Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5596
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

ma jan 01, 2024 10:27

Allereerst de beste wensen .
wat betreft inlopen blokken ben ik van de lijn: snel en hard..met speciale inloopolie. En bij gekietelde blokken liefst op de rollenbank (dan heb je gelijk controle op je mengsel..) langzaam en voorzichtig loopt risico dat je een tijd met een te arm of te rijk mengsel draait. en dat is zeker bij de inloopperiode niet fijn. Ter info: toen ik op de standaard spider een doorgerekend 4-2-1 spruitstuk en iets groter dan standaard systeem zette werd hij over het hele toerenbereik te arm. Het zou zonde zijn dat na alle werk en kosten dingen niet goed gaan. Rollenbanktijd kost ook de kop niet en kan wel gelijk resultaat geven.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 392
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

di feb 13, 2024 19:26

Dank en dank.

oude 2 ltr doe ik de klepseals nog wel van. Supertip sebastiaan.

Stukje inrijden al gedaan. ff op zoek naar rollenbank tijd ben het met je eens idd VV te zonde als misgaat. Innovate heeft over band tot 4500 rpm gelukkig alles aan de rijke kant, maar te rijk is natuurlijk ook knudde.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 392
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

za jun 29, 2024 19:44

Gisteren bij Bas Autoservice geweest. Erg leuke ochtend en ook zeer goede service. Echt vakmensen met hart voor het vak. Bas geen moeite te veel om zaken goed uit te leggen en goed af te leveren.

Blok loopt nu goed 150pk op wielen, 170-/171 pk op blok. dikke 210 NM bij 4000 rpm met een mooie vlakke curve dus veel push, begrenzer gezet op 6600. Ik had redelijk goed carbs gesteld, iets armere stat. sproeiers nodig maar veel betere curve op verdeler. Veel pingelen onderin
ermee weggehaald. De apple bites lijken eigenlijk een ruk verbranding te geven onder de de 2500/3000 rpm. Dus veel residu daarnaast blijk ik een hogere compressie te hebben dan verwacht (12 schat Bas, zal wel kloppen). Beetje tegenvaller, ik had op 11 gemikt. Vermoedelijk ook nokkenassen niet helemaal perfect dus voor volgende keer nog een keer proberen. Dus de nokkenassen met andere kleppen van spruel zijn best goed (zonder flowen inloop), Beschuitbus zwaar geperforeerd van binnen met een andere filter erin, gaat prima. Elektrische brandstof pomp loopt prima en doet zijn werk. Sport uitlaat van INSA gaat ook goed.

Al met al zeer tevreden, morgen maar eens wat rondjes op Zandvoort doen met rally ophanging (die ook wel weer wat nieuwe bussen mag).

Dus naast nieuwe bussen nog wat puzzelen aan de oliedrukmeter die raadselachtig hoog blijft staan (sensor etc en zelfs teller vervangen, andere draad gebruikt etc. Dubbelcheck manueel gaat alles goed.)
Bert en Juul

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1788
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

za jun 29, 2024 20:04

Gisteren bij Bas Autoservice geweest. Erg leuke ochtend en ook zeer goede service. Echt vakmensen met hart voor het vak. Bas geen moeite te veel om zaken goed uit te leggen en goed af te leveren.

Blok loopt nu goed 150pk op wielen, 170-/171 pk op blok. dikke 210 NM bij 4000 rpm met een mooie vlakke curve dus veel push, begrenzer gezet op 6600. Ik had redelijk goed carbs gesteld, iets armere stat. sproeiers nodig maar veel betere curve op verdeler. Veel pingelen onderin
ermee weggehaald. De apple bites lijken eigenlijk een ruk verbranding te geven onder de de 2500/3000 rpm. Dus veel residu daarnaast blijk ik een hogere compressie te hebben dan verwacht (12 schat Bas, zal wel kloppen). Beetje tegenvaller, ik had op 11 gemikt. Vermoedelijk ook nokkenassen niet helemaal perfect dus voor volgende keer nog een keer proberen. Dus de nokkenassen met andere kleppen van spruel zijn best goed (zonder flowen inloop), Beschuitbus zwaar geperforeerd van binnen met een andere filter erin, gaat prima. Elektrische brandstof pomp loopt prima en doet zijn werk. Sport uitlaat van INSA gaat ook goed.

Al met al zeer tevreden, morgen maar eens wat rondjes op Zandvoort doen met rally ophanging (die ook wel weer wat nieuwe bussen mag).

Dus naast nieuwe bussen nog wat puzzelen aan de oliedrukmeter die raadselachtig hoog blijft staan (sensor etc en zelfs teller vervangen, andere draad gebruikt etc. Dubbelcheck manueel gaat alles goed.)
mooie waarden.. zal wel prettig rijden :thumbs:
heb zelf 170Pk/6200RPM en 200Nm aardig vlak vanaf 2300 RPM, rijdt relaxed, en trekt er aardig aan, voor zo een oude 105-serie :mrgreen:

morgen Klassiek rijden??
dat rijd ik iig met mijn 75 :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
VW T5 L2H2 camper 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
Klevant
Full Member
Full Member
Berichten: 467
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

zo jun 30, 2024 20:24

Wat voor filter gebruik je in je beschuitbus?
heb: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie, Spider '91

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5596
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

ma jul 01, 2024 16:16

dat die apple bites slechte verbranding geven onderin vind ik een raar verhaal. (met alle respect voor Bas).
Ik denk eerder dat dit een combinatie van de toch wel forse compressie (minder vervroeging mogelijk) samen met nokkenasprofiel is.
Je zou kunnen proberen, mits je de ruimte hebt, inlaatnokkenas iets te vervroegen, geeft minder overlap, wel een nog wat hogere dynamische compressie daarmee. Je zou kunnen overwegen over te stappen op injectie, als dat reglementair kan met die rallys.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 392
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

ma jul 01, 2024 19:59

Bas gaf idd aan de combi. Kan nog wat spelen met nokkenassen maar al aardig goed: 171,3 op 5889 en 220.6Nm op 4000 (vlakke curve van zoiets als 2700). Had geen pingelen meer zondag op Zandvoort (vrij rijden). Meer dan voldoende power. Uiteindelijk meer last van de remmen dan wat anders :) . Ging goed hard ondanks de bodyroll met rally ophanging.

Injectie zal zeker mogen bij rally's maar wilde het origineel houden. Kan mij ook voorstellen dat nog beter schuren van de inlaat wellicht de vulling nog wat verbeterd. Maar nu loopt het prima dus ff goed, nog een lijst met klussen te doen en nog een Juul die af moet. Innovate vastgelopen dus afstellen wat moeizamer nu. Metertje blijft op 22.4 staan totdat ik ermee rammel.

Lichtfilter is een pipercross die je kan schoonmaken, heb ik 1 keer gedaan met wat sop en gedroogd. Gebruik ik al jaren. Verder de binnenste buis serieus kapot geboord.
Bert en Juul

Terug naar “Tuning onderwerpen”