Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

ma mei 14, 2007 22:29

Nu weet ik technisch niet zoveel van auto's af.
Maar een LMM is een Lucht Massa Meter, geen idee wat een luchtdebietmeter is maar klinkt het zelfde.

Service is uitstekend.
Ik reed elke dag Den Haag - Amersfoort met de 75 (150 km) en nu woon ik in Utrecht (NL) en rij ik elke dag 80 KM.
Dus ja het is te doen. Maar let wel... De auto is een paar maal afgesteld om bijv de koude start helemaal goed te krijgen ook zaken als inhouden bij heel warm weer met airco aan perfect te krijgen.
Omdat ik de eerste ben kun je er denk ik nog steeds aan bijschafen om hem perfect te krijgen. Aan de andere kant rijdt mijn vriendin zonder enige kennis van zaken en nog minder auto gevoel dan ik er zo mee weg.

Ik race er niet mee. Van kosten voor een 155 TS weet ik niks. Zul je bij Jaco van JS racing moeten zijn.

Mocht je zelf handig zijn met een laptop kun je hetzelf aanpassen. Ik heb zelf het lef (nog) niet...
Vooral het gebied 1.000 tot 1.500 toeren zou ik hier en daar nog willen bijschaven bij diverse weersomstandigheden. Bijv bij -5 of + 30 en bij mist of regen.. En dan vooral de eerste kilometers.

rvengineering
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 13:45
Locatie: nieuw vossemeer

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

wo mei 16, 2007 14:15

Hoi.

Ik zat te googlen en toen kwam ik dit forum tegen. Ik ben van Adaptronic ECU systemen en ik hoop niet dat je denk dat dit een goedkoop verkoop ding gaat worden van mijn kant door te reageren op deze topic, maar we zijn hard bezig voor diverse merken een plug and play systeem te maken dus vandaar.

Voor dat je gaat denken aan een stand alone moet je eerst weten of het niet met de originele Ecu te doen is tenzij het kosten plaatje boven het bedrag van een stand alone uit komt.
De meeste ECU’s verkopen we aan mensen die een turbo conversie gedaan hebben of extreme vermogens uit hun blok gaan halen en niet te vergeten auto sport waar het om de laatste Pk en Nm gaat.
De ECU is zeer geschikt voor TB kist waar de gaskleppen zeer dicht bij de inlaat kleppen zitten waardoor je moet gaan tunen met PAM x TPS omdat tot pak weg 35% de turbulentie te groot is om met MAP te kunnen werken.
Ook kunnen we met deze ECU laag in toeren een leuk koppel maken, 180Nm aan de wielen uit een 1300cc turbo bij 2500 toeren is niet verkeerd dacht ik zo, en we zitten nu aan 205Pk @ 0,95 bar boost met de 1.3l Suzuki swift motor, effe de 0 en de 5 omdraaien.LOL :wink: eerlijk is eerlijk toch maar we gaan wel naar 250Pk+.
We kunnen ook met deze ECU 2 nokkenassen onafhankelijk in closed loop de VVT aan sturen.

Wat het kost? 800 euro heb je alles wat je nodig hebt (sensoren en al) en de soft ware en firm ware is gratis te down loaden van http://www.adaptronic.com.au/downloads.php
Op ondersteuning kan je ook rekenen en als we de firm ware moeten aanpassen dan doen we dat ook, zeker als het een goed idee is om het in te bouwen als optie.

Groeten Ruud
www.adaptronic.nl Nu ook WhiteLine producten te koop

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

do mei 17, 2007 20:02

kijk daar heb je nog eens wat aan 8)

stel dat ik dus een andere ecu zou willen monteren omdat de mijne simpel gezegd niet genoeg geheugen heeft(ff op zijn jan boere fluitjes :oops: ) en dan koop je eigelijk een lege ecu met een groter geheugen en kan ik alle sensors (weerstanden) in programeren wat ze bij welke belasting doen.....

en kun je dus alles maximaal afstellen en je motor op top vermogen laten lopen evt ook met het onbreken van bepaalde sensors die weer paralel worden op gevangen door andere gegevens..... daarom word dit ook voornamelijk gedaan met een turbo conversie of heb ik het mis....

en als ik het goed begrijp kan je je orginele motor al op top vermogen laten draaien door deze ecu te plaatsten en goed af te stellen is wel duurder als een chip maar de werking zal beter zijn toch....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

rvengineering
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 13:45
Locatie: nieuw vossemeer

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

vr mei 18, 2007 00:28

Met N/A motoren ben ik altijd wat voorzichtig met uitspraken van zoveel vermogen meer omdat ze vaak met een remap van de eprom meer top vermogen er uit kunne halen in vergelijk met de standaart mapping.
Wat we wel zien is dat we vermogenwinst boeken in laag en mid toerental met de Adaptronic ECU, of dit nu komt omdat ze te bedondert zijn om daar ook wat te veranderen of dat wij het beter snappen met mappen van de brandstof en ontsteking velden? Weet wel wat je neer zet in zijn mapping voer de ECU ook uit dus we hebben gelukkig geen last van tuning error.
De Adaptronic Ecu kan met bijna alle standaard sensoren werken en je MAF of lucht massa meter kan de motten ballen in mocht dat ding je air fow in de weg zitten.

Ik weet niet wat je kwijt ben aan een remap van je standaard ECU, met de Adaptronic kan je gewoon weer lekker verder spelen als je een andere auto wil gaan tunen.
De ECU is ook zelf lerend wat niet alleen makkelijk is maar ook nog eens een must als je met extreem grote injectoren aan de gang gaat, maar dat is toch wel weer iets voor turbo speeltjes.
De mogelijkheden zijn legio met alle opties die je hebt.
www.adaptronic.nl Nu ook WhiteLine producten te koop

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

zo jun 03, 2007 22:15

"standaard" maps in alfa's zijn vaak berekend op slechtere benzine, achterstallig onderhoud en dergelijke. Het is voor een fabrikant belangrijk dat een auto het altijd doet, ook als ie mishandeld wordt met 92 oktaan of een beurt overslaan of zo. Daardoor gaan ze minder op het "maximum" zitten van wat er uit een motor haalbaar is. Ik heb zelf een squadra-chippie in m'n 155 zitten en het is duidelijk merkbaar beter, maar ik heb bijvoorbeeld ook eerder last van stotteren als ik oude bougies heb. Voor een fabrikant is de afweging dan simpel, niet? Voor een "standaard" 155 8V TS is de luchtweger overigens niet echt een restrictie, maar bij meer dan 180 PK gaat ie echt in de weg zitten, zie ook de 2.5 V6 die een zelfde diameter luchtweger gebruikt. Voor megasquirt is er een nederlandse importeur, zie ook http://www.bs-autotune.nl Voor Megasquirt zijn al lang kits/software te krijgen waarmee je ook je ontsteking kan aansturen, in de UK zit iemand die je zelfs een kant-en-klaar gebouwde megasqurt kan leveren die dat aan kan sturen. Ik zou zelf op een 155 TS 2.0 8V blok de hele inlaat t/m de enkele gasklep gewoon laten zitten en alleen vanaf inlaat tot en met de luchtweger door iets met grote diameter en free-flow filter vervangen. hoog in de toeren is het bijna geen beperking en onderin pak je een boel meer koppel doordat er behoorlijk aan gerekend is door Alfa. Omdat je met injectie werkt is het nut van gaskleppen dicht bij de inlaat van de motor ook behoorlijk vervallen, je motor reageert toch al vies rap op het gas als je dat er zo in programmeert. De meeste moderne auto's en motorfietsen hebben zelfs expres wat "luiheid" ingeprogrammeerd om de mindere goden onder de bestuurders niet de controle te laten verliezen. Volgens mij heb je 2 paden waar je nu uit moet kiezen, eerst een "standaard" twinspark setup inclusief motronic inbouwen en dat voor elkaar krijgen, of gelijk all-the-way gaan en een aftermarket computer met sensors en dergelijke er in hangen. Het eerste is "saai", maar het 2e kan wel eens een heel project zijn omdat je wel heel veel onbekende factoren hebt. Kijk voor jezelf of je het 2e aankan, anders lekker eerst het standaard blok er in en dat goed lopend krijgen, daarna pas gaan tunen.

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

ma jun 04, 2007 17:36

IK heb al beslist,
ik ben al een paardagen aan het mailen met de inporteur van MS in nederland (funs).
En morgen ga ik een voorschot op zijn bankrekening storten .
Hij gaat voor mij een kompleet pakketje klaarmaken en dat gaat een maand in beslag nemen.
Het zal dus all the way zijn met 4 gaskleppen met trompetten en airbox ( de lengtev/d tromp. zal nog te bepalen zijn niet te kort , hij moet nog soepel rijden )
Dus volgende maand begin ik met de opbouw van mijn motor.
Ik laat wel iets weten als ik stage verder ben,
Gtz
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

do jul 19, 2007 20:01

Ik heb wel eens een MegaSquirt gebouwd en weet er wel wat van.

Zoiets is alleen leuk als je ZELF wilt programmeren.
Wil je dat niet, ga dan voor de goedkoopste oplossing.
Bovendien is een Motronic een heel stuk beter/betrouwbaarder/bruikbaarder/eenvoudiger dan een MegaSquirt op jouw motor.
Je hebt immers alle sensoren de draadboom en alle buizen etc....

De nieuwere MegaSquirt werkt beperkt samen met een ontstekings computer van Ford of je gewone verdeler.
Verder kun je er alleen de inspuiting mee regelen. Om veel vermogen te winnen is dat niet voldoende.

Je bent naar mijn idee dan beter af met een compleet systeem (Inspuiting en Ontsteking).
Zag laatst de Dicktator EMS : http://www.dicktator.co.za/
Lijkt me een goed systeem om mee te beginnen.
Met name de prijs en de eenvoud van het programmeren.
Prijs is :
Dictator 60-2: R2950.00
Shipping: R350.00
3300 ZARand is 352 EURO (Deze quote is van vorige week)

Daar kan een MegaSquirt niet tegenop !

Hee, beter af met een compleet systeem??
Megasquirt IS een compleet systeem, als je weet hoe het werkt!!

Megasquirtsysteem kost $ 187,- plus een paar avondjes solderen en dat tegen de huidige koers!
Megasquirt doet ook direct ontsteking aansturen hoor, zonder Ford onderdelen!!
Heb hem zelf op de originele 75ts kabelboom gehangen!!
Alles werkt, ook de nokkenas"versteller"

rvengineering
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 13:45
Locatie: nieuw vossemeer

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

wo jul 25, 2007 16:39

Zo makkelijk als je het nu over laat komen is het ook weer niet, straks zit men met een soldeerbout en een zelfbouw MS kitje en dan??? Kunnen ze je bellen?????
Ik zou zeggen als je een MS wil meld je dan hier aan. http://forum.bs-autotune.nl/

Voor de rest is de kans groot dat je de MS aan moet gaan kleden wat hem ook niet goedkoper maakt. MS moet je zien als een hobby op zich los van het verhaal van je motor opfokken.
Wat ik vaak zie is dat men wel een motor op kan fokken, maar niet in staat is om de ECU elektronica fatsoenlijk voor elkaar te krijgen, laat staan snappen hoe men een ontsteking kenveld moet bouwen. Het delen van kennis is daarom erg belangrijk.

Ook zijn er mensen die zich opwerpen als MS importeur of dealer. Nou das leuk maar die bestaan dus niet omdat iedereen een MS kan bestellen en een aantal van deze zogenaamde MS dealers maakt het echt bond en die rekenen prijzen waarvoor ik met gemak een Adaptronic ECU doosje met veel meer opties voor kan leveren en onze installatie kosten minder zijn omdat we alles met de software kunnen regelen. Solderen aan de ECU is bij ons niet nodig dus zelf installatie is dan ook een stuk gemakkelijker dan bij een MS.
www.adaptronic.nl Nu ook WhiteLine producten te koop

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

wo jul 25, 2007 22:17

Zo makkelijk als je het nu over laat komen is het ook weer niet, straks zit men met een soldeerbout en een zelfbouw MS kitje en dan??? Kunnen ze je bellen?????
Ik zou zeggen als je een MS wil meld je dan hier aan. http://forum.bs-autotune.nl/

Voor de rest is de kans groot dat je de MS aan moet gaan kleden wat hem ook niet goedkoper maakt. MS moet je zien als een hobby op zich los van het verhaal van je motor opfokken.
Wat ik vaak zie is dat men wel een motor op kan fokken, maar niet in staat is om de ECU elektronica fatsoenlijk voor elkaar te krijgen, laat staan snappen hoe men een ontsteking kenveld moet bouwen. Het delen van kennis is daarom erg belangrijk.

Ook zijn er mensen die zich opwerpen als MS importeur of dealer. Nou das leuk maar die bestaan dus niet omdat iedereen een MS kan bestellen en een aantal van deze zogenaamde MS dealers maakt het echt bond en die rekenen prijzen waarvoor ik met gemak een Adaptronic ECU doosje met veel meer opties voor kan leveren en onze installatie kosten minder zijn omdat we alles met de software kunnen regelen. Solderen aan de ECU is bij ons niet nodig dus zelf installatie is dan ook een stuk gemakkelijker dan bij een MS.

Hoho, ik heb het woord makkelijk niet in mijn tekst getypt, reageerde alleen op iemand die het geen compleet systeem noemde...
Je moet wel degelijk weten wat je doet, voor het delen van kennis zijn er ook diverse MS-forums, niet alleen die je net noemde...

Ik heb er zelf 1 op mijn 75 2.0ts, met een verloopkabel op de standaard kabelboom.
Da's grotendeels dezelfde motor als de 155 2.0ts 8v.
Dus hele dure extra's zoals je schrijft zijn niet nodig.

Maar neemt inderdaad niet weg dat je wat moet weten van autoelektronica, onstekingstijdstippen, inspuithoeveelheden e.d.
Het woord makkelijk heb ik dus niet genoemd, compleet systeem, dat noemde ik het wel....

rvengineering
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 13:45
Locatie: nieuw vossemeer

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

wo jul 25, 2007 23:37

Ok ik was misschien wat kort door de bocht van mijn kant met makkelijk, :oops: dat was zeker niet mijn bedoeling hoor, maar het gaat eigenlijk een beetje om de boodschap van MS is goedkoop maar even eentje bouwen dat is andere koek.
Wel leuk dat je deze motoren ook met een MS plug and play kan maken.
Wil ooit nog eens een Alfa doen, maar kan me het als het om tijd gaat niet permitteren want we hebben zelfs een wacht rij met moderne auto’s waar je niet zomaar de originele ECU weg kan laten omdat het ECU ding ook in een digitale communicatie loop zit.
Dan is een aftermarket ECU parallel draaien met de originele ECU alleen een oplossing.

Lijkt me wel een keer leuk om te kunnen spelen met split spark op een twin spark motor, eens kijken of dat wat effect geeft???????

Ik moet wel een kant tekening plaatsen bij een MS ECU en dat is de timing, dat is was voor ons 1 van de redenen om niet verder te gaan met MS. Beetje afhankelijk van de motor laat je toch wat vermogen leggen, zeker als je extreem meer koppel gaat maken laag in toeren.
Er zit wel een functie in (ben de naam even kwijt) waarmee je een Df gain (delta frequentie) in kan stellen zodat je de timing wat kan compenseren met de oneenparigheids graat van de motor maar dat is niet meer dan een gain level op basis van een aanname.
Het wordt nu denk wel een beetje een techniek verhaal, het komt er in het kort op neer dat de ECU de tijd tussen de ontsteking periode berekent aan de hand van tijd en een aantal tandjes wat de ECU meet op de krukas of nokkenas.
Een MS wil pas echt lekker zijn timing geven met een 60 tandjes schijf voor de krukas positie meeting en dat is maar 6 graden per tand, dus als je een 30 tandjes schijf pakt dan zit je met een veel grotere meetfout met 12 graden per tand en hoe lager de meet resolutie word hoe groter de timing error.
Adaptronic berekent zijn Df gain omdat de ECU ook de krukas acceleratie en declaratie kan berekenen en daarnaast ook de toerental toename (Df/Dt )calculeert en zodoende met 1 tand per periode tot met niet meer dan een graat de ontsteking op tijd kan houden.
Om je een idee te geven van timing, bij meer dan 3 graden timing error zakt het vermogen 15Pk terug op top vermogen van 205Pk op een 1300cc motor.
1 voordeel heb je de timing error zet je ontsteking meestal te laat dus stook je de uitlaat kleppen lekker op maar geen detonatie en je krijgt wel een gek ogend de ontsteking map waar je niet aan kan rekenen omdat je een timing offset hebt dus even een vervroeging over toerental uitrekenen is er niet bij.
www.adaptronic.nl Nu ook WhiteLine producten te koop

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

do jul 26, 2007 15:21

Hoi hoi, hoe kan ik je bereiken? ik heb enkele belangrijke vragen voor u, mss heeft u een persoonlijk mail adres, en eventueel een adres.....

alvast bedankt

greatz kristof

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

do jul 26, 2007 15:32

Ik wacht even op reactie van 'rvengineering'.

En ik heb dit topic maar even snel overlopen (aangezien een student die vakantie heeft het OW ZO druk heeft)
Maar ik kan hieruit afleiden dan de boven vermelde persoon een complete kit kan leveren of althans kan gaan produceren, waarin een programmeerbare ECU verwerkt zit, als ook alles sensoren EN actuatoren.

Wat appart gaskleppen betreft, dat levert hoe dan ook meer vermogen op. De enige reden daarvan is dat je dan de resonantieproblemen van een inlaatcollector overslaat, en zo kan je zelf je lengten van je flenzen bepalen.

Wat verder de electronica betreft, ik denk dat ongeveer 1 procent van de scarb leden hier kan over mee praten, Ik heb voor school een eindwerk gemaakt in verband met motortuning, met als hoofdoel: de TS-motoren (16v an 8v) En vervolgens heb ik zeer weinig trug gevonden in verband met inspuit systemen, ook al gaat men eindwerk enkel over het mechanisch tunen.

Dus alvast wacht ik op reactie waar of hoe ik 'rvengineering' kan bereiken om dit eens te bespreken. Aangezien ik zelf een 155 2.0 ts 8v touring car aan het bouwen ben.

greatz kristof

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

do jul 26, 2007 16:08

@Kristof: klikkie voor zijn e-mail adres.

rvengineering
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 13:45
Locatie: nieuw vossemeer

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

vr jul 27, 2007 17:44

Nou doe deze maar. adaptronic@gmail.com

Dat klikje van hier boven is de site van Andy die de ECU produceert, als je wil mag je die ook lastig vallen hoor. :wink:

Wat inlaat lengte aangaat. Het is een hoop werk en vaak nog erg duur ook om met een TB kit aan de gang te gaan.
Onze ervaring is dat je er met een goed opgebouwde ontsteking map ook aardig wat winst te halen valt en veelal blijft de auto ook wat gebruiks vriendelijker, sterker nog men vind de auto beter op het gas reageren en soepeler rijden na een installatie.
Ik kijk liever naar RMS vermogen en vaak laat je dan wat top vermogen leggen met je nokken timing, maar Max vermogen is ook maar een getal en je kan er toch niet lang gebruik van maken of je moet er een variomatic in je Alfa bouwen, ik zie liever een vlakke koppel lijn en wat minder een kromme. :roll:

dit is een plaatje van een brandstof map voor een race motor die we nu aan het bouwen zijn. 1300cc moet 140Pk gaan doen met een max toerental van 8500. werkbaar toerengebied 4000 tot 8500 en onder de 4000 toeren staat hij ook niet dood. nokkenassen 260 graden met 0,1 mm lift en 230 graden op 1 mm lift.
Afbeelding

en dit is de auto waar de motor in hoort. sorry geen alfa :oops: maar die komen nog wel hoop ik 8)
Afbeelding
www.adaptronic.nl Nu ook WhiteLine producten te koop

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: OP ZOEK NAAR PROG. INJEKTIE VOOR 155 BLOK

vr jul 27, 2007 21:57

Kijk dat is mooi speelgoed!

Inderdaad, bij de MS heb je inderdaad geen correctie op de versnellingen van de krukas en hij houdt geen rekening met de oneenparigheidsgraad.
Maar de MS gebruikt maar 2 pulsen per omwenteling van de krukas. Het maakt geen verschil of je een wiel met 2 of een wiel met 60-2 tanden gebruikt.... Je moet het alleen goed instellen.

Maar voor wat ik ermee doe is het goed genoeg, het is minstens zo goed als de Motronic die normaal in de auto zit. Vriend van me heeft de bandbreedte van de timing-error gemeten met de scope, bleek zo'n 3 graden te zijn, dit is een fout van 1,5 graad omhoog en 1,5 graad omlaag. Dit is al veel beter als de oudere verdelers met mechanische timing (vlieggewichtjes, vacuumvervroeging e.d.) en ongeveer zo goed als Motronic. Mengselverschillen tgv restgassen e.d. blijkt overigens nog een grotere invloed op het daadwerkelijke ontbrandingstijdstip te hebben als de timing error van de computer...

Terug naar “Tuning onderwerpen”