jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

75 TS Onderstel upgrade

do mei 31, 2018 16:13

Na het besluit om mijn versnellingsbak te laten reviseren, heb ik meteen maar het hele onderstel uit elkaar gehaald onder het mom van: "nu ik toch bezig ben..." Werkelijk alles ligt nu uit elkaar, omdat ik het eea laat poedercoaten. Lijkt mij een mooi moment om mijn onderstel ook te upgraden. Ik wil gewoon een strak, straat-georienteerd onderstel, waar ik ook voor de leuk een keer het circuit mee op kan. Deze hele operatie kost natuurlijk al aardig wat duiten, dus mijn budget voor de upgrades is +- 1000 euro, maar als het goedkoper kan: graag!

Heb zelf naar een aantal dingen gekeken:

Alfaholics:
Fast road handling kit
https://www.alfaholics.com/race-parts/a ... g-kit-173/
Nadeel van deze kit is dat de achterveren op standaard rijhoogte staan. Wil m toch wel verlaagd houden.

RS Racing:
Stabilisator 30mm
Veren + verstellers

Ik zou het willen combineren met Bilstein B6 schokdempers en kogels voor de caster stang. En natuurlijk overal nieuwe rubbers. Uitlijning dan ook wat agressiever.

Kreeg bij het mailtje naar Ron Simons aantal documenten terug gestuurd. Kwam er tijdens het lezen achter dat het er op neer kwam dat ik eigenlijk gewoon de hele set van RS aan zou moeten schaffen.

Hoor graag tips en waar jullie zelf goede ervaringen mee hebben!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 TS Onderstel upgrade

do mei 31, 2018 17:10

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik heb al ALLE kogels en bussen enzo vervangen. Dus alle stabi rubbers, caster kogels, draagarm rubbers, fuseekogels, stuurkogels nieuw en origineel. zelfs de onderste draagarm lagers/kogels nieuw. Verder watt stangen en de Dion in PU, . En dan 2e hands Koni geel. Volgens mij koste dit geintje bij elkaar al 700 euro. Blijft er met 1000 euro budget al niet veel over voor upgrades.

Instap Intrax RSA (zelfde als verstelbaar RS volgens mij) kost al 2100 euro Inc btw exclusief installatie en afstellen. Dus niet echt binnen budget lijkt mij.

Mijn plan, en ook mijn advies is om eerst eens alle rubbers vervangen en die bilsteins er onder zetten en dan flink rijden. Dan pas kijken welke problemen je eventueel tegenaan loopt qua wegligging voordat je meteen een hoop geld uitgeeft aan dikke stabis en coilovers. En als aller eerste een knap setje banden want dat maakt nog wel het meeste verschil

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 TS Onderstel upgrade

do mei 31, 2018 19:31

Als eerste castorkogels. Echt enorme verbetering. Of anders PU op die plek.
Wat mij betreft ook gelijk de enige plek voor PU bij een 75, ben zelf geen fan van PU. (mocht je toch PU in de bovenste draagarmen van de voorwielophanging willen, ik heb nog een setje liggen)
De originele rubbers voldoen prima op de andere plekken. (mits daadwerkelijk NOS kwaliteit)

Een 27 of 30mm voorstabi. (voor overwegend straatgebruik op een TS is 27mm ook prima)
RS veren achter, de slapste variant (40kg/cm)
Voor straat gebruik kan je al snel op de hoogste stand uit, evt zelfs met vulplaat eronder.

Reden voor RS omdat eigenlijk alle andere verlagingssetjes gewoon te slappe achterveren hebben. Slaat door en geeft onderstuur in combi met dikke voorstabi. Die harde RS veren achter compenseren de dikke stabi voor.
Let wel dat met RS veren je achterschokdempers te lang zijn waardoor je veren er zo tussen uit kunt pakken. APK punt en sowieso niet gewenst.
Dus slag begrenzer maken op de achteras. Maar beter en netter is setje achterschokdempers laten inkorten. Het is ook maar de vraag of standaardachterdempers de RS veren goed gedempt krijgen. Maar zowel voor Koni als Bilstein zijn er adressen om je achterdempers te laten aanpassen. Overigens ook geen fan van bilstein. Nodeloos stug en oncomfortabel.
Voor een straatauto ver weg blijven van kogels in je onderstel. Ook voor achteras niet nodig. Goedekope kogels zijn binnen no time naar de Filisteinen bij normaal gebruik op straat. A kogels kwaliteit (bijvoorbeeld NMB) blijven langer heel, maar kosten een godsvermogen.

Let ff op dat wanneer je auto verlaagd/weer op de wielen zet de bouten van bovenste draagarmen voor, stabi's en wattstangen pas vast zet als auto belast op z'n wielen staat. Als je bouten vast zet met wielen vrijhangend gaan de rubbers wringen bij normale rijhoogte en dus sneller stuk.

Goede uitlijning als alles weer in elkaar zit is ook "niet onbelangrijk" , en dat is een understatement.
Voor straat gebruik en af en toe trackday/circuit om te beginnen maximaal camber en castor binnen fabriekspecs. Sporing minimaal binnen specs.

Met een beetje geduld/zoeken en zelf werkzaamheid kan je op deze manier met deels tweede hands spullen (stabi, achterschokdempers, moeten toch aangepast) een eind komen voor 1000 euro. En heb je een echt lekker sturende 75.

Vergeet je remsysteem niet. Een 75 heeft een 100% in orde systeem en goede voorremblokken nodig om fatsoenlijk te remmen. Vind zelf Pagid blauw erg goed (duur!) of anders Carbon Lorain RC5 (ook duur) Met Ferrodo heb ik geen recente ervaring. Jaren geleden vond ik dat ze aardig voorbij waren gestreefd door andere merken. Maar wellicht hebben ze die achterstand ondertussen ingehaald of omgezet in voorsprong.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 TS Onderstel upgrade

do mei 31, 2018 19:59

Intrax RSA of coilovers in het algemeen is zwaar overkill voor straat gebruik.
En ook helemaal niet eenvoudig netjes in te bouwen. Ruimte is beperkt.

Gr
DJ

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: 75 TS Onderstel upgrade

do mei 31, 2018 22:04

Bedankt voor de input heren!

We zitten inderdaad in hetzelfde schuitje Dirk :wink:

Snap je idee om eerst te wachten en te kijken wat er gebeurt als alles nieuw is Dirk, maar wil aan de andere kant ook wel meteen alles goed doen. Twijfel erover. Budget is trouwens voor alle upgrades tov origineel, dus bussen etc niet meegerekend. Ben het er mee eens dat banden het aller belangrijkste zijn. Maar gaat mij er ook om hoe het onderstel aanvoelt. Een slap (origineel) onderstel rijdt ook raar met hele goeie banden en zal het onderstel alleen maar meer belasten lijkt mij. Heb nu Vredestein sportrac 5, erg fijne band, al heb ik weinig vergelijkingsmateriaal.

Erg duidelijk verhaal DJ en ook wel de opties waar mijn voorkeur naar uit gaat. De 30mm stabi van RS en achterveren van RS en dan de achterste schokbrekers aanpassen. Je zegt dat je geen fan bent van bilsteins, maar heb je een beter alternatief, ook icm de RS veren dan? Ben benieuwd. En wat bedoel je precies met een slagbegrenzer? De veren vastmaken aan de triangel oid? Voorste schokdempers hoeven niet te worden aangepast bij ongeveer 40mm verlaging? Castor kogels was ik sowieso al van plan en verder gewoon originele Alfa bussen. Kogels zijn me veel te duur en hetzelfde geldt voor coilovers. Remmen worden gereviseerd bij een specialist en krijgen nieuwe blokken (waarschijnlijk Ferodo) en schijven. Ook dot 5.1 remvloeistof.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 TS Onderstel upgrade

do mei 31, 2018 22:50

De geometrie van een standaard 75 is eigenlijk dusdanig apart dat de vraag altijd blijft of iets zomaar veranderen het beter maakt. Verlagen heb ik ook gedaan, want het ziet er gaaf uit. Maar je verneukt je roll centers compleet. voor gaat ie ver onder het wegdek. Achter is ie standaard al te hoog t.o.v. van voor. Als je het goed zou willen doen zou je voor met aangepaste fusees of omgekeerde fuseekogels moeten werken. Zo als de SZ het dus heeft. Die auto heeft alle trucjes overgenomen van de 75 IMSA. Een SZ kan op knappe banden, naar verluidt 1.7G in een bocht doen, wat meer is dan een hoop moderne sportauto's. Eigenlijk zou je dus voor een echt snelle 75 gewoon alle technieken van een SZ moeten kopieren. Maar dat gaat dus vooral over de geometrie niet zozeer de coilovers.

In een zekere zin zou je kunnen zeggen dat een dikke stabi eigenlijk een paardenmiddel is om de roll uit de auto te forceren, terwijl de oorzaak ergens anders ligt. Die roll centers namelijk. En de slappe voorveren. Dikkere torsiestaven kan ook een optie zijn, maar die zijn wat lastig te verkrijgen. Een sterkere veer proberen na te doen door schokdempers met hele stevige compressie en rebound er onder te schroeven is wat dat betreft ook symptoombestrijding.




maargoed dat is allemaal theoretisch gepraat, want in de praktijk wordt er al zo lang met de 75 gereden en geracet dat je het wiel niet opnieuw moet gaan uitvinden en gewoon de tips en set-ups van de ervaren piloten over moet nemen.




Over die remmen: Ferodo 2500 gewoon overslaan. is koud helemaal niks in mijn ogen. CL5, of iets budget vriendelijker Galfer 1055. Hitteschild bij de hoofdremcilinder is ook niet onverstandig. Uitlaat wrap om de einddemper bij de rechter achterklauw is ook verstandig. Wordt al heet genoeg daar.

Voor de achterveren heb ik verschillende trucjes gezien. Een staalkabel links en rechts binnenin de veer die onder aan de triangel en boven aan de carrosserie vast zit is het makkelijkste. Voor staalkabel zijn er van die simpele klemmetjes te krijgen die sterk genoeg zijn. Net zo maken dat in uitgeveerde toestand de veer nog net aan zit boven en onder. Vooral een APK dingetje inderdaad.

Sportrac 5 is een leuke band, past prima bij een 75 voor straatgebruik. Maar met zo'n band is een duur onderstel niet heel nodig want de band is dan altijd de beperkende factor. En de velgmaat en dus de wangdikte van de band is ook belangrijk. Een super strak onderstel en 14" velgen met ballonbanden helpen ook niet natuurlijk, want de wang van die band rolt ook behoorlijk in een bocht.
Hoewel ik moet zeggen dat mijn 75 op de 14" speedlines echt heel fijn stuurt. Niet per se snel, maar wel fijn.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: 75 TS Onderstel upgrade

do mei 31, 2018 23:56

Daar maak je inderdaad een goed punt Dirk. Heb ook gelezen over het roll center voor bij verlaging. Heb zelf even het eea gemeten van de geometrie van de voorophanging. Vervolgens een tekening gemaakt om te bepalen wat bijvoorbeeld 5cm verlaging zou doen met het roll center, er vanuit gaande dat de draagarmen op standaard rijhoogte perfect horizontaal staan. Standaard ligt het roll center dan precies op de hoogte van het wegdek (onderkant band), omdat de twee denkbeeldige lijnen van de onderste en bovenste draagarmen elkaar niet snijden. Verlaat je 5cm, dan krijgen de twee denkbeeldige lijnen van de draagarmen wél een snijpunt, ergens ver buiten de auto. Vanaf de onderkant van de band trek je vervolgens een lijn naar dat snijpunt en het snijpunt van die lijn en de lijn door het midden van de auto is je roll center. Die ligt dan zo'n 9cm onder het wegdek. Dus bij 5cm verlaging, komt je roll center 4cm verder onder het zwaartepunt van de auto af te liggen tov origineel.

Oplossing zou voor mij dan zijn om voor de Alfaholics kit te gaan. Gewoon alles op standaard rijhoogte brengen, want daar is het tenslotte op ontworpen. Loop je ook niet te kloten met achterveren die los komen en schokdempers die je aan moet passen. Om de 75 aan de voorkant dan wel wat lager te laten ogen (want buiten de looks heeft verlagen natuurlijk geen enkel ander doel), wil ik dan een DTM splittertje monteren. Gaat niet eens heel verkeerd staan denk ik. Daarna de 15 inch speedline stellare erop (heb een ruil deal gesloten met Sander van de Imola Turbo), met goeie banden. Tenzij er nog iemand komt met een beter alternatief voor de bilsteins, gaan die er wel gewoon op denk ik. Dat icm goeie uitlijning, castor kogels, nieuwe rubbers, verse versnellingsbak, koppeling en remmen. Dat moet wel top zijn :D Remblokken zal ik dan ff naar kijken. Hoor ook slechte verhalen af en toe over Ferodo.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 TS Onderstel upgrade

vr jun 01, 2018 08:14

Draagarmen staan op standaard rijhoogte niet horizontaal, bij inveren zouden ze maximaal horizontaal mogen gaan staan, zodat je in een bocht een fatsoenlijk roll center behoudt.

Die Alfaholics kit kun je ook in delen bestellen als je een mailtje stuurt. Dus bijv. toch verlagen met Eibach veren ofzo (waarvan Eibach dus gewoon geen enkele gegevens bekend maakt, behalve dat ze lager zijn) in combinatie met die 29mm stabi.

Persoonlijk vindt ik een verlaagde 75 er dusdanig gaaf uitzien dat ik die roll centers maar voor lief neem, omdat ik hem toch voornamelijk op straat gebruik. Dan steeds de grens qua wegligging opzoeken is ook niet echt goed voor je rijbewijs. Bovendien heb ik m niet heel heftig verlaagd, dus 3cm achter en 3,5 voor. Maar dan staan je draagarmen ook al omhoog gericht.


Een enorm voordeel aan een 75 op standaard hoogte is dat je middendemper en voorpijpen wat verder van de grond zitten.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 TS Onderstel upgrade

za jun 02, 2018 10:24

Ik houd het zelf bij gele koni's. Die vind ik al stug genoeg. Een vlotte straatauto kan je beter met rallyauto vergelijken, die zijn ook niet spijkerhard en hebben bakken mechanische grip uit het onderstel. Alhoewel daar natuurlijk tegenwoordig heeeel andere schokdempers onder zitten dan een gewone bilstein of koni. Dus beetje appels en peren. Maar idee is dat een dribbelend stug onderstel gewoon geen grip heeft op slechter wegdek. En het is nog eens oncomfortabel ook. Op biljartlakken asfalt heeft alles grip, dat is niet zo spannend. ( ik heb zelf bij bilstein heb idee dat ze high speed demping nodeloos hard zetten zodat auto stug en sportief aanvoelt, puur voor de beleving dus, maar ik ben geen schokdemper goeroe, ms. sla ik de plank wel mis)
Setje gebruikte gele koni's tbv achterkant kopen en die laten revalven en inkorten. Zelf ff spuiten. Zijn ze als nieuw en matchend met je RS veren.

Wat Dirk ook al aan geeft, als je teveel verlaagd rijd je overal je uitlaat plat of eronder vandaan.
(gebroken uitlaatspruitstukken is ook een bekend euvel bij verlaagde 75's)
Onderste draagarmen halve cm ofzo doorgezakt (verschil hoogte hart fuseekogel en hart bus in draagarm aan carr. kant) gekker zou ik het niet maken. Blijft je geometrie ook nog beetje in de buurt van origineel. Je kan voor de looks nog een spacertje achter je velgen doen. 5 a 6 mm kan al snel zonder dat je draad te kort komt. En van de iets veranderde ET waarde heb ik nog nooit iets gemerkt. Als je het echt extreem maakt vermoedelijk wel. Maar 5 a 10mm is geen punt (mits je genoeg draad hebt voor je wielmoeren!!) Houd zelf minimaal 8 volle omwentelingen aan, en 1 extra voor de zekerheid)
Band met iets grotere afroldiameter, met de nadruk op iets, vult ook de wielkast iets beter zonder extreem verlagen.

Als je voor eibach's achter gaat en rijhoogte valt tegen kan je er natuurlijk altijd nog halve winding af flexen. In geval van eibach achter zou ik voorstabi zeker niet dikker dan 27mm kiezen.
En die kit van alfaholics vind ik reteduur voor wat het is. Komt nog VAT en transportkosten bij.

gr DJ

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: 75 TS Onderstel upgrade

zo jun 03, 2018 21:57

Dank heren voor de input. Ga er nog even rustig over nadenken

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: 75 TS Onderstel upgrade

ma jun 04, 2018 12:25

Het gaat waarschijnlijk een 27mm stabilisator worden icm Eibach prokit achter en Bilstein B6. Mooie budget oplossing en een mooie middenweg tussen comfort en sportiviteit denk ik. En dan ook nog een klein beetje verlaging, niet te gek. Dan alleen nog een 27mm stabilisator vinden inclusief de juiste rubbers.... Even een berichtje plaatsen in het de "gezocht" rubriek dus.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: 75 TS Onderstel upgrade

di jun 12, 2018 12:15

een V6/turbo stabiset eronder geeft ook al een leuke verbetering!
voor en achter dus, voor gelijker rol gedrag over de voor en achteras.

Het verschil in dikta van de stabi lijkt in mm klein, maar het is massief staal en een mm voegt veel toe qua stijfheid.



mbt koni geel/bilstein b6: de konis dempen alleen de uitgaande slag en de bilsteins zowel ingaand als uitgaand.
Met de bilsteins is de beleving daardoor inderdaad wat stugger, maar het inveren wordt ook eerder afgedempt dus minder kans op contact met de grond/drempel.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 75 TS Onderstel upgrade

do jun 14, 2018 12:36

heb zelf 2 trans-axle alfa..Alfetta en 75

Alfetta lekkere gooi en smijt auto, op straat/polderwegen, maar ook op track wel lekker
75, meer een race set-up

Alfetta
GTV6 torsies spijt dat ik dat niet eerder gedaan had..beetje krom vergelijken, want alfetta had maar 19mm torsies :mrgreen:
caster kogels van 105-serie
Bilstein B6 schokbrekers voor

Koni rood achter

watt-stangen met uni-ball

dikkere voorstabi dacht 27mm in de uni-ball
CL 5 remblokken
hitteschild hoofdremcil
spatplaten vd voorremmen kleiner gemaakt

de rest gewoon fris rubber en kogelwerk

Semi-Slick banden

dit voldoet eigenlijk best wel :jumping:

75 met Intrax 1K2 her en der verstevigd, casterkogels, kooi, dikke stabi voor achter geen , kogels in center wattstangen, 305mm remmerij met CL5 blokken, SemiSlick banden
leuk op de baan, maar wat overdone voor op straat :lol: :lol:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 TS Onderstel upgrade

do jun 14, 2018 13:20

Probleem met verlagen is niet zozeer t doorslaan bij drempels. Ik kan met Koni geel en 3,5 cm verlaagd voor gewoon hard over een normale drempel zonder dat ik iets raak. Waar t echt fout gaat zijn die smalle klote drempeltjes, waar je met je voorwielen overheen bent voordat je achterwielen er op staan. Dan schraapt de voorpijp en daarna de middendemper behoorlijk hard over de drempel. Middendemper anders maken schiet ook niet op, want de voorpijp hangt standaard gewoon te laag. Custom spruitstuk is dan de oplossing icm strak tegen bodem gemaakte middendemper

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: 75 TS Onderstel upgrade

ma jun 18, 2018 17:39

Probleem met verlagen is dat de standaard middendemper van een 75 gewoon een onding is.
Werd met mijn 75 al beter toen ik van middendemper naar middendempervervanger ging.

Ik had zelf,toen ik nog puur straat reed, rondom bilstein B6,voor 2 tanden verlaagd ,achter een set 50kgf/cm RSR achterverenen een 30mm voorstabi,reed echt leuk op straat. Op het circuit was dat wel wat minder,is nu met RSR coilovers voor en intrax RS-A achterschokdempers echt een heerlijke circuitauto,maar icm de kooi,de weinig isolatie, Pu in de bovenste draagarmen,wattstangen met uniballs en centraal lager,casterkogels etc. wel slecht voor je vullingen/rug,totdat je op een afrit iemand buitenom voorbij rijd :jumping:

Jochim,als je de velgen binnenkort komt omruilen gaan we wel even een rondje met mijn 75 ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Terug naar “Tuning onderwerpen”