Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

wo sep 29, 2021 18:54

mmhh... nuttige informatie uit eerste hand, van iemand met ervaring :thumbs:
dus beste als proto, en daarna cnc laten produceren begrijp ik hieruit :-k
Ook de temperatuur onder de motorkap moet matchen met het filament. Als alles werkt wil ik er wel een paar printen (zonder garanties)
Mijn praktijkervaring met 3D-geprinte delen onder de motorkap is, eh, kwalitatief uitermate teleurstellend. De pest is natuurlijk dat je filament een redelijk laag 'smeltpunt' heeft, want anders kun je het niet printen (duh). Prima, dan ga je zo dicht mogelijk aan de bovengrens zitten van wat je printer aankan qua filament en meer dan dat kun je niet doen. Maar dan blijkt dat het geprinte spul vrij lelijke faalmodi kan hebben: al ruimschoots onder de 'maximum' temperatuur gaat het soms al plastisch deformeren of vrolijk aan het delamineren na een paar temperatuurcycli. Misschien hebben anderen andere ervaringen, maar ik ben er al compleet van genezen. 3D-printen is op het moment leuk om proto-onderdelen te maken om de vorm perfect te krijgen, maar verder... Ter info: dit is op basis van een Ultimaker S5 en diverse filamenten (details kan ik opzoeken, maar het was allemaal hoogwaardig, A-merken als BASF, temperatuurbestendig etc en het resultaat was steeds uien).
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

wo sep 29, 2021 22:26

Ja, van dat 3D printen heeft iedereen de mond vol van maar het resultaat is inderdaad meestal inferieur.

Ik ben blij dat ik toegang heb tot een draaibank en een freesbank. 👌🏻
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

bertone1600
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 14:40
Locatie: velp gld

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

do sep 30, 2021 10:28

Inmiddels zijn we weer een paar stappen verder. De stekkers zijn gemonteerd en de kabelboom ligt in de auto. Na een aantal aanpassingen in de software heeft de auto gisteren de eerste minuten gelopen op de nieuwe ecu.

Wat betreft het 3D printen. Ik dacht dat ik een nokkenaspositiesensor nog had om coil on plug te rijden maar dat is niet zo. De ecu kan via de krukaspositie ook wasted coil on plug aansturen. De behoefte voor de nokkenaspositiesensor vervalt hier mee. Alleen nu we toch zo ver zijn wil ik het uiteraard wel proberen. Hoe het afloopt met de hogere temperaturen zal ik laten weten.

Weet iemand hier hoe de nokkenasvervroeger wordt aangestuurd? Ik dacht dat het al vanaf 2000 rpm was icm met een belasting van meer dan 15%.

En schakel je dan alleen de nokkenas in of hoort er bij het inschakelen van de nokkenas ook een andere map voor de ontsteking en of brandstof?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

do sep 30, 2021 17:29

Volgens mij zelfs vanaf 1200 of 1500 rpm. En gaat ook weer uit bij 4500-5000 ofzo. Maar dat kun je in je ECU natuurlijk net zo programmeren als je wilt. Net wat het meeste resultaat op de bank oplevert zou ik zeggen

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

do sep 30, 2021 21:57

Ja, die fase sensor heb je alleen bij sequentiele inspuiting en/of ontsteking nodig. Half sequentieel (2om2 voor injectie en ontsteking) kan gewoon met alleen de krukaspositiesensor.

Je hoeft geen andere map in te schakelen wanneer je de nokkenasvervroeger actieveert lijkt me, het is onderdeel van de map.

Je kan een vrije output hoog maken met een combi van parameters. Wel ff checken of je die output niet overbelast natuurlijk.
Wanneer je dat schakeld moet je proef ondervindelijk vaststellen of op de bank natuurlijk.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

vr okt 01, 2021 09:58

:thumbs:
mooi dat de TS loopt op wasted spark.. signaal voor de beide bobines gesplitst? om beide bougies aan te sturen.. want je hebt maar 6 uitgangen toch :-k
Inmiddels zijn we weer een paar stappen verder. De stekkers zijn gemonteerd en de kabelboom ligt in de auto. Na een aantal aanpassingen in de software heeft de auto gisteren de eerste minuten gelopen op de nieuwe ecu.

Wat betreft het 3D printen. Ik dacht dat ik een nokkenaspositiesensor nog had om coil on plug te rijden maar dat is niet zo. De ecu kan via de krukaspositie ook wasted coil on plug aansturen. De behoefte voor de nokkenaspositiesensor vervalt hier mee. Alleen nu we toch zo ver zijn wil ik het uiteraard wel proberen. Hoe het afloopt met de hogere temperaturen zal ik laten weten.

Weet iemand hier hoe de nokkenasvervroeger wordt aangestuurd? Ik dacht dat het al vanaf 2000 rpm was icm met een belasting van meer dan 15%.

En schakel je dan alleen de nokkenas in of hoort er bij het inschakelen van de nokkenas ook een andere map voor de ontsteking en of brandstof?
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

bertone1600
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 14:40
Locatie: velp gld

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

vr okt 01, 2021 11:10

Weer een hoop reacties in korte tijd. Leuk om te lezen.

Ik wist dat ik een nokkenassensor nodig had om volledig sequentieel te rijden. Ik dacht dat volledig sequentieel de enige manier was om de coil on plug aan te sturen. Dat kan blijkbaar ook met wasted spark. Al doende leert met zeggen we dan. De outputs heb ik simpelweg gesplitst om twinspark te realiseren. De bougies vonken dus tegelijkertijd. Ik gebruik maar 4 van de 6 ontsteking outputs.

De programmeerbare output voor de nokkenas vervroeger heb ik al aangesloten op de ecu net al de output voor de Fan. Deze outputs schakelen aan massa. Via een eenvoudig relais krijg ik nu 12v op de fan en de vervroeger bij de door mij opgegeven waarde. Alleen deze waarden nog even bepalen. Zal dat voor nu even op de straat afstellen en beginnen met de hier boven voorgestelde opties.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

vr okt 01, 2021 13:24

Wasted spark met COP kan ook, maar let op of je bij je geplande maximale toerental (7k RPM?) nog voldoende laad-tijd over hebt om een mooie vonk te leveren. Dat de bobine's dus ook heter worden had je zelf al door.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

vr okt 01, 2021 22:55

Yup, wasted spark geeft halve laadtijd.

Maarja, de bobine van mijn V6TB (met verdeler) heeft het veel drukker en die draait ook 7000. Nouja, op 6900 staat ie.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

bertone1600
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 14:40
Locatie: velp gld

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

ma jul 17, 2023 10:46

We zijn inmiddels weer een aantal maanden verder. De stand alone ECU is een echte uitkomst.
Met wat Autotune (via de betaalde versie van Tunerstudio) komen de lamba waarden mooi in de buurt. Vervolgens nog wat handmatig opschonen en ik denk dat ik wel 80-90% van de potentie van dit blok te pakken heb.

Aangezien het elektronische gedeelte zo goed gelukt is ga ik ook mechanische stappen ondernemen.
Het blok staat inmiddels naast de auto en is volledig gedemonteerd. De kop is zo goed als nieuw. Deze heb ik 5 jaar geleden helemaal op laten knappen.

Het onderblok heeft betere dagen gezien. Zeker een nieuw setje lagers. Binnenkort komt er gereedschap binnen waarmee ik kan controleren of er een overmaats set in moet met het bijbehorende werk.

Of het een nieuw setje zuigerveren wordt of compleet nieuwe zuigers en bussen is ook nog even meten. (als iemand een compleet setje heeft liggen hoor ik het graag)

Nu had ik het plan om de drijfstangen uit een 2.0 nord blok toe te passen in mijn TS. Deze zijn een hart tot hart 1 mm langer dan die van de TS. Dit zal de compressie verhogen zonder dat ik de kop hoef te laten vlakken. Heeft iemand hier ervaring met deze wijziging?

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

ma jul 17, 2023 13:09

Dan ga je van compressieverhouding 1:10 naar +/- 1:11.
Komt de zuiger dan niet te dicht bij de kleppen? Dat moet je wel ff on de gaten houden, ligt er natuurlijk ook aan hoe kritisch het standaard al is.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

ma jul 17, 2023 22:08

ja, heb daar ervaring mee..liep fantastisch, zolang het goed ging :shock:

timing van mijn nokkenassen stond net niet goed , en kleppen raakte heel lichtjes de kop, was niet te merken, tot het fout ging :cry:

had dus klep/zuigerspeling moeten checken.. nu was mijn kop en zuiger en cil naar de gallemiessen..

dus kan, maar extra controle vereist..
heb daarna een ander blok std opgebouwd, maar je mist net wat extra porie :mrgreen:

We zijn inmiddels weer een aantal maanden verder. De stand alone ECU is een echte uitkomst.
Met wat Autotune (via de betaalde versie van Tunerstudio) komen de lamba waarden mooi in de buurt. Vervolgens nog wat handmatig opschonen en ik denk dat ik wel 80-90% van de potentie van dit blok te pakken heb.

Aangezien het elektronische gedeelte zo goed gelukt is ga ik ook mechanische stappen ondernemen.
Het blok staat inmiddels naast de auto en is volledig gedemonteerd. De kop is zo goed als nieuw. Deze heb ik 5 jaar geleden helemaal op laten knappen.

Het onderblok heeft betere dagen gezien. Zeker een nieuw setje lagers. Binnenkort komt er gereedschap binnen waarmee ik kan controleren of er een overmaats set in moet met het bijbehorende werk.

Of het een nieuw setje zuigerveren wordt of compleet nieuwe zuigers en bussen is ook nog even meten. (als iemand een compleet setje heeft liggen hoor ik het graag)

Nu had ik het plan om de drijfstangen uit een 2.0 nord blok toe te passen in mijn TS. Deze zijn een hart tot hart 1 mm langer dan die van de TS. Dit zal de compressie verhogen zonder dat ik de kop hoef te laten vlakken. Heeft iemand hier ervaring met deze wijziging?
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

bertone1600
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 14:40
Locatie: velp gld

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

di jul 18, 2023 19:17

Bedankt voor jullie reacties.

Het kan dus maar met zorg.. Ergens zag ik een filmpje van iemand die een stukje kneedpasta op de zuiger had gelegd, de kop monteerde met een gebruikte koppakking, en de motor 1 rotatie liet draaien na het instellen van de timing. De dikte van de kneedpasta is de hoeveelheid speling tussen de zuiger en de klep.

Ik zal bovenstaande methode uitvoeren icm met een endoscoop. Als het te krap wordt doe ik het niet maar ik zou het mooi vinden om met wat onderdelen die ik al heb liggen een beetje extra vermogen te creëren.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

vr jul 21, 2023 13:30

je kan er ook gewoon een tiewrap met bekende dikte inschuiven door bougiegat. Let trouwens ook op voldoende ruimte bij de busand, met een wat omhoog stekende zuiger.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Tuning onderwerpen”