di apr 26, 2005 08:17
Heb welliswaar een 2.4 JTD maar wil je mijn mening toch niet onthouden. Heb destijds gekozen voor de Massimo versie (136 --> 165).
Inderdaad, de toename van het vermogen is niet het belangrijkste. Zo vaak kom je immers niet boven de 200 km/h. De toename van het koppel is gelukkig minstens net zo groot en maakt dat de auto in iedere versnelling, zonder ook maar de geringste vorm van protest, vanaf 1000 rpm perfect oppakt. Maar het zijn vooral de subtiele veranderingen in het motormanagement die het voor mij meer dan de moeite waard maken. Bijvoorbeeld een iets verhoogd stationair toerental (900 rpm) waardoor er bij stilstand totaal geen vibraties meer voel- en hoorbaar zijn in het interieur. Ook ging het uitzetten van de cruise-control bij de standaard sofware gepaard met een abrupte snelheidsafname. Met de 'squadra-sofware' is hier niets meer van te voelen en is het alsof je heel geleidelijk je voet van het gaspedaal hebt afgehaald. En dan de beveiliging tegen thermische overbelasting. Mocht om wat voor reden dan ook de koelwatertemperatuur boven de 95 graden Celcius komen dan wordt het motorvermogen softwarematig terugeregeld waardoor de motor niet overbelast kan worden. Dezelfde beveiliging zorgt trouwens ook dat de motor niet het volledige vermogen kan leveren zolang hij niet op temperatuur is. Wat wil je nou nog meer?
Het motorgeluid is overigens niet toegenomen. Hooguit wat 'voller' onder belasting. Zoals het hoort dus.
Hoop dat je hier wat aan hebt en succes met het nemen van je besluit.
Groenten,
Freek.
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000
"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-