te maken/kopen). CR moet uitkomen op 11.5.
kop incl kleppen en inlaatspruitstuk voor 45 mm carbs , maar kan ook gewoon 40 op.
kop kan hoge lift nokkenassen aan.
zuigers ook gemaakt voor hoge lift.
zou je hier verder mee willen even pb.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

za apr 29, 2023 11:46

Uiteindelijk spruell pakketje high torque, high compression niks ingewikkelds. Met nokkenassen, kleppen en nieuwe klepbekers etc gemonteerd. Ging redelijk makkelijk. Afstand zuiger en kleppen gechecked voor en na monteren kop. Nog niet ingedraaid, want andere blok nog niet uit de auto.

Volgende vragen:
- benzinepomp elektrisch nodig? Wanneer trekt de mechanische pomp het niet meer? Vind dat zelf wel de makkelijkste oplossing namelijk, facet met relais etc monteren alleen als het moet.
- Iemand ervaring met cardanassen okp? Lijken op foto beter dan classic alfa. Huidige cardan is klaar op het schuifstuk.
- gezien de lengte van bougie NGK BP6ES overweeg ik nu iets anders, zag de bosch super 4 bij OKP iemand daar ervaring mee?
Bert en Juul

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

za apr 29, 2023 12:20

Van der Werff in Baarlo kan een cardanas voor je maken. Dan is het zeker goed

Had laatst nog een as uit Engeland en dat was niet echt een parel, scheef in elkaar gelast.. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

ma mei 01, 2023 14:09

Wat Remco zegt, ik zou je huidige cardan lekker naar vd Werf sturen ter reparatie.
Ws nog goedkoper ook.
Hoor teveel over matige nieuwe cardanassen van onderdelen boeren. (die daarna soms ook als nog bij vd Werf belanden)
Of zoek een achterste helft met goed schuifstuk. Qua techniek ligt er nog zoveel in schuren en op zolders te slingeren,

Vwb benzinepomp, ik denk dat de mechanische pomp het wel trekt, Ik snap je voorkeur om die pomp te willen behouden.
Originele pomp heeft ws wel genoeg marge voor 20 a 25 pk extra. En veel meer zal een high torque conversie niet doen denk ik.
Zou het gewoon proberen en testen, vollast (gedurende gedurende enige tijd) en benzinedruk, CO en of lambda meten.
Je zal toch moeten meten en afstellen aangezien het om een aangepaste motor gaat.

Neem anders contact met Spruel, die weten dit vast wel.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

ma mei 01, 2023 19:32

Thnx goede tips.

Cardan was al voor de helft nieuw. Maar ga hem inderdaad dan wegbrengen, meer vertrouwen in zoiets dan een nieuwe.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

zo jun 25, 2023 12:44

Ondertussen vordert het gestaag.
Carbs heb ik geen goede webers gevonden wel een setje mooie dellorto's zonder letter.

Vraagje aangaande sproeierbezetting om richting de waarde die Spruell adviseert voor weber: "Needle/seat float valve size to 200" Beetje summier als je het mij vraagt.

Wil beetje rijk zitten om niet kapot in te draaien en zsm naar bank toe.
Huidige bezetting op DHLA 40 nummers R 5250 en R 5251 :
Venturi 32
Cold start 7482.1
Emulsion tube: 7772.5 met kop 120
Idle jet 50
Naald 150 1
Bert en Juul

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

do jun 29, 2023 07:21

Wat bedoel je met kop 120 , de hoofdsproeier ? Welke remlucht/luchtcorrectiesproeier zit er in ?

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

vr jun 30, 2023 20:27

Zo ver was ik er nog niet in gedoken. Dankzij de zeer goede service van carburateurwinkel ben ik erachter dat dit carbs zijn van een opel 1.6 dus minder geschikt voor wat ik wil. Ziet er echt nagenoeg gelijk uit, grappig eigenlijk. Dus moet weer terug naar af, hoop dat er nog wat goeds is.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

zo jul 02, 2023 10:48

ik weet nog wel setje italiaanse webers, compleet gereviseerd. oude "vuile"", van 1750 maar die kunnen meen ik ook op 2 liter, alleen iets andere sproeierbezetting . En wellicht set vuile dell orto, zonder letter dus.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

zo jul 02, 2023 18:10

Veel dank

Ik heb een setje oude dellortos gevonden nu die goed lijken. Eerst schoonmaken en dan zie ik wel weer.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

zo dec 31, 2023 13:05

Einde jaar update. Alvast beste wensen allereerst :D

- Alles gemonteerd.
- Elektrische benzinepomp erin gelegd op bandenbak onderkant, met LPG relais en aparte knop op dashboard.
- Dellortos'gereviseerd gemonteerd met toch maar weer de metalen carb "rubbers"
- nieuwe startmotor en nieuwe dynamo. Nutteloos maar meer voor het mooie.
- Cardan van De werf idd. Extreem goed werk. Ga geen cardan meer hoeven kopen voor deze auto dat is duidelijk.
Stap voor stap nu gisteren rondje gereden. Daarvoor de volgende zaken nog aan de hand gehad:
- startmotor Bosch lichtere uitvoering nieuw BEndix komt uit en bijna meteen weer terug. Geen idee waarom, oude doet het prima dus die er maar weer even op.
- Auto lopen (best aardig, maar te arm) en slaat af.
- Zaten armere dan standaard sproeiers in, die uit andere blok erin gezet, loopt beter maar slaat af
- andere vlotters, geen oplossing
- Benzinepomp blijkt te stoppen omdat ik zoals gebruikelijk een fout gemaakt heb met het aansluiten van in dit geval het LPG relais. Op de min van de primaire spoel niet de de plus.

- Daarna als een zonnetje, beetje gebalanceerd en met de innovate enigszins afgesteld. Redelijk vroege curve in de 123 geladen. Tot 3000-4000 rpm met zoonlief rondje gedaan. Holy moly zelfs met beetje gas al vies veel koppel. De uitlaat (60mm sport met 2 dempers) geeft ook wat charme :) Zeer veelbelovend. Beetje inrijden lijkt me en naar het rollen. Mengsel redelijk rijk nog met B7ES bougies, wil nog de 6ES proberen en nogmaals kijken of er BP's inkunnen maar dat lijkt net niet ok met de inlaatkleppen. Geen gekke bijgeluiden behalve dat blokje duidelijk nog wat draaiuren nodig heeft.

Al met al erg goed gevoel over. iemand nog ergens een instructie hoe je makkelijk klepseals kan wisselen met kop erop? Was iets met een tang om klep vast te houden enzo toch?
Bert en Juul

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 824
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

zo dec 31, 2023 15:07

Motortje voor de desbetreffende cylinder op TDC zetten en via het bougiegat luchtdruk erop, dan blijven de kleppen hangen en kun je de veren demonteren + seals vervangen. Let op de vliegende spietjes (waar je de large hadron collider van CERN voor nodig hebt om ze terug te vinden...), let op de doeken in het voordeksel bij de ketting, let op de ketting zelf (tiewraps FTW)

Succes!

Terug naar “Tuning onderwerpen”