Pagina 1 van 1

opbouwen 2 liter nord

Geplaatst: zo dec 06, 2020 21:57
door gtv 1980
goeden avond

ik ben voorzichtig bezig met het verzamelen van onderdelen
heb 12 mm nokassen van c en b
maar nou zeggen sommigen dat je beter een 11 mm op de uitlaat kan zetten en geen 2 van 12 mm 292 graden
heeft iemand hier ervaring mee ?

voor de rest
bussen kop
155 krukas
licht vliegwiel ah
gesmede zuigers wiseco
losse bussen minder vervorming
helix koppeling
lichte kleppen

het gaat om straatgebruik en trackdays

mvg ilja kroon

Re: opbouwen 2 liter nord

Geplaatst: ma dec 07, 2020 07:02
door DJ
Geen ervaring, mbt jouw vraag.
Alhoewel ik verhaal van verschillende nokkenassen op in en uitlaat wel ken en reden waarom.
Maar sla het het boek van Jim Kartalamakis er eens op na, daar word motivatie voor die keus behandeld.
Boek kost een fractie van de tuning spullen die je al hebt liggen.
En als aanwijzingen in boek volgt score je misschien niet gelijk een 10 voor je getunede nord, daar is praktijkervaring voor nodig, maar iig wel een voldoende.
Ik vind z'n vermogens cijfers soms wat optimistisch, zeker in de eerste editie van zijn boek, maar verder is het duidelijk dat de man wel eens zelf een getuned blok heeft gebouwd. Veel nuttige info.

https://www.bol.com/nl/b/jim-kartalamakis/1222361/


Gr
DJ

Re: opbouwen 2 liter nord

Geplaatst: ma dec 07, 2020 12:57
door vV
veel nuttige info in dat boek idd, maar deels alweer achterhaald ook.

Met de zuigers is rekening gehouden met de langere slag van de krukas neem ik aan.

Nokkenassen weet ik eerlijk gezegd niet. geen ervaring met deze. heb wel eens blokken gehad met dezelfde as op in en uitlaat maar doe dat tegenwoordig niet meer. Er is veel ontwikkeling geweest mbt nokkenassen en CB is behoorlijk old skool (niet per se slecht daarmee hoor). Persoonlijk zou ik idd een 11mm of zo op uitlaat zetten. Nokkenassen gaat niet alleen om lift, ook om timing, er is veel te veranderen door te spelen met timing maar effect weet je pas als je dat op de rollenbank doet.

Re: opbouwen 2 liter nord

Geplaatst: wo dec 09, 2020 16:28
door gtv 1980
Hoi dj
Bedankt voor je reactie
Ik heb wel van het boek gehoord zal er eens achteraan gaan Gr ilja

Walther als het goed is zijn de zuigers wel goed brede uitsparing voor de kleppen
En anders gebruik ik je verlichte krukas die heb ik ook nog
Mvg ilja

Re: opbouwen 2 liter nord

Geplaatst: do dec 10, 2020 10:19
door stephen
ben zelf destijds geeindigd met 12mm op inlaat en 11mm op uitlaat, en dat gaf 170PK en een vrij vlakke koppelkromme vanaf 2300/min.

hiervoor met 2x 11mm gereden in zelfde motor, maar begon toen bovenin pas goed te lopen , en daarom toen maar een 12,5mm geslepen as gekocht in goed vertrouwen, waar die erg onrustig op liep, wat bij later nameten wel duidelijk werd waarom :oops:
toen set 12mm gekocht en daar 1 van op de inlaat gezet, en toen klopte bij mijn motor het plaatje blijkbaar :mrgreen:

Re: opbouwen 2 liter nord

Geplaatst: za dec 26, 2020 18:25
door HAAK28
In de motor die ik nu aan het reviseren ben, zit het andersom. 11mm op de inlaat en 12 op de uitlaat.

Zo ga ik hem ook weer opbouwen en kijken hoe die het doet. Omwisselen kan altijd nog.

Vergelijkbare setup op mijn reserve raceblok, dat erg goed trekt uit lage toeren.

Op mijn huidige raceblok wel 12 op de inlaat en 11 op de uitlaat, maar die hebben ook een heel ander profiel. Die loopt juist bovenin hard door.