Pagina 1 van 2

Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 08:50
door superjesse
Hallo allemaal,

Voor mijn dagelijks vervoer gebruik ik een Giulia Nuova. Nu ben ik voornemens om daar een 2 liter blokje voor op te bouwen.

Mijn vraag is nu of het voor dagelijks gebruik wijsheid is dat blokje een beetje aan te passen als in andere nokkenassen/uitlaat spruitstuk ed.

Kleine sidenote hierbij is wel dat er LPG ingebouwd gaat worden.

Alvast bedankt voor jullie meningen/advies.

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 10:40
door vV
wanneer je eenmaal begint is het einde zoek. dus vooraf de vraag: hoe diep reikt de knip..
Beste om in ieder geval te doen is alvast wat werk aan de kanalen van d ekop , juiste werk aan kleppen en zittingen ed, zodat dat later niet meer hoeft. Goed balanceren/blueprinten levert al een lekker lopend blokje op. dan ook nog vliegwiel verlichten is mooi.

Nokkenassen moet je erg mee uitkijken, optimale werking komt wel neer op juiste combinatie nokkenassen en compressie, en carbs.
Spruitstuk ook. Wil je er echt iets aan hebben kom je wel iets duurder uit meestal. Overigens is het fabrieksding helemaal zo slecht nog niet.

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 10:49
door Michel75
Hang er een 2.0TS uit een 75 compleet met de injectie zou ik zeggen bij een daily.
150pk en betrouwbaar...

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 12:03
door GTA287PK
Ik zou bij LPG he-le-maal niks gaan lopen "tunen" aan de 2 liter. Helemáál niet bij een Nord, want dan zit je met LPG wel vast aan een verdamper. 2 liter TS kan op G3, en dan zit je natuurlijk veel meer safe met die electronische huismeester, ook al is 'ie alles behalve modern.

Voordat je het weet gaat het financieel uit de klauwen lopen. En wat kom je nou tekort met een (inderdaad: netjes en fris opgebouwde) 2 liter op een 105 non-circuit/non race auto ? Juist.

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 12:32
door vV
Ik zou bij LPG he-le-maal niks gaan lopen "tunen" aan de 2 liter. Helemáál niet bij een Nord, want dan zit je met LPG wel vast aan een verdamper. 2 liter TS kan op G3, en dan zit je natuurlijk veel meer safe met die electronische huismeester, ook al is 'ie alles behalve modern.

Voordat je het weet gaat het financieel uit de klauwen lopen. En wat kom je nou tekort met een (inderdaad: netjes en fris opgebouwde) 2 liter op een 105 non-circuit/non race auto ? Juist.
klopt eigenlijk helemaal... heb met mn 2 liter spider ook totaal geen behoefte aan extra pks. kan je toch niets meer mee tegenwoordig. Ding komt (meer dan :wink: ) goed mee in het huidige verkeer.

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 12:38
door superjesse
2.0 TS is voor mij geen optie gezien ik graag het onmiskenbare geluid van een supertje wil behouden.

Uiteindelijk hebben jullie ook wel gelijk, een 2 liter komt standaard niks te kort voor dagelijks gebruik, en een fris blokje zit ook op een 130 pk?

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 12:48
door vV
een standaard blok levert zeg een 125. wanneer je wat gaat blueprinten kom je fractie hoger uit.

Ik hoorde laatst iemand die beweerde dat een goede tuner met alleen blueprinten een blok (geen alfa) van een 125 naar 160 pk bracht maar dat lijkt mij (met mijn beperkte technische kennis) onmogelijk.
Is iemand die in zweden als goede motorbouwer bekend staat (maar wellicht was dit verhaal dus een soort pr campagne).

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 18:50
door superjesse
Ik ben in ieder geval voornemens om onderstaande zaken aan te pakken:

- gietrandjes in de in en uitlaat kanalen verwijderen

- kop vlakken

- zuigers op gelijk gewicht brengen

- drijfstangen op gelijk gewicht brengen

Volgens mij vergeet ik nog het eea op te noemen maar denk dat dit wel een aardig beeld geeft.

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 20:18
door DJ
Als je met gietranden de ribbels aan de onderkant van inlaatkanaal bedoeld zou ik daar lekker vanaf blijven bij een straatauto. Inlaatkanaal van een 2 ltr is niks onder bemeten voor een bij lage toerentallen ook soepel rijdende straatauto. Eerder het tegenovergestelde.
Bouw het blok gewoon standaard loepzuiver op.
Verhoog evt compressie een beetje aangezien je op gas wil gaan rijden.
Wel klep zuiger speling in de gaten houden als je dat middels vlakken wilt doen.
Koop het boekje van Jim Kartalakamis, daar staat alles behoorlijk goed in beschreven.
En investering daarin kan je hoop geld aan onzinnige dingen en fouten besparen.
Vergeet niet aan je klepveren te kijken (ingezakt)
Je kan een setje non standaard zuigers overwegen met iets meer compressie en uitsparingen voor nokkenassen met iets meer lift.
Dan kan je later evt nog met nokkenassen expirimenteren.
Maar kort de bocht komt het er op neer dat wat je bovenin wint je onderin kwijt raakt.
Net wat je niet wilt met een straatauto. Ntuurlijk valt er te verbeteren en te optimaliseren. Maar de kosten lopen al snel op als je niet uitkijkt.
En een 100% frisse correct opgebouwde en afgestelde standaard nord is weinig mis mee eigenlijk.

Gr
DJ

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 20:24
door DJ
En aangezien je toch een revisie bedrijf nodig zult hebben.
Zoek er 1 die goed bekend staat en ruim ervaring heeft met nordjes.
Daar win je allicht ook nog wat mee.
En 10548 nokkenassen zijn de snelste standaard 105 assen. Als je ze voor normaal geld vind.
En de 75 2.0 carb's assen (veel lift) krijg je niet zo in een een 105 kop gelepeld.

Gr
DJ

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 20:35
door GTA287PK
Ik ben in ieder geval voornemens om onderstaande zaken aan te pakken:

- gietrandjes in de in en uitlaat kanalen verwijderen

- kop vlakken

- zuigers op gelijk gewicht brengen

- drijfstangen op gelijk gewicht brengen
Voor een daily straat-Juul op LPG ? Wat denk je daar in de daily praktijk mee te bereiken/van te merken ?

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 20:53
door DJ
Ik ben in ieder geval voornemens om onderstaande zaken aan te pakken:

- gietrandjes in de in en uitlaat kanalen verwijderen

- kop vlakken

- zuigers op gelijk gewicht brengen

- drijfstangen op gelijk gewicht brengen
Voor een daily straat-Juul op LPG ? Wat denk je daar in de daily praktijk mee te bereiken/van te merken ?
Een goed gebalanceerde en uitgewogen motor rijd/loopt altijd iets lekkerder. Ook op straat bij 2500 rpm. Als de rest ook in orde is natuurlijk.

Gr
DJ

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 21:03
door superjesse
Het betreffende blok heeft een aantal jaar in de voormalige juul van mijn ouders gelegen. Ook toen al liep hij op lpg.
Zuigers en bussen verwacht ik weinig aan te hoeven doen gezien deze zo'n 70k oud zijn maar dat zal een inspectie uitwijzen.

In feite zeggen jullie dus dat het voor een lpg daily weinig zin heeft om de kanalen te bewerken. Het uitwegen van diverse onderdelen vind ik persoonlijk wel prettig omdat dit er voor zou kunnen zorgen dat de motor lekker soepel loopt.

Lagerschalen, distributie ketting, klepgeleiders, klepveren, zuigerveren en uiteraard pakkingen en keerringen ben ik wel voornemens te vervangen. Zijn er nog andere zaken waarvan jullie zeggen dat het verstandig is meteen te vervangen?

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: do jun 13, 2019 21:25
door DJ
Je hebt het meeste eigenlijk wel genoemd.
Carb rubbers, wat ik er van hoor tegenwoordig helaas alleen in zeer matige kwaliteit leverbaar? Zelf al jaren niet meer aangeschaft. Vandaar dat veel mensen maar overstappen naar alu versie. Bij gebrek aan alternatief. De originele kwaliteit rubbers gingen jaren mee.
A kwaliteit zuigerveren en goed hoonpatroon op de voeringen.
Een goede standaard nord is van huis uit lekker soepel onderin. Met "tunen" word dat doorgaans alleen maar slechter. En toerengebied onder de 3000, gasrespons bij deellast, stationair gedrag en koude start zijn zaken die bij een daily veel belangrijker en prettiger zijn dan pak hem beet 20 pk erbij bij 5000 of 6000 rpm. Blue print hem, weg hem uit en balanceren, evt 1 kg ofzo van vliegwiel en iets meer compressie (kan makkelijk op gas) en verder lekker zo laten als de portemonnee niet oneindig diep is zou ik zeggen.

Gr
DJ

Re: Andere nokkenassen 105 daily

Geplaatst: ma jun 17, 2019 15:14
door superjesse
Je hebt het meeste eigenlijk wel genoemd.
Carb rubbers, wat ik er van hoor tegenwoordig helaas alleen in zeer matige kwaliteit leverbaar? Zelf al jaren niet meer aangeschaft. Vandaar dat veel mensen maar overstappen naar alu versie. Bij gebrek aan alternatief. De originele kwaliteit rubbers gingen jaren mee.
A kwaliteit zuigerveren en goed hoonpatroon op de voeringen.
Een goede standaard nord is van huis uit lekker soepel onderin. Met "tunen" word dat doorgaans alleen maar slechter. En toerengebied onder de 3000, gasrespons bij deellast, stationair gedrag en koude start zijn zaken die bij een daily veel belangrijker en prettiger zijn dan pak hem beet 20 pk erbij bij 5000 of 6000 rpm. Blue print hem, weg hem uit en balanceren, evt 1 kg ofzo van vliegwiel en iets meer compressie (kan makkelijk op gas) en verder lekker zo laten als de portemonnee niet oneindig diep is zou ik zeggen.

Gr
DJ
Ik verwacht stiekem wel goede carb rubbers bij Arese te kunnen bestellen.
Inmiddels staat het blokje bij mij thuis en is zowel letterlijk als figuurlijk de kop er af.

Nu nog even vogelen hoe ik het beste de foto's kan plaatsen en dan zien jullie het blokje wel in projecten terug :)