Andretti Molletti

Alfa 75 V6

ma dec 27, 2004 00:21

Omdat we aardig opweg waren met dit onderwerp lijkt het me leuk hier weer een topic aan te wijden waarin je later kan teruglezen wat wel en niet kan. En wat wel en niet betaalbaar is. Een aantal opties zijn al geroepen in eigenlijk diverse topics maar het lijkt me verstandig ze hier te "verzamelen".
Denk mee op het gebied van zowel:
Motoren;
Onderstellen;
Remmen;
koets & gewicht;
andere "go-fasters"

Graag alleen serieus bedoelde reacties!
Wie bijt de spits af op het nieuwe forum???
:D

http://www.alfaclub.nl/ikonforum/ikonbo ... topic=2788

Ram6

ma dec 27, 2004 01:15

Koets & gewicht:

Ik loop al vier jaar rond met 't idee zelf wat delen van de 75 in polyester te vervaardigen, alleen o.a tijd en ruimte gebrek verhinderen tot nu toe...

Evo-set, motorkap, kofferklep, achterdeuren, ed zijn voor de Alfa75 inmiddels allemaal al commercieel te verkrijgen, zowel in polyester als carbon maar ik denk nu meer aan de kleinere delen, welke samen toch weer wat wegen... bijv. de strip [lining] rondom, het grilletje, het dashboard, en eventueel de voorpanelen met evo stukken erop "ineen", zie bijv.:

Afbeelding
[foto van `t internet]

Ben vooral dit van plan voor m`n eigen "75racer in aanbouw", maar `t voordeel van mallen is dat je er verschillende exemplaren uit kunt maken. Is zeker een serieus plan, maar ik kan moeilijk vooruit zien in beschikbare tijd. Heb iig ruime ervaring met mallen maken en polyester werken ['vroegere' hobby: o.a modelvliegtuigen] :wink:

Groeten, Ram6

ps. [edit] Ik ben van plan alleen met polyester te werken ivm hoge kosten carbon. Wel kan je stroken carbon in de polyester inleggen op constructieve plekken. Iets duurder en iets steviger. Ga daar later mee aan de slag. Eerst de pluggen maken...

Andretti Molletti

ma dec 27, 2004 02:13

Tja dat tijdsprobleem ken ik ;)
Maar gaat dit van de grond komen dan heb ik zeker interesse.
Anderzijds ik heb nog een (standaard) Turbo voorbumper ter beschikking als mal?!

Peter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08

ma dec 27, 2004 12:33

Hola, ik zat daar ook al vaker aan te denken, maar dan met een soort plastic die de eigenschappen van koolstofvezel benadert (kennis van me is toevallig vorig jaar afgestudeerd aan de TUE op de ontwikkeling daarvan en is nu bezig met die polymeer geschikt te maken voor commerciële doeleinden, eigenlijk alleen maar voor bootrompen, maar goed, paar Alfagekken voorzien moet er ook wel van af kunnen).
Denk dat als we een man of 8 bij elkaar krijgen die bumpers, sideskirts, deuren, de hele rommel in dit spul zouden willen laten maken (of evt. ook alleen maar bepaalde delen als er genoeg belangstelling is), dat het dan wel rendabel zou zijn om mallen te gaan maken, maar ik kan niet in zijn agenda kijken en hij heeft het volgens mij zo al druk genoeg.
Misschien de moeite waard om toch eens te overwegen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

ma dec 27, 2004 13:46

Hoi Peter en Ramses,

Afslankkuur voor m'n 75 staat ook hoog op mijn verlanglijst. Ik denk dat we nog wel meer mensen mee kunnen krijgen. D'r zijn hier heel wat mensen met 75 hobbyracer. Ik ben serieus geinteresseerd en wil er ook wel tijd en geld in steken. Mits de eindprijs en het gewicht dit interressant maken.
Trouwen vergeet bij gewichtbesparing ook het dak niet. Als je een goed rolkooi hebt kan je zonder de sterkte van het dak. ik schat het geaicht van een stalen dak op ca 15kg. Zeker gunstig voor het zwaartepunt als je dik kan halveren ofzo!!
Kunstofdak lijm je er dan gewoon inm et goede polyurethaankit.
Wanneer zie jij die vriend van je weer Peter?

Groeten,

DJ

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

ma dec 27, 2004 14:16

Ik doe ook mee! Ben ook bereid om er tijd en geld in te steken. Mischien wordt het tijd om een lijstje te maken met de onderdelen?

Er is al iemand in Nederland (doesburg meen ik)die een hele hoop spullen aanbiedt voor de 75 in kunststof/glasvezel. Ik moet zeggen dat ik het toen niet al te gek geprijsd vond.

Wie heeft er een idee wat lexan kost (alle zijruiten en achterruit)? En de beste manier om dit te monteren? Met kunststof dueren is er dan een HELEBOEL gewicht te besparen! Wat zou het minimumgewicht van een 75 zijn?
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Peter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08

ma dec 27, 2004 14:33

Ok, ik zal er eens achteraan gaan.
Zie Bart de 28e januari pas weer, maar een mailtje is zo gestuurd.
Qua gewichten moet je denken aan rond de 3/4kg voor een deur, standaard deur is geloof ik 16kg zonder ruit en elektrische raambediening, scheelt dus toch wel wat (keer vier).
Mijn 75 (V6) is ooit (uit)gewogen door de vorige eigenaar en kwam met van binnen alles eruit, rolkooi erin en verder niks aan gedaan op net iets boven de 1100kg.
Denk dat als je deuren, bumpers (zeker die van een America), ramen, zijschermen en evt. het dak serieus aan gaat pakken daar nog wel gauw 200kg af kan, dus met wat moeite zou je rond de 900kg uitkomen, is een mooi gewicht voor een racer.

Lexan hebben ze bij doe-het-zelf eigen huis in puin zaken wel, kost niet veel en zie voorbeeld van een Ferrari 360CS hoe je daar een raamopening in kunt maken; hou er wel rekening mee dat je versies hebt die wel en versies die niet tegen zonlicht kunnen (die gaan verkleuren). De eerste versie moet je hebben uiteraard.
Oh, en de voorruit gewoon van glas laten, anders is het drie keer wissen en zit je raam onder de krassen (open deur misschien).

Hier nog wat tips over plastic ramen:
http://www.gummen.org/newforum/forum_me ... id=0652851

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 17:53

Ik ben vooral geinteresseerd in dat kunststof evo voorscherm, maar hij moet dan wel strak zijn en dat is vaak het probleem bij kunststsof.
De originele deuren zijn ook relatief licht te krijgen door het binnenframe geheel weg te knippen.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

di dec 28, 2004 09:34

Aanvullig op lexaan ramen:

Je hebt inderdaad verschillende kwaliteiten. De goede is behoorlijk duur maar het mindere spul ben je voor ca 100 euro klaar met een acherruit en en achterzijruitjes. (info remola) En daarvoor is een krasje niet zo erg. Laat je de voorzijruiten gewoon zitten.
Weinig arbeid en kosten en toch ca 10 kg bespaard.

Groeten,

DJ

Pqueres

V6 24V

di dec 28, 2004 10:01

Ik vroeg mij af; ik heb de onderwerpen gelezen over het inbouwen van een 24V. Maar mijn vraag was, als je het hele blok met electronica en alles uit de 164 lepeld en in de 75 plaatst, zit je met ruimteproblemen, dit kan je volgens mij oplossen met het betere metaalbewerking, dan houdt je nog de problemen van je cockpit, volgens mij als de voor al je meters VDO in de plaats doet kan je er ook een mooi racedashboard van maken en toch de motor op zijkn mooist houden zoals de GTV van RSRacing. Heeft iemand dit voor een racer of zoiets al eens op deze manier opgelost en zo ja, zijn er dan nog dingen waar je rekening mee moet houden

Roy Hartgerink

do dec 30, 2004 06:57

Gewicht besparen? Ik sluit me aan. Blijf graag op de hoogte.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 12:03

Dit is meer: Dieet V6 dan Tuning V6 :wink: tot nu toe. en wat vor een V6 geldt geld natuurlijk ook voor alle andere onderwerpen. Misschien nieuw topje opstarten?? Er zijn de laatste tijd veel menden die met kunstof bezig willen/ gaan of zijn (Stradale, 105 alle typen, 75, 33 en 156.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

za jan 01, 2005 13:10

Ik sluit me bji @lfaAlgra aan. Alle 75's willen we natuurlijk lichter hebben.
Als er wat georganiseerd wordt doe ik graag mee :thumbs:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

G-san
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:05

do jan 06, 2005 05:37

@Pqueres

Die cockpit is ongeveer de laatste zorg, denk eerst maar eens aan vliegwiel (ivm bak achterin), kabelboom, ruimte (uit en inlaat) etc

Pqueres

vr jan 07, 2005 11:19

In de 164 zit al een kabelboom, dus dat probleem begrijp ik niet helemaal, en het deel van het vliegwiel kan je gewoon ombouwen met een bestaande 75 V6, dit heb ik althans overal teruggevonden of klopt dat niet, ruimte is dan nog een punt en dat is iets wat je kan creeeren dus zie ik daar ook geen probleem. Dan houdt eigenlijk alleen nog het probleem met de spruitstukken over en dat is er wel 1 waar wat moeite in gestoken moet worden, maar dat kan ik eventueel wel ergens laten maken. Dus mijn bedoeling was eigenlijk om de 24V in zijn geheel met electronica en alles erbij te plaatsen en zo weinig mogelik aan het blok te veranderen aangezien ik dat niet als nuttig ervaar. Dan voor alle tellers een mooi carbon cockpitje maken met VDO-meters of iets van een ander merk. Als er iets in dit verhaal niet klopt zegt het dan maar en hoe je dat dan verhelpt natuurlijk want anders wordt je natuurlijk nergens wijzer van.

Groetjes Pqueres

Terug naar “Tuning onderwerpen”