Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1624
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

wo sep 29, 2021 18:54

mmhh... nuttige informatie uit eerste hand, van iemand met ervaring :thumbs:
dus beste als proto, en daarna cnc laten produceren begrijp ik hieruit :-k
Ook de temperatuur onder de motorkap moet matchen met het filament. Als alles werkt wil ik er wel een paar printen (zonder garanties)
Mijn praktijkervaring met 3D-geprinte delen onder de motorkap is, eh, kwalitatief uitermate teleurstellend. De pest is natuurlijk dat je filament een redelijk laag 'smeltpunt' heeft, want anders kun je het niet printen (duh). Prima, dan ga je zo dicht mogelijk aan de bovengrens zitten van wat je printer aankan qua filament en meer dan dat kun je niet doen. Maar dan blijkt dat het geprinte spul vrij lelijke faalmodi kan hebben: al ruimschoots onder de 'maximum' temperatuur gaat het soms al plastisch deformeren of vrolijk aan het delamineren na een paar temperatuurcycli. Misschien hebben anderen andere ervaringen, maar ik ben er al compleet van genezen. 3D-printen is op het moment leuk om proto-onderdelen te maken om de vorm perfect te krijgen, maar verder... Ter info: dit is op basis van een Ultimaker S5 en diverse filamenten (details kan ik opzoeken, maar het was allemaal hoogwaardig, A-merken als BASF, temperatuurbestendig etc en het resultaat was steeds uien).
Nu:
Giulia 2000 Ti '70
Giulia 1750 super '72
Berlina 1750 TwinSpark '71
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0 subaru to be ;-)
scarb 5082

Carloz
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

wo sep 29, 2021 22:26

Ja, van dat 3D printen heeft iedereen de mond vol van maar het resultaat is inderdaad meestal inferieur.

Ik ben blij dat ik toegang heb tot een draaibank en een freesbank. 👌🏻
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

bertone1600
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 14:40
Locatie: velp gld

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

do sep 30, 2021 10:28

Inmiddels zijn we weer een paar stappen verder. De stekkers zijn gemonteerd en de kabelboom ligt in de auto. Na een aantal aanpassingen in de software heeft de auto gisteren de eerste minuten gelopen op de nieuwe ecu.

Wat betreft het 3D printen. Ik dacht dat ik een nokkenaspositiesensor nog had om coil on plug te rijden maar dat is niet zo. De ecu kan via de krukaspositie ook wasted coil on plug aansturen. De behoefte voor de nokkenaspositiesensor vervalt hier mee. Alleen nu we toch zo ver zijn wil ik het uiteraard wel proberen. Hoe het afloopt met de hogere temperaturen zal ik laten weten.

Weet iemand hier hoe de nokkenasvervroeger wordt aangestuurd? Ik dacht dat het al vanaf 2000 rpm was icm met een belasting van meer dan 15%.

En schakel je dan alleen de nokkenas in of hoort er bij het inschakelen van de nokkenas ook een andere map voor de ontsteking en of brandstof?

Gebruikersavatar
Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1513
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

do sep 30, 2021 17:29

Volgens mij zelfs vanaf 1200 of 1500 rpm. En gaat ook weer uit bij 4500-5000 ofzo. Maar dat kun je in je ECU natuurlijk net zo programmeren als je wilt. Net wat het meeste resultaat op de bank oplevert zou ik zeggen

Carloz
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

do sep 30, 2021 21:57

Ja, die fase sensor heb je alleen bij sequentiele inspuiting en/of ontsteking nodig. Half sequentieel (2om2 voor injectie en ontsteking) kan gewoon met alleen de krukaspositiesensor.

Je hoeft geen andere map in te schakelen wanneer je de nokkenasvervroeger actieveert lijkt me, het is onderdeel van de map.

Je kan een vrije output hoog maken met een combi van parameters. Wel ff checken of je die output niet overbelast natuurlijk.
Wanneer je dat schakeld moet je proef ondervindelijk vaststellen of op de bank natuurlijk.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1624
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

vr okt 01, 2021 09:58

:thumbs:
mooi dat de TS loopt op wasted spark.. signaal voor de beide bobines gesplitst? om beide bougies aan te sturen.. want je hebt maar 6 uitgangen toch :-k
Inmiddels zijn we weer een paar stappen verder. De stekkers zijn gemonteerd en de kabelboom ligt in de auto. Na een aantal aanpassingen in de software heeft de auto gisteren de eerste minuten gelopen op de nieuwe ecu.

Wat betreft het 3D printen. Ik dacht dat ik een nokkenaspositiesensor nog had om coil on plug te rijden maar dat is niet zo. De ecu kan via de krukaspositie ook wasted coil on plug aansturen. De behoefte voor de nokkenaspositiesensor vervalt hier mee. Alleen nu we toch zo ver zijn wil ik het uiteraard wel proberen. Hoe het afloopt met de hogere temperaturen zal ik laten weten.

Weet iemand hier hoe de nokkenasvervroeger wordt aangestuurd? Ik dacht dat het al vanaf 2000 rpm was icm met een belasting van meer dan 15%.

En schakel je dan alleen de nokkenas in of hoort er bij het inschakelen van de nokkenas ook een andere map voor de ontsteking en of brandstof?
Nu:
Giulia 2000 Ti '70
Giulia 1750 super '72
Berlina 1750 TwinSpark '71
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0 subaru to be ;-)
scarb 5082

bertone1600
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 14:40
Locatie: velp gld

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

vr okt 01, 2021 11:10

Weer een hoop reacties in korte tijd. Leuk om te lezen.

Ik wist dat ik een nokkenassensor nodig had om volledig sequentieel te rijden. Ik dacht dat volledig sequentieel de enige manier was om de coil on plug aan te sturen. Dat kan blijkbaar ook met wasted spark. Al doende leert met zeggen we dan. De outputs heb ik simpelweg gesplitst om twinspark te realiseren. De bougies vonken dus tegelijkertijd. Ik gebruik maar 4 van de 6 ontsteking outputs.

De programmeerbare output voor de nokkenas vervroeger heb ik al aangesloten op de ecu net al de output voor de Fan. Deze outputs schakelen aan massa. Via een eenvoudig relais krijg ik nu 12v op de fan en de vervroeger bij de door mij opgegeven waarde. Alleen deze waarden nog even bepalen. Zal dat voor nu even op de straat afstellen en beginnen met de hier boven voorgestelde opties.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

vr okt 01, 2021 13:24

Wasted spark met COP kan ook, maar let op of je bij je geplande maximale toerental (7k RPM?) nog voldoende laad-tijd over hebt om een mooie vonk te leveren. Dat de bobine's dus ook heter worden had je zelf al door.

Carloz
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Basismap Alfa 75ts standalone ecu

vr okt 01, 2021 22:55

Yup, wasted spark geeft halve laadtijd.

Maarja, de bobine van mijn V6TB (met verdeler) heeft het veel drukker en die draait ook 7000. Nouja, op 6900 staat ie.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Terug naar “Tuning onderwerpen”