bertone1600
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 14:40
Locatie: velp gld

Basismap Alfa 75ts standalone ecu

za jun 19, 2021 23:55

Hallo Allemaal,

Ik heb inmiddels een standalone computer gekocht van BS autotune. De EFIgnition46 ecu heb ik gekocht met de intentie om mijn (blok 75ts in een Bertone) te voorzien van throttlebodies en dis bobineblokken.

Heeft er iemand een basismap van de 75ts?
Ben met name opzoek naar de echte basissettings en niet zozeer de tabellen.



Mvg jelle

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

zo jun 20, 2021 10:42

Zelf doen, niet de ellende van iemand anders kopiëren. Ik neem aan dat de efi ignition een MS2 kopie is? Zo ja, dan is het allemaal niet zo spannend. Manuals te over, stapje voor stapje vanaf niks beginnen, met als voordeel dat je straks ook échte weet hoe het werkt.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

zo jun 20, 2021 10:43

O, en mocht je in de buurt wonen van Brabant dan wil ik je wel helpen de boel een keer op te starten en rijdend te maken.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

zo jun 20, 2021 12:28

Jeroen weet die settings ook wel, volgens mij. Het is niet de eerste TS die hij gedaan heeft.
Krukas sensor 84 graden voor BDP en voorontsteking niet meer dan 19 graden is mij verteld.
Ik ga van de week Jeroen ook vragen voor een set voor mijn motor, blok kan er bijna in dus dan wil ik de boel aansluiten.
Jeroen kan ook online meekijken, maar misschien met de huidige maatregelen hoeft dat ook niet meer.
Bij de TR6 van mijn vader waren we er vrij snel doorheen.

bertone1600
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 14:40
Locatie: velp gld

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

zo jun 20, 2021 14:04

Mooie reacties al zo binnen een paar uur! Ik was inderdaad van plan om zelf een opzet te maken en die dan (online) te delen/af te stemmen met bs autotune/Jeroen.

Het is alleen dan wel zo prettig als de motor al loopt en alle sensoren goed zijn ingeleerd in de ecu. De krukassensor t.o.v. Bdp is een van de data die ik zocht maar dat is dus 84 graden.

Air temperatuur sensor ga ik nieuw halen en daar zal dan ook wel data bij zitten voor het inleren.

Ik vermoed dat variabele weerstand van de temperatuur sensor voor de koelvloeistof wel in 1 van de manuals is te vinden.

Hebben jullie ervaring met de verschillende bobineblokken? En dan nieuw gekocht of van een andere auto/alfa?

En bedankt voor je aanbod om mee te helpen maar ik woon in de buurt van Arnhem. Ik heb wel wat mensen in mijn omgeving die bekend zijn met tunerstudio op een b16 Honda motoren. Zodra wij er niet uit komen zal ik zeker hier even om hulp vragen!

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

wo jun 23, 2021 13:25

Ik zou gewoon twee van die VAG wasted spark bobines voor 4cilinder motoren nemen. Zijn met ingebouwde versterker (ignitor) dus direct aan te sturen met de 46Efignition.
Zitten op Lupo's, Golf etc. uit de zero's.

Kan je er 1tje tbv cil 1&4 en 1tje voor cil.2&3 gebruiken en dan kanaal 1&4 op 1cilinder en 2&3 op 1 cilinder. Zodat je volledig sequentieel vonkjes verdeelt.

Je kan ongeveer 4 gebruikte kopen voor de prijs van 1 nieuwe. Dus lijkt me makkelijke keuze.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

bertone1600
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 14:40
Locatie: velp gld

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

di sep 07, 2021 08:42

Hallo allemaal,

We zijn inmiddels een paar stappen verder.

Het gasklephuis is inmiddels (mechanisch) klaar. Ik moet alleen nog een beugeltje maken zodat hij niet hangt aan de rubbers.
Ik heb ook een map sensor gekocht maar vanwege het extreem korte inlaattraject wil ik de motor afstellen op de TPS.

Verder heb ik besloten om toch een bobine per cilinder te nemen. Technisch heeft dit weinig voordelen maar ik vind het wel een leuke toevoeging. Ik heb ook al een kabelboompje voor de bobines gemaakt maar ik ben hier niet tevreden over. Alle stekkertjes etc zijn besteld om het netjes over te doen.

Ook de nokkenaspositiesensor krijgt vorm. De eerste print is een feit en ik heb inmiddels een paar aanpassingen doorgevoerd.
Ik zal simpelweg een gaatje boren in de rotor en hier een stalen boutje in doen. Dit zou goed moeten werken.

De prefab kabelboom van de Efignition is behoorlijk compleet en ik kom hier in grote lijnen wel uit. Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een HALL-sensor op deze kabelboom? als ik de website mag geloven heb ik 3 weerstanden nodig om dit aan te sluiten maar dit lijkt mij wat complex en storingsgevoelig.

Weet iemand toevallig wat de standaard maat injectoren is van een 75 ts? 190cc/min at 3bar?

plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

di sep 07, 2021 11:37

3.0 12V V6 en de TB V6 hebben origineel beide 189cc/min.
Van een 1.8 of 2.0TS (vd 156 etc.) zijn ze ook prima bruikbaar.

Dus 190cc zou voldoende moeten zijn voor jouw toepassing. Sowieso om het aan de gang te krijgen.

Alleen bij volledig sequenciele inspuiting kan het zijn dat je (veel?) grotere wil hebben als je alle brandstof alleen wil inspuiten als de inlaatklep open staat.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

di sep 07, 2021 11:59

Zie ook:
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

en:
viewtopic.php?t=85143#p985725
Ik meen dat de 280150702 injectoren een beetje aan de krappe kant zijn 150HP 192cc/min @ 3bar/43.5PSI, de zou ook kunnen kijken of je kunt upgraden naar een setje EV14 ofzo. Zeker met de E5/E10 Benzine tegenwoordig (niet dat je dat wilt tanken met je 75).

https://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php
Afbeelding
Horsepower (at the flywheel) 150
Number of Injectors 4
B.S.F.C. * 0.5
Max Duty Cycle in % ** 100!, (zou rond de 80 moeten zijn)

Wat gebruiken de racers in hun TS?
280-150-701 zit in een 3.0 V6 volgens mij
Afbeelding

bertone1600
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 14:40
Locatie: velp gld

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

ma sep 13, 2021 08:09

Bedankt voor de reacties over de injectoren. Ik hou ze voor nu origineel a 192cc. Indien ik zie dat ik op een te arm mengsel rij in de hoge toeren zal ik wat grotere injectoren plaatsen maar ik vermoed dat het wel goed komt. Ik heb ook even de kabelboom pas gemaakt. Van de week komen de stekketjes binnen en dan kan ik hem helemaal af maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

ma sep 13, 2021 11:16

Ziet er netjes uit :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

za sep 18, 2021 07:33

netjes geworden, je verdeler :thumbs:

had ook nog plannen om TS programmeerbaar te maken, maar nog niet aan toe gekomen, en dit is dan een leuke uitbreiding in aansturing.

kan en wil jij evt verdeelkap maken voor anderen ? :mrgreen:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

bertone1600
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 14:40
Locatie: velp gld

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

ma sep 20, 2021 17:03

De verdeler is inmiddels helemaal definitief en geplaatst.
Moet even aankijken of de juiste signalen naar boven komen en de motor er op loopt.
Als het allemaal werkt kan ik zeker het 3d model delen in een STL-bestand. Dit kan elke 3d printer printen.
Ook de temperatuur onder de motorkap moet matchen met het filament. Als alles werkt wil ik er wel een paar printen (zonder garanties)

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

ma sep 20, 2021 18:03

Petg moet al prima blijven werken. Leuk project, dit is wel echt de kracht van 3d printen!

Overigens kun je dit via Chinese CNC aanbieders ook goedkoop gefreesd uit elk materiaal dat je wilt krijgen, op basis van je STP file die al bewezen is qua pasvorm.

Was zelfs 5 jaar terug nog ondenkbaar dat je als particulier goedkoop aan custom CNC delen kon komen

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

ma sep 20, 2021 19:09

Ook de temperatuur onder de motorkap moet matchen met het filament. Als alles werkt wil ik er wel een paar printen (zonder garanties)
Mijn praktijkervaring met 3D-geprinte delen onder de motorkap is, eh, kwalitatief uitermate teleurstellend. De pest is natuurlijk dat je filament een redelijk laag 'smeltpunt' heeft, want anders kun je het niet printen (duh). Prima, dan ga je zo dicht mogelijk aan de bovengrens zitten van wat je printer aankan qua filament en meer dan dat kun je niet doen. Maar dan blijkt dat het geprinte spul vrij lelijke faalmodi kan hebben: al ruimschoots onder de 'maximum' temperatuur gaat het soms al plastisch deformeren of vrolijk aan het delamineren na een paar temperatuurcycli. Misschien hebben anderen andere ervaringen, maar ik ben er al compleet van genezen. 3D-printen is op het moment leuk om proto-onderdelen te maken om de vorm perfect te krijgen, maar verder... Ter info: dit is op basis van een Ultimaker S5 en diverse filamenten (details kan ik opzoeken, maar het was allemaal hoogwaardig, A-merken als BASF, temperatuurbestendig etc en het resultaat was steeds uien).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Tuning onderwerpen”