Pagina 2 van 2

Re: RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

Geplaatst: wo feb 22, 2012 19:01
door Tjerry
Ik denk niet dat ik zo ver wil gaan om alles te balanceren.
Ik heb het vliegwiel nu los liggen omdat ik het ga overzetten op m'n nieuw blokje en ik dacht, nu kan ik 'm ook meteen laten afdraaien.
Heeft iemand ervaring met een bedrijf dat het kan afdraaien?
En dan komen we er vanzelf achter hoeveel eraf kan en wat daar dan het profijt van is.
Dus iemand een adresje?
Bedankt voor de reacties
Ik heb mijn vliegwiel van de 156V6 bij Dick van Rijn gebracht in Haarlem.
Die draait af en balanceert meteen.

Re: RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

Geplaatst: do feb 23, 2012 08:53
door Lon
Ik denk niet dat ik zo ver wil gaan om alles te balanceren.
Ik heb het vliegwiel nu los liggen omdat ik het ga overzetten op m'n nieuw blokje en ik dacht, nu kan ik 'm ook meteen laten afdraaien.
Heeft iemand ervaring met een bedrijf dat het kan afdraaien?
En dan komen we er vanzelf achter hoeveel eraf kan en wat daar dan het profijt van is.
Dus iemand een adresje?
Bedankt voor de reacties
Om je 16v soepeler te laten lopen is alleen balanceren al een goede optie, na 15 jaar draaien en koppeling ertegen is er zeker een onbalans ontstaaan die je met balanceren eruit kunt halen.
Komt ook de levensduur van je vliegwiel weer ten goede ;-)

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

Geplaatst: ma feb 27, 2012 23:13
door Aukje&Bart
Iemand nog meer ervaringen of adresjes?

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

Geplaatst: di feb 28, 2012 10:15
door Hylke
Bij mij heeft destijds de dealer zelf het vliegwiel gebalanceerd.

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

Geplaatst: wo mar 21, 2012 01:01
door Tecnica
Hallo,

Ik heb dit enkele jaren geleden laten doen door bedrijf bij jullie in de buurt.
In dit geval een carb. motor, maar voor 1.7(16V) ie ook mogelijk, en best merkbaar in positieve zin.
Overleg bij het bedrijf, zij weten er alles van.
http://www.vankronenburg.nl/werkzaamheden_nl.html

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

Geplaatst: wo mar 21, 2012 19:13
door Aukje&Bart
Toeval, ik heb het vorige week daar laten doen.
En inderdaad, hun weten er heel veel van

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

Geplaatst: za jul 14, 2012 19:54
door tulipwoodracer
Kan iemand mij vertellen wat het nut is van dat afdraaien?
En wat mag zoiets kosten, door de bot genomen?

Re: RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

Geplaatst: za jul 14, 2012 21:13
door WhizzMan
Kan iemand mij vertellen wat het nut is van dat afdraaien?
En wat mag zoiets kosten, door de bot genomen?
Het nadeel van afdraaien is dat je vliegwiel minder zwaar wordt. Dat heeft als nadeel dat je motor onderin de toeren minder soepel loopt en hij eerder af zal slaan als je wat weinig gas geeft met koppeling op laten komen. Dat is uiteraard het meest extreme effect wat je kan krijgen en afhankelijk van hoeveel gewicht je van je vliegwiel af laat halen. Fabrikanten kiezen er bij personenauto's over het algemeen voor om een vliegwiel wat zwaarder te maken, omdat de auto dan makkelijker te rijden is voor mensen die wat minder geoefend pedaalridderen en je ook onderin de toeren een fijne soepel lopende motor hebt, zelfs als de motor duidelijk aan een beurt toe is. Bij extreem of verkeerd afdraaien kan je vliegwiel zo dun worden dat het in stukken breekt. Je kan je voorstellen dat zo'n snel draaiend stuk staal van een kilo of 7-15 niet rustig op z'n plek blijft, maar naar buiten wil als het ergens afbreekt. Je moet dus oppassen dat je niet zomaar wat gaat prutsen, maar dat je het vliegwiel door een deskundige laat afdraaien of in ieder geval laten vertellen waar en hoeveel er af kan zonder het onveilig te maken.

Het voordeel van een lichter vliegwiel is dat je minder roterende massa hebt voor de versnellingsbak. Het gaat niet alleen om gewichtsbesparing van je auto zelf (hoe meer kilootjes, hoe langer het duurt voor je op de 100 km/h zit) maar ook om waar het op je auto zit. Elke kilo auto is er een. Om die kilo's een bepaalde hoeveelheid te versnellen, moet je motor een aantal keren rond draaien, afhankelijk van in welke versnelling de bak staat. Elke kilo die in beweging/versnelling gebracht moet worden die nog voor de versnelling zit, moet de motor veel harder voor werken, omdat de versnellingsbak altijd een vertraging geeft. Bij 3000 rpm 100km/h rijden, geeft bijvoorbeeld een wieltoerental van misschien zo'n 1500 rpm, oftewel een vertraging van 2:1. Zoiets haal je meestal in de 4e of 5e versnelling. In de 1e versnelling is het heel gewoon dat je een vertraging van 12:1 krijgt, waardoor je kilootje vliegwiel ineens twaalf keer zo belangrijk wordt. Het is niet ongewoon dat je met het afdraaien van een vliegwiel een effect krijgt wat vergelijkbaar is met je hele auto 50 kilo lichter maken. Je motor zal met de koppeling in sneller op het gas reageren en sneller in toeren dalen, waardoor je net ietsje sneller zou kunnen schakelen.

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

Geplaatst: vr dec 21, 2012 18:20
door PG
Serge heeft er inmiddels een paar op voorraad liggen; moet je daar maar eens informeren.