Waar naar toe met de accu?

Achter de bijrijdersstoel op de vloer
26%
11
In de kofferbak
74%
31
 
Totaal aantal stemmen: 42
Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

Waar naar toe met de accu?

za feb 11, 2006 14:59

Om wat meer ruimte onder de motorkap van mijn Berlina te creeren moet de accu verplaatst worden. Nu hink ik nog op twee gedachten. Vanuit oogpunt van gewicht en logistiek van de bedrading is net achter de bijrijdersstoel op de vloer de ideale positie. Vanuit het oog punt van veiligheid bij een koprol e.d. lijkt me een positie in de kofferbak iets beter, hoewel daar ook de tank zit.

Kortom, zijn er steekhoudedde argumenten om voor de ene, danwel de andere oplossing te kiezen? :blue_confused:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Waar naar toe met de accu?

za feb 11, 2006 16:11

in een gesloten bak, achter de stoel. Als je hem goed vastzet is er bij een koprol niets aan de hand. Overigens zijn er ook speciale vloeistofdichte accus te koop.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Waar naar toe met de accu?

za feb 11, 2006 22:14

In de kofferbak een optima droge cel accu
denk dat ie daar voor het gewicht ook beter staat
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Waar naar toe met de accu?

zo feb 12, 2006 09:53

Tazio@ Als je het hele handeltje van een 164 op de sloop koopt ben je voor een paar euro's en een paar uur sleutelen klaar.
Waarom zou dat niet in je kofferbak mogen als de tank daar zit ? Krijg je dan APK / RDW problemen ?

alfatje

RE: Waar naar toe met de accu?

zo feb 12, 2006 10:04

gewoon in de kofferbak..zit ie bij mijn 164 oek en is een prima plek

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Waar naar toe met de accu?

zo feb 12, 2006 12:15

Het gaat er mij voornamelijk om wat er kan gebeuren bij een ongeluk. Hoop je natuurlijk nooit mee te maken, maar die rolkooi zit er ook niet voor niets in. En dan vraag ik me af of een accu in dezelfde ruimte als de tank niet listig kan zijn bij een koprol. Wordt denk ik toch achter de bijrijdersstoel. Is het eenvoudigst te maken en is de veiligste plek. Ivm met de LPG tank (budget racer :lol: ) komt de accu toch achter de achteras en dat is net de plek waar de Berlina al iets te veel massa heeft en redelijk kwetsbaar is.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Waar naar toe met de accu?

ma feb 13, 2006 08:03

Massa tussen de assen houden toch ?

Andretti Molletti

RE: Waar naar toe met de accu?

ma feb 13, 2006 10:30

Als ik dat zo lees wil ik geen bijrijder zijn.. ;)
Die accu raakt los tijdens een crash.. komt met beide polen tegen de benzinetank, heeft voldoende tijd om een gat te branden en boem!
Dit laatste is onmogelijk als je goede accupoolklemmen gebruikt. En boem in de achterbak is niet zo erg als frontaal knallen en de accu gaat door... de bijjrijder heen..
Hou er rekening mee dat accu's in een racertje over het algemeen een stuk lichter zijn en dus minder "loskom" neiging hebben.
Voor jouw doelstelling lijkt de achterbak toch de beste / veiligste oplossing!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Waar naar toe met de accu?

ma feb 13, 2006 14:38

Ik zit zelf ook te denken om de accu in de achterbak van de SZ te plaatsen. Maar hier zit een rechthoekige metalen doos dat als tank fungeert.
Mischien kun je om de tank of om de accu een schuimrubberen isolerende mantel plaatsen?
Is er iemand die dit gedaan heeft? Een plus kabel doortrekken lijkt geen probleem.
Stel je tank scheurt tijdens een ongeval. Is het dan ook boem afgelopen?
En hoe zit het met de verzekering als je wijzigingen aan de auto uitvoert?
Maar veiligheid voor alles!!

Andretti Molletti

Re: RE: Waar naar toe met de accu?

ma feb 13, 2006 15:33

Ik zit zelf ook te denken om de accu in de achterbak van de SZ te plaatsen. Maar hier zit een rechthoekige metalen doos dat als tank fungeert.
Mischien kun je om de tank of om de accu een schuimrubberen isolerende mantel plaatsen?
..................

Maar veiligheid voor alles!!
GEEN schuimrubber, dat absorbeert en houdt vloeistof vast... als het lekt, moet het meteen de straat op!!

Robert 75 V6

RE: Waar naar toe met de accu?

ma feb 13, 2006 16:13

wat de beste plaats is weet ik niet. Maar indien je de accu in het bestuurderscompartiment wilt plaatsen kes dan ALTIJD voor een gelaccu, deze accu's bevatten namelijk geen vloeibaar zuur dus heben ook geen last van ''dampen'' welke in het bestuurderscompartiment zeer ongewenst zijn.
Bovendien, al mocht deze accu omvallen of wat dan ook , kan er niets uitlopen. ze zijn een stuk duurder maar ook wel een heel stuk veilliger.
En ik denk dat je daar niet op moet bezuinigen. Bovendien denk ik niet dat de accu tijdens een noodstop of een crash aan de repeteer gaat als die goed vast staat. En ingeval van koprol gewoon aan de bovenkant goed vastzetten.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Waar naar toe met de accu?

di feb 14, 2006 01:00

En ingeval van koprol gewoon aan de bovenkant goed vastzetten.
Dan heb je daar echt geen tijd voor hoor! :biggrin:


On topic; tazio, jij wilt de accu achter de stoel gewoon doen dan. degekijk bevestigen en goed isoleren i.v.m.kans op per ongelijk sluiting maken en no problem!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Waar naar toe met de accu?

di feb 14, 2006 09:59

Maar heeft iemand zijn verzekeringsmaatschappij gebeld?
Want mag je de accu wel zomaar verplaatsen in je "straat" auto? :?

Ik heb namelijk een kinderzitje in de SZ gebouwd (tweezitter)
Daarvoor heb ik eerst de RDW gebeld of dit mocht en aan welke voorwaarden ik moest voldoen. Daarna de verzekering gebeld en verteld dat de auto voor 3 personen moet worden verzekerd.

Ik kan mij voorstellen dat bij verplaatsing van de accu naar de achterbak, waar de benzinetank zit, dit voor problemen kan leiden.

Na het topic te hebben gelezen zie ik dat er brand en explosiegevaar kan optreden bij een ongeluk.
Stel je overleeft het (gelukkig) maar de auto is uitgebrand. Wat doet de verzekering dan? :roll:
Persoonlijk zou ik eerst alle tips lezen en naleven die hier worden beschreven, DAN contact zoeken met de verzekeringsmaatschappij eventueel met technische details VOORDAT ik de accu naar achter plaats. :wink:
Roy

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1158
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Waar naar toe met de accu?

di feb 14, 2006 11:23

Vroeger werden ze voor de racers rechts achteringeplaatst ook voor het gewicht.
Kun je doen door de bevestiging van een type 4 spider te pakken die heeft dat ook.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Waar naar toe met de accu?

di feb 14, 2006 11:56

een gelaccu, deze accu's bevatten namelijk geen vloeibaar zuur dus heben ook geen last van ''dampen'' welke in het bestuurderscompartiment zeer ongewenst zijn.
Een gewone nieuwe accu heeft ook geen dampen (zit potdicht), en als ie toch gas zou lekken zou een gelaccu dat ook doen, die werkt nl. precies hetzelfde (met zuur dus).

Terug naar “Tuning onderwerpen”