Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Ignition only ECU

wo jan 01, 2025 15:09

De moeite valt mee als een programmeerbare Twinspark verdeler bij 123 2000€ kost en een met enkel mechanische vervroeging ook een +-750€ die dan weer moeilijker in te stellen is voor je specifieke setup. De setup met de juiste programmeerbare ontsteking is best te doen denk ik en je hebt ineens een wideband om je carbs over heel het bereik te loggen en te kunnen bijsturen.

Een goed werkende DHLA of DCOE is best advanced genoeg. Klinkt, rijdt en ziet er goed uit.

Individuele throttle body's zijn allicht voor alle objectieve criteria superieur. Helaas zijn wij alfa liefhebbers niet gekend voor objectieve beslissingen. Met uitzondering van een paar racende ingenieurs 😘
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4204
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Ignition only ECU

wo jan 01, 2025 19:19

Carbs afstellen is ook weer werk en je moet het ook wel kunnen.
Terwijl als je wideband lambda gebruikt, je door de ecu de injectie automatisch zou kunnen laten aanpassen aan de actuele lambda waarde.
Dat kan er gewoon al opzitten, dus kost het niet veel geld en moeite extra.

Daarbij, carbs laten reviseren of een set gereviseerde kost ook serieus geld tegenwoordig :wink:

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 865
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Ignition only ECU

wo jan 01, 2025 19:36

Carburateur: een gecalibreerd brandstoflek.

EFI the world! :jumping:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6961
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Ignition only ECU

wo jan 01, 2025 21:12

Carburateur: een gecalibreerd brandstoflek.

EFI the world! :jumping:
:jumping:
Helemaal mee eens, carburateurs horen in het museum. :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Ignition only ECU

do jan 02, 2025 00:14

Ik ben het rationeel volledig met jullie eens... maar een beetje "love to hate" moet er nog in zitten toch.
En ignition only samen met carbs kan een goede tussenstap zijn richting itb.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: Ignition only ECU

do jan 02, 2025 00:47

Dat is het precies. Een tussenfase. Ik geloof heilig in de twinspark uit de 155, combinatie met 45mm Webers en zoek een weg om niet leeg te lopen op de ontsteking. 123 is geen optie, veel te duur. Volledige injectie ecu's alleen maar laten draaien voor een vonk lijkt ook overkill. Jaren gereden met twee verdelers, twee bobines met modules en dat ging over het hele toerenbereik prima. Wil nu dus best een lichte stap voorwaarts maken maar zou dan echt alle ignition only moeten zijn. Ook omdat er voor de twinspark best veel alternatieven zijn maar dit lijkt het meest moderne tegenover het meest betaalbare. Anders zou het ook zomaar een K24 blok van Honda kunnen zijn. Maar dan is in mijn ogen de samenhang volledig zoek.

Ik wacht nog even op antwoord van diverse leveranciers...
Dirk - Giulia2000TS

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1783
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Ignition only ECU

do jan 02, 2025 09:38

Speeduino is ook een geinige budget optie, veel goedkoper gaat t niet worden. Maar vereist wel meer technische kennis en gepruts dan de bekende merken. En alleen Hall effect ipv inductieve sensoren

https://www.motorbrein.nl/a-78505553/sp ... escription

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1822
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Ignition only ECU

ma jan 06, 2025 14:04

Carburateur: een gecalibreerd brandstoflek.

EFI the world! :jumping:
:jumping:
Helemaal mee eens, carburateurs horen in het museum. :oops:
jongens jongens.. nog ff en ik ga me oud voelen omdat ik nog 5 Alfa's op carb's heb lopen :cry: :jumping:

heb ook wel 2x 1.8Turbo op tunerstudio draaien, en nog 2x ecu voor projectplannen, maar kom daar nog niet echt aan toe #-o
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1822
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Ignition only ECU

ma jan 06, 2025 14:11

De moeite valt mee als een programmeerbare Twinspark verdeler bij 123 2000€ kost en een met enkel mechanische vervroeging ook een +-750€ die dan weer moeilijker in te stellen is voor je specifieke setup. De setup met de juiste programmeerbare ontsteking is best te doen denk ik en je hebt ineens een wideband om je carbs over heel het bereik te loggen en te kunnen bijsturen.

Een goed werkende DHLA of DCOE is best advanced genoeg. Klinkt, rijdt en ziet er goed uit.

Individuele throttle body's zijn allicht voor alle objectieve criteria superieur. Helaas zijn wij alfa liefhebbers niet gekend voor objectieve beslissingen. Met uitzondering van een paar racende ingenieurs 😘
2000,- voor een programmeerbare 123-tune, is gewoon te veel geld.. dan beter aan een programmeerbare ECU idd

heb op 1 van mijn Nord's wel een 123-tune, was iets van 450,- met bobine. en std en sportcurve erin door Hans vooijs. en vond dat al op het randje destijds.. maar haalde er wel 170PK uit op de bank :mrgreen:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4204
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Ignition only ECU

di jan 07, 2025 21:58

https://www.piratamotor.com/en/engine-m ... ici%C3%B3n

4 injector en bobine drivers standaard.
Voor € 440,-. Daar kan weinig tegenop.
Zeker geen setup met carbs en 123-tune.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6961
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Ignition only ECU

di jan 07, 2025 22:19

https://www.maxxecu.com/products/mini

Hier zou mijn voorkeur naar uit gaan om het simpel te houden..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”