Alle kleine beetjes helpen, dus liever 4 voetjes aan de grond voor mij.dat binnenste wiel is verder anders totaal niet belangrijk. Ik heb vorig jaar uitgebreid mee mogen maken hoe hard je op EEN (!!) wiel een bocht door kan .....
Alle kleine beetjes helpen, dus liever 4 voetjes aan de grond voor mij.dat binnenste wiel is verder anders totaal niet belangrijk. Ik heb vorig jaar uitgebreid mee mogen maken hoe hard je op EEN (!!) wiel een bocht door kan .....
Nog technisch ook!Als je binnenwiel niet meedoet waarom dan zoveel moeite stoppen in het uitwegen van een auto...
Wieldruk is één... het overbrengen van de kracht wordt beperkt door het raakoppervlak vd band... en vier banden hebben een groter oppervlak dan 1tje dus... liever 4 wielen op de grond
@@: Door de dikkere voorstabi neemt de wieldruk op het buitenste voorwiel toe en neemt, doordat de totale vooraslast gelijk blijft, de wieldruk op het binnenste wiel iets af..
das niet geheel waar.. en je rolcentre neemt af!!
Gaat onze SKATTIE dit dan ook ff nader verklaren. Wij willen hier graag wat leren hoor..
@@: Door de dikkere voorstabi neemt de wieldruk op het buitenste voorwiel toe en neemt, doordat de totale vooraslast gelijk blijft, de wieldruk op het binnenste wiel iets af..
das niet geheel waar.. en je rolcentre neemt af!!
Sukkel zelfs Skattie snapt t !!Gaat onze SKATTIE dit dan ook ff nader verklaren. Wij willen hier graag wat leren hoor..
@@: Door de dikkere voorstabi neemt de wieldruk op het buitenste voorwiel toe en neemt, doordat de totale vooraslast gelijk blijft, de wieldruk op het binnenste wiel iets af..
das niet geheel waar.. en je rolcentre neemt af!!
Hehehe eindelijk snap je het!Sukkel zelfs Skattie snapt t !!Gaat onze SKATTIE dit dan ook ff nader verklaren. Wij willen hier graag wat leren hoor..
@@: Door de dikkere voorstabi neemt de wieldruk op het buitenste voorwiel toe en neemt, doordat de totale vooraslast gelijk blijft, de wieldruk op het binnenste wiel iets af..
das niet geheel waar.. en je rolcentre neemt af!!
je auto zal minder rollen door de stabi!! Daardoor heb je minder verplaatsing van gewicht naar het buitenwiel en gaat je binnenwiel juist meer meedoen.
lezen GerbenIk ben wel van mening dat je moet begrijpen wat er achter zit, ook de ideeen van een tuners en racers enz zijn niet heilig.
In ieder geval is het zo dat in principe geen verschil is tussen een stabi of stijvere veren. Theoretisch kunnen ze beiden hetzelfde, roll verminderen. Een stabi kan slechts alleen maar roll verminderen. Een veer zorg er ook voor dat je wiel het wegdek blijft volgen, cq zo snel mogelijk aan de grond zet bij een oneffenheid.
En daar zit hem de clou. In de praktijk kan je niet je veren zo stijf maken dat een stabi niet meer nodig is. Je banden hebben een stijfheid, je carroserie is slap etc.... Bij te stijve veren ga je juist weer grip verliezen, stuitert als het ware over het circuit. Het is de combo van bijvoorbeeld coil-overs en een dikke stabi voor een racer. Wil je de stabi dun hebben moet je heel veel ijzer in je body gaan duwen om genoeg stijfheid te krijgen.
Ik denk ook dat je de stabi als natweer veer moet zien
Volgens klopt dat toch niet helemaal. De auto rolt wel minder, maar de gewichtsverplaatsing is juist meer daar waar de stabi zit.
je auto zal minder rollen door de stabi!! Daardoor heb je minder verplaatsing van gewicht naar het buitenwiel en gaat je binnenwiel juist meer meedoen.