Andretti Molletti

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

ma mar 28, 2005 21:37

betekend dat dan dat je toch maar één slangetje hebt?? Geen Bi???

De Renault 5 heeft bv standaard wel twee slangetjes, dus het kan wel...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8825
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

di mar 29, 2005 23:15

@ Andretti: door het opvoeren van de turbodruk kun je bij een diesel onder bepaalde omstandigheden wel degelijk vermogen halen volgens mij. Als namelijk de auto roet (roet = onverbrande diesel) onder vollast, dan heeft hij ipv een luchtoverschot een luchttekort. Als je dat dan met meer inlaatlucht (hetzij door turbodruk, hetzij door een ander luchtfilter) compenseert, verbrandt de motor ook deze brandstof, dus ook deze wordt in vermogen omgezet en het roeten vermindert/verdwijnt.

Saluti,

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

di apr 12, 2005 01:13

Tja dan kan je een te rijk lopende benzine motor ook opvoeren door um minder brandstof te geven..

Je redenatie klopt hoor, maar je gaat uit van een foute afstelling. Meer lucht is niet meer vermogen, er moet dus bij een diesel ook meer brandstof bij en dat gaat meestal niet vanzelf...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8825
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: turbo druk opvoeren? hoe eigenlijk?

wo apr 13, 2005 12:43

Weet ik wel... theoretisch maakt meer lucht voor een diesel niet uit. Maarrrrr..... als ik hier een diesel op mijn werk op de dyno zet, dan meet ik dit steeds weer. Topvermogen komt er amper uit met een open luchtfilter, alleen in de middenrange pak je meestal wel 3 a 5 pk op, zeg, een 120 pk diesel, omdat er dan kennelijk toch een luchttekort is onder vollast: een andere verklaring heb ik niet. En op gechipte diesels is het effect meestal sterker, omdat een chip (kort door de bocht) alleen maar meer diesel inspuit die dan in bepaalde toerengebieden toch niet verbrandt... (Blijft staan dat diesel voor boten en vrachtwagens is :wink: )

Saluti,

yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Tuning onderwerpen”