Dieter

Chippen van 147 JTD 16v

di apr 19, 2005 19:55

Hoi.

Reeds ruime tijd twijfel ik over het al dan niet chippen van mn 147 JTD 16v 140.

Eén ding wist ik wel al snel zeker: als ik ervoor zou gaan dan zou het squadra worden. Niet het extra topvermogen maar vooral de verbeterde drive-ability interesseert mij.

Wat doet mij dan nog steeds twijfelen? Wel de proporties van de extra slijtage op lange termijn ! Ik wil namelijk dat mijne tuut nog een tijdje meegaat... (lees hele tijd).

Voor mensen die hun JTD hebben laten chippen: Hoe voelt de motor aan na de kuur? is er merkelijk veel meer motorgeluid en trillingen???

Thx en hopelijk kan iemand mij overtuigen.

Gebruikersavatar
Freek
Member
Member
Berichten: 159
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:00
Locatie: Noord Brabant

RE: Chippen van 147 JTD 16v

di apr 26, 2005 08:17

Heb welliswaar een 2.4 JTD maar wil je mijn mening toch niet onthouden. Heb destijds gekozen voor de Massimo versie (136 --> 165).
Inderdaad, de toename van het vermogen is niet het belangrijkste. Zo vaak kom je immers niet boven de 200 km/h. De toename van het koppel is gelukkig minstens net zo groot en maakt dat de auto in iedere versnelling, zonder ook maar de geringste vorm van protest, vanaf 1000 rpm perfect oppakt. Maar het zijn vooral de subtiele veranderingen in het motormanagement die het voor mij meer dan de moeite waard maken. Bijvoorbeeld een iets verhoogd stationair toerental (900 rpm) waardoor er bij stilstand totaal geen vibraties meer voel- en hoorbaar zijn in het interieur. Ook ging het uitzetten van de cruise-control bij de standaard sofware gepaard met een abrupte snelheidsafname. Met de 'squadra-sofware' is hier niets meer van te voelen en is het alsof je heel geleidelijk je voet van het gaspedaal hebt afgehaald. En dan de beveiliging tegen thermische overbelasting. Mocht om wat voor reden dan ook de koelwatertemperatuur boven de 95 graden Celcius komen dan wordt het motorvermogen softwarematig terugeregeld waardoor de motor niet overbelast kan worden. Dezelfde beveiliging zorgt trouwens ook dat de motor niet het volledige vermogen kan leveren zolang hij niet op temperatuur is. Wat wil je nou nog meer?
Het motorgeluid is overigens niet toegenomen. Hooguit wat 'voller' onder belasting. Zoals het hoort dus.
Hoop dat je hier wat aan hebt en succes met het nemen van je besluit.

Groenten,

Freek.
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

RE: Chippen van 147 JTD 16v

za mei 21, 2005 22:14

Als je meer goede info wil moet je even contacten met Squadra of Madeno, kunnen je zo vertellen hoe of wat.
Zelf niets anders dan lof gehoord over die kunstjes met een JTD.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Terug naar “Tuning onderwerpen”