Die banken worden "geeikt" en vervolgens zijn er allerlei correctiefactoren die maar zo 20% verschil kunnen opleveren zonder dat de tuner dat expres doet. Meestal zie je een berekende waarde aan de krukas terug, gebaseerd op wat je bij 20 graden celcius op zeeniveau, rechtstreeks aan de krukas, zou meten. Dat het in het hok waar de rollenbank staat 35 graden is na een paar runs en dat het onder de motorkap vaak nog heter is, of dat je banden te zacht zijn of je remmen aanlopen, wordt geen rekening mee gehouden. Er wordt over het algemeen een bepaald percentage aangehouden voor voorwiel, achterwiel en 4*4 aangedreven motoren. dat een bepaalde bak op een bepaalde auto in een bepaalde versnelling daar maar zo 5% meer verlies op kan gooien, of juist minder verlies heeft, maakt allemaal ineens niet uit.
Uiteindelijk is het een leuk ding om te laten zien, maar hoe gladder de lijnen en hoe minder gegevens over temperatuur, druk en dergelijke er op staan, hoe groter de korrel zout je het resultaat mee moet nemen. Zoek iemand op die een nette grafiek geeft van wat je aan de aangedreven wielen meet. Dat is waar je uiteindelijk mee vooruit gaat. Een nette grafiek is niet een gladgestreken ding, maar juist iets wat alle piekjes en dalen exact laat zien. Vergelijk die grafiek met anderen die op dezelfde bank onder dezelfde omstandigheden zijn gemaakt, van dezelfde auto. Dan kan je zien wat beter werkt en of de modificatie die je ondertussen gedaan hebt nut heeft gehad.
Als je motorvermogen wilt meten, haal dan de motor er uit en meet rechtstreeks...
					
															
															



 Alleen maar de eerste 100 meter leuk met sprinten, daarna vreet het vermogen...
  Alleen maar de eerste 100 meter leuk met sprinten, daarna vreet het vermogen... 








 Blok is bij elkaar geraapte std. onderdelen met een cv van ca. 11:1. Iemand een idee waar ik de hoge toeren paarden vandaan moet halen? Is dit alleen een foute timing van de nokkenassen of zit er wellicht iets anders fout in de inlaat of luchtmassameter? Lambda waarden zijn zowel op LPG als benzine goed. Ook een run zonder nokkenasverstelling gedaan, dan is goed te zien dat de lijn over het hele toerengebied lager ligt.
 Blok is bij elkaar geraapte std. onderdelen met een cv van ca. 11:1. Iemand een idee waar ik de hoge toeren paarden vandaan moet halen? Is dit alleen een foute timing van de nokkenassen of zit er wellicht iets anders fout in de inlaat of luchtmassameter? Lambda waarden zijn zowel op LPG als benzine goed. Ook een run zonder nokkenasverstelling gedaan, dan is goed te zien dat de lijn over het hele toerengebied lager ligt.





