Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

di jan 01, 2013 22:27

als de aanwezigheid van de kat op kenteken vermeld is moet ie bij de apk er ook opzu=itten. ik meen code U9 op kentekenbewijs? correct me if I am wrong, niet zoveel verstand daarvan...
was ook het probleem met legaal een injectieblokmet kat op carbs zetten meen ik.
Correct you... :wink:
Alles met een datum eerste afgifte voor 01-01-1993 hoeft geen 4 gast test te ondergaan en heeft daarom de kat niet nodig. Als ik me niet vergis mag zo'n auto zelfs een co percentage van 3.5% hebben (toch brolli?)
Of er U9 vermeld is op kenteken maakt niet uit, evenals het zichtbaar aanwezig zijn van de kat, datum 1e toelating bepaald.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

di jan 01, 2013 22:59

als de aanwezigheid van de kat op kenteken vermeld is moet ie bij de apk er ook opzu=itten. ik meen code U9 op kentekenbewijs? correct me if I am wrong, niet zoveel verstand daarvan...
was ook het probleem met legaal een injectieblokmet kat op carbs zetten meen ik.
Correct you... :wink:
Alles met een datum eerste afgifte voor 01-01-1993 hoeft geen 4 gast test te ondergaan en heeft daarom de kat niet nodig. Als ik me niet vergis mag zo'n auto zelfs een co percentage van 3.5% hebben (toch brolli?)
Of er U9 vermeld is op kenteken maakt niet uit, evenals het zichtbaar aanwezig zijn van de kat, datum 1e toelating bepaald.

Grtz,fRank
3,5 (of zoiets) als geen lambda regeling aanwezig. (staat los van u9 of andere code op kenteken) Anders 0,5 lijkt me.
Maar precieze cijfers en bouwjaren kun je vinden via de site van de rdw. Ieder APK regeltje is daar exact terug te vinden. Verrekte handig voor ieder twijfel gevalletje, of het nu om uitstoot of achteruitrijlicht gaat. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 633
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

di jan 01, 2013 23:01

check voor de duidelijkheid ook even dit topic:
http://www.alfabb.com/bb/forums/engine- ... -head.html

Geeft aan waarin een Spider 4 Nord kop anders is dan een oudere 2L Nord kop. Volgens mij heb je 2 opties:

1. Maak een oude 2L nord kop klaar voor meer power samen met inlaat traject en uitlaat wat daar bij past.

2. Switch voor een TS!

Ik zou voor optie 2 gaan in een Spider 4. Veel vermogen, injectie, sterk blok!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

di jan 01, 2013 23:13

als de aanwezigheid van de kat op kenteken vermeld is moet ie bij de apk er ook opzu=itten. ik meen code U9 op kentekenbewijs? correct me if I am wrong, niet zoveel verstand daarvan...
was ook het probleem met legaal een injectieblokmet kat op carbs zetten meen ik.
Correct you... :wink:
Alles met een datum eerste afgifte voor 01-01-1993 hoeft geen 4 gast test te ondergaan en heeft daarom de kat niet nodig. Als ik me niet vergis mag zo'n auto zelfs een co percentage van 3.5% hebben (toch brolli?)
Of er U9 vermeld is op kenteken maakt niet uit, evenals het zichtbaar aanwezig zijn van de kat, datum 1e toelating bepaald.

Grtz,fRank
3,5 (of zoiets) als geen lambda regeling aanwezig. (staat los van u9 of andere code op kenteken) Anders 0,5 lijkt me.
....
Dat van die 3eneenhalf % heb ik ooit gehoord van Brolli; hij is bevoegd apk keurmensch, was voor mij voldoende. :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

di jan 01, 2013 23:43

Krijg je een TS wel passend onder de motorkap zonder al te grove verbouwingen? Ben hier om meerdere redenen wel benieuwd naar 8)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

di jan 01, 2013 23:51

Krijg je een TS wel passend onder de motorkap zonder al te grove verbouwingen? Ben hier om meerdere redenen wel benieuwd naar 8)
Jawel toch? Motorruimte zal mi niet gek veel afwijken van bv een Bertone motorruimte.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

wo jan 02, 2013 00:16

Heeft, heb ik ooit eens gehoord, te maken met de aflopende lijn van de motorkap. Iets waar een Juul of een Bertje geen last van heeft. Misschien moeten we dit topic ff naar eenandere site slepen fRank :lol:
Dennis

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

wo jan 02, 2013 00:19

3,5% of 0,5% heeft idd te maken met wel of geen lambda-sensor aanwezig.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

wo jan 02, 2013 12:29

Heeft, heb ik ooit eens gehoord, te maken met de aflopende lijn van de motorkap. Iets waar een Juul of een Bertje geen last van heeft. Misschien moeten we dit topic ff naar eenandere site slepen fRank :lol:
Dennis
De enige beperking zal volgens mij zijn, het wel of niet aanwezig zijn van ruimte voor de bovenste verdeler. Om dit probleem niet te hebben zou je een 164 blok kunnen pakken met disbobines.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

wo jan 02, 2013 13:14

Correct you... :wink:
Alles met een datum eerste afgifte voor 01-01-1993 hoeft geen 4 gast test te ondergaan en heeft daarom de kat niet nodig. Als ik me niet vergis mag zo'n auto zelfs een co percentage van 3.5% hebben (toch brolli?)
Of er U9 vermeld is op kenteken maakt niet uit, evenals het zichtbaar aanwezig zijn van de kat, datum 1e toelating bepaald.

Grtz,fRank
3,5 (of zoiets) als geen lambda regeling aanwezig. (staat los van u9 of andere code op kenteken) Anders 0,5 lijkt me.
....
Dat van die 3eneenhalf % heb ik ooit gehoord van Brolli; hij is bevoegd apk keurmensch, was voor mij voldoende. :wink:

Grtz,fRank
3,5% zonder kat en lambda,indien lambda geregeld 0,5%, goed onthouden fRank ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

do jan 03, 2013 09:55

check voor de duidelijkheid ook even dit topic:
http://www.alfabb.com/bb/forums/engine- ... -head.html
The inside port is 2mm smaller than the earlier Bosch and Spica
The 2nd pic is a stock Spica head.
I would put this on my flow bench but it would be wasting time. This has to be emission control / backpressure crap..

hmm is wel een geinig verhaal, zoals altijd weer eens jammer dat er niet echt gemeten wordt en alleen maar geroep in de ruimte :twisted:

Ik vind deze beredenering ook erg plausibel...
That's one way to look at it. Or one could notice that the exhaust port has been raised [good!], and that the offset better matches the direction of the stock exhaust manifold. One could notice that the intake port is much larger--wider, shaped better. Very good.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

do jan 03, 2013 15:59

Ben benieuwd wat Jim Kartalamakis hiervan zou zeggen.. :? Kan me niet herinneren iets in zijn boek gelezen te hebben hierover.

Het backpressure/emissiebeperking verhaal klinkt mij niet echt plausibel in de oren aangezien de Alfa motor al redelijk efficient is qua verbrandingskamer en de uitstoot dus niet heel erg een probleem is. Zeker met het erg moderne Motronic (toendertijd modern) systeem is het een relatief schone motor.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

do jan 03, 2013 20:34

I Stand corrected ..dus.. Weer wat geleerd, dacht dat het met kats allemaal vrij streng was.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

vr jan 04, 2013 17:51

Mijn Spider 4 is na het verwijderen van veel krokantheden bijna geheel gelast

Nu vraag ik me af wat ik motorisch het beste kan doen (heb al wat lopen neuzen):

1) Nord 2L motronic met KAT handhaven en motor voorzien van snelle nokkenassen, vliegwiel afdraaien, Squadra chip en spaghetti/dikke uitlaat en KAT verwijderend? of Twin Spark 8V traject.....(past dit uberhaupt wel in een Spidertje?)

Wat vragen:
Welke nokkenassen zijn te adviseren voor straat gebruik. Hoeveel gewicht kan er van het vliegwiel af en moet het gebalanceerd worden (zo ja wie kan dit)
Graag (tweede hands) adresjes voor uitlaaten (kan nergens spaghetti uitlaat vinden)


Twin Spark:
75 blok of kan 155/164 na ombouw ook?

of hybride oplossing:
Kun je een Twin Spark kop ook op een Nord blok zetten?


Spider67
Vraag en antwoordspel... :blue_lol:

Alle elektronica eraf trekken, een alfetta kop erop met carburateurs, vliegwiel 1 kg afdraaien, nokkenassen bij mij bestellen en uitlaat iets prepareren
( spagetti heb je helemaal niet nodig en geeft ook een lelijk geluid want rvs)

Je hebt al hogere compressiezuigers van 10:4 standaard in het blok dus de kop nog iets vlakken en dan heb je echt een giftig draaiend spidertje.

75Ts past prima in een spider op carbs, met injectie word lastig want voorste ontstekingsunit past Idd. niet.
Kop van een 155 of 164 ts 8v( zijn hetzelfde) passen op een 75 TS nord blok zelfs beter en mooier dan de standaard 75 kop.

Wil je een ultimate TS blok bouwen dan neem je een krukas met slag 90 mm, OT nord drijfstangen en 155 kop op carbs .............

Good luck.

spider67
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: za dec 29, 2012 16:29

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

za jan 05, 2013 11:18

De TS is dan lijkt me wel sneller, al wordt er ook vaak gezegd dat die de beloofde 148 pk niet halen! Is dit zo?).

Gezien de APK eisen zal ik toch een injectie moeten blijven gebruiken. Carbs zijn inderdad zeker gaver. :( :

Ik ga verder met de TS. Heeft iemand een foto van de krukas spie [/b](TS uit 75 ) waar ik op moet letten? Is de ombouw naar de versnellingsbak moeilijk?
:idea:

Terug naar “Tuning onderwerpen”